K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2014, 16:06   #1
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
syg i fleksjob

Hej

Jeg er så heldig at have fået nyt job som jeg er startet på i dag!!

Min nye chef spørger : Hvem skal betale dine sygepenge hvis du bliver syg!??

-jeg har ringet på kommunen og få af vide at : øhhhh det ved vi ikke og hende der ved noget om det kommer måske i morgen!!

Ved nogle af jer det?

Hvis jeg hører ind under reglerne for almindeligt ansatte er jeg jo først berettiget efter 74 timer eller 13 ugers ansættelse, eller er det kommunen der skal give mig syge dagpenge?
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 16:15   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det gør kommunen, fra dag 1 , tillykke med jobbet.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2014, 16:41   #3
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
Hej

Jeg er så heldig at have fået nyt job som jeg er startet på i dag!!

Min nye chef spørger : Hvem skal betale dine sygepenge hvis du bliver syg!??

-jeg har ringet på kommunen og få af vide at : øhhhh det ved vi ikke og hende der ved noget om det kommer måske i morgen!!

Ved nogle af jer det?

Hvis jeg hører ind under reglerne for almindeligt ansatte er jeg jo først berettiget efter 74 timer eller 13 ugers ansættelse, eller er det kommunen der skal give mig syge dagpenge?
Anette der er helt specielle regler for det.. Men som fleksjobber har arbejdsgiveren altid mulighed for at søge refusion FRA din 1. sygedag.. Det gælder hvis overenskomsten siger "løn under sygdom" Men refusionen til arbejdsgiveren dækker sjældent din løn på sygedagen helt.. Han vi max. få 110 kr pr. fraværstime.. Det er max. satsen i 2014.


Hvis du IKKE har løn under sygdom i jobbet, så får du også max. 110 kr pr. sygetime FRA dag 1. .. MEN MEN.. Det bliver beregnet helt sindsygt, for du får også delvis flekslønstilskud på sygedagen.. Så enden er, at det ikke koster dig voldsomt meget at betale sygedagen selv.

Jeg har netop lavet en ny beregner som regner den slags ud for fleksjobbere i arbejde.. Så selvom beregningen er "sindsyg" så har jeg stadig metoden i hovedet.. ENDNU

Præcis hvad en sygedag koster dig eller chefen kan jeg ikke give et stående bud på.. Men med de rette oplysninger kan jeg fortælle det helt præcist..

Vil du vide det så smid en mail til mig på [email protected]
Så regner vi på det

HVIS du selv vil beregne, så er den vejledning retsinformation.dk har lavet herunder..

Bemærk at de har lavet en grim regnefejl i eksemplet
P modtager sygedagpenge i perioden på 4.996 kr. (10 dage * 108 kr. i sygedagpenge pr. time * 20 timer pr. uge / 5 dage)Det regnestykke jo kan aldrig give 4996 kr men 4320 kr


Mvh Mikael

CITAT

Eksempel 6 – Fleksløntilskud og sygedagpenge i samme periode, hvor fleksløntilskud og løn overstiger lønnen for fuldtidsarbejde.

Person (P) får løn for 20 timer om ugen (86,66 timer om måneden) med en månedsløn på 13.000 kr. (inkl. 15 pct. pension). Månedslønnen for fuldtidsarbejde (37 timer/uge) udgør 24.050 kr. pr. måned.
P’s umiddelbare fleksløntilskud udgør 17.008 kr. minus 30 pct. af 13.000 kr. = 13.108 kr.
P’s løn og fleksløntilskud bliver dermed tilsammen 26.108 kr. Da tilskud og løn tilsammen maksimalt kan udgøre lønnen for fuldtidsarbejde, svarende til 24.050 kr. nedsættes tilskuddet yderligere med forskellen på 26.108 kr. – 24.050 kr., svarende til 2.058 kr. Fleksløntilskuddet udgør herefter 13.108 kr. – 2.058 kr. = 11.050 kr./måned.
P er syg på 10 hverdage ud af månedens 21 hverdage. P modtager sygedagpenge i perioden på 4.996 kr. (10 dage * 108 kr. i sygedagpenge pr. time * 20 timer pr. uge / 5 dage). Herudover modtager P som udgangspunkt 5.262 kr. i fleksløntilskud for den periode, hvor P er syg (10/21 * 11.050 kr.). Der kan dog i samme periode maksimalt udbetales sygedagpenge og fleksløntilskud svarende til 98 pct. af maksimale dagpengesats i samme periode, som udgør 8.099 kr. (10/21 * 17.008 kr.). Fleksløntilskuddet nedsættes derfor i sygdomsperioden med 2.159 kr. (8.099 kr. – 5.262. kr. – 4.996 kr.)

Sidst redigeret af mik16; 06-01-2014 kl. 18:00.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 13:51   #4
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
Jeg har talt med jobkonsulenten og har fået følgende information:

Det er arbejdsgiver der betaler fra dag 1. men hun får 100 % refusion af kommunen.

men tak for hjælpen !
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 14:15   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
Jeg har talt med jobkonsulenten og har fået følgende information:

Det er arbejdsgiver der betaler fra dag 1. men hun får 100 % refusion af kommunen.

men tak for hjælpen !
Sådan kan en jobkonsulenten IKKE tillade sig at svare.. Der skal læses på lektien Hvis din løn er under 108 kr i timen uden am-bidraget, så er det korrekt at der dækkes 100%.. Men al løn løn over 108 kr/timen uden am-bidraget dækkes IKKE.. (4005 kr/uge = 108 kr/time 2013 takst)

Citat:

Særregler for sygedagpenge
Som arbejdsgiver skal man altid indberette sygdom på en ansat i fleksjob– efterfølges af vejledning.

Såfremt arbejdsgiver udbetaler løn/sygeløn under fravær, kan der ydes refusion fra første sygedag, dog max 4.005 kr. brutto pr. uge. Fristen for at indberette sygdom, såfremt der anmodes om refusion, er 5 uger fra 1. fraværsdag.
Såfremt der ikke udbetales løn/sygeløn under fravær, er fristen 1 uge fra første fraværsdag.

Virksomheden indberetter manuelt sygdom på www.virk.dk eller fra eget it-system til NemRefusion, læs mere på www.nemrefusion.dk

Sidst redigeret af mik16; 07-01-2014 kl. 14:22.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 14:40   #6
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
min løn er IKKE 108 eller derunder !!(langt fra)

men jeg er vel ikke berettiget til FULD løn når jeg er syg??!! Det fremgår i hvert fald ikke af min ansættelseskontrakt. Og når jeg ikke er berettiget til fuld løn er det vel "statens" takster jeg skal have og derved er det også 100 % refusion!?
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 14:51   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
min løn er IKKE 108 eller derunder !!(langt fra)

men jeg er vel ikke berettiget til FULD løn når jeg er syg??!! Det fremgår i hvert fald ikke af min ansættelseskontrakt. Og når jeg ikke er berettiget til fuld løn er det vel "statens" takster jeg skal have og derved er det også 100 % refusion!?
Min chef troede også at der var fuld refusion.. Men de tørre tal viste noget andet.. Hmm..

Du får HELLER ikke fuld dækning for din løn ved sygdom hvis du selv betaler.. Men max de 108 kr i timen.. Fuldstændigt som alle andre max får i sygedagpenge..

Du er dog langt bedre stillet som flekser end andre.. Netop fordi der modregnes meget specielt i dit flekslønstilskud..

Jeg regnede lidt på det igår.. Faktisk kan man tjene lidt på at være syg Men det er helt umuligt at sige på forhånd uden at kende til det enkelte fleksjob..
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 15:24   #8
anette29
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-05 2012
Lokation: hedensted
Indlæg: 198
Styrke: 12
anette29 er ny på vejen
jeg må bare vente og se hvad jeg "tjener" når jeg engang bliver for syg til at gå på arbejde (hvilket forhåbentlig først er om meget længe....)
anette29 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2014, 15:43   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
jeg må bare vente og se hvad jeg "tjener" når jeg engang bliver for syg til at gå på arbejde (hvilket forhåbentlig først er om meget længe....)
Ja helt sikkert det nemmeste

Men kort fortalt så er grunden til at det er så svært at beregne, er at slutresultatet for hvad det virkelig koster, at have en sygedag er afhængigt af:

Hvilken måned vil taler om, da det afhænger af arbejdsdage i netop dén måned. Der kan jo være alt fra 20 til 23 dage. (5 dages uge)

At lønnen/timerne på en fraværsdage er et gennemsnit af flekslønsaftalen pr. uge, hvilket bestemmer sygedagpengebeløbet og timers fravær.. Uanset om sygedagen reelt er 2 eller 5 timer..

Men det er den løsning man har valgt.. hmm.. Se citatet i svar 3 i denne tråd.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension