K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-10-2015, 00:12   #1
Daiyu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2015
Indlæg: 11
Styrke: 9
Daiyu er ny på vejen
Funktionsbeskrivelse af fritid må de det?

Hej derude.

Jeg er i udredning til fleksjob pga. kronisk hovedpine.

Jeg her været i den samme praktik i et år nu og hun vil rigtig gerne ansætte mig. Jeg er på 9timer om ugen med 70% effektivitet.

Min sagsbehandler er igang med at lukke huller, inden min sag skal for rehabiliteringsteamet.
Vi havde møde for at forlænge praktikken endnu 3måneder i dag. Han fortalte om hans møde igår, med en ekstern læge, som har set på min sag og en mere (tror hun havde noget med rehabiliteringsteamet at gøre).
Han fortæller så at de skal have lavet en funktionsbeskrivelse af min fritid. Og at jeg vil høre fra en som vil komme hjem til mig.

Mit spørgsmål er så:

Kan det være rigtigt, må kommunen sige at de vil ind i mit hjem og se hvad jeg laver i min fritid?

Det er ikke for at jeg har noget at skjule, men jeg føler mig umyndiggjort, hvis det virkelig kan passe, at de også må begynde at råde over min fritid. For at se om jeg gør noget de mener nedsætter min arbejdsevne.

Jeg har ikke særlig meget socialt liv, da jeg ikke rigtig har overskudet til det pga. hovedpinen. Og tanken om at de kan komme og sige at den smule jeg har skal ændres, fordi de så mener at der måske kan klemmes en halv time mere ud af mig, gør mig grædefærdig

Jeg har haft min hovedpine siden 2011 og jeg ved godt, hvilke ting der kan være med til at forværre den. Og som alle andre med smerter vælger jeg en sjælden gang i mellem at overskride grænsen, eks. deltage i min søsters bryllup o.l. men så sørger jeg for at have fri 1-2dage efterfølgende. Så jeg kan virkelig ikke se hvad jeg mere kan gøre.

Jeg håber virkelig der er nogen herinde der ved mere om det her end mig.
Daiyu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 01:33   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Faktisk så er det dit liv 24/7 der skal vurderes..

Jeg har set gamle afgørelser fra ankestyrelsen, hvor "hjemmelivet" indgår sammen med arbejdsevnen i vurderingen..
I store træk går det bare ud på, at man gerne vil se om din arbejdsevne er væsentligt nedsat.. Og derfor indgår din fritid også i den vurdering..
Ganske enkelt fordi vi har ret til et tåleligt liv ved siden af x antal timer på jobbet.. Så i princippet så kan der gives afslag hvis man fx. kan klare mange timer uge på jobbet, og samtidigt være særdeles aktiv hjemme og i fritiden.. Render man fx. til alle mulige hobbyer, så indgår det i overvejelserne, om det er væsenlig nedsat arbejdsevne, eller er en kombination af mange hobbyer/aktiviteter og jobbet der er problemet..

Så efter hvad du skriver, så er det ikke tilfældet hos dig. Så ro på

Om de må tvinge sig adgang til dit privatliv tror jeg ikke, at de må ???

Men hvis du nægter, så er jeg bange for, at du bare udsætter en endelig afgørelse

Sidst redigeret af mik16; 30-10-2015 kl. 01:53.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 07:40   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det behøver ikke være en dårlig ting at den laves. For jeg oplevede at der blev kigget på om hvordan jeg klarede de alm. Gøremål hjemme, bad, oprydning, hænge vasketøj op


Hele dagen skal jo fungere, også hjemmelivet og hjemmets gøremål. Jeg oplevede overhovedet ikke at ergoterapeuten spurgte ind til fritidsinteresser, kun oprydning, bad, madlavning m.v

Hvad kunne jeg selv og hvordan jeg ifht. Til min rygskade gør/kompenserer. hvad må jeg overlade til andre og om hun kunne pege på hjælpemidler der kunne lette de hjemlige opgaver.

Faktisk blev min funktionsevnebeskrivelse brugt istedet for en arbejdsprøvning, da de ikke mente at jeg ville kunne klare en sådanne
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 08:00   #4
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Som de andre skriver, handler det jo om, at du ikke kan varetage et fuldtidsjob, og når dette er tilfældet er det kommunens pligt at vurdere, om "gøremål/aktiviteter", når du ikke er på arbejde, kan medvirke til at du ikke kan arbejde mere. Det er præmissen når kommunen skal vurdere om de skal betale tilskud til fleksjob/førtidspension m.v.

Det kan jo meget vel være, at de blot konstaterer, at du gør hvad du kan for at kunne klare de timer du arbejder.

Hvis man f.eks. har kræfter til at deltage i 20 timers fritidsaktiviteter, og samtidig arbejder 9 timer, vil de naturligvis være berettiget til at kigge på om kræfterne skal omfordeles mere mod arbejdsindsats.

Det lyder jo slet ikke til at være tilfældet med dig, og selvfølgelig skal du kunne have fritidsaktiviteter ved siden af arbejde.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 09:25   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
UDEN RELATION TIL DIG PERSONLIGT

Men sag om person, der kunne passe og ride heste ca 6 timer om dagen og ikke kunne varetage et fuldtidsarbejde, kan nok synes lidt besynderlig.

Held og lykke med din sag.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 14:03   #6
Daiyu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2015
Indlæg: 11
Styrke: 9
Daiyu er ny på vejen
Mange tak for jeres svar
Daiyu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2015, 14:35   #7
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
vasen er ny på vejen
Vedr. funktionsevne generelt. Jeg er meget taknemmelig over, at erfare at de også skal se på ens kræfter hjemme. I min situation har ingen interesseret sig for det, trods jeg har beskrevet de indgående i den forberedende del. Jeg lever i rod og mit hjem trænger i den grad til rengøring. Har faktisk bedt om hjemmehjælp, men der er lang ventetid i kbh.
Er indstillet til afslag på pension efter 2 møder i Reh. teamet. De henholder sig til en kort virksomhedspraktik for 1½ år siden. de mener sagtens jeg kan blive selvforsøgende på fleksjob i få timer. Jeg er 63 og søgte seniorførtidspension. Lægepapirer sigen ingen arbejdsevne, men det ser de bort fra. desuden var det en ualmindelig uhøflig måde det hele foregik på. Jeg måtte selv tage ordet. Efter få sekunder meddelte mødelederen, at jeg ikke ville blive indstillet. Efterfølg. så jeg at samme person også sidder i pensionsnævnet. Arbejdsmarkedsstyrelsen har sendt mig en mail, hvori de skriver at det skal tilstræbes at det ikke sker. Denne mail har jeg videresendt til borgmesteren, og håber derfor at den person udskiftes med en anden.
Når jeg læser om Horsens kan jeg slet ikke genkende proceduren her i København. Pu, ha.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2015, 09:19   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Vasen. Du bør klage!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2015, 14:11   #9
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
2/3 af min pensions-bevilling handlede netop om hvor dårligt det faktisk om hvor dårlig det gik i hjemmet, og specielt når jeg blev sat i arbejde, hvad der så skete.
Det var en stor del, ja den største årsag, til at min pension gik igennem.
Men selvfølgelig, hvis man har mega overskud efter praktikken og ikke er påvirket i dagligdagen, af sin funktionsnedsættelse, skal jeg da ikke afvise at en sådan afklaring af funktionsniveau i hjemmet, kan føre til at man ønsker at afklare folk til flere timer i praktikken.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2015, 16:24   #10
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Det som trådstarter spørger om, er om kommunen må blande sig i ens "fritid" - og det er pointen i dette.

For det er jo ikke ens "fritid", hvis man ikke kan passe et fuldtidsjob og gerne vil have det offentlige til at "betale" for ens manglende erhvervsevne - de timer man ikke kan arbejde p.g.a. sygdom.

Hvis man arbejder 9 timer, og gerne vil i fleksjob, således at kommunen betaler "lønnen" for de resterende 28 timer, så er disse timer ikke ens fritid. Det er nogle timer man skulle have arbejdet hvis man var rask, og hvis man "vil" have kompensation for disse timer, så er kommunen naturligvis berettiget til at foretage en vurdering af, om de er enig i, at man er for syg til at kunne arbejde mere.
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension