K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-12-2009, 12:40   #31
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Har lige fået svar på denne mail til Özlem fra SF http://www.k10.dk/showpost.php?p=79600&postcount=17 må indrømme at svar og det hun svare i avisen ikke lige passer sammen som jeg læser det , så måske hun har formidlet sig skævt til avisen eller avisen har misforstået det skal jeg ikke sætte mig som dommer over, men skriver i stedet for hendes svar ind her, jo flere svar vi har at henvise til jo mere har vi at holde dem op på ved et forhåbentligt regeringsskifte ...

Så i får lige svaret her..

Citat:
Kære Heidi.

Tak for din henvendelse og undskyld det sene svar. Jeg vil besvare dine spørgsmål i den rækkefølge du stiller dem. Jeg håber jeg har fået det hele med.

Vil og kan SF støtte en ophævelse af den gensidige forsørgerpligt ?


Det har været et udspil fra SF længe, at den gensidige forsørgerpligt skal ændres, bla. således at førtidspensionisters pension ikke skal modregnes ægtefællens lønindkomst. Vi vil afskaffe ægtefælle afhæningheden fordi vi mener at den kompensation en førtidspensionist modtager i kraft af pensionen, pga nedat arbejdsevne, er førtidspensionistens alene.

Vil og kan SF støtte en menneskelig socialpolitik ?

Ja det både kan og vil vi. Det er det vi arbejder hen imod, men det har ikke været nemt at få regeringen til at mødes med os omkring en menneskelig socialpolitik, bla. vil de ikke samarbejde omkring afskaffelser af fattigdomsydelser, sikre økonomsik hjælp til udsattte børnefamilier, det handler bl.a. om at alle børn skal have ret til sund mad, transport, lægeordineret medicin, fritidsaktiviteter og ordentligt tøj. Det er en nødplan, men det er nødvendigt for at sikre børnenes barndom her og nu. SF vil sikre at førtidspensionister bliver behandlet ordentligt og får en ydelse de kan leve af. Samtidig vil vi skabe nye muligheder for de mennesker der befinder sig i en gråzone i det sociale system. Det vil vi bl.a. gøre ved at skabe en ny rehabiliteringsydelse og sikre et rummeligt arbejdsmarked. SF vil knokle for et Danmark, der behandler alle sine medborgere med respekt uanset om de er arbejdsløse, har en funktionsnedsættelse, er unge eller gamle, eller hvis de har en sindslidelse.

Vil og kan SF støtte at det er en menneske ret at man også efter sygdom vil kunne leve et værdigt liv uden at skulle være afhængig af andre og uden at skulle tigge .

SF støtter og arbejder for at alle mennesker skal have mulighed for at leve sit liv så frit som muligt og at sociale ydelser er universielle og til adgang for alle og så syge. Vi skal ikke tilbage til gamle systemer med vurderinger af værdigt og ikke-værdigt trægende og de tendenser man ser af dette i nuværende lovgivning og praksis skal vi til livs.

Syntes i hos SF at det er værdigt at et menneske som pga sygdom skal huske at sige hvis de møder deres livs lys at hvis vedkommen vil være interesseret i noget så skal vedkommen også være villig til at forsøge førtidspensionisten og evt børn.


Hos SF arbejder vi for at afskaffe ægtefælleafhængigheden på førtidspensionsområdet og derfor synes vi naturligvsi ikke at dette er værdigt.
Det er en oldnordisk og diskriminerende lovgivning vi har her i landet


ang. gensidig forsørgerpligt hvilke holdning har SF til denne lovgivning?

Jeg henviser til mit svar i første spørgsmål.
Det har været et udspil fra SF længe, at den gensidige forsørgerpligt skal ændres, bla. således at førtidspensionisters pension ikke skal modregnes ægtefællens lønindkomst. Vi vil afskaffe ægtefælle afhæningheden fordi vi mener at den kompensation en førtidspensionist modtager i kraft af pensionen, pga nedat arbejdsevne, er førtidspensionistens alene.





De bedste hilsner

Özlem Sara Cekic
Social- og psykiatriordfører for SF
  Besvar med citat
Gammel 07-12-2009, 14:23   #32
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, ja besynderligt at hun så i medierne gav et andet indtryk...

-men godt at vide at vi nu har noget på skrift -enig
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2009, 15:34   #33
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
men set med mine øjne er det ikke nok at det kun er for førtidspensionister at fritagelsen for ægtefælleafhængighed bortfalder. da vi jo er mange som ryger på kontanthjælp selvom vi er syge pga kommuners smøleri og langtrækken af sager i håb om at de forsvinder pist ud i luften.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2009, 21:28   #34
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Huldra klart ægtefælle forsørgelse er slet ikke noget der høre til i et samfund anno 2009 som jeg læser det hun skriver så arbejde de for at ægtefælle forsørgelse helt og aldeles forsvinder ...

jeg kan selvfølgelig ikke støtte at arbejdsmarkedsdulige mennesker skal have kontanthjælp hvis jobbene finder (en form for borgerløn) men hvis der ikke er arbejde ja så skal de vel også kunne få kontanthjælp ...

En ting der bare altid undre mig og altid vil undre mig er at man hele tiden snakker satser , hvor meget man kan få på den og den sats .. .

Hvis man kigger på lønninger og feks kontanthjælp og dagpenge kontra kontanthjælp så er det jo ikke så langt fra hinanden og derfor er der da også flere og flere lavindkomst grupper der snar vil kunne skrive fattig på visit kortet, men jeg fatter ved gud ikke hvorfor man ikke snart kigger på feks huslejer ...

Jeg er lige steget yderligt 300 kr i husleje og det sker hvert år snart ...

Bygningerne vi bor i er fra 70 erne det regner ind gennem taget køkkenet er ved at falde fra hinadnen og vi skal selv betale for at få renoveret og få nyt køkken og vinduer ..

Men jeg kan altså ikke lade være at undre mig , har venner og familie der har boet i huse lige så længe som de her bygninger har stået .. hvad sker der med de penge ??

Vi betaler og betaler og betaler huslejen stiger og stiger og stiger bygningerne bliver ældre og ældre hvis det havde været eget hus havde der for længest været friværdi i det til at renovere for og få huslejen ned, men i den sociale boligmasse er der ikke penge til noget som helst .. betaler man ikke af på de bygninger ...

Nå bare lige en smut tur rundt om boligerne he he .. men som jeg ser det så er det altså lige så meget vores boliger der er for dyre som satser der er for små ....

Når huslejen er betalt er over halvdelen af indtægten væk ...

Hvem får dog de penge ??
  Besvar med citat
Gammel 09-12-2009, 02:11   #35
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Kære venner,

så er jeg tilbage efter en lille pause, jeg er meget interesseret i tråden her og hvis alle er enige vil jeg også gerne have lov til at kopiere tråden til det "bevis"-materiale som skal fremlægges for politikerne. Hvis der er nogen der har noget imod at det de har skrevet tages med må i gerne lige sige til.

Alt har betydning også vores meninger.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2009, 11:22   #36
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Arbejderen.dk

Artikel om netop den gensidige forsørgelsespligt, Laila fremlægger mange gode punkter her:

http://arbejderen.dk/index.aspx?F_ID..._ID=55&C_ID=37

Knus

Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gensidig forsørgelsespligt! Lotus Politik og Samfund 73 10-12-2013 17:58
Gensidig forsørgelsespligt..... Chas Politik og Samfund 32 30-05-2012 00:50
Artikel på EB om Gensidig forsørgelsespligt Ragdoll Politik og Samfund 9 14-05-2012 11:58
Gensidig forsørgelsespligt! FrkSilverfox Politik og Samfund 29 23-12-2011 11:09
gensidig forsørgelsespligt når begge på FP? sane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 04-03-2011 09:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension