K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-01-2013, 23:08   #71
maimai
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Indlæg: 44
Styrke: 14
maimai er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Okay, lad mig lige prøve på en anden måde....kan godt se jeg måske ikke er så god til at formulere mig.

Sidste år arbejdede Jannie 8 timer i et job med løntilskud.

Der var reglerne for et realistik fleksjob 12½ time - Jannie lå langt fra. Kommunen var glad for at Jannie havde noget at stå op til og som kunne give lidt livsindhold og socialt netværk.

I år arbejder Jannie igen 8 timer - men nu kan Jannie visiteres til fleks på kun 2 timer.
Jannie arbejder faktisk 6 timer mere, hvilket er ret pænt, så måske kan Jannie istedet klare et fleksjob??

Reformerne er kun lavet for at spare førtidspensioner, regeringen siger der er 28.000 mennesker der kan visiteres til fleks i stedet for at gå på passiv forsørgelse.

Er Jannie en af dem??
Arbejde med løntilskud (tidligere kaldet skånejob) og fleksjob er ikke det samme. At man kalder det for arbejde med løntilskud betyder ikke, at det er det samme som det arbejde med løntilskud som arbejdsledige på kontanthjælp og A-kasse kan få på det ordinære arbejdsmarkedet

Skånejob er i hvert fald de sidste 3 år blevet kaldt for arbejde med løntilskud, men arbejdsniveauet er stadigvæk det samme http://vidensnetvaerket.dk/ordninger...dspensionister


Alt den her snak om, at man nu kan give fleks ned til 2 timer (hviket jo er rigtig nok) betyder dog ikke, at mennesker med en arbejdsevne på 2-5 timer så automatisk bliver fleksjobvisiteret. For at være berettiget til et fleksjob, så skal man være (møde)stabil i de to timer om ugen, dvs. hvis jeg nu fik et job hver tirsdag fra 10-12 så skal jeg også være i stand til at møde op hver tirsdag fra 10 - 12, hvilket jeg pga min bipolar lidelse ikke er, da jeg aldrig ved hvad dagformen er.

Du snakker rigtigt meget om de her 28000 mennesker som regeringen snakker om kan visiteres til fleksjob (hvilket er korrekt nok) men jeg undre mig bare over, hvor fra du får, at det gælder dem som har fået pension efter 2003? Mig bekendt, så handler det om dem som er pensioneret før 2003 og som er på lavest og mellemst pension (altså dem med en arbejdsevne på 30-50%) Her taler man om, at de i stedet burde kunne varetage et fleksjob. Det har dog ikke været oppe at vende, at deres pension så bliver omstøbt, da man ikke kan lovgive bagudrettet.
Jeg har i efteråret rettet en opgave (på socialrådgiverstudiet) om emnet, hvor disse fakta indgik.

Ang. mig og mit unistudie (selv om at jeg havde lovet mig selv at jeg ikke gad) så er der flere som læsere det som fanden læser biblen, så lad mig skære det ud, så visse oplysninger ikke går tabt:

Det bliver som selvstuderende (jeg er ikke i stand til at møde op)

Mit mål er at komme ud på arbejdsmarked igen ( pga. min skizofreni, bipolare lidelse og nyresvigt er mine chancer for dette ikke store, sådan rent statisk set, men jeg fosøger alligevel, om ikke andet så kan jeg muligvis engang arbejde i et job med løntilskudsjob (skånejob) (som ikke er det samme som et fleksjob) men selføllig håber jeg da på, at det kan blive i et fleksjob.

Ingen sygdom er statisk siger min psykiater (for man ved aldrig om der en dag kommer en ny type medicin/operation som virker, en dag skal det jo nok komme, men om det er i vores levetid(arbejdsliv) eller om flere 100 år det ved man ikke).

Eks. Fra nyere tid, er den nye antipsykotiske medicin. Før den, blev skizofreni betragte som en 100% kronisk sygdom. I dag ved man at 33% kommer sig helt uden de længere behøver at bruge medicin, 33% kommer sig hvis de tager deres medicin, de sidste 33% kommer sig aldrig og vedbliver at være kroniske syge resten af deres liv (studier udført af bla. Alan Topor).

Mine diagnoser og grunden til min mistet arbejdsevne er:
Simpel Skizofreni
Bipolarlidelse (manio-depressiv)
Nyresvigt (er i dialyse)

Med overstående i mende, så kan det jo godt ske, at jeg kommer til at tilhøre de 66% med skizofreni som enten kommer sig helt uden brug af medicin eller med.

Min bipolare lidelse kan på nuværende tidspunkt ikke forbedres i en sådan grad at jeg bliver helt uden episoder, fordi jeg pga. mine nyre ikke kan tåle litihum som er det bedste middel til optimal behandling, men der er jo ingen der siger, at der ikke på et tidspunkt kan komme en ny type medicin som jeg kan tåle.

Min nyresygdom kan jo bedres hvis jeg kan komme i betragtning til en nyretransplantion.

Ergo alle tre sygdomme kan man ikke udelukke at det måske i fremtiden er mulighed for at helbrede, hvis man finder en medicinsk behandling for det. Det samme gælder for din gigt.

Nu er det jo så heldigvis ikke sådan, at man fordi der måske, måske engang ude i fremtiden er mulighed for, at der måske kan komme noget medicin som hjælper ikke kan få pension. Hvilket du vel må være meget glad for med din gigt ikke? – Ligesom jeg er glad for det med min skizofreni, bipolare lidelse og nyresvigt.

Nå, men tilbage til min redegørelse af mit kommende unistudie:
Hvad laver du i din hverdag? Læser du, ser tv, passer børn, strikker, hjælper folk med deres sager?

Jeg er på nettet, spiller spil, læser bøger og ser tv. Jeg har ingen børn eller mand.
Når jeg starter på at læse, så erstatter faglitteraturen dette. For mig betyder det, at jeg laver noget meningsfyldt og ikke bare lader mig underholde. At andre vælger at bruge disse ”underholdningsressoucer” anderledes er dem da vel ondt, jeg vil bare ikke gå i stå oven i hovedet fordi jeg er syg. Jeg nægter at messe: Jeg er syg, jeg kan ikke noget, det bliver aldrig bedere – jeg er syg, jeg kan ikke noget, det bliver aldrig bedere….som et mantra.

Sidst redigeret af maimai; 30-01-2013 kl. 23:15.
maimai er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 23:21   #72
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af maimai Se meddelelser
Nå, men tilbage til min redegørelse af mit kommende unistudie:
Hvad laver du i din hverdag? Læser du, ser tv, passer børn, strikker, hjælper folk med deres sager?

Jeg er på nettet, spiller spil, læser bøger og ser tv. Jeg har ingen børn eller mand.
Når jeg starter på at læse, så erstatter faglitteraturen dette. For mig betyder det, at jeg laver noget meningsfyldt og ikke bare lader mig underholde. At andre vælger at bruge disse ”underholdningsressoucer” anderledes er dem da vel ondt,
Jeg sad også og tænkte, at det vel ikke er så meget anderledes end, at jeg bruger lidt af mit overskud på, at sidde ved min sy- eller strikkemaskine.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind  
Gammel 30-01-2013, 23:58   #73
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af maimai Se meddelelser
Arbejde med løntilskud (tidligere kaldet skånejob) og fleksjob er ikke det samme. At man kalder det for arbejde med løntilskud betyder ikke, at det er det samme som det arbejde med løntilskud som arbejdsledige på kontanthjælp og A-kasse kan få på det ordinære arbejdsmarkedet

Hvor ser du at jeg skriver at job med løntilskud og fleksjob er det samme??? - jeg skriver, det er meget lig hinanden, eneste forskel er, at det ene er tilføtidspensionister, det andet er ikke

Skånejob er i hvert fald de sidste 3 år blevet kaldt for arbejde med løntilskud, men arbejdsniveauet er stadigvæk det samme http://vidensnetvaerket.dk/ordninger...dspensionister

Fuldstændig korrekt!!


Alt den her snak om, at man nu kan give fleks ned til 2 timer (hviket jo er rigtig nok) betyder dog ikke, at mennesker med en arbejdsevne på 2-5 timer så automatisk bliver fleksjobvisiteret. For at være berettiget til et fleksjob, så skal man være (møde)stabil i de to timer om ugen, dvs. hvis jeg nu fik et job hver tirsdag fra 10-12 så skal jeg også være i stand til at møde op hver tirsdag fra 10 - 12, hvilket jeg pga min bipolar lidelse ikke er, da jeg aldrig ved hvad dagformen er.

Igen, hvor læser du nu, at jeg skriver det sker på automatik??? Jeg skriver at det KAN ske at kommunen - når de hører, at man gerne vil prøve kræfter med hint og did, at de vurderer at fleksjob så muligvis kan være en mulighed. De har lov til at undersøge, om man KAN blive delvist selvforsørgende via et fleksjob. Du kan da lige så godt være dømt ude på forhånd, som mig fx

Du snakker rigtigt meget om de her 28000 mennesker som regeringen snakker om kan visiteres til fleksjob (hvilket er korrekt nok) men jeg undre mig bare over, hvor fra du får, at det gælder dem som har fået pension efter 2003? Mig bekendt, så handler det om dem som er pensioneret før 2003 og som er på lavest og mellemst pension (altså dem med en arbejdsevne på 30-50%) Her taler man om, at de i stedet burde kunne varetage et fleksjob. Det har dog ikke været oppe at vende, at deres pension så bliver omstøbt, da man ikke kan lovgive bagudrettet.
Jeg har i efteråret rettet en opgave (på socialrådgiverstudiet) om emnet, hvor disse fakta indgik.

Det har du fuldstændig ret i - det var tiltænkt dem på gamle ordning! Ved at få dem lokket på ny ordning, kunne de fjerne deres fredning og i stedet tilbyde dem et fleksjob. Herunder blev de lokket med flere penge, for at gøre det ekstra attraktivt - lige som de også glemte at fortælle, at visse tillæg ikke kunne bibeholdes når de indtrådte i folkepensionsalderen. I samme åndedrag, mente regeringen OGSÅ at der var ressourcer hos dem på den nye ordning

Ang. mig og mit unistudie (selv om at jeg havde lovet mig selv at jeg ikke gad) så er der flere som læsere det som fanden læser biblen, så lad mig skære det ud, så visse oplysninger ikke går tabt:

Det bliver som selvstuderende (jeg er ikke i stand til at møde op)

Mit mål er at komme ud på arbejdsmarked igen ( pga. min skizofreni, bipolare lidelse og nyresvigt er mine chancer for dette ikke store, sådan rent statisk set, men jeg fosøger alligevel, om ikke andet så kan jeg muligvis engang arbejde i et job med løntilskudsjob (skånejob) (som ikke er det samme som et fleksjob) men selføllig håber jeg da på, at det kan blive i et fleksjob.

Alt det der, er ikke rigtig mit bord, men politikernes - for min skyld (rent personligt) håber jeg du får det liv du ønsker dig, og ønsker dig rigtig meget held og lykke - men om du høre til job med løntilskud, fleksjob, revalidering, aner jeg ikke en brik om!
Ingen sygdom er statisk siger min psykiater (for man ved aldrig om der en dag kommer en ny type medicin/operation som virker, en dag skal det jo nok komme, men om det er i vores levetid(arbejdsliv) eller om flere 100 år det ved man ikke).

PRÆCIS, og det er jo det samme håb jeg klamrer mig til - jeg ringer løbende til min psykiater og spørger, om der er kommet noget nyt på marked, hvilket jeg har skrevet adskillige gange herinde. Jeg håber stadig!

Eks. Fra nyere tid, er den nye antipsykotiske medicin. Før den, blev skizofreni betragte som en 100% kronisk sygdom. I dag ved man at 33% kommer sig helt uden de længere behøver at bruge medicin, 33% kommer sig hvis de tager deres medicin, de sidste 33% kommer sig aldrig og vedbliver at være kroniske syge resten af deres liv (studier udført af bla. Alan Topor).

Alt det ved jeg godt - jeg lider jo selv af psykoser, og tilhører de sidste 33% som desværre har den kroniske version, dette på baggrund af, at jeg har lidt af det i mere end 30 år og ikke har gavn af medicin, men af elektrochok

Mine diagnoser og grunden til min mistet arbejdsevne er:
Simpel Skizofreni
Bipolarlidelse (manio-depressiv)
Nyresvigt (er i dialyse)

Med overstående i mende, så kan det jo godt ske, at jeg kommer til at tilhøre de 66% med skizofreni som enten kommer sig helt uden brug af medicin eller med.

Min bipolare lidelse kan på nuværende tidspunkt ikke forbedres i en sådan grad at jeg bliver helt uden episoder, fordi jeg pga. mine nyre ikke kan tåle litihum som er det bedste middel til optimal behandling, men der er jo ingen der siger, at der ikke på et tidspunkt kan komme en ny type medicin som jeg kan tåle.

Min nyresygdom kan jo bedres hvis jeg kan komme i betragtning til en nyretransplantion.

Ergo alle tre sygdomme kan man ikke udelukke at det måske i fremtiden er mulighed for at helbrede, hvis man finder en medicinsk behandling for det. Det samme gælder for din gigt.

Skidt da med min gigt, den påvirker slet ikke min arbejdsevne, så lad den bare blive hvor den er, den er kun tilstede i vinterhalvåret og kan holdes nede med fiskeolie og bomuldssnor

Nu er det jo så heldigvis ikke sådan, at man fordi der måske, måske engang ude i fremtiden er mulighed for, at der måske kan komme noget medicin som hjælper ikke kan få pension. Hvilket du vel må være meget glad for med din gigt ikke? – Ligesom jeg er glad for det med min skizofreni, bipolare lidelse og nyresvigt.

Hvorfor bliver du VED med den gigt?? F u c k gigt - den har ikke noget med førtidspensionen at gøre

Nå, men tilbage til min redegørelse af mit kommende unistudie:
Hvad laver du i din hverdag? Læser du, ser tv, passer børn, strikker, hjælper folk med deres sager?

Jeg er på nettet, spiller spil, læser bøger og ser tv. Jeg har ingen børn eller mand.
Når jeg starter på at læse, så erstatter faglitteraturen dette. For mig betyder det, at jeg laver noget meningsfyldt og ikke bare lader mig underholde. At andre vælger at bruge disse ”underholdningsressoucer” anderledes er dem da vel ondt, jeg vil bare ikke gå i stå oven i hovedet fordi jeg er syg. Jeg nægter at messe: Jeg er syg, jeg kan ikke noget, det bliver aldrig bedere – jeg er syg, jeg kan ikke noget, det bliver aldrig bedere….som et mantra.
Jeg ser aldrig TV, men nyder dog en DVD film engang i mellem - jeg læser altid og har altid flere bøger på mit natbord - hvis ikke faglitteratur, så biografier. Jeg kan ikke hverken hækle, strikke eller sy, men jeg kan male - hvilket jeg er ved at genoptage efter års pause. Jeg kunne aldrig selv drømme om at sige, jeg er syg, jeg er syg lige som et mantra, men jeg kan godt tænke, så læs dog hvad jeg skriver, hvad jeg skriver, hvad jeg skriver, i stedet for t digte

FØJJJJJJ, en masse tekst - det er sgu ikke lige mig!!. Beklager jeg ikke lige svarer dig Vovse, men nu orker jeg ikke mere - håber ovenstående er alt rigeligt. Beklager jeg ikke kan huske (igen-igen) hvordan man quoter korrekt i en længere tekst.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 31-01-2013, 04:17   #74
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fille Se meddelelser
Nu er der en verden til forskel på et job med løntilskud og et flexjob.

Job med løntilskud er til tider rent ud sagt, det rene idiot arbejde, hvor man f.eks putter jordbær på en tærte i bilka. Et flexjob er lidt mere krævende.

Så det kommer jo an på hvad hun fejler, om hun ville være egnet til et flexjob.

Der kan være meget stor forskel på de 2 ting, nogen arbejder også steder som er forbeholdt folk med psykisk lidelser.
Job med løntilskud betyder kun at arbejdsgiveren kun behøver at betale meget lidt, for til gengæld at vise hensyn til behovet hos den enkelte.

Det man laver kan være alt muligt, endda ret vigtigt og "intelligent" arbejde.
Abraxus er ikke logget ind  
Gammel 31-01-2013, 13:45   #75
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
[B][COLOR="Navy"]jeg læser altid og har altid flere bøger på mit natbord - hvis ikke faglitteratur, så biografier. Jeg kan ikke hverken hækle, strikke eller sy, men jeg kan male - hvilket jeg er ved at genoptage efter års pause.
Hm, nu synes jeg du viser lidt for meget overskud. Er du sikker på du ikke tilhører gruppen med de 28000?

Spøg til side, men alligevel et alvorligt spørgsmål: Hvilken forskel er der så reelt på dig og Maimai? I læser begge faglitteratur
Er det dét at hun har en læseplan, og du ikke?
At hendes læsning kan ende med en titel og din ikke?

Det er ikke fordi denne diskussion skal handle om dig personligt, men fordi du var så modig at indrømme at du læser faglitteratur, er du et godt eksempel

Bare for at illustrere at man altså skal fare med lempe før man kommer med alle fordommene og påstande omkring arbejdsevne...
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind  
Gammel 31-01-2013, 17:07   #76
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Aiiii tre skridt frem og to tilbage - mit liv i en nøddeskal

I øjeblikket læser jeg Hjerneprocesser af Anders Gade, og Retsmedicin af Jørgen Lange Thomsen - med alt respekt for maimai, så tror jeg ikke hun læser det samme, og med samme formål.
Jeg læser den slags for at blive klogere på mig selv og andre. Min far var retsmediciner og min hjerne er bare ubegribelig. Gennem bøgerne kommer jeg tættere på dem begge.

Og så ikke ét ord mere om arbejdsevne. Nogen har den, andre har den ikke. Nogen kan videreudvikle den, andre kan ikke. Begge grupper har lige meget ret og værdighed.

Og så tror jeg næsten ikke jeg kan koge suppe mere på dén høne, underholdningsværdien er stærkt reduceret og har været det længe, og lad os være ærlige, trivialiteter er smertelige når de når dertil, hvor man skal gentage sig selv blot for at tilfredsstille den mere provokerende side af pøblen der tager ord og sætninger ud af sammenhængene, og danner nye ord og sætninger....

Ninja er ikke logget ind  
Gammel 31-01-2013, 17:16   #77
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja man kan da sige stakkels trådstarter....

Ønsker man at debattere om man kan arbejde samtidig med at man får pension....så kan dette gøres under kategorien Politik og Samfund
__________________
Webmaster er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afslag på enkelt ydelse.. Antoniette Alt det andet 35 25-03-2012 14:50
Det er svært at læse en bog logikeren Dit og Dat 4 24-06-2011 15:47
Ferieafholdelse enkelt dag/timeregnskab ? Tina N. Spørgsmål ang fleksjob 3 15-04-2011 20:41
Læse videre TylerGirl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 09-02-2010 00:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension