K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Er det overhovdet til at få fleksjob?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Er det overhovdet til at få fleksjob? Søger du selv fleksjob ? hvordan går det med det, vil du ud med frustrationer, arrigskab, håbløshed eller hvad der nu kan gribe en efter afslag nummer ? så er dette stedet.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-04-2009, 17:36   #11
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Jeg har spurgt Hjorten Himself, for et godt stykke tid siden, angående jobkonsulentens rolle.:

Ja så fik jeg svar på mit spørgsmål til Hjorten, som lød på: hvad er jobkonsulentens rolle mht. flex, idet min jo mener det er mig der skal finde et selv alene, her er svaret:

"Det betyder, at det stadig er kommunen, der skal hjælpe med at finde et egnet fleksjob til dig, men samtidig vil jeg opfordre dig til, at du selv gør, hvad du kan for at finde et fleksjob. På jobportalerne www.ijobnu.dk og på www.jobnet.dk vil du kunne finde ledige fleksjob. Derudover finder mange et fleksjob ved at bruge deres faglige netværk.

Jeg håber snart det lykkes for dig, i samarbejde med kommunen, at finde et egnet fleksjob, da det er vigtigt, at alle, der har en arbejdsevne, får mulighed for at bruge den til gavn for både sig selv og samfundet."

Ovenstående var svaret fra Ham.!!!

Hvis du selv siger et fleksjob op, ja så ryger du på røv.., derfor man aldrig må gøre dette, men skal henvende sig til sin jobkonsulent og evt. læge, hvis man ikke magter det, eller der er andre problemer!!!

Men der er ikke nogen restriktioner, angående hvor mange fleksjob man kan tilbydes ( jeg ville gerne have Bare ET, hehe)

God påske til alle fra Helle.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 17:41   #12
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
Jeg vil bestemt ikke skræmme nogen, men der har gennem hele ordningen været problemer med at skaffe tilstrækkeligt med fleksjobs på det såkaldt rummelige arbejdsmarked. Der er utvivlsomt stor forskel på sager og kommuner.

Konkret har jeg personligt kendskab til en sag, hvor pågældende er blevet holdt hen i 2 år efter han er blevet myndig, og dette på trods af, at kommunen har haft kendskab til sygdommen siden han var 10 år. Der er end ikke truffet beslutning om hverken fleksjob, bolig eller behandlingstilbud. Og hvad der er mest sandsynligt for ham så som postbud, der siger kommunen, at de ikke vil have nogen.

Hvad angår dette under den rekordlave ledighed og fleksjob i forhold til tildeling af førtidspension, så er dette om ikke dokumentation, så dog en slags ”pegepind”:

http://www.dr.dk/Regioner/Vest/20081116095242.htm
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 18:11   #13
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg fik at vide af min jobkonsulent, at ledige fleksjobbere er de eneste i dette land, der ikke forpligtede til at søge arbejde..
Når det så er sagt, er det selvfølgelig en god idé også selv at gøre noget, men man kan godt miste modet, for det ér i sandhed svært at finde et fleksjob.

Man kan ikke få frataget sin ledighedsydelse, fordi man ikke selv kan finde et job!
Når din mand har været ledig i 1 år skal han revurderes.

Fra retsinfo:

§ 72. Når kommunen har givet tilbud om fleksjob, fastsættes løn og øvrige arbejdsvilkår, herunder arbejdstiden, som udgangspunkt efter de kollektive overenskomster på ansættelsesområdet, herunder efter de sociale kapitler. I ikke overenskomstdækket ansættelse skal overenskomsten på sammenlignelige områder gælde. Fastsættelse af løn og øvrige arbejdsvilkår skal ske i samarbejde med de faglige organisationer.

https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=31354#K13
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 18:15   #14
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Citat:
gh72 skrev: Jeg fik at vide af min jobkonsulent, at ledige fleksjobbere er de eneste i dette land, der ikke forpligtede til at søge arbejde..
Når det så er sagt, er det selvfølgelig en god idé også selv at gøre noget, men man kan godt miste modet, for det ér i sandhed svært at finde et fleksjob.

Man kan ikke få frataget sin ledighedsydelse, fordi man ikke selv kan finde et job!
Når din mand har været ledig i 1 år skal han revurderes.
Korrekt...det har jeg også fået af vide fra en leder på JSV.

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 19:02   #15
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
gh72 : Hvad mener du med at ham skal revurderes efter et år?

Han søger med lys og lygte efter et fleksjob, men der er ikke et eneste i vores region, som han har kompetence til..... Og de jobs som ikke er fleksjob er taxachauffør, pædagog, rengøringsasistent og sygeplejerske... der er selvfølgelig også få andre, men inge af dem kan han varetage...
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 21:29   #16
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tuxon Se meddelelser
Jobkonsulenterne skal hjælpe med at finde det første fleksjob, mister du jobbet skal man selv finde et nyt.


Jeg vil godt lige have verificeret disse udsagn, da de ikke stemmer overens med mine erfaringer. - Nogen der kan fortælle mig hvor dét står ?

(Bare for ikke at skræmme folk fra vid og sans)
Den besked fik jeg af min jobkonsulent, at de hjælper kun med første job.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 21:33   #17
paw thomsen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2009
Indlæg: 148
Styrke: 16
paw thomsen er ny på vejen
Kan de virkelig godt tage ledighedsydelsen fra en hvis man går ledig i lang tid?
paw thomsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 21:37   #18
lone t
Afhængigheds tegn af K10
 
lone ts avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-09 2006
Indlæg: 348
Styrke: 18
lone t er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af paw thomsen Se meddelelser
Kan de virkelig godt tage ledighedsydelsen fra en hvis man går ledig i lang tid?
Det ynder de gerne og sige, men her er hvad der står i den nye flekslov,kan hentes på http://www.clh.dk/?id=1414#c3624





Hvor længe kan der udbetales ledighedsydelse?
Udgangspunktet er, at der ikke er en grænse for, hvor længe en person kan modtage ledighedsydelse. Dette gælder dog ikke personer over 60 år, idet en person, der er fyldt 60 år, højst kan modtage ledighedsydelse i sammenlagt seks måneder efter det fyldte 60. år, også selvom de er ledige fra ustøttet beskæftigelse.
Kommunen mister retten til statsrefusion, når den i 18 måneder inden for 24 måneder har udbetalt ledighedsydelse, særlig ydelse, kontant- og starthjælp til en person, der er visiteret til fleksjob. Kommunen kan modtage refusion fra staten igen, når personen efterfølgende har været i fleksjob i mindst ni måneder inden for 18 måneder.

Revisitation
Når en person har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for en periode på 18 måneder, skal kommunen genvurdere, om den pågældende person fortsat er til rådighed for fleksjob. Det vil sige, at kommunen på ny skal vurdere pågældendes arbejdsevne og tage stilling til, om der evt. skal gives et andet tilbud end fleksjob. Denne revurdering skal ske hver gang, personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder, hvor personen har modtaget ledighedsydelse under barsel, tæller ikke med.

I forbindelse med genvurderingen af personens arbejdsevne skal kommunen anvende tilbuddene efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fx praktik i en virksomhed. Som grundlag for vurderingen skal kommunen udarbejde:

En redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
I samarbejde med personen skal der udarbejdes en redegørelse for personens ressourcer og mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal indeholde personens egen opfattelse af situationen.
En redegørelse for, hvorfor personens arbejdsevne fortsat er varigt begrænset.
En redegørelse for, at der er set nærmere på, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.
I den periode, hvor kommunen genvurderer arbejdsevnen i forhold til berettigelsen til fleksjob, bevarer personen retten til ledighedsydelse. Personen bevarer også ledighedsydelsen, mens kommunen undersøger, om vedkommende opfylder betingelserne for at få førtidspension. Ledighedsydelsen skal dog tilbagebetales, hvis der senere udbetales førtidspension for den samme periode.

Hvis kommunen ikke opfylder sin forpligtelse til at foretage revurdering, får kommunen ikke refusion fra staten for udgiften til ledighedsydelse, særlig ydelse, kontanthjælp eller starthjælp i 36 måneder.
lone t er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 22:23   #19
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg vil mene, at man også selv må bidrage... men jeg kan ikke se, at der nogen steder står, at man SKAL.

Derimod får jobkonsulenter penge for at skaffe arbejde til ledige.

Der står sådan her i fleksjobpjecen:

Citat:
Brug af anden aktør
Når en person har modtaget ledighedsydelse eller særlig ydelse i seks måneder inden for ni måneder efter visitationen til fleksjob, har personen ret til at blive henvist til en anden aktør for at få hjælp til at finde et fleksjob. Personen kan selv bestemme, om vedkommende vil tage imod tilbuddet om brug af en anden aktør. Men når personen har modtaget ledighedsydelse, særlig ydelse, kontanthjælp eller starthjælp i sammenlagt 12 måneder inden for 18 måneder, og kommunen stadig vurderer, at personen opfylder betingelserne for et fleksjob, så skal personen tage imod tilbuddet om brug af en anden aktør.
Kommunen har mulighed for at beslutte, at den anden aktør også kan bruges i forbindelse med afklaring af fleksjob, etablering af virksomhedspraktik mv. Det er et krav, at personer har mulighed for at vælge mellem flere aktører.

Det er kommunen, der i forbindelse med samtalerne hver tredje måned har ansvaret for at vejlede om muligheden for at vælge mellem flere aktører.

Fleksjobbevis
Når en person er visiteret til fleksjob og samtidig modtager ledighedsydelse, særlig ydelse, kontant- eller starthjælp skal kommune udstede et fleksjobbevis, hvis personen beder om dette. Formålet med fleksjobbeviset er at gøre det lettere for fleksjobvisiterede at finde et fleksjob. Kommunen udsteder fleksjobbeviset efter Arbejdsmarkedsstyrelsens skabelon (findes på www.ams.dk), og beviset indeholder oplysninger om fleksjobordningen, de handicapkompenserende ordninger samt personens skånehensyn.
Som jeg læser det, er der kun pligt til at lade sig henvise til anden aktør, men ingen pligt til at søge job selv... kun en ret til at få udstedt et fleksjobbevis.

http://www.clh.dk/?id=1414#c3618

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2009, 09:50   #20
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af lone t Se meddelelser
Det ynder de gerne og sige, men her er hvad der står i den nye flekslov,kan hentes på http://www.clh.dk/?id=1414#c3624





[B]

Revisitation
Når en person har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for en periode på 18 måneder, skal kommunen genvurdere, om den pågældende person fortsat er til rådighed for fleksjob. Det vil sige, at kommunen på ny skal vurdere pågældendes arbejdsevne og tage stilling til, om der evt. skal gives et andet tilbud end fleksjob. Denne revurdering skal ske hver gang, personen på ny har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder, hvor personen har modtaget ledighedsydelse under barsel, tæller ikke med.

I forbindelse med genvurderingen af personens arbejdsevne skal kommunen anvende tilbuddene efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fx praktik i en virksomhed. Som grundlag for vurderingen skal kommunen udarbejde:

En redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
I samarbejde med personen skal der udarbejdes en redegørelse for personens ressourcer og mulighederne for at anvende og udvikle dem. Redegørelsen skal indeholde personens egen opfattelse af situationen.
En redegørelse for, hvorfor personens arbejdsevne fortsat er varigt begrænset.
En redegørelse for, at der er set nærmere på, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension.
I den periode, hvor kommunen genvurderer arbejdsevnen i forhold til berettigelsen til fleksjob, bevarer personen retten til ledighedsydelse. Personen bevarer også ledighedsydelsen, mens kommunen undersøger, om vedkommende opfylder betingelserne for at få førtidspension. Ledighedsydelsen skal dog tilbagebetales, hvis der senere udbetales førtidspension for den samme periode.

Hvis kommunen ikke opfylder sin forpligtelse til at foretage revurdering, får kommunen ikke refusion fra staten for udgiften til ledighedsydelse, særlig ydelse, kontanthjælp eller starthjælp i 36 måneder.
Mimse, du kan læse det med revurdering ovenfor (med rød skrift).
Men det er ikke ensbetydende med, at man kan tage ledighedsydelsen fra folk, der skal tages stilling til, om den pågældendes arbejdsevne stadig er til fleksjob, eller om der skal startes sag om førtidspension.

Jeg har aldrig hørt, at kommunen kun skal hjælpe med det første job? Jeg kender flere der har fået hjælp til både 2. og 3. job.. Det står vist ingen steder, så det er nok en skræmmekampagne fra jobkonsulenten..

gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem skal finde stedet for arbejdsprøvning? ayla Spørgsmål ang fleksjob 8 20-04-2009 16:40
Skal man bare finde sig i alt ? onboard Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 06-02-2009 16:54
ansættelse i fleksjob som konsulent Teletrold Spørgsmål ang fleksjob 7 28-06-2008 18:50
Hvem skal finde arbejde? Kims Dit og Dat 23 15-12-2006 15:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension