K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-01-2008, 19:05   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Question Intet forsørgelsesgrundlag til sygemeldte ledige fleksere

Citat:
Resumé: En kvinde, som modtog særlig ydelse, mens hun ventede på et fleksjob, havde ikke ret til særlig ydelse eller sygedagpenge i forbindelse med en sygemelding. Hendes forsørgelsesgrundlag, mens hun var syg, var således kontanthjælp.
Er man gift, og hvis tilkendelsen om fleks er trukket ud, så man er på kontanthjælp, som kaldes særlig ydelse.

Men hvis man så sygemeldes, MENS man venter på fleksjob, så har man INTET forsørgelsesgrundlag.

Jeg håber, jeg tager fejl, men for mig at se, så har man hverken ret til sygedagpenge, ledighedsydelse eller særlig ydelse, hvis man sygemelder sig som ledig fleksjobber.

Dvs. når kommunen revurderer, og man er nødt til at sygemelde sig, fordi man ikke kan magte det, hvad sker der så????

Det er vist endnu en gyser. Men jeg hører MEGET GERNE, om jeg har misforstået det.

Har jeg det?

Det hele står her:

Citat:
Sagsfremstilling:
Det fremgik af sagen, at kvinden i oktober 2005 blev ansat i fleksjob på et apotek. Der var alene tale om et vikariat, som kun skulle vare indtil 31. december 2005. I starten af januar 2006 rejste hun spørgsmålet om, hvilken ydelse hun var berettiget til under sygdom, da hun i februar måned 2006 skulle have lagt testkorset med henblik på en eventuel stivgørende operation af ryggen. Hun skulle derfor være sygemeldt en periode.

Kommunen fandt, at hun var berettiget til særlig ydelse fra 1. januar 2006, og at hun kunne fortsætte med denne ydelse, mens hun var sygemeldt på grund af ryggen. Kommunen fandt endvidere ikke, at hun var berettiget til sygedagpenge, da hun ikke opfyldte beskæftigelseskravet.

Nævnet fandt, at hun ikke var berettiget til sygedagpenge fra 2. februar 2006.

Nævnet begrundede afgørelsen med, at hun den 2. februar 2006 modtog ledighedsydelse, og at denne ydelse blev bevaret efter aktivlovens § 74, stk. 5, i tilfælde af sygdom. Reglen var en specialbestemmelse, der gik forud for dagpengelovens regler.

I klagen til Ankestyrelsen var det anført, at hun ikke modtog ledighedsydelse, men særlig ydelse efter aktivlovens § 74 i.

I genvurderingen fastholdt nævnet afgørelsen. Det blev bl.a. anført, at nævnet var klar over, at hun modtog særlig ydelse og ikke ledighedsydelse. Nævnet var af den opfattelse, at aktivlovens § 74 a, stk. 5, måtte gælde tilsvarende for modtagere af særlig ydelse, der således også bevarede denne ydelse under sygdom.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, efter hvilke regler en person, som modtog særlig ydelse efter aktivloven, skulle kompenseres ved sygdom.

Afgørelse:
Kvinden havde ikke ret til særlig ydelse eller sygedagpenge i forbindelse med sygemeldingen i februar 2006.

Begrundelsen for afgørelsen var, at aktivlovens regel om særlig ydelse forudsatte, at der alene var ret til ydelsen, såfremt personen ventede på et fleksjob. Dette medførte, at det var en betingelse for modtagelse af ydelsen, at personen kunne påtage sig et fleksjob.

Begrundelsen var endvidere, at det af lovbemærkningerne til § 74 a, stk. 5, fremgik, at modtagere af ledighedsydelse indtil da alene havde ret til kontanthjælp i perioder med sygdom eller barsel. Eftersom aktivlovens regel om særlig ydelse og reglen om ledighedsydelse (§ 74 a) begge forudsatte, at personen ventede på et fleksjob, vurderede Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, at ret til ydelsen i perioder med sygdom fordrede en specifik hjemmel.

Endelig var begrundelsen, at det var en forudsætning for ret til sygedagpenge, at kvinden enten opfyldte beskæftigelseskravet i dagældende dagpengelovs § 4, (nu lov om sygedagpenge § 32) eller at sygefraværet var forårsaget af arbejdsskaden, og disse betingelser var ikke opfyldt.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ændrede således Beskæftigelsesankenævnets afgørelse.

Kvinden skulle ikke tilbagebetale den særlige ydelse.

Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg anmodede kommunen om at træffe afgørelse, om kvinden havde ret til kontanthjælp, såfremt hun fortsat var sygemeldt.
http://cms.ast.dk/afgoerelser/princi...dagpenge&valg=
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2008, 20:28   #2
Naima
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2007
Indlæg: 31
Styrke: 17
Naima er ny på vejen
Hvis man sygmelder sig som ledig fleksjobber så mp man jo vurdere om der skal blive tale om førtidspension, men uanset så er man der berettiget til kontant hjælp, men jeg tror der er andre regler når man er gift og ens ægtefælle tjener godt.
Naima er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2008, 21:19   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Denne kvinde skulle opereres.

Det, der er interessant, er, om gifte, ledige fleksere på særlig ydelse, som ikke opfylder beskæftigelseskravet i h.t. dagpengeloven, så står UDEN FORSØRGELSE i flere måneder, fordi de skal opereres eller andet, som betyder, at de sagtens kan vende tilbage til fleks... og ikke til pension.

Det er da urimeligt, hvis en sygemelding betyder, at man mister sit forsørgelsesgrundlag, når man nu ved, at fleksere som regel har flere sygedage end andre på arbejdsmarkedet.

En, der er ansat på ordinære vilkår og med et langt bedre helbred, kan få sygedagpenge, SELVOM de er gift osv.

Hvorfor skal handicap og giftermål betyde, at man mister sit forsørgelsesgrundlag?

Det er da urimeligt, hvis jeg ellers har læst afgørelsen korrekt.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2008, 01:41   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Zuza der er ingen tvivl om at man er berettiget til ledighedsydelse hvis man er sygemeldt flekser det står her



Stk. 4. Personer, der modtager ledighedsydelse efter stk. 1 og 2, bevarer ledighedsydelsen i perioder med sygdom eller barsel. Reglerne om opfølgning i forbindelse med modtagelse af dagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel finder tilsvarende anvendelse.

men det kunne godt se ud som om der er et problem omrkring 74i og det er jo ikke fair...

Jeg er ikke ved min puter (låner lige en nu ) og jeg er ikke på igen før mandag (det er hvad der sker når man skifter udbyder ) men når jeg er tilbage er der lige et par ting jeg vil tjekke op om og så vender jeg tilbage , og ja jeg læser det også som om at man ikke kan få den særligeydelse hvis man venter på operation og det er sq da ikke ok .....

Men vender frygteligt tilbage
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledige sygemeldte flexjob ny portal phhmw Et godt link! 1 12-03-2013 14:57
livsmod til sygemeldte og ledige fleksjobbere Stella Dit og Dat 0 12-03-2008 14:22
Hjort vurderer 1.500 ledige fleksere på kontanthjælp zuza Manglen på Fleksjob 5 12-03-2008 14:22
Intet overblik antal over ledige nogen steder zuza Dit og Dat 0 14-10-2007 01:03
kontrol af ledige/sygemeldte. mokkasine Dit og Dat 7 10-09-2007 15:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension