K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-11-2009, 20:31   #1
musen1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
musen1 er ny på vejen
Brøk pension

Hej alle sammen.

Jeg vil hører om i kan hjelpe mig. Da jeg er Dansk statsborger, men bor i Norge. Og jeg er desverre så uheldig og har vert syg i mange mange år. Jeg har fået indvilget førtidspensjon her. Men desverre ikke fuld pension på 40/40 Da jeg flyttet til Norge i 99. Og her regner de fremtidige pensjon. Men jeg har fået den redusert. Jeg har fået 36/40

Jeg blev første gang førtidspensionist i 2003. Her efter kalder jeg det ufør da det er hvad vi er på norsk. Jeg prøvde og få pension fra Danmark, men de ville ikke godtage det. Efter hvad jeg forstod på vores indstans heroppe så var ikke saken min i Danmark lukket ned. Men det er helt tilbake i 2004. Jeg har i eftertid fået flere dianogser. Og jeg har fået godkjent den som en alvorlig lidelse helt tilbage i 2001. Og jeg er 100 % uarbejds dygtig. Nu har min sak heroppe vert til ny vurdering og jeg har fået den godkjent helt tilbake i juni 2001.

Det jeg så tænker på, det er at jeg mangler en del år for og få fuld pension. Jeg har da optjent pension i Danmark i ca. 6 år og 10 månder.

Men jeg mangler kun 4 år her i Norge for og få fuld pensjon. Men jeg leser noget om regler før 03 og efter. Jeg er gift. Og min mand har en god lønn.

Kan jeg da resikere og ikke få nogen ting fra Danmark.

Håber i forstår mit spørgsmål. Jeg har satt den indstansen heroppe og sende saken videre til Danmark for og sjekke ud mulighet for en brøkpension fra Danmark. Og jeg blev oplyst og at sakerne ofte kan ta et helt år.

Mvh Musen1
musen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2009, 21:51   #2
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Vi er allerede en pæn gruppe af brøkpensionister her i Danmark, som har fundet ind på k10.

Jeg synes du skal læse min sidste tråd "Mere om ret til fuld pension og EF-forordning 1408/71"

Hilsen
brøkpensionist

Jeg skulle have studeret din tråd noget nærmere, inden jeg svarede dig.

Hvis du har boet i Danmark i 6 og 10 mdr., så er du berettiget til en dansk brøkpension på 6/40.

Desværre er det sådan, at Danmark skal tilkende dig en dansk pension efter danske regler, og synes de ikke, du er syg nok til at få en førtidspension, som siden 1.1.2003 kun tilkendes, hvis man slet ingen arbejdsevne, eller hvis den er så ubetydelig, at man ikke længere kan arbejde.

Men så vidt jeg husker rigtigt, så der i lovforslaget til den nye førtidspension fra 1.1.2003, at Danmark skal tage stilling til den dokumentation om dit helbred, som dit bopælsland har anvendt i din sag.

Sidst redigeret af Webmaster; 18-11-2009 kl. 06:15. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2009, 23:53   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej

Hvis du blev førtidspensionist i Danmark i 2003, så har du ret til at tage din danske pension med dig, ingen tvivl om det.

Jeg ved ikke hvem du har snakket med om at få din pension med til Norge, men det er ikke kommunen du skal henvende dig til, men den Danske Sikringsstyrelse, det er dem der står for pensioner der på en eller anden vis er knyttet til Danmark. Så hvis du ikke har snakket med dem så skulle du få det gjort.

Som dansker bosiddende i Norge hører du også ind under EU-reglerne.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 02:09   #4
igam1951
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Indlæg: 65
Styrke: 16
igam1951 er ny på vejen
Nordisk Konvention

Hej musen 1.
håber det vil hjælpe .
hilsner - igam1951

BKI nr 83 af 08/09/1994 Gældende

Offentliggørelsesdato: 21-09-1994
Udenrigsministeriet
Vis mere... Senere ændringer til forskriften
BKI nr 150 af 21/11/1996
BKI nr 40 af 10/12/2004
BKI nr 39 af 27/10/2005
Oversigt (indholdsfortegnelse)Kapitel 1 Naturalydelser og dagpenge ved sygdom, fødsel eller adoption
Kapitel 2 Ydelser ved invaliditet, alderdom og dødsfald. Grundpension
Kapitel 3 Ydelser ved arbejdsskade
Kapitel 4 Ydelser ved arbejdsløshed

Den fulde tekstBekendtgørelse af konvention af 15. juni 1992 med Finland, Island, Norge og Sverige om social sikring samt om Grønlands og Færøernes tiltrædelse heraf



Danmark har den 23. marts 1993 godkendt en den 15. juni 1992 i København undertegnet konvention mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om social sikring.

Konventionen har følgende ordlyd:

NORDISK KONVENTION

OM

SOCIAL SIKRING Regeringerne i Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige,

som finder at den nordiske konvention om social tryghed fra 1981, som afløste den oprindelige konvention fra 1955, har været af stor betydning for at sikre nordiske statsborgere, der arbejder eller opholder sig et andet nordisk land, den samme sociale tryghed som landets egne statsborgere,

som konstaterer at det i medfør af aftalen om det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS aftalen) vil være denne aftales regler om social sikring der finder anvendelse for nordiske statsborgere der arbejder eller opholder sig i andet nordisk land,

som finder at der er behov for nordiske regler om social sikring for personer, der ikke omfattes af EØS-reglerne, det vil sige dels en begrænset kreds af nordiske statsborgere, dels statsborgere fra tredjeland,

som finder at der tillige er behov for at opretholde visse nordiske regler om social sikring som supplerer EØS-reglerne om social sikring,

er blevet enige om at indgå en ny nordisk konvention om social sikring som affattes således:

Læs mere herunder:

Link indsat af Web....husk nu altid at vedlægge link til de ting i lægger ind...
Kilde https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=54473

Sidst redigeret af Webmaster; 18-11-2009 kl. 06:23. Årsag: Link indsat af Web....husk nu altid at vedlægge link til de ting i lægger ind...
igam1951 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 09:18   #5
musen1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
musen1 er ny på vejen
Hei og tak for mange svar. Jeg er blevet førtids pensionist i Norge. Og den er ikke godkjent i Danmark endnu. Norge holder på og skal sende ned de blanketter som jeg er omfattet af. Jeg bodde i Danmark fra jeg blev født i 1977 og flyttet ut i 1999.

Skriver igen lidt senere. Men skal ud og kører om lidt.

Mvh Musen1
musen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 09:44   #6
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ret til ligebehandling

Efter min mening har du ret til ligebehandling i Norge, fordi du har fast bopæl i Norge, efter art. 12, 13, 17, 18, 39, 42 og 43 i EF-traktaten, art. 7, stk. 2 i EF-forordning 1612/68 og art. 3, stk. 1 i EF-forordning 1408/71, og skal derfor nyde de samme sociale og skattemæssige fordele som Norges indendlandske statsborgere, der ikke har gjort brug af retten til at færdes og tage ophold indenfor EU//EØS og af retten til arbejdskraftens frie bevægelighed, og du skal derfor ikke tåle nogen nedsættelse af en norsk social ydelse, fordi du har ret til fulde social ydelser, jf. EU-dommen sag C-326/90.

Efter min mening har du derfor ret til fuld pension fra Norge, hvis Norge også har en social pension ligesom den danske, og en brøkpension fra Danmark, fordi din kommune i Norge skal overholde ligebehandlingsprincipperne i EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 13:21   #7
musen1
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2009
Indlæg: 15
Styrke: 15
musen1 er ny på vejen
Du er sørme dygtig må jeg sige. Men hvor skal jeg prøve og henvende mig i Norge ang. det med likebehandling av personer.

Jeg får pension gjennom NAV her. Og jeg forstår mig ikke helt på alle de love og regler. Men de har en indstans som hedder Indlands og udenlansk. Kansje jeg burde prøve mig frem der først. Hvilken paraf. Skal jeg henvise til.
Men ønsker gerne hjelp til de forskellige tingene.

Mvh. Musen1
musen1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 14:29   #8
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej Musen

Du skal henvende dig her:

NAV Utland

Postboks 8138, Dep.

NO-0033 Oslo

Norge

Og de skal egentlig sørge for at du får din danske brøkpension, de skal kontakte den Danske sikringstyrelse:

DSS
Landemærket 11
DK-1119 København K
Danmark

Tlf: +45 33 95 50 00
Fax: +45 33 91 56 54
[email protected]



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 15:45   #9
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Den Danske Sikringsstyrelse

Sikringsstyrelsen har siden 5.10.2009 skiftet navn til Pensionsstyrelsen, men har beholdt den gamle adresse.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 17:09   #10
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Man kan....

....dog stadig bare søge på dss på google så kommer de frem.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brøk ftp Vej86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 04-08-2013 22:05
(M) Brøk-pension (F)sygedagpenge KIWI57 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 28-05-2013 08:27
Brøk FTP overgang til alm.pension lund70 Alt det andet 9 23-06-2011 17:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension