K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-06-2016, 00:26   #11
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
jeg indbetaler også maks beløb år på ratepension og har meget lav indtægt.
Når en ratepension udbetales, betaler man en høj skat af denne, og hvis man så kun har fået en skatterabat på 37 procent ved indbetaling, har man et tab på ca 20 procent...
Det tab undgår man ved indbetaling på andre pensionsformer, som eks. de gamle kapitalpensioner (der nu er konverteret til et nyt navn som jeg ikke husker)
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-06-2016, 04:43   #12
dFyn
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2016
Lokation: Nedergade, Odense
Indlæg: 85
Styrke: 9
dFyn er ny på vejen
Aldersopsparing

Jeg har eksisteret for kontanthjælp siden april 2005.

Siden marts 2015 har jeg modtaget ressourceforløbsydelse, som for mit vedkommende også er kontanthjælp.

Jeg sparer med næb og kløer maksimalt op, og startede en aldersopsparing op i 2015, hvor jeg køber aktier i Novo Nordisk, en defensiv aktie. Uanset krise eller ej, så skal diabetikere have den daglige insulin.

Jeg har haft udgifter til 2 advokatkontorer og udgifter til 5 private socialrådgivere fra 2011 til 2015 - på kontanthjælp!

Min plan er at indbetale maksimalt til aldersopsparingen - for tiden ca 29.000 årligt - i 10 år og bo i en 2-værelses lejlighed for at holde udgifterne nede.

Jeg håber det bedste for min privatøkonomi i pensionsalderen.

Jeg har levet sundt hele livet, så jeg satser på 95 år.
dFyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2016, 04:23   #13
dFyn
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2016
Lokation: Nedergade, Odense
Indlæg: 85
Styrke: 9
dFyn er ny på vejen
Kapitalpensionen erstattet af aldersopsparing

Aldersopsparing: god for kunderne – en trussel for pensionsselskaberne

Aldersopsparing har helt uberettiget givet ordningen et dårligt ry. Det manglende skattefradrag er blevet misforstået og aldersopsparing bliver desuden ignoreret af mange pensionsselskaber.

I 2013 blev kapitalpensionen erstattet af aldersopsparing– en ny meget atypisk pensionsopsparing helt uden fradrag. Fordelen ved den nye pension er udelukkende en lav afkastbeskatning på 15,3 %.

Alligevel er aldersopsparingen bedre end kapitalpensionen, fordi kapitalpensionen giver dig et minus, når du ser på forskellen mellem fradraget ved opsparing (typisk 35-39 %) og afgiften ved udbetaling 40 %. Aldersopsparingen giver hverken minus eller plus – den giver et rundt nul – hvilket altså er bedre end kapitalpensionen.

Der kan læses mere her:

http://www.finanshus.dk/aldersopspar...nsselskaberne/
dFyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2016, 09:56   #14
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Husk at de beløb man har stående på rate-, kapital- og alders-pension, kan investeres.
Jeg har haft rigtig gode afkast af penge som ellers bare står passivt hen på en konto i mange år.
Desuden er der flere aktier der giver en bonus i form af arrangementer mm som man bliver inviteret gratis til som aktionær.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2016, 00:40   #15
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Når spørgeren er 42 år og ikke har nævneværdig anden pensionsopsparing, så kan en ratepension absolut ikke anbefales, da det kun vil bevirke at f.eks. pensionstillæg, evt. boligydelse reduceres, ligesom "ældrechecken" sikkert helt bortfalder.

Eneste rigtige råd er en alm. aldersopsparing, som udbetales som et engangsbeløb uden modregning udover evt. renter af afkastet.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2016, 05:02   #16
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Moreo

Det kan vel altid betale sig at spare op og evt kunne klare sig selv

Det må da altid være nr 1 hvis man kan

Jeg havde ingen pensions ordning de 25 år jeg arbejdede og startede med rate pensionen da jeg var 40 år .

Jeg får ikke ret meget i FTP , men vi er blevet enige om det er vigtig der ef noget fordi vi er 2.

Dvs sige ellers skal jeg leve a ham og hans arbejdsopsaring.
Og vil kun kunne få grundbeløbet som folkepensionist .

Det har jeg ikkr lyst til . At være så afhængig .

Så det kommer også an på hvem man er og ens situation.

Men spare op til alderdom er aldrig dumt . Hvis man kan

Og ved godt det kan mamge FTP,er ikke og fair nok for det .

Men syns det er en go fidus med rate pension . Du har de penge senere og får mere udbetalt nu og her . Kan ikke huske præcis om det er 1000 kr mere netto jeg får.

Sætter maks ind hvert år . Med hjælp fra gemalen.

Og SUPP kan varmt anbefales . Det er ingen formue man får , men penge trods alt. Er man FTP fra helt ung. Ka ddt godt gi gode penge som folkepensionist
Rigtig go dag

Stribe FTP
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2016, 06:45   #17
dFyn
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2016
Lokation: Nedergade, Odense
Indlæg: 85
Styrke: 9
dFyn er ny på vejen
Sådan investerer du pensionen selv

Investerer du pensionen selv? Få en bedre pensionsopsparing. Vælg pensionsselskabet fra og invester pensionsopsparingen i eget depot.

Invester pensionen selv

Det, der betyder noget for dig, er, om pengene på dine pensionskonti bliver forrentet ordentligt med de mindst mulige omkostninger. Derfor er det vigtigt, at du tager stilling til, hvor du placerer pengene, og det er faktisk ikke så svært som mange tror.

Dit primære fokus skal være på at minimere dine omkostninger. Når det gælder ratepensioner, aldersopsparinger og kapitalpensioner, er det en fordel at placere gennem eget depot i en bank uden omkostninger. Du skal for alt i verden undgå plejeordninger og private banking.

Spar penge ved at investere i eget depot

Du kan spare mange penge, ved at investere i eget depot. Det gælder både pensionspenge, opsparing og formue.
For at kunne investere selv, skal du have tilmeldt et eget depot. Det kan du gøre i alle banker. Ligger din kapitalpension eller aldersopsparing i bankens pulje, så skal du opsige dem og få pengene overført til dit depot.

Du kan læse mere her:

http://www.finanshus.dk/spar-penge-v...re-eget-depot/
dFyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2016, 08:41   #18
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dFyn Se meddelelser
du skal for alt i verden undgå plejeordninger...
Det er jeg lodret uenighed i, selvfølgelig skal man se sig for, men nogle af mine investeringer har været i puljer hvor der har været garanteret samlet maksimum tab på 3 procent for puljens samlede løbetid.
Disse puljer har dog altid givet overskud og flere er opløst før tid da de har nået maksimum afkast før tiden.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2016, 14:58   #19
dFyn
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2016
Lokation: Nedergade, Odense
Indlæg: 85
Styrke: 9
dFyn er ny på vejen
Jeg er enig med Moreo

Jeg mener også, at aldersopsparing er rigtig fornuftigt.

Jeg fandt information vedr. aldersopsparing hos Nordnet Bank med linket nederst:

Alt udbetalt på én gang, og kun 15,3 % i afkastskat

Aldersopsparing er et nyt pensionsprodukt, der kan udbetales på én gang. På den måde kan du selv vælge, hvordan din opsparing skal bruges, og det kan give dig en større frihed.
Erstatter kapitalpensionen

Aldersopsparingen afløser kapitalpensionen. Du beholder den kapitalpension, du allerede har opsparet, men du kan ikke længere indbetale til din kapitalpension med fradragsret fra 1. januar 2013.

Du kan indbetale op til 28.900 kr. årligt (2016) på en aldersopsparing, dog uden fradragsret. Fordelen ved at spare op i en aldersopsparing er, at du kun betaler 15,3 % i afkastskat.

Fordele ved aldersopsparing

Den kan udbetales fra den dag, du når din pensionsalder – og 15 år frem.
Du kan fortsætte med at indbetale – selv om du har fået en udbetaling.
Afkastet på din aldersopsparing bliver pt. kun beskattet med 15,3 % årligt.
Du skal ikke betale skat eller afgift af udbetalingerne, da du ikke har fradrag for indbetalingerne
Din aldersopsparing bliver ikke modregnet i folkepensionen.

https://www.nordnet.dk/produkter/kon...ionsdepot.html

Sidst redigeret af dFyn; 12-06-2016 kl. 14:59. Årsag: -glemte linket
dFyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2016, 12:12   #20
picasso
Afhængigheds tegn af K10
 
picassos avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2011
Lokation: Herning
Alder: 49
Indlæg: 302
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
picasso er ny på vejen
dfyn, nu spørger jeg sikkert meget dumt, men hvorfor ikke bare spare fx 1000 kr op i banken, og så hæve dem når jeg fx bliver 68 år - så slipper jeg vel for at betale 15 procent i afkastskat? Eller er det fordi, at en alderspension giver et afkast som der er større end de 15 procent?

Ved godt jeg sikkert spørger dumt, jeg forstår det bare ikke - 1000 tak for hjælpen alle sammen!
picasso er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension