K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-11-2009, 21:57   #11
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Dobbelt statsborgerskab

Jeg er født 1963.

Efter tysk lovgivning var det ikke muligt før 1975 at få statsborgerskabet fra moren så jeg fik det danske statsborgerskab af min danske far.

Efter dansk kovgivning var det ikke muligt før 1979 at få statsborgerskabet fra moren.

Min datter er født i 1995, altså efter 1975 og 1979, og har derfor det danske statsborgerskab fra mig og det tyske statsborgerskab fra sin far.

Da hun blev anmeldt til det tyske folkeregister som dobbeltstatsborger, gjorde de tyske myndigheder den fejl, også at registrere hos mig, at jeg skulle have det dobbelte statsborgerskab, så jeg ved en fejl også fik det tyske statsborgerskab og blev dobbelt statsborger, og jeg har bestemt aldrigt bedt om at være tysker, når jeg nu hele mit liv frit har bekendt mig til dansk sprog, kultur og nationalitet efter København-Bonn-Erklæringerne fra 1955 og har tilhørt det danske mindretal i Sydslesvig.

Og jeg har stadig en opholdstilladelse for Tyskland fra før min datter blev født, men jeg er blevet slettet i det tyske udlændingeregister, da jeg fik det dobbelte statsborgerskab.

Men desværre kan jeg ikke komme af med tyske statsborgerskab, selvom jeg har bedt de tyske myndigheder om det.

Ingen af mine søskende, som også alle er født før 1975/1979 har det dobbelte statsborgerskab.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 08-11-2009 kl. 22:01.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2009, 22:09   #12
A-Odense
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2008
Indlæg: 103
Styrke: 17
A-Odense er ny på vejen
Jeg har lige læst, at intern politisk uenighed betyder at EU-Kommissionen næppe rejser sager ved EF-domstolen.
Det er især formanden Barosso som var imod at rejse sager mod bl.a. Danmark, før udpegningen af den nye kommission på plads.
Nu er han genvalgt, så lade os håbe, at alle dem der har klaget til Kommissionen, får snart retfærdig behandling.
A-Odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2009, 22:56   #13
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Der kan ikke herske tvivl om...

...at bemærkningerne til de enkelte bestemmelser i lovforslaget til § 1, nr. 15 og nr. 33 og til § 4 i L 137 af 15/12/2000 netop er holdepunkter, der fastslår, at hjælpen efter § 27a i aktivloven skal tilkendes efter de almindelige regler i § 11, stk. 2, nr. 1-3, hvis personen ikke har en formue der overstiger det, der er rimeligt efter § 14 i aktivloven, og som skal beregnes som forskelsbeløbet mellem fuld førtidspension efter § 49, stk. 1, nr. 8 i lov om social pension og brøkpensionistens og evt. ægtefællens/samleverens indtægtsgrundlag opgjort efter reglerne i kap. 4a i lov om social pension, hvis brøkpensionisten opfylder betingelserne i § 11, stk. 3-6 i aktivloven.

Jeg fatter ikke, hvordan Ankestyrelsen i sine principafgørelser A-18-06 og A-22-07 kan påstå, at der ikke skulle være holdepunkter i L 137 af 15/12/2000 som skulle betyde, at brøkpensionister, der opfylder betingelserne i § 11, stk. 3-6 i aktivloven har ret til minimumsydelser efter aktivloven, når alle andre persongrupper her i landet har ret til minimumsydelser efter aktivloven som følge af bistandslovsreformen fra 1987, hvor den danske lovgiver afskaffede ydelsens fastsættelse efter et skønsprincip, og i stedet indførte et retsprincip under henvisning til § 75, stk. 2 i den danske grundlov, hvorefter ydelser efter aktivloven reguleres gennem faste takster.

I vejledning nr. 126 af 23.11.2002 om kontanthjælpssatser for 2003 fremgår faste takster for hjælp til visse persongrupper efter § 27a i aktivloven som følge af L 137 af 15/12/2000, og disse faste takster er de samme som i § 49, stk. 1, nr. 8 i lov om social pension.

Men efter 2003 glemte den danske lovgiver at oplyse om faste takster for brøkpensionister, der kan søge hjælp efter § 27a i aktivloven.

Ja, så længe den går, går den ik'?

Så jeg kan kun håbe, at Ankestyrelsen nu fatter mine henvisninger til, at L 137 af 15/12/2000 indholder holdepunkter, som betyder, at også brøkpensionister har ret til minimumsydelser.

Der kan ikke herske tvivl om, at den danske lovgiver i pkt. 33 i vejledning nr. 53 af 31.8.2007 om folkepension og i pkt. 21 i vejledning nr. 54 af 31.8.2007 om førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension fastslår, at personer, der er omfattet af EF-forordning 1408/71 skal have beskæftigelsesperioder optjent efter § 8, stk. 1, nr. 1-5 i de danske sociale pensionslovgivninger sidestillet med dansk bopælstid, fordi § 8, stk. 2 i lov om social pension er fraveget for vandrende arbejdstagere som følge af art. 12, stk. 1, 2. punktum og Danmarks erklæring til art. 89 under bilag VI, afsnit Danmark, nr. 7 i EF-forordning 1408/71.

Men så længe den går, går den ik'?

Så jeg kan kun håbe på, at Ankestyrelsen nu fatter mine henvisninger til pkt. 33 i vejledning nr. 53 og til pkt. 21 i vejledning nr. 54 af 31.8.2007, så jeg kan få sidestillet mine ophold i udlandet efter § 8, stk. 1, nr. 3 og 5 i lov om social pension med dansk bopælstid, og får ret i, at jeg skal have en pension på 35/40.

For jeg er ikke berettiget til fuld pension fra Danmark, og kan ikke få sidestillet alle mine bopælstider fra Tyskland med dansk bopælstid, sådan som der står i LO's pjece, fordi jeg så ville blive bedre stillet end alle andre vandrende arbejdstagere som har opholdt sig andre medlemsstater end Danmark, og som skal have beregnet deres pensioner efter art. 46, stk. 2 i lov om social pension.

Hvad angår EU-dommen sag C-244/97 (Gerdina Lustig), så omhandler denne sag art. 49 i EF-forordning 1408/71, altså det tilfælde, hvis man ikke samtidig er berettiget til en pension fra mere end en medlemsstat, og hvor forsikringstider fra andre medlemsstater også kun skal medtages, hvis det giver en større pension beregnet efter art. 46, stk. 2 i EF-forordning 1408/71, så jeg tror ikke, denne dom kan bruges for os, der bor i Danmark, når Danmark netop er fritaget for at skulle anvende art. 46, stk. 2 i forordningen.

Hvad angår EU-dommen sag C-224/98 (D´Hoop), så omhandler denne sag ret til en social ydelse, der ikke er omfattet af art. 4 i EF-forordning 1408/71, men en ydelse, der er omfattet af art. 7, stk. 2 i EF-forordning 1612/68, som f.eks. ret til SU eller bistandshjælp før 1997.

Og når jeg nu siger bistandshjælp før 1997, så er det fordi, kontanthjælpsmodtagere siden 1.1.1997 er omfattet af ATP i Danmark efter modtagelse af kontanthjælp i mere end en sammenhængende periode på 6 måneder, jf. § 79 i aktivloven, og det er de siden 1997, fordi Danmark afskaffede den passive kontanthjælp med bistandslovsreformen fra 1997, hvor aktivloven blev indført i stedet for, hvorefter en person kun kan modtage kontanthjælp, hvis personen er tilmeldt et jobcenter, er reelt og aktivt arbejdssøgende, tager imod job-, aktiverings-, revaliderings- eller fleksjobtilbud, hvis personen ikke fritages herfor pga. uarbejdsdygtighed eller andre problemer ud over ledighed, så kontanthjælp i dag er en ydelse efter art. 4, stk. 1 og stk. 2 i EF-forordning 1408/71, jf. EU-dommene sag C-22/08 og C-23/08.

Men det afviser Danmark jo også, at kontanthjælp skulle være en ydelse efter art. 4 i EF-forordning 1408/71 - og derfor afviser Danmark jo også, at hjælp efter § 27a i aktivloven skulle være en ydelse efter denne bestemmelse i forordningen, selvom EU-dommene sag C-307/89, sag C-65/92 og sag 122/84 klart og tydeligt fastslår, at hjælp efter § 27a i aktivloven er en ydelse efter art. 4, stk. 1 og stk. 2 i EF-forordning 1408/71.

Så jeg kan kun håbe på, at EU-Kommissionen vil give mig medhold i, at hjælp efter § 27a i aktivloven er en ydelse efter art. 4, stk. 1 og stk. 2 i EF-forordning 1408/71, og at anvendelsen af § 8, stk. 2 i lov om social pension på vandrende arbejdstagere er ulovlig efter art. 12, stk. 1, 2. punktum i EF-forordning 1408/71, og at Danmark derfor anvender en ulovlig reduktionsklausul på vandrende arbejdstagere, jf. EU-dommene i de forenede sager 116, 117, 119, 120 og 121/80, sag 4/90, de forenede sager C-90/91 og C-91/91, sag 117/84 og sag 58/84.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2009, 23:15   #14
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hvis det skulle....

....vise sig at du får medhold i din sag hos ankestyrelsen, og at brøkpensionister fra efter 1.1.2003 kan få et supplement ifølge §27 i aktivloven, så vil jeg efterfølgende køre en sag vedrørende brøkpensionister fra før 1.1.2003, for så må der også gives en lignende mulighed for dem. Ellers ville det jo være ren diskrimination.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 00:15   #15
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Førtidspensionister, der har fået tilkendt...

...førtidspension før 1.1.2003 kan søge om personligt tillæg efter § 17 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidpsension m.v.

Brøkpensionister, der har fået tilkendt førtidspension før 1.1.2003, kan søge supplement efter reglerne om personligt tillæg efter § 17 i denne lov, her især § 17, stk. 2 i denne lov, jf. pkt. 116, afsnit "Brøkpension" og pkt. 117 i vejledning nr. 54 af 31.8.2007 om førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Brøkpensionister, der har fået tilkendt folkepension, kan således søge om et supplement til brøkpension efter § 14, stk. 1 og andre personlige tillæg efter § 14, stk. 2-4 i lov om social pension på de samme betingelser som dem, der gælder for førtidspensioniste fra før 1.1.2003.

Førtidspensionsreformen fra 2003 afskaffede personligt tillæg for alle førtidspensionister fra 1.1.2003, som efter denne dato kun skal være en ydelse, der er forbeholdt folkepensionister og de gamle førtidspensionister, og den danske lovgiver indførte et ydelsesniveau i stedet for, som også skal dække de afskaffede personlige tillæg.

Førtidspensionister fra 1.1.2003, som har fået tilkendt en brøkpension, kan søge om et supplement efter § 27a i aktivloven i stedet for.

Var jeg førtidspensionist efter de gamle regler eller folkepensionist, og dermed ikke var underlagt Ankestyrelsens praksis omkring § 27a i aktivloven, som Ankestyrelsens fastlagde med principafgørelserne A-18-06 og A-22-08, ville børnetilskud til mit barn være 600,00 kr. netto pr. måned højere.

Var jeg førtidspensionist efter de gamele regler eller folkepensionist, og dermed ikke var underlagt Ankestyrelsens praksis omkring § 27a i aktivloven, som Ankestyrelsens fastlagde med principafgørelserne A-18-06 og A-22-08,
kunne jeg søge om et personligt tillæg til dækning af min forsørgerpligt over for mit barn.

Men i stedet skal mit barn selv dække min forsørgerpligt over for hende og være selvforsørgende med 14 år, fordi Beskæftigelsesankenvævnet inddragede Ankestyrelsens ulovlige principafgørelse O-49-98, hvorefter mit barns børnebidrag fra sin far og alle børnetilskud fra Herning Kommune går til dækning af min forsørgerpligt over for mit barn, selvom det er ydelser, der tilkommer mit barn, og børn ikke har forsørgerpligt over for forældrene, jf. §§ 2, stk. 1, 33, stk. 1, nr. 5 i aktivloven, § 13, 14 og 18 i lov om børns forsørgelse, §§ 1, 7 og 11 i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og § 10 i lov om en børnefamilieydelse., § 7, stk. 1, nr. 14 i ligningsloven samt Ankestyrelsens principafgørelser A-37-02, O-34-88, O-85-98, O-128-96, O-127-96, O-126-96, O-126-95, O-62-98, O-73-95 og P-43-96.

Ankestyrelsens principafgørelser A-18-06 og A-22-07 går ud på, at alene brøkpensionister og deres familiemedlemmer, der opfylder betingelserne i § 11, stk. 3-6 i aktivloven, som den eneste persongruppe med lovligt ophold i Danmark, der kan søge om en forsørgelsesydelse efter kap. 4 i aktivloven, ikke skal have ret til et eksistensminimum, selvom dette retsprincip blev indført med bistandslovsreformen fra 1987 under henvisning til § 75, stk. 2 i den danske grundlov.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 09-11-2009 kl. 00:24.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 02:51   #16
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg ved....

....godt at det er muligt at søge efter §17 stk 2, problemet er bare at hvis du er gift, så er det så at sige umuligt at få hjælp efter denne paragraf på grund af den Gensidige forsørgelsespligt, såsnart ægtefællen har en indkomst på over 118.000 pro anno. Derfor er denne § en hån mod alle gifte førtidspensionister fra før 1.1.2003, selv om paragraffen er der delvis for at kunne sidestille gamle og nye pensionister, i og med at den gamle pension er lavere end den nye, skulle det være lettere at søge om hjælp, men denne hjælp gives så at sige aldrig hvis man er gift.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 11:34   #17
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Førtidspensionen for førtispensionister fra 1.1.2003 er højere, fordi de ikke kan søge om personligt tillæg og helbredstillæg.

Førtidspensionister fra 1.1.2003 med ret til fuld pension kan søge om enkeltydelser som tilskud til medicin, tandlægehjælp o.l.

De nye førtidspensionister får mindre i børnetilskud og forsørgertillæg for disse pensionister, hvis de har børn at forsørge er også blevet afskaffet, så jeg ved ikke om, deres ydelse reelt er højere end for de gamle førtidspensionister, der får højeste førtidspension.

Kun førtidspensionister fra 1.1.2003, der har fået brøkpension, kan søge om hjælp efter § 27a i aktivloven, som pga. Ankestyrelsens principafgørelser A-18-06 og A-22-07 gives på de samme regler som for personligt tillæg, selvom disse regler er blevet afskatte for netop denne persongruppe, så jeg ved udmærket godt, hvilken knibe gamle førtidspensionister og folkepensionister kan være i.

A-22-07 siger, at 3.126,00 kr. i rådighedsbeløb er nok for en reelt enlig brøkpensionist, der har fået tilkendt førtidspension fra 1.1.2003.

A-25-08 siger, at 9.300,00 kr. i rådighedsbeløb er nok for et ægtepar med 3 mindreårige børn på brøkpension, vel og mærke efter, at ydelser, der vedrører børn er medregnet som indtægt.

Og vel og mærke efter, at evt. boligsstøtte medregnes som indtægt, men det bliver den også hos pensionister, der kan søge om personligt tillæg.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 09-11-2009 kl. 13:01.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 12:28   #18
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Ja....

....både nye og gamle førtidspensionister sidder som lus mellem to negle.

Reglen om at gamle førtidspensionister kan søge personligt tillæg efter § 17 stk. er såmen udemærket, sålænge man ikke lever i et forhold. Når først man gør det kan man så at sige glemme alt om § 17 stk 2. Jeg har aldrig forsøgt at udnytte systemet ved at søge alle de tillæg jeg kunne få, så jeg får hverken varmetilskud eller boligydelse. Det eneste jeg beder om er respekt for min person og respekt for min ret til medbestemmelse og indflydelse på mit eget liv. Igennem en pension som erstatning for at jeg ikke kan arbejde, som jeg kan leve af og ikke være afhængig af min mand. Derfor kæmper jeg for afskaffelse af den gensidige forsørgelsespligt, og for en mere retfærdig behandling af vandrende arbejdstagere.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 12:31   #19
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Spørgsmål

De to første måneder af min tid i england hvor jeg arbejdede for en dansk arbejdsgiver (landbrugsrådet), på det danske fødevarecenter i London, skal det regnes med til min danske optjening eller min engelske optjening?

to måneder til den danske, og to måneder mindre til den engelske, er immervæk en forskel på 4 måneder?



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2009, 12:59   #20
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Til Ragdoll

De to måneder skal lægges til din danske, men om de reelt får indflydelse på din brøk, kan jeg ikke helt svare på.

Prøv at gå ind på Schultz-online og indtast denne periode sammen med dine bopælsperioder i Danmark, og se om det ændrer på din brøk.

www.schultz-online.dk/beregning/

Disse to måneder må ikke trækkes fra din engelske pension, for dem har du betalt pligtbidrag for i England og optjent ret til.

EF-forordning 1408/71 garanterer, at vandrende arbejdstagere ikke mister optjente rettigheder.

Og jeg er også imod den gensidige forsørgerpligt for ægtefæller, for ingen kan leve af en ægtefælles indtægsgrundlag fra personligt arbejde, for så skulle lønninger jo også afpasses efter, om personen er gift eller ej.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 09-11-2009 kl. 13:01.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mere om ret til fuld pension og EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 6 02-02-2010 20:05
Håb for brøkpensionister der omfattet af EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 55 15-12-2009 11:54
Brøkpensionister og EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 3 11-12-2009 11:42
Brøkpension, EF-traktaten, EF-forordning 1612/68 og EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 5 11-09-2009 12:45
Brøkpensionister, EF-traktaten, EF-forordning 1612/68, EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 0 24-07-2009 17:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension