K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-10-2011, 14:47   #41
Trunten
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 175
Styrke: 14
Trunten er ny på vejen
Bobbi, jeg skriver dagbog, den går sb ud fra. Hun har selvfølgelig også fået udtalelser fra arbejdspladsen.

Jeg smider mig når jeg kan mærke der er behov for det, men som jeg skrev før, så falder jeg i søvn.

Er jeg igang med noget jeg gerne vil ha' færdig, har jeg været ude for "kollegerne" selv siger til mig om jeg ikke tror det er ved tide, jeg smutter for mig selv.

Vi har snakket meget om det og hvordan jeg føler omkring det, så jeg siger bare jeg trækker mig eller går for mig selv når det er.
Er nødt til at gøre det ellers kan jeg ikke afklares, men tro mig jeg har luftet mine synspunkter omkring dette og har min fagforening inde over også.

Og jeg vil også gerne se den "rummelige" arbejdsplads ude i den virkelige verden, hvor dette accepteres.

Der er desværre masser af raske folk at ta' af, jeg ville komme aller sidst i køen, ingen tvivl der.

Så det er nok ikke så meget støtte at hente i mine synspunkter, jeg synes det er vanvid.
Trunten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 15:14   #42
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det din sagsbehandler har brug for, er en progressionsrapport - den rapport bliver udarbejdet der hvor du skal i arbejdsprøvning....

Da din sagsbehandler ikke kender dit timetal vil han/hun måske prøve sig frem med X antal timer (lad os for sjov skyld sige 20 timer)....

Planen er så, at du skal arbejdsprøves i 4 timer om dagen.

Måske kan du klare alle 4 timer, måske kan du kun klare 3 timer og 1 times hvile (liggende), måske kan du klare 2 timer, 1 times liggende hvile og 1 times siddende hvile. Men der er selvfølgelig også den mulighed, at du kan klare mere end 4 timer og således kommer op på 5 timer, eller fuld tid.

Det er alt det de/du skal finde ud af under arbejdsprøvningen - og stedet skal notere præcis hvornår du er aktiv, hvornår du skal ligge, hvornår du skal sidde, og om hvor effektiv du er når du er 'på'......

De steder kommunen anbefaler er som regel de bedste. REVA har således flere muligheder, der er fx køkken, kontor, projekt bycykel, gartneri osv osv......hvor man altså kan afprøve flere forskellige hylder for at finde den hylde du kan arbejde mest på - for nogen er kontorarbejde det mest skånsomme hvor de kan sidde meget, for andre er bevægelse bedre, og nogen har det bedst når de er udenfor og laver noget ect.

Kommunens steder har også sagsbehandlere og psykologer tilknyttet, og de plejer at være utrolig flinke - det er også dem der udarbejder progressionsrapporten til kommunen.

Når du er i arbejdsprøvning er det enormt vigtigt at du laver en dagbog - det behøver ikke være lange søforklaringer, bare hvad tid du står op - hvordan du har det - om du har mange smerter og om du behøver tage noget mod det.

Skriv kort om transporttiden, hvordan du har det, og om du har smerter.

Skriv hvordan det er gået med arbejdsprøvningen når du kommer hjem - hvad tid er du hjemme, hvordan har du det, har du smerter - skal du tage noget mod det. Har du overskud til rengøring, indkøb, madlavning, familie, venner ect.

Skriv hvordan din aften gik, hvad tid du går i seng, om du tager noget mod smerter, og om morgenen fortæller du kort om du har sovet godt osv....og fortsætter.

Det kan se således ud.

Op 6.30, har sovet dårligt og har mange smerter, tager 2 panodil og en Ibumitin.

7.30 tager til arbejdsprøvning, har det ok. Lette smerter.

kl 13, er hjemme fra arbejdsprøvning, skidt dag, mange smerter, har været effektiv i 2 timer, har ligget 2 timer. Og må lægge mig igen nu.

kl 18. Fik ikke gjort rent, men fik lavet mad, sov 3 timer. Lette smerter, tager 2 panodil og en Ibumitin til aftenen/ natten 0sv osv.....

Når arbejdsprøvningen er afsluttet afleverer du dagbogen til sagsbehandleren, som har den sammen med progressionsrapporten og derfor får et meget meget tydeligere billede af dig og dine problemstillinger gennem hele døgnet.

Selvfølgelig skal det nok gå det hele.

Men det er vigtigt vi stiller kritiske spørgsmål til hele konceptet, arbejdsprøvning, da det jo ikke er nogen helt normal procedure at syge mennesker skal afprøves lige til kanten, og at de derfor må lægge sig for ikke at blive overbelastet, og er frataget muligheden for at kunne gå hjem hvis de får det rigtig skidt.
Vi er jo for dælen da voksne mennesker med tanker og følelser, og jeg kan godt forstå hvis nogen føler det krænkende og frihedsberøvende at de ikke må gå hjem hvis det hele tilter, og SKAL blive der tiden ud, også selvom det betyder at de skal ligge alle 4 timer.
Det er jo ikke for borgerens skyld, men udelukkende for et sygt systems skyld, hvor det handler om at presse en arbejdsevne frem med alle mulige, og umulige, midler.
Kan de tvinge skide 2 effektive timer hjem er det fint, selvom borgeren har ligget ned de andre 2 timer - for det er jo de effektive timer der bliver vurderet efter, ikke de ineffektive.....så man kan da godt konkluderer at det ikke er fair game, og at de to timer er baseret på forkert og misvisende grundlag.

Sagsbehandleren der skal tælle timerne sammen, er bedøvende lige glad med om man kunne arbejde 1 time om morgen - hvile to timer, og klare 1 time inden 'fyraften'.
Så hedder det altså bare 2 timer om dagen, 10 timer om ugen.

Det er derfor dagbogen er et vigtigt element, det holder lige som fokus på de reelle problemstillinger - husk at lave en kopi til sig selv også - dagboegn må ligeledes vedlægges ressourceprofilen som bilag.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 15:30   #43
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har selv været i et par arb.prøvninger, har dog aldrig fået anvist en seng.

Når mine rygsmerter nåede et vist omfang sagde jeg farvel og tak for i dag.
Når jeg kom hjem lagde jeg mig i en halv til en hel time, derpå kunne jeg ordne lidt af det hjemlige.
Senere var jeg ofte nødt til at lægge mig igen, hvorpå jeg igen kunne klare lidt af de hjemlige pligter.

Hvis man skal blive på afprøvningsstedet, og hvile dér for så at arbejde lidt igen, så må det da blive svært, at nå bare en lille smule af det derhjemme.

Hvis sb eller jobkonsulent kræver, at man lægger sig og hviler på afprøvningsstedet, så er det nok svært at komme udenom, men i så fald vil jeg kraftigt anbefale, at man skriver en udførlig dagbog, f.eks. som denne: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog.

I dagbogen bør man notere hvornår man lægger sig, hvornår man rejser sig igen, om det har hjulpet at hvile (suppleret med tal fra smerteskala), hvad man laver efter at man har hvilet, om man er frisk til at udføre et stykke arbejde, eller om man stadig ikke er fit for fight.

Selvom det ikke fungerer med at hvile på afprøvningsstedet bør man prøve det i nogle dage, måske en uge, samtidig med, at man skriver en udførlig dagbog, sådan, at man kan dokumentere (via dagbogen), at det er prøvet og hvordan det fungerede.

Også her gælder det om, at lukke døre.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 16:57   #44
Fibbie
Elsker at være her på K10
 
Fibbies avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2011
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 79
Styrke: 13
Fibbie er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaL Se meddelelser
Det er her er simpelthen faldet helt af! Kære venner, man ligger altså ikke i en seng og har influenza! Vi taler om stationære problemer i bevægapparatet, som gør at kroppen skal have en liggende pause nogle gange i løbet af dagen. Det skal selvfølgelig foregå under værdige forhold, og det har jeg også skrevet til spørgeren her i debatten.

I får det simpelthen til at lyde som om man bliver kørt i ambulance på arbejde med drop i armen . Og som om man skal være på arbejde med influenza med feber eller nyopereret og arbejde liggende. Det handler det altså ikke om!

Og så vil jeg da nævne, at hvis man siger nej til at overholde sine skånebehov i sin arbejdsprøvning, så kan det betyde, at man mister sine sygedagpenge.

Tag nu konstruktivt fat. Hvis det var mig og hvis det var mig og hvis det var mig... Er jeg virkelig den eneste i denne tråde, som faktisk HAR PRØVET DET??? Spørgeren skriver faktisk "erfaring søges..."
Nej, du er ikke den eneste der har prøvet det!

Jeg har været i udredning på REVA. Her var tilbuddet at jeg kunne ligge i klasseværelset på en 3 cm tyk madras på gulvet.

Det var ydmygende og bestemt ikke hvad jeg havde behov for.

Ligeledes er jeg på et andet arbejdssted blevet tilbudt en sofa der stod i frokost/pauselokalet, hvor alle så kunne studere giraffen.

Jeg valgte begge løsninger fra og så må du kalde det misforstået stolthed eller hvad du nu vil, men jeg syntes det var dybt ydmygende, fornedrende og faktisk mindede om en form for tortur!!!!!
Fibbie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 17:17   #45
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fibbie Se meddelelser
Jeg valgte begge løsninger fra og så må du kalde det misforstået stolthed eller hvad du nu vil, men jeg syntes det var dybt ydmygende, fornedrende og faktisk mindede om en form for tortur!!!!!
Jeg tror jeg melder mig ud af K10 - det her kan jeg slet ikke følge med til! Såvidt jeg læser mine egne ord, så giver jeg gode råd om netop at undgå sådan en situation, men jeg kan da både læse og forstå, at jeg slet ikke formår at komme igennem med mit budskab.
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 19:33   #46
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
@PiaL, det vil da være kedeligt om du ikke vil være på K10 pga uenigheder - sådan er det herinde, vi er sjældent helt enige uanset om det er politik, ny regering, arbejdsprøvning eller indkomstforhold..

Vi er jo forskellige mennesker, med forskellige baggrunde og lige så forskellige erfaringer.
Hvad der føles godt for dig og 25 andre, føles måske helt forkert for 25 andre - men det gør jo ikke din erfaring dårlig, eller de andres rigtig - vi sludre jo bare om vores forskellighed generelt.

Det er da interessat at du følte det var i orden, og man kan jo drage en lære af det og glæde sig over din succes. Og tage det til sig.

Men det er jo også i orden at nogle føler det nedværdigende, krænkende eller bare svært og at nogle ikke rigtigt kan accepterer det.

Men jeg synes da ikke det er udmeldelses grund hvis man ikke er totalt enige og har samme erfaringer - sådan udveksler vi tanker i næsten alle tråde, ingen er rigtige og ingen er forkerte. Vi byder ind med hvad vi har af tanker.

Håber du bliver, du giver jo en anden vinkel på tingene og det er da brugbart.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 19:39   #47
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Nemmerlig mein schöner helenekr
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 19:47   #48
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeg synes faktisk ikke, at der var plads til at være konstruktiv i den her debat - og i det sidste indlæg gik det helt over gevind, og sådan noget gider jeg ærligt talt ikke. Hvordan I kan læse, at jeg synes at det ikke er ok at man føler det nedværdigende at skulle lægge sig i en arbejdsprøvning, at jeg ikke forstår at det er svært osv osv, går over min fatteevne, men det kan I selv rode med. Hvis tråden går ud på at enes i kor om det vanvittige i at have liggende pauser i en arbejdsprøvning og at dette næsten skal for menneskerettighedsdomstolene, så er der ikke plads til andre holdninger, og hvis man prøver at give konstruktive råd, så forstår man bare hverken hat eller briller - så står jeg altså bare af. Det er trist at nogle af debatterne skal være sådan her, og da det ikke er til at forudse, hvornår man stikker hånden i hvepserede og forsøger at give gode råd, og så ender med at være the devil in disguise, så er det bedre at holde sig væk, og det tror jeg, jeg gør.

Hvis man ikke er med, så er man imod. Det er jeg bare pissetræt af.
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 19:52   #49
Trunten
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2011
Indlæg: 175
Styrke: 14
Trunten er ny på vejen
PiaL, hvis du læste tråden fra start, ville du se du ikke var den eneste. Jeg gør det også. Men må vel stadig ha' lov at mene det er nedværdigende og synes stadig ikke det er i orden.

Det er det åbenbart andre der også mener...og det er vel også okay.

Du får det til at lyde som om det er et angreb på dig, det er det ikke, men vi er ikke ens og heldigvis for det, vi fejler sikkert heller ikke alle det samme. Jeg bliver eksempelvis ikke frisk efter jeg har hvilet, har stadig forbandet ondt og sindsyg træt.

Vil iøvrigt hellere gå på job med influenza.

I det hele taget er mange af disse afklaringer helt hen i vejret. Der er ingen der holder øje med hvor tit jeg holder pause og hvor lang tid jeg ligger...det gør jeg selv.
Spurgte sb hvem der holder øje med hvad, det skulle jeg selv, de stoler på mig...det var svaret.(Det kan de så også.)
Det arbejde jeg udfører effektivt (10 t/u) er der ingen der vil betale for, jeg vil ikke engang selv kalde det arbejde...men hygge.

Absolut urealistisk så det gør noget.
Trunten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-10-2011, 20:12   #50
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror du tager det for personligt PiaL, det er jo ikke dig jeg/vi angriber for din mening eller holdning, men systemet for dets haltende måde at tackle disse arbejdsprøvninger på.

Som du kan læse har du været heldig - og Gudskelov for det! Du har haft en vis succes med din egen arbejdsprøvning hvor du har følt dig respekteret. Og har kunne bruge din arbejdsprøvning positivt.

Men som du kan læse, så er det en anden virkelighed andre herinde har mødt. Nogle har været henvist til 3 cm madras på gulvet eller sovesofa i opholdsrummet, andre skal gå i kælderen sammen med andre på en 'flermands stue' hvor de kan hvile sig osv - så erfaringerne er meget forskellige og ikke alle har været heldige, og flere har haft en direkte skidt erfaring....

De steder man bliver arbejdsprøvet er MEGET forskellige, og man kan enten være heldig, eller man kan være direkte uheldig.

Det er jo lidt af det vi taler om.

Sidst redigeret af Ninja; 14-10-2011 kl. 20:19.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erfaring søges! Tullepigen90 Midlertidig Førtidspension 8 18-02-2014 22:29
Erfaring med Ombudsmanden søges. Sannepil Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 01-08-2012 12:18
Hvordan søger jeg om liggende transport til arbejdsprøvning? gøje Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 25 28-11-2011 00:31
Erfaring søges !! doggerbanke66 Alt det andet 16 12-01-2011 11:11
erfaring søges Hannepanne Spørgsmål ang fleksjob 6 14-03-2009 12:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension