K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-10-2012, 19:37   #1
sandie86
Hvor skulle jeg ellers være
 
sandie86s avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-09 2009
Lokation: viborg kommune
Alder: 37
Indlæg: 101
Styrke: 15
sandie86 er ny på vejen
Unhappy At være flov over sin tilstand??

Er jeg den eneste unge førtids pensionist, som er direkte flov over at være førtids pensionist, og forsøger febrilsk at undgå spørgsmålet "nååå hvad laver du så til dagligt"

Hvordan lære man at acceptere sin egen situation???
sandie86 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 19:40   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nej det er du bedstemt ikke
jeg er fleksjobber og de første år fortalte jeg ingen om det, så kom jeg til skade og gik ned i tid og fik så samtidig fortalt folk omkring mig det og helt ærlig det er dejligt, at folk ved jeg er syg og at der skal tages nogle hensyn til mig.

man bruger alt for mange kræfter på at gemme sig.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 19:47   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Nu hører jeg ikke ligefrem til gruppen af unge ;-), men jeg kender rigtig godt til det at være flov/skamme sig over at være syg. Træder jeg et skridt tilbage, så er jeg naturligvis udemærket klar over, at det jo ikke er noget at skamme sig over, men ikke desto mindre bliver jeg til tider overmandet af følelsen...
Jeg øver mig dog i at være ærlig, netop fordi jeg jo rent faktisk også har behov for, at der bliver taget nogle hensyn. Når det lykkes, oplever jeg stort set hver gang medfølelse og empati. Eller sagt på en anden måde: jeg øver mig i at være den, jeg rent faktisk er, i stedet for den jeg var og/eller den jeg ønskede jeg var.
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 21:24   #4
Kjersti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kjerstis avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-06 2008
Lokation: Midtsjælland
Indlæg: 177
Styrke: 16
Kjersti er ny på vejen
Kender sandelig osse følelsen af at være flov over sin situation... da folk man ikke kender som noget af det første, næsten altid spørger, hvad laver du såå og har oplevet at man blir dømt med det samme...

Så nu stikker jeg folk en plade og fortæller at jeg er selvstændig og laver hvad der passer mig, da jeg har folk til det grove...
og hvis vi så falder godt i hak... så fortæller jeg sandheden, men nu er det ikke så tit jeg har brug for det mere, da jeg desværre får det værre og værre og er sjældent i selskab med nye mennesker.

1000Vis af varme krammer til Jer
Kjersti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 22:05   #5
sanne mor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-10 2010
Indlæg: 272
Styrke: 14
sanne mor er ny på vejen
hejsa
jeg er først lige blevet førtids pensionist for en månede siden og har endnu ikke fattet det. men men hvor møder man tit det hvad laver du så og jeg har så svært ved ikke at undskyle og begynde at forklare jo ser i jeg er førtids pensionist frem for bare at sige det lige ud som det er men man føler sig socialt stemplet med det samme. og når folk så se på min mand og siger hvad så med dig jo siger han så jeg har sammer ervev som konen er også pensionert så føler jeg bare så maeget at vi får et socialt stempel og blive set så meget ned på min mand har ledegigt i alle led og ryggen med jeg har nogle ødelagte nervebaner i ryggen. var jo ikke det vi havde forventet af livet og det forbillede vi ønsked at blive for vores børn. men jeg håber med tiden jeg kan ligge den fra mig og være så lige glad med hvordan andre se på mig og mener,men der er jeg ikke någet til endnu.
hilsen sanne mor
sanne mor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 22:37   #6
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
(Ups så lige der blev spurgt til andre unge, jeg sluttede med at være ung i systemet da jeg blev 30 sidste år Men bliver så ung igen ifølge systemet næste år, indtil jeg er 40 Men håber nu jeg er ude af det, inden min 2. ungdom )

Jeg har haft det som dig, og gemt mig bag hvide løgne. Men det blev det bare mere ubehageligt af. Følte folk kunne se lige igennem mig. Så jeg er blevet ærlig med tiden. Men syntes stadig det er træls at folk ikke fast, spørger om hvordan man har det, istedet for hvad man laver eller arbejder med. For jeg syntes rent faktisk jeg har det godt, når jeg selv kan få lov at styre slagets gang.

Selv om jeg ikke er blevet det endnu, så ved alle i mine familie at det (forhåbentlig) ender med pension.

Faktisk sagde min far til mig en dag, og han er virkelig glødende venstremand. At han håbede jeg kunne få pension, og komme ud af det limbo af sygdom (bipolare depressioner der udløses af stress især).

Men får jeg pension, så får folk det også at vide. Eksempelvis nogen man ikke har set i årevis og lignende.

Jeg skammer mig ikke mere, jeg har erkendt jeg ikke er som gennemsnitsdanskeren. Men har et psykisk handicap, der er ligeså "legalt" som en uden arme, eller andet fysisk handicap.

Rigtig mange forstår det ikke, og hvis, for det sker, at de forsøger at kloge sig. Og siger at alle har det bedst med at have noget at lave fast, og at der er brug for en. Så forklarer jeg kort, at jeg har det lige omvendt. Og at skaden bare er sket. Det eneste det vil bidrage med, er at jeg får det værre.
Sagde til en rigtig god ven (liberal accliance vælger, så det står efter, med udover det), at jeg håber på pension.

Hva??? håber du ikke på at blive rask? Hvad kan du da med dit liv som førtidspensionist.
Jeg kan sætte mig nye mål i livet, i det tempo som jeg kan holde til. Og have bedst mulig livskvalitet.
Men ja og nej. Ja jeg håber jeg kan blive rask, hvis de endda opfinder en kur, selvfølgelig. Men nej, jeg håber det ikke før en sådan skulle bliver opfundet. Så kan jeg netop sidde og have selvmedlidenhed (det må man godt have), og spilde mit liv yderligere. På at håbe på noget som er urealistisk.

Sluttede så af med at sige, jeg var ligeglad om han forstod eller accpeterede det. Det er dine penge (han arbejder) men det er mit liv, og vi lever i samme samfund. Med dertilhørende pligter og rettigheder. Jeg har gjort min pligt, og det kan jeg så ikke mere. Så jeg har ret til hjælp.

Den er så måske lige hård nok at slynge i hovedet på en der tjener mine penge for mig. Og højst sandsynligt kommer til det resten af mit liv, eller til han pernsioneres. Men bliver jeg angrebet af bedrevidenhed fra omgivelserne, så kommer det tilbage, med bagsiden af samme mønt.

Sådan har jeg aflivet min skam tror jeg. Fordi mine nærmeste har bakket mig op. Og har erkendt overfor mig selv at jeg er (usynlig) handicappet. Jeg har ikke snydt, jeg har kæmpet for at leve op til de krav der er. Jeg har gjort mere end mit bedste. Ellers havde mit helbred ikke taget skade.

Sidst redigeret af Thomas1981; 25-10-2012 kl. 22:48.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 22:41   #7
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 50
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Hej

Jeg er ledig flex jobber ..
har nogle gange tænke at den med at man bliver mødt med en bemærkning om vejret .. det er ikke sådan mere
I starten da jeg var på ledighedsydelse var jeg bare åben når jeg fortalte jeg er ledig hvis nogle spurgte til mit erhverv .. men nu 1,5 år senere er det helt anderledes, jeg fortæller helst ikke noget .. har sådan en fornemmelse af , ja den der med de bare tror jeg går og driver den af .. det er ikke rart, for jeg vil meget gerne have et job ..
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 23:17   #8
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 15
maruus er ny på vejen
Hold så op med at klynke - tilstanden er et faktum - forhold dig til det .
Samfundet accepterer det - det er også et faktum.

Og til fleksjobbere - hvad skammer du/I jer over- i skal DELTAGE EFTER EVNE. Det siger reglerne og lovgivningen .
( skamme sig over at være syg - JEG HAR ALDRIG HØRT MAGEN)

Hvad er meningen med denne tråd? Jeg er overbevist om, at alle vil støtte op og at man bliver accepteret med det handicap man har Når diagnosen endelig foreligger .

Hvem er det egentligt der ser skævt - uden een selv ?

Sidst redigeret af maruus; 25-10-2012 kl. 23:28.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 23:34   #9
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Nu kommer man ikke sovende til en pension, og der er ingen der får pension uden at ALT andet er prøvet i et par år.

Jeg er ikke stolt af at være pensionist, men kunne heller ikke finde på at lyve om det eller fortie det
Jeg har været meget åben i mit sygdomsforløb - både med mine svære kroniske smerter og omkring den stress og belastningsreaktion jeg har fået som følge af totalt uduelig sagsbehandler.
Mine kognitive evner har taget skade, måske jeg nu jeg har fået ro kan prøve at genopbygge disse færdigheder.

jeg ved ikke om jeg havde været lige så åben omkring min pension, hvis ikke det havde været en arbejdsulykke?
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-10-2012, 23:41   #10
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Det er langt de færreste der forstår usynlige handicaps, og ikke aner en k... om hvad det er, selvom man siger diagnosen.

Har oplevet at få at vide, sådan nogen bare skulle sættes ud på en øde ø. Så skulle de nok lære at klare sig. Så forstår godt mange undviger, snakker udenom, eller stikker en hvid. Frem for at skulle forklare om adam og eva, for ikke at føle sig stemplet "doven robert".
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Når arbejdsprøvning vil forværre patientens tilstand Priks Alt det andet 60 06-01-2012 00:45
Flov... Prøver igen Accept fra vores omgivelser 10 25-10-2011 21:21
er det bare mig der er lidt flov ? henningv Alt det andet 17 28-06-2011 14:00
Forværring af tilstand ved aktivering.... Susanne2412 Alt det andet 10 28-02-2011 13:47
FlexJobber, Jeg er helt flov!! Duen Din historie 8 10-01-2009 21:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension