K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-05-2011, 14:22   #1
shorty
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
shorty er ny på vejen
ska søge førtidspension men føler ik min sag blir behandlet korrekt

hej...
er ny på det her forum...så ska lige ind i det...håber at der er nogen der kan hjælpe mig med noget rådgivning...pga en hjerneskade kan jeg ik sidde særligt længe på skærmen og kan ha svært ved at formulere mig...så jeg håber der blir båret lidt over med det...min sag er en del rodet (os ifølge flere af mine utallige sagsbehandlere,så det ik kun mig der er forvirret)og jeg føler at inden der sker noget blir jeg kastet videre eller det hele går i stå...og der er også et samarbejdsproblem mellem de centre jeg er tilknyttet...det har så stået på i 4 års tid siden min ulykke...min sitiuation er på ingen måde blevet bedre,tværtimod...så nu har jeg søgt førtidspension...eller skal har fået et papir jeg skal udfylde og sende tilbage,er lidt usikker på det...for jeg føler at min sag ik blir behandlet korrekt..dels fordi jeg har en negativ sagsbehandler,der næsten modvilligt satte det igang,og allerede der sagde at det ik ville gå igennem,og så kom hun med et sært tilbud som "måske ik var der imorgen"jeg gik derfra ret forvirret og følelsen af fordi jeg har slået hovedet ka de kører mig rundt som de vil..jeg kom op til et andet møde og nu mener jeg der blir søgt på de papir der ligger i sagen men ved ik meget om det...jeg ska til arbejdsprøvning i tretten uger om 3mdrs tid...og så videre vurdering...jeg har et andet problem som jeg fik hjælp af kommunen til...jeg har lidt svært ved at tale om det,men det er et problem jeg havde før min ulykke,og det gør at jeg lever meget isoleret og er meget hæmmet både psykisk og fysisk..nu mener min sagsbehandler at jeg ik ka søge hjælp til den behandling,fordi vi ska igang med den pensionsafklaring...ka det virkelig være rigtigt at den behandling ska sættes på pause,selvom det ik er det egentlige grundlag for ansøgning af fp....min ulykke har gjort det svært for mig at tackle de forskellige ting,så jeg håber at der er nogen der ka hjælpe mig,for jeg står helt alene med det...har sikkert 1000 spørgsmål som jeg ik ka huske ligenu...men please er der ik en derude der ved en masse om det jeg ik ved...shorty
shorty er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 14:55   #2
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Hej Schorty.

Bed jobcenter om at sende dig din ressourceprofil.

Der kan du læse om hvad de tænker og vil.

Ud over det, kan du bede om akt. insigt.

Du har søgt førtidspension, jeg tror det jobcenter vil, er at teste i arb. prøvning, hvordan din arb. evne er og hvor mange timer du kan arbejde.

Det er svært at få førtidspension. Jobcenter vil nok teste om
du kan revalideres el. om du kan klare 1 flexjob.

Kan du det, får du afslag på pension.

Jobcenter har ikke ret til at stoppe 1 behandlig som hjælper dig i og med din sygdom, de skal arbejde hen mod at du kan få det bedre, så du bliver i stand til at bevare din tilknytning til arbejdsmarket.

Ved ikke om mine ord kan hjælpe dig lidt.

Men tjek din rubrik for svar, der er helt sikkert mange her på siderne der gerne vil hjælpe, og som ved meget mere om alt
det som du spørger om...
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 14:59   #3
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af shorty Se meddelelser
hej...

er ny på det her forum...så ska lige ind i det...håber at der er nogen der kan hjælpe mig med noget rådgivning...

pga en hjerneskade kan jeg ik sidde særligt længe på skærmen og kan ha svært ved at formulere mig...så jeg håber der blir båret lidt over med det...

min sag er en del rodet (os ifølge flere af mine utallige sagsbehandlere,så det ik kun mig der er forvirret)og jeg føler at inden der sker noget blir jeg kastet videre eller det hele går i stå...
og der er også et samarbejdsproblem mellem de centre jeg er tilknyttet...det har så stået på i 4 års tid siden min ulykke...min sitiuation er på ingen måde blevet bedre,tværtimod...

så nu har jeg søgt førtidspension...eller skal har fået et papir jeg skal udfylde og sende tilbage,er lidt usikker på det...for jeg føler at min sag ik blir behandlet korrekt..dels fordi jeg har en negativ sagsbehandler,der næsten modvilligt satte det igang,og allerede der sagde at det ik ville gå igennem,og så kom hun med et sært tilbud som "måske ik var der imorgen"

jeg gik derfra ret forvirret og følelsen af fordi jeg har slået hovedet ka de kører mig rundt som de vil..jeg kom op til et andet møde og nu mener jeg der blir søgt på de papir der ligger i sagen men ved ik meget om det...

jeg ska til arbejdsprøvning i tretten uger om 3mdrs tid...og så videre vurdering...

jeg har et andet problem som jeg fik hjælp af kommunen til...jeg har lidt svært ved at tale om det,men det er et problem jeg havde før min ulykke,og det gør at jeg lever meget isoleret og er meget hæmmet både psykisk og fysisk..nu mener min sagsbehandler at jeg ik ka søge hjælp til den behandling,fordi vi ska igang med den pensionsafklaring...ka det virkelig være rigtigt at den behandling ska sættes på pause,selvom det ik er det egentlige grundlag for ansøgning af fp....

min ulykke har gjort det svært for mig at tackle de forskellige ting,så jeg håber at der er nogen der ka hjælpe mig,for jeg står helt alene med det...har sikkert 1000 spørgsmål som jeg ik ka huske ligenu...men please er der ik en derude der ved en masse om det jeg ik ved...shorty
Velkommen til, jeg har delt dit indlæg lidt op så det er lidt mere overskuligt, så skal der nok komme folk på banen som kan hjælpe
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 15:37   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg ska til arbejdsprøvning i tretten uger om 3mdrs tid...og så videre vurdering...

hvorfor har du selv søgt pension nu.
hvis der stå i dine papir du skal i arbejdsprøvning, så får du afslag
det er næsten med garanti.

selvom du søger pension, kan du udmærket går videre i behandling
men kommunen vil nok ikke søge efter oplysninger
så det vil ikke komme i din pension sag
men du kan lige så godt bestille tid til behandling, af 2 grunde
måske får du det bedre og ved afslag på pension. så skal du sikkert til videre behandling
alligevel. ved ikke om du har været hos psykolog eller psykiater. det er absolut ikke nogen skam. det er bare med at komme af sted, hvis du synes du har nogle psykiske problemer. En del her på k10 er både psykisk og fysisk syge

håber du er uden ydelse eller på kontanthjælp, for ved afslag så hedder det kontanthjælp

Sidst redigeret af MTVRV1; 30-05-2011 kl. 15:43.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 15:50   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af shorty Se meddelelser
hej...
er ny på det her forum...så ska lige ind i det.
håber at der er nogen der kan hjælpe mig med noget rådgivning.

pga en hjerneskade kan jeg ik sidde særligt længe på skærmen og kan ha svært ved at formulere mig. så jeg håber der blir båret lidt over med det.

min sag er en del rodet (os ifølge flere af mine utallige sagsbehandlere,så det ik kun mig der er forvirret) og jeg føler at inden der sker noget blir jeg kastet videre eller det hele går i stå.

og der er også et samarbejdsproblem mellem de centre jeg er tilknyttet.
det har så stået på i 4 års tid siden min ulykke.

min sitiuation er på ingen måde blevet bedre,tværtimod.
så nu har jeg søgt førtidspension.eller skal, har fået et papir jeg skal udfylde og sende tilbage, er lidt usikker på det, for jeg føler at min sag ik blir behandlet korrekt.
dels fordi jeg har en negativ sagsbehandler,der næsten modvilligt satte det igang,og allerede der sagde at det ik ville gå igennem,og så kom hun med et sært tilbud som "måske ik var der imorgen" jeg gik derfra ret forvirret og følelsen af fordi jeg har slået hovedet ka de kører mig rundt som de vil.

jeg kom op til et andet møde og nu mener jeg der blir søgt på de papir der ligger i sagen men ved ik meget om det.
jeg ska til arbejdsprøvning i tretten uger om 3mdrs tid...og så videre vurdering.

jeg har et andet problem som jeg fik hjælp af kommunen til...jeg har lidt svært ved at tale om det,men det er et problem jeg havde før min ulykke,og det gør at jeg lever meget isoleret og er meget hæmmet både psykisk og fysisk.
nu mener min sagsbehandler at jeg ik ka søge hjælp til den behandling, fordi vi ska igang med den pensionsafklaring.
ka det virkelig være rigtigt at den behandling ska sættes på pause,selvom det ik er det egentlige grundlag for ansøgning af fp?

min ulykke har gjort det svært for mig at tackle de forskellige ting,så jeg håber at der er nogen der ka hjælpe mig,for jeg står helt alene med det.
har sikkert 1000 spørgsmål som jeg ik ka huske ligenu.
men please er der ik en derude der ved en masse om det jeg ik ved...shorty
Aller aller først for antallet af svar-ses skyld, i stedet for prik prik prik, så tryk enter Skidt være med om det så passer med en ny linje i teksten lige der, for jeg har et indtryk af at det er svært for dig at overskue hvor det passer, det vigtigste er at andre kan holde pause i din tekst og det hjælper ny linje til også selv om at den er plaseret forkert *ss*

Det du søger er en §17 førtidspension (FP) på foranliggende grundlag, dvs de dokumenter der ligger i din sag lige NU er dem der skal tages stilling til FP ud fra, og kommunen har max 3 måneder til det.
At din SB´er (sagsbehandler) siger at du får afslag, kan du være ligeglad med, den slags siger de tit kun for at få os til IKKE at gøre det vi påtænker at gøre, og det gør de oftest fordi de ikke selv har orden i de ting de skal have orden i, og derfor er bange for at det kommer frem i lyset.

Og så kan sådan et afslag altså ankes.

Men jeg er ikke sikker på det er en god ide at søge §17 foranliggende, lige nu, du vil få mere ud af at vente på arbejdsprøvningen, for din sag skal sættes i bero mens din FP ansøgning køre.
En arbejdsprøvning er vigtig at have i sin sag, hvis man søger FP, derfor syntes jeg du skal vente med at søge på foranliggende grundlag, til efter arbejdsprøvningen, det vil øge chancen for at du bliver førtidspensionist betydeligt.

Man kan godt søge en §17 førtidspension, altså uden det er på det foranliggende grundlag, det er en måde at tvinge kommunen til at køre ens sag med henblik på at det skal ende ud i en førtidspension, der vil din sag ikke blive stillet i bero, men til gengæld vil der kunne gå år før kommunen tager stilling til om du skal have en FP. Men noget tyder på at din trussel om at søge FP alene har haft den gavnlige effekt du har brug for

Det hjælp du søger, så snart en §17 FP foranliggende startes skal alt sættes i bero, kommunen må ikke indkalde til møder, de må ikke indhente flere oplysninger, de må overhovedet ingen ting, andet end opdatere din ressourceprofil, og samle dine sagsakter, sammen med deres indstilling til førtidspensions ansøgningen (som vil være negativ hvis du sender den af sted nu) og sende til det team der skal tage stilling til din ansøgning.

Er du ikke med i en fagforening, eller patientforening?? der vil du kunne søge hjælp til din sag, for du har da vist brug for en der kan holde trådene samlet for dig, og forklare dig på forståelig dansk hvad de forskellige ting betyder (for det evner sin SB´er tydeligvis ikke at gøre)

Selvfølgelig vil vi her på k10, hertens gerne hjælpe dig alt det vi kan, det andet vil bare være nemmere for dig, nu du har svært ved at koncentrere dig om lange indlæg som bla mine *gg* Men måske en veninde ell vil hjælpe dig??

redi..... 2 sjæle samme tanke, Helle gør det så bare bedre end jeg *gg* (hvilket siger en del om mine grammatiske evner *shy* *ss* )
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 15:59   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Er du medlem af en forening.. er der rådgivning at finde der..

Pga din hjerneskade, vil det sikkert være svært at huske præcis hvad der er aftalt på et møde og alt hvad der blev sagt.

Det er sikkert også svært at skulle tage hurtigt stilling, hvis du på et møde bliver afkrævet et ja eller nej til noget.

Derfor skal du finde en der kan gå med dig til de møder.. en bisidder.

Det må man gerne og det er en god ide, særligt hvis man føler de kører lidt rundt med en.

Hvis du ikke kan finde det, så bed om at sagsbehandleren skriver de vigtigste punkter ned efter mødet, og lige sender det til dig...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 16:05   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Formålet med en arbejdsprøvning er, at vurdere din arbejdsevne, så kommunen kan vurdere, om du er berettiget til pension eller fleksjob.

Det er ikke ret mange der får en pension uden at have været i arb.prøvning.

Kun hvis lægerne skriver, at en arbejdsprøvning vil forværre din sygdom kan du undgå den.

Så der er større chance for, at du kan få pension efter du har været i arb.prøvning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 16:08   #8
shorty
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
shorty er ny på vejen
hej til jer der har svaret...
jeg vil be om at få tilsendt en rf og aktindsigt så jeg ka få et bedre overblik...jeg ka se at det papir jeg ska underskrive er en sygeopfølgning...kan man få ændret det der står i den ,hvis man ik er tilfreds...synes ik at der står meget om min sitiuation...
da min sag er så rodet er jeg ik sikker på at de har taget alle helbredsoplysninger med....så jeg er i tvivl om jeg ska sende det afsted....
har også prøvet at finde ud af hvad for en paragraf jeg søger under...men det ku jeg ik få af vide kun at jeg er visiteret til afklaring...
er det det samme som at søge førtidspension?fik af vide at sagbehandlingen af afklaringen ka ta op til et år...får man så svar for fp der?så er lidt forvirret om hvad jeg er igang med at søge...

angående den anden behandling som er blevet sat på pause...rådede sb mig til ik at søge tilskud da det ku påvirke min afklaring af fp...men hvis jeg ik får den behandling ka jeg ik blive klar til at komme ud...og så ved jeg slet ik hvordan jeg ska gennemføre det der afklaringsforløb...processen i behandlingen er langvarig og ka ta flere år at behandle,men er ik den egentlige grund til at der søges fp...men det påvirker mig psykisk og fysisk mer og mer.pga der ik blir taget fat om det...og efter ulykken er det blevet svært for mig at overskue det...så på en måde har det også en del at gøre med at livet er blevet sværere for mig at leve...men havde det problem før ulykken og hvor det blev taget i betragning for mit forløb dengang...nu vil de sætte det på pause for nærmere afklaring...ka bare ik holde tanken ud at jeg ik ka gøre noget ved det i det års tid de ska tjekke mig...især fordi det er en behandling der tar flere år....jeg vil gerne undgå at de bruger det som undskyldning for at trække tiden ud når det tar så lang tid...så nu ved jeg ik om jeg ska høre på min sb når hun siger jeg ik ska søge om hjælp for den behandling
shorty er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 16:20   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nu er det jo rigtigt svært at vide, når man ikke ved hvilken behandling der er tale om..

Men en førtidspension søges på arbejdsevne, og ikke en bestemt ulykke.. det er din samlede situation.

Så det sagsbehandleren tænker på, er muligvis at hvis du starter en behandling, så vil pensionsnævnet måske ikke tage stilling til din førtidspension før den behandling er slut, for at se om det påvirker din arbejdsevne.

Det er det de plejer at beskrive som at man skal være endeligt afklaret...

Der er nogle herinde der får at vide at de ikke kan endeligt afklares fordi de har små børn, og at arbejdsevnen måske bedres når de bliver større...

Så rimeligt eller ej, så kan din sagsbehandler have ret - alt efter hvad det er.

Det lyder til at din sagsbehandler kører en § 18, hvor de sørger for at skaffe relevante lægeundersøgelser og arbejdsprøvninger, for så at søge førtidspensionen.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2011, 16:35   #10
viggo
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 436
Styrke: 13
viggo er ny på vejen
bisidder

Jeg syntes at det skriver til himlen at du bør have en bisidder der kan samle trådene
Prøv at google på bisidder og se om du kan finde en den vej eller har du ikke noget familie der kan støtte
viggo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er reformerne blevet 3 gangs behandlet? Ninja Politik og Samfund 12 19-12-2012 16:34
søge førtidspension på § 17 pimpek Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 06-02-2012 22:15
Kan man søge § 34 på Førtidspension? Indiansummer Alt det andet 6 07-12-2009 21:14
Søge Førtidspension dittemor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 23-07-2009 16:44
Har ventet tusind dage på at få sin ansøgning om førtidspension behandlet zuza Dit og Dat 7 05-12-2008 11:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension