K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2013, 14:33   #1
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Aktivering (på kontanthjælp som syg)

Vil blot høre, om der er nogle af jer, der er endt på kontanthjælp pga. varighedsbegrænsningen, og som så har oplevet at blive sendt i aktivering.

Jeg har en arbejdsevne under 6 timer, og i aktivering kræves mindst 10 timer, og dette mener min kommune godt, at jeg kan, på trods af, at tidligere arbejdjsprøvning har vist det modsatte. Først ville man sætte mig på et projekt med genbrug, men her vurderede jeg (og i øvrigt også min kæreste) lynhurtigt, at mine skånebehov ikke kunne imødekommes, og nu vil man så sende mig i... ja haveprojektet under serviceværkstedet. Igen er timetallet mindst 10 timer, og idet jeg er fysisk syg med smerter (scheuermann, hypermobilitet, slidgigt og fibromyalgi), så er det på ingen måde realistisk (kan ikke engang klare min egen have). Desuden vil de ikke give mig hviledage, som også tidligere (igennem faktisk 5 år) har vist sig at være nødvendigt.

Andre, der har prøvet at blive sendt ud i så vanvittige nogle tilbud, og hvad gjorde i? Skal nemlig starte allerede på torsdag, men det er jo helt hul i hovedet.

Det skal siges at sagsbehandler og egen læge er på ferie og først kommer tilbage på mandag, derfor har jeg ikke kunnet snakke med nogen af dem.
Har desuden privat socialrådgiver på sagen, som har sendt skrivelse til sagsbehandler, men tvivler på, at dette vil have effekt, da der står præcis samme ord, som jeg allerede selv har sagt til sagsbhenadleren.
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 17:50   #2
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Det samme har jeg prøvet.. Er du fysisk syg og fejler flere ting har de meget svært ved at se hvorfor du er syg,da de kigger enkeltvis på dine sygdomme og ingen af dem burde gøre dig uarbejdsdygtig..

Jeg er selv i samme situation, bare byt scheuerman og slidgigt ud med mcs (kemisk overfølsomhed) og piskesmæld...


Og ja de har heller aldrig ville aktiverer mig i det små..

Mit har altid været 25 timer selvom jeg har arbejdsevne på ingenting.. og før i tiden var den på 6...

Hvorfor de gør det..?? fordi at skal du have fleks vil de helst visiterer dig til 10 timer da det er lettere at få et fleks når du har 10 timer..

Men der er ingen hindring du burde kunne få det du kan..

Da du skrev under på deres trussels aktivering så skal du skrive at du skriver under under protest og at de skal tage hensyn til dine skånebehov og at du har papir på at du kun kan de og de timer...^^
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 18:18   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nucca Se meddelelser
Vil blot høre, om der er nogle af jer, der er endt på kontanthjælp pga. varighedsbegrænsningen, og som så har oplevet at blive sendt i aktivering.

Jeg har en arbejdsevne under 6 timer, og i aktivering kræves mindst 10 timer, og dette mener min kommune godt, at jeg kan, på trods af, at tidligere arbejdjsprøvning har vist det modsatte. Først ville man sætte mig på et projekt med genbrug, men her vurderede jeg (og i øvrigt også min kæreste) lynhurtigt, at mine skånebehov ikke kunne imødekommes, og nu vil man så sende mig i... ja haveprojektet under serviceværkstedet. Igen er timetallet mindst 10 timer, og idet jeg er fysisk syg med smerter (scheuermann, hypermobilitet, slidgigt og fibromyalgi), så er det på ingen måde realistisk (kan ikke engang klare min egen have). Desuden vil de ikke give mig hviledage, som også tidligere (igennem faktisk 5 år) har vist sig at være nødvendigt.

Andre, der har prøvet at blive sendt ud i så vanvittige nogle tilbud, og hvad gjorde i? Skal nemlig starte allerede på torsdag, men det er jo helt hul i hovedet.

Det skal siges at sagsbehandler og egen læge er på ferie og først kommer tilbage på mandag, derfor har jeg ikke kunnet snakke med nogen af dem.
Har desuden privat socialrådgiver på sagen, som har sendt skrivelse til sagsbehandler, men tvivler på, at dette vil have effekt, da der står præcis samme ord, som jeg allerede selv har sagt til sagsbhenadleren.
Det er simpelt hen ulideligt, at høre/læse når syge mennesker på kontant hjælp SKAL arbejde mindst dit og dat. I dit tilfælde Nucca så kan man jo se at de lige har skruet op for niveauet og smidt et par timer oveni dit maximum, det holder jo ikke!!

Ved ikke hvad din private socialrådgiver har skrevet til din sagsbehandler, men vil da klart mene at du bør komme i et ressource forløb omkring fleks eller pension fremfor kh. aktivering. Har din sagsbehandler i kh. talt om dette i forhold til afklaring af dig og hvad siger din private sbér hertil?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 20-07-2013 kl. 18:24.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 18:21   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er de nye ''ret og pligt'' principper der er ved at komme til udfoldelse - der er forskel på aktiveringer for folk under og over 30 år....


Aktivering af personer over 30 år

Er du over 30 år, og har ret til kontanthjælp, har du også ret og pligt til at tage imod et tilbud om aktivering senest efter en sammenhængende periode på ni måneder på kontanthjælp.

Det er jobcenteret, der sammen med dig fastsætter aktiveringen, herunder det ugentlige timetal og hvor længe aktiveringen skal vare. Et tilbud vil som udgangspunkt have en sammenhængende varighed på mindst to uger.


Aktivering af personer under 30 år

Modtager du kontanthjælp og er under 30 år, skal du aktiveres senest efter, at du har modtaget kontanthjælp i en sammenhængende periode på 13 uger.

Aktiveringen skal have en sammenhængende varighed på mindst to uger.

www.borger.dk

Så hvis du er over 30 år, så skal i netop SAMMEN finde en aktivering for lige netop dig, også hvad angår hvor mange timer......

Dog vil jeg tilføje, at 10 timer er det laveste jeg til dato har hørt om - kender andre syge med både 15 og 20 timer om ugen!!

Håber de får justeret aktiveringen, så du klare den med de timer du har det bedst med.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 18:27   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jamen det er jo tilbud man ikke kan afslå Helene

Hvornår og hvordan kommer man så frem til hvornår sygemeldte skal i ressource forløb?

Nucca ved jo allerede at hendes arbejdsevne er til 6 timer (hvordan? Er du afklaret i arbejdsprøvning under sdp. ??) og ja jeg ved godt at fleks idag hedder "op til" 2 timer.

Og man kan vel også tale med kommunen om det "tilbud" de har fremlagt til aktivering??
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 20-07-2013 kl. 19:00.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 18:42   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man kommer i hvert fald i betragtning til et ressourceforløb, når fleks ikke længere er en mulighed og der er risiko for førtidspension. Dén har jeg regnet ud

Men jeg forstår så ikke, hvorfor Nucca ikke er under udreding til fleks når nu timetallet er så lavt
- jeg mener de tidligere arbejdsprøvninger må jo have været et led i 'noget'?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 18:51   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Enig mht. et ressource forløb til Nucca i stedet, men hvor lave time antal aktivere man folk til? Og hvornår vurderes det, at der skal et ressource forløb til fremfor aktivering, det er jo spørgsmålet.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 20-07-2013 kl. 18:54.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 18:57   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er rehabiliteringsteamet der afgør hvornår man skal i ressourceforløb, ret ofte er det folk der er for dårlige til fleks, som de får med i puljen.

Kriteriet er : risiko for førtidspension.

Det er uden betydning om man er på kontanthjælp, sygedagpenge eller andet.

Kodetordet er, risiko for førtidspension.

NB
Der er ikke noget med timer, Enteneller - der er ikke et minimum eller maximum på hvor mange timer man skal visiteres til, som retningslinje.

Forløbene er fuldstændig individuelle og særligt tilpasset den enkelte.
Nogen kan lave aftale om 15 timer om ugen, andre om 10 timer, andre igen om 7 timer - nogen møder tidligt, andre senere. Nogen møder op dagligt, andre et par gange om ugen.
Det er også vidt forskelligt hvilke behov for støtte folk har brug for, nogen har brug for psykolog, hvor andre har brug for fysioterapi, her er der heller ingen faste retningslinjer, fordi man - igen, tager udgangspunkt i hver enkelt.

Så kommer man på et forløb, kan man ikke rigtig sammenligne med naboen.
Det gode er også, at ens læge er MED gennem hele forløbet, og skal deltage aktivt i støtten.

Sidst redigeret af Ninja; 20-07-2013 kl. 19:57.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 19:55   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeps og hverken kodeordet eller kriteriet må lægerne pege direkte på, men der foregår vel en "diskussion" med dem og lign. fra sagsbehandlernes side, undervejs ved tydeligt nedsat erhvervsevne!!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 20:01   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Vi skrev vist på samme tid - jeg indsatte lige en NB, som fortæller lidt om lægens rolle i mit ovenstående indlæg.

Ens egen læge må godt foreslå et ressourceforløb, da denne jo alligevel skal deltage aktivt under hele forløbet.
- med aktivt, menes der med støtte, vejledning, fastholdelse ect. Og må gennem forløbet IKKE fastholde patienten i et bestemt sygdomsbillede. Ved min egen læge netop har været på kursus omkring ressourceforløb. Han lød så begejstret.

Sidst redigeret af Ninja; 20-07-2013 kl. 20:03.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vedr tilbagebetaling af kontanthjælp - aktivering Bodrum Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 21 21-07-2013 09:13
HJÆLP!! Kontanthjælp og aktivering kylle Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 19-03-2013 09:57
fleksjobber på kontanthjælp aktivering ?? anitas Spørgsmål ang fleksjob 3 27-03-2011 10:04
Feriepenge & kontanthjælp & aktivering Cordulla Alt det andet 2 20-03-2010 14:35
aktivering frklarsen Spørgsmål ang fleksjob 72 10-12-2009 23:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension