K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2010, 19:41   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Sygedagpengestop efter 618 dage?

Dialog tråd ifb med Sandie75 tråd:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=11645


Sygedagpengestop.

FAKTUELT: En borger kan få bevilget sygedagpenge i op til 52 uger= 365 dage.
Under særlige omstændigheder kan der ekstrabevilges op til 26 uger=183 dage.
365 + 183 = 548 dage hvor der modtages sygedagpenge.

Kan stoppes under bestemte betingelser. Varsel, Retssikkerhedslovens §7a etc.

FAKTUM: for at kommunen skal forlænge sygedagpenge udover 365 dage findes der flere betingelser der skal opfyldes.

Men de faktuelle 548 dage der kan bevilges sygedagpenge ialt, starter fra dag 1 af, hvor sygemeldingen er afsendt/modtaget. Indtil der ligger en eller anden afgørelse. Arbejdsprøvning, flex, revalidering, resourceprofil, pension eller klar til det ordinære arbejdsmarked på alm vilkår.

Dag 1 – 2 – 3 – 4 – 5..............til dag 365 i første omgang, derefter dag 366 – 367 – 368....-548 dage. Som er udgangspunktet.

Lov om Sygedagpenge nævner:

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Jeg påstår: hvis en borger så bliver henvist til et eller flere offentlige hospitaler for udredning og diagnogstisering og må vente fra, eksempelvis, sygedag nr 37 til 97 før borgeren er diognistiseret = 60 dage, så skal de 60 dage lægges til de 548 dage = 608 dage hvor der så er berettiget til sygedagpenge.

I Sandies tilfælde har hun været indlagt yderligere een gang udover sin venten på discus-prolaps udredning. Hvis der også her, eksempelvis, ventes på behandling på offentlig hospital fra dag 10 – 20= 10 dage+608 = 618 dage hvor der er berettiget til sygedagpenge.

Venligst dokumenter at denne opfattelse ikke er korrekt!

Hilsen Peter

PS. Bemærk venligt at sagsbehandleren har overgivet ansvaret til borgeren for en hurtig udredning ved at foreslå/forlange at borgeren forsøger at presse hospitalet til en hurtigere udredning/tid. Her, en neurokirurisk specialafdeling, hvilket beviser at sagsbehandleren intet kendskab har til den virkelighed vi andre befinder sig i.

bilag: http://www.dukh.dk/viden/beskeftigel...s-standses.pdf
http://www.dukh.dk/viden/sygedagpeng...teholdning.pdf

Sidst redigeret af phhmw; 18-02-2010 kl. 22:44.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-02-2010, 15:15   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jo, jeg tror også, at hvis VENTETIDEN på behandling er 8 år, så forlænges sygedagpengene med YDERLIGERE 8 år.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2010, 18:27   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Zuza og gamle sømand......

det ser, overraskende, ikke ud til at nogle kan tilbagevise dit regnestykke.

Det virker som om at vi har fat i noget vigtigt her!

Men for ikke at være for hurtig ude med bål og brand ønsker jeg denne efterlysning hos jer k10èr.

Findes der eksempler på at borger har fået deres sygedagpenge periode forlænget i den tid der er afventet hospitalsafgørelse/diagnose/operation etc? Uanset, hvilken forlængelses metode der er blevet brugt
oprindelige 52 uger eller forlængelse 2 x 13 uger eller 2 x 52 uger?
( og når den nye L117 træder i kraft yderliger 1 x 13 ugers forlængelse)

Kom med konkrete eksempler, hvis dette er sket.

Mange hilsner
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 19:24   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Folketingets Arbejdsmarkedudvalg

har modtaget følgende spørgsmål fra os på k10:

Til samtlige medlemmer af Folketingets Arbejdsmarkedudvalg.

VEDR.: Sygedagpengestop iht Lov om sygedagpenge.

Undertegnede ønsker korrekt juridisk svar på følgende problematik. Igennem, at udvalget modtager svar fra ministeren.

Grundet, skal vi sige, de noget kaotiske forhold der er omkring sygedagpengestop, hvor alt for mange borgere ulovligt, får fjernet deres forsørgelsesgrundlag.

Der findes flere muligheder for at få sine sygedagpenge forlænget iht til nærmere fastsatte regler.

Men for ofte følges lovgivningen desværre ikke, i alle tilfælde. Sidst en af mine klienter der blev ringet op af sin sagbehandler der ville varsko om sygedagpengestop fra den 1.april 2010 med de 14 dages lovlige varsko. Men også tydeligt, verbalt, meddelte at der ikke kunne klages over denne afgørelse. Ja, det er i dagens Danmark blevet let at servicerer syge borgere. Ingen klagemulighed!

Ifølge Lov om sygedagpenge:

”Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.”

I forbindelse med min bisidder- og rådgivningsrolle, til svage borgere på www.k10.dk har jeg endnu ikke stødt på denne praksis.
Dog har jeg forsøgt at få en dialog i gang på følgende link: http://www.k10.dk/showthread.php?t=11660 uden succes.

SPØRGSMÅL:

Skal de kommunale sagsbehandlere på egen foranledning ”holde regnskab” med de dage, klienten venter på diagnose/vurdering/udredning, fra offentlige hospitaler eller klinikker? Som så skal, pr.automatik og uopfordret, forlænge den normale- eller forlænget sygedagpenge-periode med de ”ventedage”?
Med venlig hilsen
Peter Hansen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 20:39   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tja, Peter, så kan vi jo kun håbe på et relevant svar...vente....vente....

Har netop selv i sidste uge afsendt et spørgsmål til Arbejdsmarkedsstyrelsen, dette er modtaget og så kan jeg jo kun vente og håbe på et svar -og gerne brugbart ikk´!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 23:21   #6
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Hvor er jeg bare glad for at du tager dette op Peter, håber virkelig at der kommer et brugbart svar tilbage...
Kunne virkelig godt bruge noget på skrift, der kan få min sagsbehandler til at slappe lidt af.
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2010, 17:47   #7
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Jeg har rent faktisk i torsdags snakket med min sagsbehandler på fagforeningen omkring den problematik, da jeg selv er forlænget under §27 stk.1 nr. 2 og den forlængelse udløber 1. maj.

Jeg nævnte så §27 stk 2

Citat:
Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
og der stjernede hun lidt i telefonen og vi diskuterede indgående om hvornår den gælder.

Jeg personligt forstår den sådan, men var meget i tvivl, at man KUN kan bruge §27 stk. 2 hvis man er forlænget under §27 stk. 1 nr. 3, altså den der hedder

Citat:
den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden
Jeg venter og har jo ventet på udredning på sygehus, lægebehandling,så jeg undrede mig over hvorfor jeg ikke falder ind under den. Men den er vist faktisk ikke ret brugt den del af paragraffen, så vidt jeg forstod på min sagsbehandler. Og jeg har forstået det som, at den bliver kun brugt ved folk hvor kommunen er HELT sikre på de kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked uden begrænsninger.

I mit tilfælde har kommunen erkendt, at jeg har varigt nedsat arbejdsevne på mine psykiske ting - det har sociallægen selv vurderet i sin udtalelse før jeg blev forlænget - så må de ikke bare kaste mig mellem to stole når min forlængelse udløber, altså smide mig på kontanthjælp. Så skal de forlænge mig efter §27 stk. 1 nr. 4

Så reelt set, så kan vel man få sygedagepenge 52 + 26 + 26 og måske endda 26 endnu... alt efter hvad man er forlænget under... og er man forlænget under §27 stk. 1 nr. 3, så tæller de uger hvor man venter på behandling ikke med.

Men som ovenover skrevet, den ville min sagsbehandler på fagforeningen lige diskutere med sine kolleger,for det er så vegt beskrevet og står faktisk ikke engang tydeligt forklaret i lovbogen om hvornår den skal bruges og ikke bruges... og overfor hvem.

Håber det er i orden jeg lige blander mig og giver mit besyv med. Jeg skal nok vende tilbage når jeg hører hvad min sagsbehandler finder ud af omkring §27 stk. 2
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2010, 17:54   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Flot indlæg...

Kære hla72.

Netop hvad jeg efterlyser...konkret viden og fortolkning...fordi politiske mål og personlige fortolkninger af lovgivningen, endnu ikke står over lovens bogstav.

Jeg holder fast i Arbejdsmarkedsudvalget så kan vi jo sammenligne de forskellige svar der kommer fra din side af.

Hilsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-03-2010, 16:19   #9
FrkNorden
Klart Afhængig af K10
 
FrkNordens avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2009
Indlæg: 408
Styrke: 15
FrkNorden er ny på vejen
Dette er jo meget interessant. Håber på svar på dit spørgsmål hurtigst muligt, af rent egoistiske grunde.... :-)
FrkNorden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-03-2010, 16:52   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Hla 72 skriver
Jeg venter og har jo ventet på udredning på sygehus, lægebehandling,så jeg undrede mig over hvorfor jeg ikke falder ind under den. Men den er vist faktisk ikke ret brugt den del af paragraffen, så vidt jeg forstod på min sagsbehandler. Og jeg har forstået det som, at den bliver kun brugt ved folk hvor kommunen er HELT sikre på de kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked uden begrænsninger.

Ja netop kun brugt ved folk hvor kommunen er HELT sikre på de kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked uden begrænsninger.

af samme grund kunne jeg heller ikke blive forlænget overhovdet efter de 52 uger.
fordi mine læger allerede havde skrevet ingen behandlingsmuligheder og varrig nedsat arbejdsevne. Min sagsbehandler indstillede mig til §17, men kunne jo have sagt nej.
alså var jeg ikke kommet videre i dag og havde stået uden indtægt.
har jo ventede på svar om pension siden juli 2009, har endnu ikke fået noget om brev om hvornår min sag bliver afgjort. I den tid har kommunen stort set ingen ting lavede.
fatter ikke hvordan en kommunen kan bruge så lang tid på ingen ting.
det kan jo ikke være kassetænkning, når jeg stadig får sygedagpenge. Det er næsten det samme som man får i pension.
Ja har rykket flere gange.
de vil gerne have folk på det ordinære arbejdsmarked uden begrænsninger.
men det kan de vil kun hvis de ikke hører på hvad lægerne siger eller mener om ens diagnose. Kommunen ved bedst om ens sygdom og muligheder på arbejdsmarkedet.
med den nye reform bliver det sikkert langt værre.
så lade være med at blive syg før du skal folkepension. Hvis der noget som hedder det om 30 år.

Sidst redigeret af MTVRV1; 16-03-2010 kl. 16:54.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP! Sygedagpengestop 10 dage før operation. JRSeat Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 32 16-04-2013 11:21
Ung mand død efter lykkepiller. Virker de allerede efter 11 dage? Indiansummer Politik og Samfund 35 27-03-2012 20:33
Kan jeg klager over sygedagpengestop og søge om førtidspension efter §17 samtidig??? Mik Alt det andet 6 22-03-2010 14:33
LO: Støjberg dumpet efter 100 dage bla-bla Politik og Samfund 4 16-07-2009 12:32
LO: Støjberg dumpet efter 100 dage Webmaster K10 Nyheder 0 15-07-2009 10:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension