K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2017, 11:51   #1
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Boligsikring og førtidspension!

Kan det passe at man sættes en del OP i boligsikring når man går fra kontanthjælp til førtidspension?

Tænk jeg havde troet den om noget ville blive nedsat, da min indtægt jo stiger en del.

Førhen har de nemlig sendt min boligsikring (519 kr) direkte til udlejeren (som så har opkrævet tilsvarende mindre husleje), men nu har jeg fået et brev om at jeg i morgen vil få 411 kr på min egen konto? et "A-conto" beløb skriver de. "

Hvad menes mon med Aconto i den forbindelse, betyder det at jeg fremover skal betale fuld husleje minus 519 (tidl boligsikring) minus 411 (dette nye beløb)?

I øvrigt da jeg sidder i fængsel har jeg haft en del problemer med at få post ud herfra. Den forsvinder lidt, og da det er sket mange gange tror jeg ikke længere på at det er postens skyld det forsvinder.

Så jeg har været lidt bekymret om mine papirer jeg skulle sende til Udbetaling Danmark nu også ER kommet frem. -men når de sender mig ovenstående vedr boligsikring, så kan jeg vel godt regne med at de har modtaget det ikke sandt?

Kunne seføligelig blot ringe og spørge, men vil ikke forstyrre dem unødigt, de har vist meget travlt, (synes de par gange jeg har haft ringet til dem, så er jeg startet som nummer... 33... i køen Og så behøver jeg heller ikek spilde en time i telefonen på en simpelt ja/nej spørgsmål

Takker for hjælpen
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2017, 12:52   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
A.conto betyder at det er et middlertidig beløb...som vil kunne ændre sig senere ved en omregning...

Lidt ligesom ens varmeregning...hvor man som regel betale et a-conto beløb hver måned og så en gang om året bliver det opgjort hvor meget man faktisk har brugt...og enten skal betale mere eller få penge tilbage...

Jeg har også lige modtaget en nu beregning fra udbetaling dk...ang boligsikring...så jeg ved ikke om du skal regne med at de har modtaget noget fra dig..-måske du alligevel lige bør ringe til dem...

I det brev du har modtaget...der må stå om det er en ny beregning...således at din boligsikring fremover vil være på 411 kr fremfor den tidligere på 519 kr...

Jeg tror ikke at du bare kan lægge tallene sammen og håbe at det er hvad du får fremover...

Men det bør stå i dit brev...om det er en regulering...og om de 411 er det nye beløb du får fremover i boligsikring....eller om du fremover vil få 930 kr pr måned..

Er du i tvivl om det der står...så bør du ringe til dem...

Jeg har hørt mange sige at ens boligsikring vil gå op når man overgår til førtidspension...men personligt gik min ned da jeg kom på pension...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2017, 13:24   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ifølge borger.dk er det korrekt at du som førtidspensionist kan få højere boligstøtte, prøv at læse denne side:

https://www.borger.dk/bolig-og-flytn...gstoette-soege
Citat:
Hvis du bor til leje og ikke er pensionist, skal du betale mindst 2.008 kr. (2017) om måneden af din husleje for at være berettiget til at få boligstøtte.
Du kan i 2017 højst få:
Hvis der ikke bor børn i boligen 1.004 kr. pr. md.
Citat:
Hvis du er tilkendt førtidspension efter 1. januar 2003, skal du betale mindst 2.008 kr. (2017) om måneden af din husleje for at være berettiget til at få boligstøtte.
Du kan i 2017 højst få:
Hvis der bor ingen eller op til 3 børn i boligen 3.532 kr. pr. md.
Tilsyneladende har du det samme "loft" på boligsikringen som forældre med 3 børn når du er førtidspensionist.
Som ikke pensionist er dit max beløb langt lavere når du er enlig end når du er familie.
Men fordi det er muligt er det jo ikke sikkert at det sker for dig, det kommer jo an på din indtægt, antal kvadratmeter, husleje osv.

Har du prøvet boligstøtte beregneren på borger.dk?
https://www.boligstoette.dk/calculat...lator/benefits

Derudover kan du jo som kontanthjælpsmodtager blive ramt af kontanthjælpsloftet som skær en del af din ellers berettigede boligstøtte.

Hvis du tidligere har været på kontanthjælp kan det ændrede beløb så være fordi du ikke længere er ramt af kontanthjælpsloftet og derfor får din fulde boligstøtte tilbage når du fjernes fra kontanthjælp???

Jeg vil sige som Webmaster, ring hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Det ville være rigtigt surt at miste boligydelse fordi man tror at de har modtaget nogle papirer og hvis du mister penge af den grund, vil du formentlig ærgre dig gul og blå over at du ikke lige fik lavet den telefonopringning.

Med hensyn til a-conto i forbindelse med boligstøtte så er det fordi at man beregner boligstøtte fra måned til måned og hvis du har skiftende indtægt fra måned til måned så bliver den boligstøtte som sendes til boligselskabet forskellig hver måned og derfor vil det beløb du betaler i husleje kunne ændre hver eneste måned.
Det bliver jo nok ikke et stort problem for dig som førtidspensionist medmindre du har andre indkomster ved siden af pensionen som ændrer på din månedlige indtægt.

https://www.borger.dk/bolig-og-flytn...tte-regulering
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2017, 10:10   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Lidt udenfor dit spørgsmål.

Udbetaling Danmark får automatisk oplysninger om din indtægt, men du bør oplyse dem om, at du overgår til førtidspension, hvis du ikke allerede har gjort det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2017, 10:15   #5
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Hej og tak for info. Det var nu ikke papirer vedr boligstøtte jeg har sendt til dem men dem om førtidspensionen "opstartspapirer" kaldte de dem vist.

Jeg har lige fundet brevet frem igen og over skriften lyder da også: Acontoudbetaling af boligsikring til førtidspensionist, så det lyder jo kraftigt som om jeg er "kommet i systemet" som førtidspensionist, og der ikke var fejl eller andet ved papirerne, og de er kommet frem i god behold

Beregneren kommer frem til nogenlunde samme tal som Udbetaling Danmark så det må jo være rigtigt at min boligsikring næsten fordobles.

Jeg har aldrig været ramt af kontanthjælpsloftet (enlig med 1 barn er lige netop under). 225-timers reglen satte de mig derimod på. Og ramt af kræft havde jeg meget andet at tænke på end tjekke detaljer i min økonomi.

Jeg opdagede det heldigvis kort før jeg kom i fængsel og fik således udbetalt det de fejlagtigt havde trukket fra i 8 mdr udbetalt på én gang.

Uden at vide det med sikkerhed, men med den viden jeg efterhånden har om kommunens hyppighed af "fejl" tror jeg nu snarere man har gjort det at man i første omgang har sat alle på 225-timers reglen, også borgere som man udemærket vidste var langtidssyge og med al sandsynlighed på vej mod pension, og så vente og se hvor mange der brokker sig og hvor mange der aldrig opdager det. Skjult spare-øvelse. Dem kan min kommune mange af.

Sjovt nok er alle disse "fejl" altid til gunst for kommunen, de kommer aldrig til at udbetale 1 kr for meget ved en "fejl", men det er en helt anden snak

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Lidt udenfor dit spørgsmål.

Udbetaling Danmark får automatisk oplysninger om din indtægt, men du bør oplyse dem om, at du overgår til førtidspension, hvis du ikke allerede har gjort det.
Det er udbetaling Danmark der udbetaler førtidspensionen, så det går jeg stærkt ud fra at de er klar over
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2017, 10:19   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af fuerzzzs1 Se meddelelser
Beregneren kommer frem til nogenlunde samme tal som Udbetaling Danmark så det må jo være rigtigt at min boligsikring næsten fordobles.
Min erfaring er, at man godt kan stole på beregneren på borger.dk.

Da jeg flyttede for 5 år siden havde jeg beregnet hvad jeg kunne få i boligsikring, men min kommune kom frem til et beløb der var 100 kr. mindre om måneden. Jeg klagede over kommunens afgørelse, med henvisning til beregningen på borger.dk, og fik de ekstra 100 kr. pr. måned.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension