K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-05-2010, 13:20   #1
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hvem sagde lige at DF er de svages parti?

Det er uretfærdigt at flygtninge er bedre stillet ved tildeling af social pension, end danskere og andre udlændinge grupper.

Det synes Dansk Folkeparti i hvert fald, så nu har de fundet løsningen:

http://www.berlingske.dk/politik/df-...ner-flygtninge

Hvor er den nærmeste mur jeg kan banke hovedet ind i

Knus

Liliane
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind  
Gammel 24-05-2010, 15:11   #2
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
tja jeg kan godt lide det dk har gang i siger osv
superkok er ikke logget ind  
Gammel 24-05-2010, 15:21   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
I lige det her tilfælde, er jeg vist enig med DF.....eller måske har jeg ikke fattet pointen, he he.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 24-05-2010, 16:08   #4
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Brøkpension til danske statsborgere

Danske statsborgere har ret til fuld pension, hvis de har boet i Danmark i 3 år mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen.

Denne betingelse skal flygtninge også opfylde.

Kun danske statsborgere over folkepensionsalderen får brøkpension, hvis de bor i udlandet og har haft fast bopæl i Danmark i mindst 30 år, inden de tog til udlandet, hvorfor de kan modtage en dansk brøkpension under bopæl i udlandet beregnet på grundlag af mindst 30 års bopæl i Danmark eller en fuld folkepension, hvis de har boet i 40 år i Danmark.

Men vender danske statsborgere tilbage til Danmark, inden de overgår til folkepension, så har de igen ret til fuld pension, og kan samme dag, de får den, rejse til udlandet med den igen.

Det er da helt ufatteligt, at der findes så mange danskere, som hopper på de løgne DF opstiller bare for at slå ned på flygtninge.

Invandrere derimod vil aldrig optjene ret til fuld pension, om de så har boet, arbejdet og betalt skat i Danmark i 39 år, inden de overgår til folkepension.

Siden de danske statsborgere venter med at få børn til de er i slutningen af 20'erne eller helst til de er omkring 35, hvor det biologiske ur både for mænd og kvinder holder op med at tikke, er den danske befolkning ved at uddø.

Så vi skal bare være glade for, at der findes andre end danske statsborgere, der har lyst til at slå sig ned i Danmark og stille deres arbejdskraft til rådighed til gavn for det danske samfund, så vi også om ca. 300 år kan kalde vores land "Danmark".

Sidst redigeret af brøkpensionist; 24-05-2010 kl. 16:19.
brøkpensionist er ikke logget ind  
Gammel 24-05-2010, 16:52   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg tror ikke på et Danmark om 300 år. I hvertfald ikke et Danmark som vi kender det i dag, men måske et Danmark med meget få etniske danskere og en overvægt af danskere med anden etnisk herkomst end dansk....

Måske lidt som man kender det fra USA med indianer reservater, så et Danmark med dansker reservater.

Egentlig meget spøjs tanke.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 24-05-2010, 17:01   #6
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Selvfølgelig vil et Danmark om 300 år se anderledes ud. Danmark har da vel også forandret sig meget i forhold til, hvordan Danmark bare så ud for 50 år siden.

Men jeg synes, vi skal holde os til emnet her, som handler om flygtinge får mere i pension end en dansk statsborger.

For det står i de danske pensionslove, at en dansk statsborger har ret til fuld pension, hvis en dansker har fast bopæl i Danmark, når en dansk statsborger overgår til pension.

En dansk statsborger kan som minimum have boet i udlandet i 20 år, og får fuld pension, hvis de bare vender tilbage til Danmark, inden de går på pension.

Derfor er det en løgn, at DF siger, danskere ikke har ret til fuld pension, og en flygtning skulle være bedre stillet end en dansk statsborger.
brøkpensionist er ikke logget ind  
Gammel 24-05-2010, 17:06   #7
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
@brøkpensionist Jeg tror du tager fejl.

Dette indlæg skal ikke tolkes som et forsvar for DF's forslag. Men da jeg aldrig før har hørt om at man kan opnå fuld folkepension efter kun 3 års bopæl i landet undersøgte jeg lige sagen nærmere.

Wikipedia:

Der er tre grundlæggende betingelser, for at en person kan få dansk pension: ( altså ikke fuld pension )

Personen skal have dansk indfødsret (statsborgerskab)
Personen skal have fast bopæl i Danmark
Personen skal have haft fast bopæl i Danmark i mindst 3 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år

Der er yderligere betingelser og undtagelser. Pensionen er baseret på et optjeningsprincip, og ret til fuld folkepension er betinget af 40 års fast bopæl i Danmark mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år.

http://da.wikipedia.org/wiki/Folkepe...Folkepensionen

Og på borger.dk står følgende:

Brøkpension for folkepensionister
Du optjener ret til pension i Danmark i forhold til, hvor længe du bor her, fra du er 15 år, og til du får din pension udbetalt. Det tæller ikke med, hvor længe du har boet i Danmark før det fyldte 15. år, og efter du er blevet folkepensionist.

Efter 40 år i Danmark kan du få fuld folkepension. Dvs. at du kan få udbetalt den fulde sats for pensionen.

Har du boet i Danmark i mindre end 40 år, bliver din pension gjort mindre i forhold til det antal hele år, du har boet her. Jo kortere tid, du har boet i Danmark, desto mindre bliver din pension. Det kaldes en brøkpension.

Hvis du har boet i Danmark i flere omgange, lægges perioderne sammen.

Det har ingen betydning, om du har arbejdet eller betalt skat i Danmark i perioden. Men dit ophold tæller ikke med, hvis du kun har været på ferie - du skal have boet i Danmark fast.

Eksempel: Brøkpension for folkepensionister

Du kan gå på folkepension som 65-årig. Du har boet i Danmark i to perioder, fra du fyldte 15 år. Den ene periode er 30 år, 7 måneder og 15 dage lang. Den anden periode er på 6 år, 4 måneder og 26 dage.

Dit samlede ophold i Danmark er 37 år og 11 dage.

Din pensions størrelse bliver fastsat efter forholdet mellem det antal hele år, du har boet i Danmark - de 37 år og 11 dage, der rundes ned til 37 år - og 40 år. Dvs. du får 37/40 af fuld pension.

https://www.borger.dk/Emner/pension-...-pension.aspx?

Jeg læser desværre ingen steder man kan få fuld pension i Danmark medmindre man har boet her i mindst 40 år mellem det 15. og 65. år ( udstationeringer for staten trækkes ikke fra ).

Sidst redigeret af halse; 24-05-2010 kl. 17:31.
halse er ikke logget ind  
Gammel 24-05-2010, 17:17   #8
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Hvem tager fejl?

Jeg tror nu ikke, jeg på noget punkt tager fejl.

I stedet for at hente mine oplysninger fra Wikipedia, henter jeg mine oplysninger fra de danske pensionslove om social pension og fra de tilhørende vejledninger.

Efter § 2, stk. 1, § 3, stk. 1 og § 4 i de danske pensionslove har personer med dansk indfødsret ret til at få udbetalt en fuld førtidspension eller folkepension som affattet i § 49, stk. 1, nr. 1, nr. 3 og nr. 8 i lov om social pension og i § 48, stk. 1, nr. 1, nr. 3 og nr. 7-13 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., hvis de har fast bopæl i Danmark eller forhyring på dansk skib og opfylder betingelsen om mindstebopælskravet på mindst 3 års fast bopæl i Danmark mellem det fyldte 15. år og folkepensionsalderen, altså tidligst fra det fyldte 18. år og senest, når de har nået folkepensionsalderen.

Efter § 3, stk. 2 i lov om social pension og pkt. 16 i VEJ nr. 53 af 31.8.2007 har personer med dansk indfødsret, der har nået folkepensionsalderen, ret til at modtage folkepension under bopæl i udlandet, hvis de har haft fast bopæl i Danmark i mindst 30 år efter det fyldte 15. år, som enten udbetales som brøkpension beregnet på grundlag af en bopælstid på mindst 30 år eller fuld folkepension.

Derfor skal en dansk statsborger kun i et tilfælde være berettiget til brøkpension, nemlig hvis en dansk statsborger har fast bopæl i udlandet på tidspunktet for begæring om en dansk folkepension, opfylder mindstebopælskravet på mindst 3 års fast bopæl i Danmark og ikke har haft fast bopæl i Danmark i 40 år for ret til fuld folkepension.

Efter § 3, stk. 3 i lov om social pension og pkt. 17 i VEJ nr. 53 af 31.8.2007 samt § 3, stk. 2 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og pkt. 14 i VEJ nr. 31.8.2007 bevarer personer med dansk indfødsret, som tager fast bopæl i udlandet efter at have fået tillagt social pension, retten til social pension, hvis de efter deres fyldte 15. år har haft fast bopæl i Danmark i mindst 10 år eller i mindst 4/5 af tiden fra det fyldte 15. år og tidspunktet, hvorfra pensionen ydes. Bopælskravet efter pkt. 1 skal være opfyldt umiddelbart inden det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes. Er ansøgningen indgivet efter folkepensionsalderen, skal bopælskravet være opfyldt ved folkepensionsalderen. Personer over 65 år, der ved det fyldte 65. år har haft mindst 30 års bopæl i Danmark, kan efter § 3, stk. 2 ved senere flytning til udlandet, medtage folkepension til udlandet, uanset om de opfylder be¬tingelserne i lovens § 3, stk. 3.

Endvidere fremgår følgende af pkt. 314 i VEJ nr. 53 af 31.8.2007 om overgangsbestemmelserne for danske statsborgere i lovene af 7.6.1972, som Danmark indførte som følge af sin tiltræden til Det Europæiske Fællesskab:

”Pension i udlandet
De personer med dansk indfødsret, der bosætter sig her i riget efter den 1. januar 1973, og som modtog folke¬pen¬sionen inden udrejsen, har uanset bestemmelsen i lovens § 5, ret til fuld pension fra bosættelsestidspunktet, se § 4, stk. 3, i lov nr. 257 af 7.juni 1972.”

Efter § 3, stk. 5 i lov om social pension og pkt. 20 i VEJ nr. 53 af 31.8.2007 har personer med dansk indfødsret ret til at medtage social pension til udlandet, som omfatter folkepensionens grundbeløb, førtidspension, tillæg og engangsbeløb som affattet i § 49, stk. 1, nr. 3 og nr. 8, § 14, § 15d, stk. 4, § 15f, § 69, § 70, § 71, § 72 i lov om social pension.

Efter § 3, stk. 4 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og pkt. 17 i VEJ nr. 54 af 31.8.2007 har personer med dansk indfødsret ret til at medtage social pension til udlandet, som omfatter førtidspensionens grundbeløb, invaliditetsbeløb, erhvervsudygtighedsbeløb, førtidsbeløb, ekstra tillægsydelse, tillæg og invaliditetsydelse som affattet i § 48, stk. 1, nr. 1, nr. 3 og nr. 7-13, § 16, § 17, § 60 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Dvs. en dansk statsborger, som rejser ud af Danmark som 45-årig har ret til fuld pension, hvis personen senest vender tilbage til Danmark, inden personen overgår til folkepension.

Efter § 3a, stk. 1 og stk. 2 i de danske pensionslove har alene tredjelandsborgere, der har opnået lovligt ophold i Danmark på grundlag af udlændingeloven kun ret til at medtage en dansk folkepension beregnet i forhold til bopælstiden i Danmark efter § 5 i lov om social pension, hvilket betyder, at alene tredjelandsborgere kan modtage en dansk førtidspension beregnet i forhold til bopælstiden i Danmark efter § 6 i de danske pensionslove, så længe de bor i Danmark.


Men alle andre må da meget gerne fortsætte med at tro på regeringens og DF's løgne om, at flygtninge og indvandrere skulle være bedre stillet end danske statsborgere, når det handler om ret til social pension.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 24-05-2010 kl. 18:11.
brøkpensionist er ikke logget ind  
Gammel 24-05-2010, 17:21   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Artiklen siger tydeligt..

''I dag er flygtninge automatisk berettiget til den maksimale folkepension ved pensionsalderen, uanset hvor lang tid de har boet i Danmark.

Andre skal have boet i Danmark i 40 for at få den højeste sats, ellers bliver der udbetalt en brøkdel af pensionen. Har man for eksempel boet 20 år i Danmark, får man 20/40, altså halvdelen, af den maksimale folkepension'' citat slut.

Hvis dette er korrekt, så sympatiserer jeg med DF.....for første gang nogensinde vil jeg tro. For hvorfor skal der være dén forskel!?

Det kan da ikke passe at en dansker kan ende med en brøk, fordi de ikke har opholdt sig i landet indenfor de der 40 år. Mens en flygtning slet ikke har nogen regel.....men bare skal have boet her i måske 4 år.

Eller misforstår jeg noget??

Sidst redigeret af Ninja; 24-05-2010 kl. 17:26.
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 24-05-2010, 17:25   #10
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Hvad betyder loven?

Jeg har ikke sympati for et parti og en regering, der bryder vores danske sociale pensionslove.

Med ordet "Andre" i artiklen menes altså tredjelandsborgere, der har lovligt ophold i Danmark på grundlag af udlændingeloven, og som ikke er flygtninge eller har en huminitær opholdstilladelse.
brøkpensionist er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mette Frederiksen - de svages vogter Webmaster K10 Nyheder 0 03-10-2011 01:20
Hvem sagde skånehensyn...?? Simmer Jeg har fået job. 9 23-01-2010 17:24
Nogen der har link til den fulde liste, med beviser for at DF ikke er de svages parti Razmo Politik og Samfund 18 18-09-2009 20:50
det der med flexjob- hvem vurderer dig? Og lige lidt mere til :) Chin Spørgsmål ang fleksjob 3 29-08-2009 10:14
De svages retssikkerhed zuza Skal kommuner ikke overholde loven? 0 02-09-2008 10:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension