K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-02-2012, 17:21   #1
energizer
Hvor skulle jeg ellers være
 
energizers avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2010
Alder: 57
Indlæg: 112
Styrke: 15
energizer er ny på vejen
vedr. modregning i ledighedsydelse.

Nu starter jeg lige denne nye tråd vedrørende det så ofte debatterede emne: fradrag i ledighedsydelse..

Nu har jeg lidt nyt info, jeg godt kunne tænke mig lidt sparring på, blot for at se om det er mig der er helt galt på den eller systemet i al almenhed

Denne tråd skal ikke forveksles med min tråd vedr. modregninger i førtidspension/invalidepension.

Kort: jeg er visiteret til fleksjob, og har arbejdet i et sådant 2 år, indtil man skulle spare, hvilket udmyntede sig til at jeg kom på ledighedsydelse.

Fra januar 2011 har jeg været sygemeldt, og har gået og ventet på en operation, som endelig blev fuldført i sidste uge, hurra for det. Vil stadig være sygemeldt et godt stykke tid endnu, 3 mdr før jeg kan starte genoptræning.

Jeg får invalidepension fra forsikring, som led i tidligere arbejdsforhold.

Så langt så godt.

I april 2010, gør kommunen så opmærksom på at denne forsikring skal modregnes i ledighedsydelsen med følgende bemærkning:


Jfr. Bek. om beregning af ledighedsydelse, fradrag i ledighedsydelse og varsling af ferie med ledighedsydelse §9 skal en pension, som er led i tidligere ansættelseforhold fratrækkes i ledighedsydelsen. BEK nr 522 af 07/06/2001 https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19334

Den vinder de på, dog skal jeg ikke tilbagebetale noget da der er sket en administrativ fejl.

Jeg bliver igennem dette fantastiske site, 8 november 2010,gjort opmærksom på , at der er kommet ny bekendtgørelse på området, https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133006&exp=1,
der muligvis ændrer på dette.

Hvis man nu sammenligner de 2 bekendgørelser, ses det at man netop i §9 har tilføjet et, jf. dog §12, (indtægter der ikke medfører fradrag) en paragraf der så også har fået yderligere punkter, bl.a punkt 14 der siger: Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.

Jeg kontakter mit fagforbunds jurist og beder vedkommende om at sætte sig ind i min sag og pension, da jeg mener jeg er berettiget til fuld ledighedsydelse. Dette sker den 8/11/2010.

Først i maj måned 2011 hører jeg endeligt fra dem. Det skal lige siges at jeg har rettet henvendelse til dem adskillige gange og rykket for info, men de har travlt og jeg er jo ikke eneste medlem med problemer, fuldt forståeligt.

Beskeden jeg får er ikke særligt opløftende, da de giver kommunen medhold da der er tale om:

Jfr. Bek. om beregning af ledighedsydelse, fradrag i ledighedsydelse og varsling af ferie med ledighedsydelse §9 skal en pension, som er led i tidligere ansættelseforhold fratrækkes i ledighedsydelsen. BEK nr 522 af 07/06/2001

Altså samme BEK som kommunen gjorde brug af, men hvad skete der lige med den nye bekendtgørelse??

Jeg kontakter juristen telefonisk, der er ikke nogen ny BEK ifølge hende så derfor har kommunen ret...

På dette tidspunkt er mit overskud desværre ikke på sit højeste og jeg lader det ligge.....

Men..... så under min indlæggelse, som startede her for 14 dage siden, hvor jeg intet andet kunne foretage mig imellem 2 operationer, var jeg på K10 via den bærbare, og ville undersøge hvordan modregninger var hvis man kom på førtidspension/invalidepension, da en førtids ikke er utænkeligt....

Florken, bruger her på K10, skriver så i et svar:

Jeg håber da ikke at ovenstående er rigtigt ?

Siden 15. november 2010, har kommunen ikke lov at modregne i ledighedsydelsen,
da der kom ny lov på området.



Der fik jeg blod på tanden fra mit sygeleje, kontaktede med det samme arbejdsmarkedsstyrelsen for at få afklaring på hvilken BEK der var gældende, og det var den jeg også tidligere havde henvist til, men som kommunen og fagforbund åbenbart ikke var informeret om..

og som Florken også noterede sig :

§12 Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:
14)Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne,
og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.



Talte ligeledes med kommunen, der ville have dokumentation fra forsikringsselskab om hvilken pension jeg har osv.
Det fik de så i fredags, og den kære sagsbehandler ville så ringe tilbage mandag, denne uge for at drøfte det... har endnu ikke hørt derfra

Her er hvad forsikringen skrev:

Din pensionsordning har en dækning ved nedsat erhvervsevne (invalidepension).



Invalidepension udbetales når erhvervsevnen, af helbredsmæssige årsager er nedsat I tilstrækkelig grad

i henhold til forsikringsbetingelserne.

Invalidepensionen kan udbetales så længe betingelserne opfyldt, dog længst til forsikringens udløb.

Der er tale om løbende udbetalinger, hvor der betales indkomstskat.



Venlig hilsen



Altså jeg kan ikke se at det skulle fradrages, da den helt klart ryger ind under §12, 14)

Min erhvervsevne er nedsat, altså tabt, det er også det jeg har fået min erstatning på, men er der et klogt hovet der ser det anderledes, med en anden vinkel så råb endelig vagt i gevær, jeg kan jo have mistolket noget.

Hvis det hele falder ud til min side, kan jeg kun sige en ting, husk altid at anke, uanset hvad, og stol ikke 100 % på juristerne, de er også mennesker og kan fejle, jeg ser det som en stor fejl at man frem til maj 2011, ikke har fundet at der er ny bekendtgørelse på et område, en bekendtgørelse de ligger 7 måneder forud...

Spurgte forøvrigt forsikringen hvorfor det hedder en invalidepension, da jeg ikke er invalidepensionist, men det er rent og skært bare et teknisk begreb for deres side, så det passer ind i de forskellige rammer.

Tak til dig der har taget dig tid til at læse denn smøre....
energizer er ikke logget ind   Besvar med citat
 

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
MIN ledighedsydelse 2013, modregning af egenpension i ledighedsydelse Fyret2011 Alt det andet 4 04-02-2013 19:38
Modregning af ledighedsydelse ved erstat jansørensen Alt det andet 19 19-04-2012 11:53
Modregning i ledighedsydelse OBS ! Knopf Spørgsmål ang fleksjob 1 31-12-2011 00:02
Modregning i ledighedsydelse lisser Spørgsmål ang fleksjob 1 30-12-2011 02:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension