K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > De Unge

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

De Unge Hvordan er det at være ung eller relativt ung, og havnet i systemet enten som flekser eller førtidspensionist, eller på vej til en af delene.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-04-2010, 05:12   #21
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Jeg tror altså "sagkundskaben" (web + Zuza) herinde er gal på teorien.

Brug af revalidering
Man kan bruge revalideringsbestemmelsen i en periode, hvis der er tvivl om, hvorvidt en person kan honorere de krav, som fleksjobbet stiller, eller hvis der er brug for opkvalificering. Dette kræver dog, at der er udarbejdet en jobplan. Der er mulighed for at yde hjælp til de særlige udgifter, der er en følge af de erhvervsrettede aktiviteter eller handicappet (fx personlig assistance eller nødvendige arbejdsredskaber).
Hvis retten til ledighedsydelse er betinget af, at personen deltager i revalidering efter en jobplan, er personen berettiget til ledighedsydelse.
Tilskud til uddannelses- og handicapbetingede udgifter er skattefri.

Fra fleksjob 19. udgave.

At det så i praksis kan være en umulighed at få bevilliget revalidering fra kommunen er anden sag.

Men kommunerne har i princippet vide rammer for at bevilge reva, hvis de vil må de skam godt.
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 10:43   #22
Spin
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2008
Indlæg: 69
Styrke: 16
Spin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Jeg har ofte undret mig over, at der står i § 27, at det revalidering er til ordinær beskæftigelse. Men ifølge loven bliver man jo revalideret på grund af nedsat arbejdsevne.
..............
Hvor står præcis ordet "ordinær beskæftigelse" efter revalidering?
Som du selv nævner så står det kun i § 27 i sygedagpengeloven, men her gælder det jo udelukkende mulighederne for at forlænge sygedagpengene. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke, men jeg vil tro at det er et økonomisk spørgsmål, det kan sikkert godt spare sig at folk lige kommer ned at "vende" på kontanthjælp eller ingenting

I øvrigt vil jeg gerne tilføje til nogle af de foregående indlæg, det er klart at sagsbehandlere ikke kan kende hele lovgivningen udenad, problemet er at mange af dem udtaler sig så skråsikkert at mere usikre personer eller personer som ikke har overskud eller evne til på egen hånd at læse og forstå lovgivningen, meget let risikerer at tro på det det som socialrådgiveren har fortalt dem. Det er noget af det der gør mig mest harm over hele dette system. Hvor ville det dog ofte klæde en socialrådgiver hvis de sagde: "Ved du hvad, det er jeg faktisk lidt i tvivl om, lad mig lige undersøge dette, så vender jeg tilbage". I stedet så har langt de fleste socialrådgivere (som jeg har været i kontakt med) ingen tvivl om korrektheden i det de siger, og det at jeg på forhånd har printet loven ud og har highlighted de relevante områder så de selv kan læse det, har det sjældent været en hjælp. De har flere gange pure afvist overhovedet at se på det eller modtage det, og når jeg så i frustration har grædt og hævet stemmen lidt, så er det blevet tilskrevet mine psykiatriske diagnoser, det har absolut ikke kunnet være en normal reaktion fra en som ikke bliver valideret overhovedet.
Spin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 11:51   #23
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Spin Se meddelelser
Som du selv nævner så står det kun i § 27 i sygedagpengeloven, men her gælder det jo udelukkende mulighederne for at forlænge sygedagpengene. Hvorfor det er sådan ved jeg ikke, men jeg vil tro at det er et økonomisk spørgsmål, det kan sikkert godt spare sig at folk lige kommer ned at "vende" på kontanthjælp eller ingenting
Ja netop åbenbart kun i § 27 i forbindelse med forlængelse af sygedagpengene. Det hænger bare ikke sammen - nedsat arbejdsevne og ordinær beskæftigelse. For nogen jo men ikke alle....

Der kunne godt have stået f.eks. "revalidering med mål for mulig ordinær beskæftigelse", hvor man kan satse på ordinær, men hvis man så ikke kan, så må det vel blive et fleksjob eller førtidspension.
Det er uretfærdigt, at man skal placeres på kontanthjælp for at starte forfra, blot fordi man har en nedsat arbejdsevne og at man ikke kan komme i ordinær beskæftigelse.

Til Andersine: Jeg håber du får læst mit indlæg fra i nat.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 13:30   #24
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af superhoax Se meddelelser
Jeg tror altså "sagkundskaben" (web + Zuza) herinde er gal på teorien.



Men kommunerne har i princippet vide rammer for at bevilge reva, hvis de vil må de skam godt.
Øh.... har du læst, hvad vi har skrevet?

Det er Andersine85, der mener, at man IKKE kan.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 16:51   #25
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
He he ja jeg undrede mig også , hvad mener du superhoax hvordan er web + Zuza galt på den .. ?

mener du at man ikke kan får revalidering som flekser ??

Jeg læser det som man kan
  Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 20:24   #26
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Det undrer mig, at du siger det, for jeg er en af dem, som var i revalidering, fordi min arbejdsevne var begrænset. Revalidering er mange ting, ikke kun uddannelse. Jeg blev visiteret som fleksjobber efter en revalidering, da de måtte indse, at jeg ikke kunne arbejde på fuldtid.

Alle muligheder skal afprøves før, man kan blive fleksjobber, så for mig set er en revalidering en af de muligheder, der skal afprøves........
Jamen det kan sagtens ske, at man prøver med en revalidering først. Vi vælger at "tro på" at borgeren kan klarer det, hvis vedkommende selv tror på det, for som du siger, mulighederne skal afprøves.
I en sådan revalidering (og da også nogle gange i revalideringer hvor der ikke fra starten er helt så mange krydsede fingre) kan det jo så ske, at revalideringen i stedet viser, at det ikke er muligt, og så bruger man i stedet perioden til at afklare til fleksjob.

Så det er på den måde det kan ske. Og som du siger, behøves det ikke altid at være en uddannelse, det kan også være en optræning.

Men det siger jo sig selv, at hvis kommunen på forhånd ved, at her har vi en fleksjobber uanset hvilken uddannelse personen får, så bruger man ikke en masse penge for at bekræftige lige præcis det, og derved give borgeren et nederlag. (For dem der ikke ved det, så er det ikke kun revalideringsydelsen kommunen skal af med, vi betaler faktisk også for selve uddannelsen, og det er altså flere hundred tusind kroner pr år)
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2010, 23:48   #27
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
Red face

Ups, min fejl, da vi selvfølgelig mener det samme. Sådan kan det gå når man kommer hoppende ind i en tråd sorry
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2011, 17:45   #28
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Sjov tråd, for der står da klart og tydeligt i mine papirer(Aktivloven, men den er måske for gammel?) at forsørgelsesgrundlaget er hel eller delvis hvis man får tilbud om revalidering:



Revalidering

22.

Personer, hvis arbejdsevne er begrænset af fysiske, psykiske eller sociale årsager, kan få tilbud om revalidering, hvor målet er hel eller delvis selvforsørgelse på arbejdsmarkedet. Revalideringen skal være nødvendig, dvs. det er en betingelse, at det beskæftigelsesmæssige problem ikke kan løses gennem erhvervsrettede aktiviteter efter denne eller anden lovgivning. Det er ligeledes en betingelse for tilbud om revalidering, at der er en realistisk mulighed for, at personen gennem revalideringen kan blive i stand til at klare sig selv helt eller delvist.

Nogle personer med begrænsninger i arbejdsevnen vil ikke gennem et revalideringsforløb kunne bringes i stand til at yde den arbejdsindsats, der kræves ved beskæftigelse på normale vilkår, herunder aftalebaserede skånejob. Det erhvervsmæssige sigte kan derfor for nogle være ansættelse i fleksjob.

Det erhvervsmæssige sigte kan også være skånejob med løntilskud. Også personer, der allerede modtager førtidspension efter lov om social pension, har mulighed for at forbedre eller bevare en resterende arbejdsevne gennem revalidering.


Forrevalidering

23.

Når der er truffet beslutning om revalidering, kan den første fase af revalideringen bestå i en forrevalidering. Forrevalidering er erhvervsmodnende eller afklarende aktiviteter, der gennemføres for at kunne fastlægge det konkrete erhvervsmæssige sigte for revalideringen.

Det er vigtigt, at kommunen under forrevalidering målretter de erhvervsrettede aktiviteter for den enkelte, således at der allerede på dette tidspunkt tages hensyn til senere revalideringsaktiviteter.


Fleksjob

24.

Personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen kan få tilbud om fleksjob med løntilskud hos en privat eller offentlig arbejdsgiver. Arbejdsevnen kan være begrænset af fysiske, psykiske eller sociale grunde. Det er en betingelse, at mulighederne for revalidering til beskæftigelse på normale vilkår er udtømte. Det er ligeledes en betingelse, at personen ikke modtager social pension.

Betingelsen om, at der skal være en konstateret varig begrænsning i arbejdsevnen, indebærer, at personer, der opfylder betingelserne for at få fleksjob, ikke alternativt skal tilbydes aktivering. Aktivering er først og fremmest tiltænkt kontanthjælpsmodtagere, som enten ikke varigt har nedsat arbejdsevnen, eller hvis situation er mere uafklaret. Aktivering er også tiltænkt personer, som f.eks. på grund af omfattende sociale problemer ikke vil være i stand til at påtage sig et fleksjob.



.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
nogen der har skåne job ? henningv Alt det andet 2 05-06-2012 23:16
Arbejdsprøvning 13 uger ang. evne til skåne job Nette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 04-04-2010 20:24
uddannelse fortvivletpige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 26-03-2008 17:21
Hvad er forskellen på flex og skåne? Antoniette Spørgsmål ang fleksjob 6 26-08-2007 15:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension