K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2013, 11:34   #1
socialr
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
socialr er ny på vejen
Unge med psykiske lidelser - vil ressourceforløb hjælpe?

Jeg læser til socialrådgiver og er ved at skrive bachelor-opgave om førtidspensions reformens muligheder for at understøtte at unge med psykisk lidelse fastholdes på/tilknyttes arbejdsmarkedet. Der er flere teorier om at førtidspensionsreformen reelt ikke kan hjælpe - måske fordi det i sidste instans handler om at arbejdsmarkedet ikke er rummeligt nok?

Jeg vil rigtig gerne i kontakt med nogle i målgruppen; unge med psykisk lidelse.

Denne gruppe fik i stigende grad tilkendt førtidspension -ifølge den statistik der blev lagt til grund for reformen. Hvorfor? Er det vanskeligere at komme på arbejdsmarkedet med en psykisk lidelse frem for en fysisk? Og hvorfor kæmper så mange unge med stress og depression? Er det i virkeligheden et kollektivt senmoderne samfundssyndrom, som vi behandler med udgangspunkt i den enkelte?

Det vil være en stor hjælp, hvis I vil skrive en besked med jeres holdning, erfaring og sæt mig gerne i kontakt med nogle I kender i målgruppen.
socialr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 12:08   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Måske svært at svare på om et ressourceforløb vil hjælpe, når ikke én eneste har prøvet det endnu.....og de færreste i det hele taget ved hvad det går ud på. Et ressourceforløb kan jo strække sig mellem 1 og 5 år, så spørgsmålet kan vel først besvares om tidligst 1 år fra den dato de starter op.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 12:12   #3
socialr
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
socialr er ny på vejen
Det har du meget ret i. Derfor er mit ærinde heller ikke at evaluere den, men diskutere potentialet. Er det den rette tilgang for unge med psykiske lidelser? Det ville klart være nemmere hvis nogle havde været igennem det, men lige så vel som kontanthjælpsforløb eller sygeforløb er meget individuelle vil ressourceforløb også være det. Så vil egentlig bare gerne se på holdningen til det -- og hvad de målgruppen selv mener kunne hjælpe..
socialr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 12:18   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Selvfølgelig er det den rette tilgang hvis ellers det fungerer, det er da i hvert fald et tilbud jeg selv ville ønske jeg havde fået. Nu er jeg desværre blevet for gammel (43), men sidder med et stort håb for, at de unge psykisk syge nu i det mindste kan FÅ et målrettet tilbud og ikke som jeg, skal være psykisk syg 21 år på kontanthjælp uden hjælp, og ende på førtidspension fordi man måtte erkende at der ALDRIG kom nogen hjælp......

Jeg falder så ud af målgruppen, men har da en holdning.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 12:23   #5
socialr
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
socialr er ny på vejen
Puha, det lyder hårdt. Og forkert håndteret af det sociale hjælpesystem.
Tak for din holdning! Sådan en opgave kan hurtigt blive meget teoretisk, så det er en stor hjælp med input fra personer, der har prøvet nogle forløb i praksis
socialr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 12:30   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
- jeps, men det tager jo desværre lang tid, før end de unge har prøvet de nye forløb i praksis...

Der har ikke været nogle forløb hidtil, hvorfor psykisk syge nærmest har fået førtidspension på forhånd - systemet opgav simpelthen. Der har kun været ganske få værktøjer: psykolog, psykiater og evt fobiskole. Og disse blev brugt til at få tilkendt pensionen hurtigere! IMO.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 12:57   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
man skal lige have for øje, at denne reform med ressourceforløb er en spare reform
og ikke lavet til at hjælpe folk.
kommunen skal betale for disse forløb og derfor er det næsten dømt til at mislykkes på forhånd. kommunen giver nok ikke psykolog hjælpe i masse vis og så videre. de kan jo bare lade være med og bruge penge på disse forløb
stort set ingen med psykiske lidelser fremover vil kunne få pension fremover, snakkede med min psykiater omkring det i går. jeg var heldig i sidste øjeblik og få og ved vi er 2 som fået inden den nye reform. resten har fået afslag både §17 og §18 sager.

rigtig mange vil få tildelt fleks og bliver sat på en ledighedsydelse
som er den samme sats som kontanthjælp, hvis man ikke har været i arbejde.
angst og depression vil næsten helt sikkert ikke kunne udløse en pension
men er vel også forkert et eller andet sted og give en 20 årige pension
der kan ske rigtig meget med den rigtige hjælp

de skal spare 3 mia på denne reform og hvis der ikke er kommet færre på pension
så kommer der en ny reform

Sidst redigeret af MTVRV1; 16-02-2013 kl. 13:01.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 13:13   #8
socialr
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
socialr er ny på vejen
Du har ret i at arbejdskommisionen havde til sigte at styrke de offentlige finanser. I denne rapport fra side 154-161 kan man læse om udviklingsforløb mm inden disse overhovedet blev til lovforslag http://www.amkom.dk/media/22119/velf...rbejde_web.pdf

Må jeg spørge dig MTVRV1 om du er under 40 år?
Jeg er rigtig glad ved at du skriver, for netop den holdning har jeg også hørt før (omkring spareøvelser)-- men du fik så din førtidspension alligevel?
socialr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 14:23   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Her er jeg så ikke enig med MTVRV1 - det er korrekt reformerne er en spareplan - men lige ressourceforløbene koster altså KASSEN!! Hvorfor man også skal SØGE om at få et ressourceforløb, og man skal visiteres til at kunne deltage (og mange vil få afslag!), så det er altså ikke ''bare'' sådan noget man bliver kastet ud i fra kommunens side, som flere fejlagtigt tror. Man kan også stoppe sit ressourceforløb nærmest pr omgående, netop fordi der ikke er råd til at folk er på sådan et bekosteligt forløb, hvis ikke folk tager det dybt seriøst.....eller på anden måde ikke ''orker''.

Hvis man kigger rundt, så er der begyndt at komme forløb i udbud - fandt lige en hel tilfældig..

http://www.gminde.dk/index.php/proje...FUh2cAodwG4Ang
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2013, 15:13   #10
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 42
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Jeg vil medgive, at jeg har en teori om, at hvis jeg havde fundet ud af i tide, at jeg var psykisk syg. Så kunne jeg måske have haft tilknytning til arbejdsmarkedet.

Her snakker vi da jeg var 18-19 år, da jeg set i bakspejlet havde første officiele depression, på egne ben, så at sige. Der var også nogen i teenage årene, men der var jeg ikke et selvstændigt individ, og havde ikke samme ro til at mærke at jeg var syg.. Og jeg skjulte også min tristhed.

Det var det helt store problem, at jeg skjulte hvor dårligt jeg havde det.

Som jeg så kan se det, så havde jeg nok aldrig klaret adgangskravene til et ressourceforløb i sin tid. Da man, som jeg kan forstå det, skal være på niveau med at blive indstillet til førtidspension.

Psykisk sygdom er usynligt, for det utrænede øje. Og også usynligt for en selv, hvis man ikke ved bedre.

Og som bipolar har man perioder hvor man er, for glad. Hvor man reelt også er syg...

Fysisk sygdom er til at tage og føle på, bogstavligt. Og lettere at få gjort noget ved i tide, er mit bud. Så snart det gør rigtig ondt et sted f.eks. så kommer de fleste af os nok til læge idag.
Men jeg må understrege at jeg ikke ser psykisk eller fysisk sygdom, som værre eller bedre, i forhold til hinanden.

Psykisk sygdom kan blive opdaget så sent, at løbet er kørt. Og det er det, der er sket her.
Hver depression har forværret problemerne. Hvis de var standset i tide, ja, who knows.
Fuldtidsbeskæftigelse, var uden tvivl min katalysator alle gangene. En tidlig tilkendelse af fleksjob havde måske hjulpet dengang.

Men jeg havde død og pine været ulykkelig, hvis jeg skulle igennem noget der kunne ligne et 10 årigt forløb fra idag, og til jeg ramte de 40 år. For at genopfinde den dybe (diagnose) tallerken. Der består i min arbejdsevne er væk.
Det er min overbevisning at jeg ville komme ud på den anden side, med formindsket funktionsevne.

Mit bedste bud på hvorfor der blev flere og flere psykisk syge, er at det er fordi kravene til os som mennesker bliver større og større, især på det uddannelses/arbejdsmæssige område.
Men også i det hele taget. Alle de idealer mange unge tror de skal, og kæmper for at, leve op til. Alt skal være én stor succés.

Og det kan man sige, det er måske her rummeligheden mangler, eller rettere, behovet for dem som ikke kan tage en universitets uddannelse. For nu at overdrive og fremme forståelsen.

Der er så mange flere muligheder idag, for at komme ud og opleve nederlag, når man ikke kan det samme som alle andre.
Og har man så frøene i sig, til psykisk sygdom. Så kan hvert nederlag risikere, at være det afgørende, for at de spirer og slår rod.

Men bliver man stresset og deprimeret nok, så skal man også nok tage skade. Selv om man i generne er sund og rask.

Det kan ende i hjerneskade, i form af dårlig hukommelse f.eks.

Tinnitus blev det så, for mit vedkommende.

Og så kører den onde cirkel. Både for personen, men også for samfundet. Som bogstavlig talt får regningen, når en borger så falder igennem. Og øger presset på de tilbageværende borgere, som skaber sikkerhedsnettet.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du fået fp pga psykiske lidelser ? Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 01-12-2012 10:02
Ny hjemmeside for "unge" med psykiske lidelser/problemer Them83 Et godt link! 4 12-10-2011 11:15
Hjælp til psykiske lidelser Sandie75 Alt det andet 8 19-04-2010 19:02
Nytilkendelser på baggrund af psykiske lidelser Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 29-08-2008 01:21
Psykiske lidelser, alder og førtidspension zuza Nyt om loven 10 28-08-2008 23:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension