K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-05-2007, 09:57   #1
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Løn ved flex job mm

Har et par spørgsmål inden jeg skal til sagsbehandler...
1) Jeg har en slidgigt diagnose samt et par andre "ting" i ryggen. Har selv kæmpet bravt for at arbejde med det, træning, øvelser mm. Er selv fys. Og turen for at nå til en sygemelding var lang, da min læge ikke synes jg skulle videre i systemet. Det insisterede jeg heldigvis på. Og er nu i gode hænder på Ringe rygcenter. Lægerne her mener det er varigt med brug for jeg bliver skånet i mit fremtid. Men kan man "slippe" forbi arbejdsprøvninger og så videre, hvis det er åbentlyst at det her bliver ikke bedre, og at jeg ikke kan varetage et fuldtidsjob lige meget hvad det så end er. Jeg er ene mor til to, det vejer måske også lidt? Kan ikke klaske sammen på sofaen klokken fire....:-)
2) Hvis jeg når til mulighed for flexjob(før eller siden ;-))! Hvordan vil kommunen så beregne hvad jeg skal have af timer og løn. Jeg er i tvivl, da jeg aldrig nåede et alm fuld tidsjob inden alt det her! Uddannet i jan 04 og lige derefter en fødsel, på barsel senere dagpenge med varierende timeantal fra 4 til 19 timer om ugen... Mine tanker går på, og man vil kunne sige, at jeg jo ikke kan være berettiget til nogen alm løn, da jeg aldrig har haft en sådan...? Eller vil jeg blie suppleret op til fuld tid som alle andre? Kan ikke finde noget om dette nogen steder. Og synes det er rart at kende lidt til ens rettigheder før samtalerne starter.
Tusind tak på forhånd. Sikke et godt site....en på en anden debat hintede mig om det... VH Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2007, 11:29   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Løn ved flex job mm

Hej Xeva og velkommen til

Spørgsmål 1

Her er hvad der står om det at blive visiteret til fleksjob

Kriterier for godkendelse til fleksjob
Følgende kriterier skal opfyldes for, at en person kan godkendes til et fleksjob:

Personen skal være under folkepensionsalderen.

Personen må ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet, herunder ansættelse i et aftalebaseret skånejob efter de sociale kapitler i overenskomsterne. I mange overenskomster er der sociale kapitler, der gør det muligt at aftale sig frem til arbejdsbetingelser og en løn, der fraviger overenskomstens almindelige krav.

Personen skal have en varig og en væsentlig begrænsning i arbejdsevnen. Arbejdsevnen kan være nedsat af fysiske, psykiske eller sociale årsager. Begrænsningen i arbejdsevnen skal ses i forhold til ethvert erhverv. Ved arbejdsevne forstås evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver, så der kan opnås en indtægt, der gør personen helt eller delvist selvforsørgende.


Muligheden for revalidering, aktivering og andre foranstaltninger (fx omplacering på arbejdspladsen), der kan fastholde/bringe personen tilbage til beskæftigelse på normale vilkår, skal være afprøvet. Der findes dog tilfælde, hvor det vil være åbenlyst formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen til fleksjob.

Så hvor vidt du kan slippe uden om en arbejdsprøvning er nok op til kommunen og hvor godt din arbejdsevne er belyst og dit helbred lige så.

Du kan jo også vælge at se sådan på det at kommunen næsten er nød til at arbejdsprøve dig, ikke mindst for at finde ud af hvori dine skånehensyn ligger, om du skal have nedsat tid, hvornår dine smerter melder sig osv..

Jeg kender ikke til at det at du er eneforsørger til et lille barn skal kunne medvirke til at du ikke skal arbejdsprøves, jeg ved at da jeg i sin tid blev visiteret til fleksjob der indgik det i min arbejdsprøvning at jeg havde små børn som jeg var alene med, feks på den måde at jeg skulle skrive jobdagbog hverdag og skrive ned hvordan jeg klarede det når jeg kom hjem osv ..

Det er nok nødvendigt når det drejer sig om et fleksjob da det jo hele dit liv der skal fungere, det nytter jo ikke at de sender dig i fleksjob i 30 timer om ugen, hvis du så ikke orker at lave mad og hente barn

Alle disse elementer kommer jo også til at indgå i din ressourceprofil, så mon ikke at du og din sagsbehandler der kan se og finde ud af en arbejdsprøvning der passer til dine behov..

Som sagt så skal det være veldokumenteret hvis ikke du skal i arbejdsprøvning og dem jeg kender til der er sluppet for det, har som regelen været i arbejdprøvningen i forbindelse med sit job, sygdom eller andet iden for det sidste halve år ..


Citat:
2) Hvis jeg når til mulighed for flexjob(før eller siden ;-))! Hvordan vil kommunen så beregne hvad jeg skal have af timer og løn.
Du vil altid som udgangspunkt få tilbudt 37 timer (medmindre at du kommer fra et deltidsjob) det vil sige at du får mindstelønnen for 37 timer, hvis du så kun kan arbejde feks 20 timer så er det en del af dine skånehensyn og du vil få løn for 37 timer

Håber det er svar nok på dit spørgsmål elleres må du skrive igen

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 19-05-2007, 16:16   #3
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
RE: Tak for svar...

ang 1)
Det er ikke fordi jeg som sådan ikke vil arbejdsprøves. Det da virkelig ok. men jeg har arbejdet med det her længe, det går kun en vej trods alt det jeg gør, og lægerne melder også ud at det er permanent... Så det kunne jo måske gå ind under et du har fremhævet med fed....!!Vi får se. jeg vil bare så gerne i gang med noget relevant fagligt uden at skulle spilde tiden med at vente og blive testet...smiler. Ved ud om en arbejdsprøvning kan ligge uden for ens faglige felt eller om det kal være indenfor? Jeg er fysioterapeut.

2) Har set de regler for, hvornår man kan komme på fuld tid, min situation er bare anderledes end det det de refererer til. Jeg blev bare bange for, at jeg ikke havde rettigheder til fuld til da jeg aldrig har haft et alm fuld tids job, og har man haft deltid, ja så kan man ikke få flex på fuld, sådan forstår jeg det!!! Men håber virkelig det er som du siger....smiler. Jeg har jo bare været en af de uhledige, der ikke kunne finde et "alm. job", da det er svært indenfor min branche.

Tak igen for svar. Er der ikke ander der har nogle erfaringer med dette emne?
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2007, 21:38   #4
nille
Hvor skulle jeg ellers være
 
nilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2007
Lokation: jylland
Alder: 49
Indlæg: 158
Styrke: 17
nille er ny på vejen
RE: pyha det samme her

jeg står i det samme som dig- prøv at læs de spørgsmål jeg har stillet herinde....og ja det er ikke til at overskue med det fleks-
på onsdag skal jeg til samtale-
og er bange for at komme til at sige noget forkert,så man "graver" sin egen grav mht deltid og fuldtid
knus nille
nille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2007, 06:44   #5
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
RE: Løn ved flex job mm

Dengang jeg blev syg og skulle arbejdsprøves, blev det ikke indenfor mit eget fag, da det var åbenlyst, jeg ikke løgere kunne klare mit job. Så jeg vil da tro, du kan blive arbejdsprøvet indenfor noget andet, hvis du ikke længere kan arbejde som fysioterapeut. Meningen vil jo så være at finde ud af, om du kan arbejde med noget andet.

Mht løn ved fleksjobbet er det som Hejdien skriver. Man får som udgangspunkt en fuld løn, medmindre man før har arbejdet deltid. Dog kan man stadig få fuldtidsløn, hvis det er helbredet der er årsag til, at man har arbejdet deltid. Hvor mange timer arbejdede du? Og fik du suppleret med noget?
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2007, 10:41   #6
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
RE: Hej...Gh

Jeg arbejdede med forskellige små jobs....firmafysioterapi undervisning og instruktion. Blev suppleret op af dagpenge. Havde alt ellem 5 og 20 timer indenfor de tre år jeg har været uddannet. Jeg vil kunne arbejde indenfor mit eget felt, men ikke fuld tid, og med hensyntagen. Men jeg ville ikke kunne arbejde fuld tid med noget tror jeg. Det kan jeg mærke på min krop, den bliver meget hurtigt træt, og jeg har smerter altid også selv omjeg intet laver, men det bliver værre når jeg skal lave ting og sager, gøre rent, hente unger, gå en tur, træne, vaske, sidde længere end en halv time osv. Så er mine muskler bare så spændte, at jeg bliver nød til at bare ligge stille. Jeg bliver også nød til, at kunne hente mine unger om eftermiddagen og bade dem, lave mad, putte dem, stå op hver morgen og smøre madakker, aflevere(har ingen bil) osv de ting der nu er forbundet med at være ene med to børn. Mit største ønske er dog at blive indenfor mit eget felt, men med de timer jeg nu engang kan magte. Men det er jo bare mit helt personlige ønske..smiler...Mit værste mareridt er at blive sat til noget, der slet ikke har min interresse eller ligger langt fra mit fag. Hvad var dit fag og hvad arbejder du med nu? Hr du fleksjob? VH Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2007, 11:42   #7
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
RE: Løn ved flex job mm

Mon ikke du så vil være berettiget til fuld løn ved fleksjob, når det er ufrivilligt, du har haft deltidsjob og er blevet suppleret med dagpenge. Det vil jeg næsten tro, men ved det ikke med sikkerhed.

Jeg er visiteret til fleksjob, men er ledig.. Arbejdede som sosu-hjælper før, men det arbejde magter jeg slet ikke mere, så det jeg leder efter er et eller andet lettere administrativt job. Men det er svært at finde noget..
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2007, 22:09   #8
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
RE: til gh

Skal man selv finde sit fleks job egentlig?
Håber du finder det bedste for dig....KH Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2007, 06:52   #9
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
RE: Løn ved flex job mm

Som jeg har forstået det, har kommunen pligt til at stille tilbud om fleksjob, men i hvor mange tilfælde det egentlig sker, og hvor længe man i så fald skal vente ved jeg heller ikke, men det er nok længe... Og jeg søger selv på livet løs, men har kun fået afslag!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2007, 07:41   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Løn ved flex job mm

Det er ganske rigtigt kommunen der har pligt til at hjælpe dig med at finde et fleksjob men det kan klart anbefales at søge selv, både fordi man på den måde har mere at sige over hvilket område man havner i på arbejdsmarkedet, men også fordi man så har en større chance for at komme hurtigere ud.
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
flex eller ikke flex. stumbi Spørgsmål ang fleksjob 19 07-02-2013 15:50
flex mus0025 Spørgsmål ang fleksjob 8 14-12-2012 19:33
Indstillet til flex / Den nye flex lov Bitsch Spørgsmål ang fleksjob 7 18-09-2012 20:21
Flex-job lindairene Din historie 1 14-01-2010 12:29
flex job jens-p hansen Din historie 2 28-10-2008 10:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension