K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-06-2010, 13:22   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hvornår er alle behandlingsmuligheder udtømte og lidelsen varig ?

Hejsa,

Disse to termer: Er alle behandlingsmuligheder udtømte og er lidelsen varig, er jo simpelt hen "nøglen" til pension. Dog syntes det ikke som om at mange læger vil besvare dette konkret eller i al fald på samme måde som kommunen vil have det.

Nu er mine diagnoser udelukkende psykisk og jeg står overfor at skulle til en samtale for udfærdigelse af endnu psykiatrisk special lægeerklæring til kommunen. Jeg har bedt min sagsbehandler konkretisere spørgmålene overfor psykiateren denne gang. De "andre" gange og rapporter fra diverse læger på mig, peger klart i retning af fred, ro og pension, men lægekonsulenten er endnu ikke overbevist.

Spørgsmålet er hvornår man i den "psykiske" verden, at alle behandlingsmuligheder er udtømte og lidelsen er varig?

Psykiateren der skal lave en ny erklæring på mig får kopier af de rapporter der allerede er på mig, men jeg kan jo være i tvivl om han kommer med den "rette" konklusion, jeg vil naturligvis "hjælpe ham godt på vej", men i reglen kan han jo pege på hvilken som helst behandling jeg endnu ikke har prøvet, dog ved jeg med mig selv at min lidelse er kronisk og jeg skal ikke udsættes for noget "forsætligt" i mit liv igen.

Nogen erfaringer på dette område, skal jeg bare håbe på at min sagsbehandler har stillet de rette spørgsmål og at den kommende psykiater vil "lægge hovedet på blokken"?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 14:42   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
faktisk meget simpelt
når lægen/psykiater skriver
der er ingen behandlingsmuligheder og er lidelsen varig/stationær
samt helst ordet ubetydelig erhvervsevne også er nævnt
selvom man har det i forvejen er det åbenbart lige meget
inden en kommune træffer afgørelse om pension, vil de meget gerne have en erklæring
fra en uvildig læge først.
det er netop den du sikkert skal til
det kaldes i daglig tale en special erklæring, hvor kommunen direkte skriver til den pl læge
om afklaring af fremtidig forsørgelsesgrundlag
derfor sender de også de andre udtalelser fra dine læger til den Psykiater.
sådan er det i hvertfald i min sag
ved i hvert fald den jeg skal til søger oplysninger hos de andre
(har jeg fået af vide ad bagvejen)

Sidst redigeret af MTVRV1; 22-06-2010 kl. 14:55.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 14:47   #3
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
jeg syntes mere det sådan lidt ligner, at ingen vil tage det ansvar som BURDE være taget, for længst...!!!!!

det er for dårligt hvis man med en psyk: lidelse, oveni skal finde sig i læger/behandlere der ikke vil tage det ansvar der skal til, og enten sige at behandlingsmuligheder udtømt... eller ej....

jeg ved næsten ikke hvad jeg skal sige til dig, jeg har det selv sådan, at jeg går og får det være og være, af og leve i uvisheden, om at der ingen konklusioner er, og ingen åbenbart vil tage det ansvar som de retteligt burde...

og finde den "skuffe" du skal puttes i... det er ikke rimeligt og skulle være kastebold i systemet, pga andres berøringsangst.....

håber sku du kan få det formuleret så bare en viser sig sin stilling voksen, og får sagen ekspederet derhen hvor den skal...

mvh eders ace dk...(ikke så meget hjælp i denne hymne) men føler sku afmagtens grimme fjæs, som jeg hader...
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 15:53   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Mtv og Ace,

Tak for jeres indlæg, det luner for ja det handler meget om afmagt det her Ace.

Jeg har jo allerede fået lavet en psykiatrisk special lægeerklæring fra en psykiater sidste år til min sag. Hun konkluderede, at prognosen for, at komme tilbage på arbejdsmarkedet var dårlig og, at der ingen skånehensyn var at tage, da hun mente, at jeg absolut ikke skulle i arbejde igen.

Det seneste er at lægekonsulenten enten ville, at jeg skulle genindskrives på psykiatrisk afdeling hvor jeg var et smut på 4 dage sidste år, eller at en overlæge derovre skulle vurdere min egen psykiaters status rapport. Efter flg. har jeg så talt med min sagsbehandler og vi fik det lavet om til at jeg skal til yderligere en psykiater mhp. at få udarbejdet endnu en special lægeerklæring til min sag !!

Det er fint med mig, jeg har bare brug for at det korrekte bliver konkluderet, og det er netop ingen behandlings muligheder og varig lidelse. Der er vidst noget om at psykiske lidelser er varrige efter ca. 5 år, behandlingsmuligheder skal vel kunne helbrede og det må man sige må være svært at opnå, når man tænker på at jeg både har gået til psykolog i en del år og iøvrigt medicineres iht. foreskrifterne eller mere.

Det bliver jo efterhånden ord leg og fortolknings spørgsmål i ens sag og ingen tør lægge hovedet på blokken føler jeg for hvem kan garantere noget ??? Lægerne og psykiaterne må dog vide deres, selvom de har haft svært ved at forstå mig og mine diagnoser. Jeg handler ofte modsat af folk med angst og depression. F.eks er jeg også diagnostiseret med "atypisk depression" fordi jeg agere modsat folk med depression siges det !! Efterhånden har de dog pejlet sig ind på det samme og har lært at "gennemskue" mig eller hvad man skal kalde det.

Nå men jeg håber at jeg finder en psykiater der kan skrive " ingen behandlingsmuligheder og varig lidelse" ordret. Erfaringer og råd er velkomne.


Kh. EE

Sidst redigeret af Enteneller; 22-06-2010 kl. 15:57.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 15:53   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis psykiateren giver udtryk for, at hans mening er at du bør have fp, så kan du jo prøve at gøre ham opmærksom på, hvordan det bør formuleres overfor kommunen, så de forstår det.

Min "gamle" læge var ok og bakkede mig 100% op overfor kommunen, men i bakspejlet kan jeg se, at han endnu ikke havde forstået hvordan kommunen skal have tingene serveret, men havde jeg nu vidst det dengang og gjort ham opmærksom på det, så er jeg 99% sikker på, at han havde lyttet.

Min "nye" læge er også helt ok, og han havde forstået hvordan geden skulle barberes: lidelsen er stationær, ingen behandlingsmuligheder og arbejdsevnen nedsat til det ubetydelige.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 16:34   #6
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
se ..... jeg var jo til det "fysiske".... MEN ... der var skam også psyk: barrierer.... og jeg sagde til min læge ,, Øhh hvad mener de lige med det, de der vil have svar på...??????

han sagde ..helt ærligt så tror jeg det er det og det, men det skal vi nu ikke spilde så meget tid på, jeg skikker lige en mail til din tovholder, han syntes som et fornuftigt menneske, og beder ham om en anden formulering af spørgsmålet ... vedr: disse barrierer...

som sagt så gjort, og min læge kunne derefter honnerer tovholderens spørgsmål.. da de nu begge talte ..om man så må sige samme sprog....

jeg er som nævnt i MANGE af mine indlæg klar over jeg har været UHYGGELIG heldig både med det ene og det andet....... alle i min sag prøvede og trække samme vej, og derfor tror jeg også det hele kunne klares på den tid det blev gjort.....

håber bare, at du nu også kan få dem til og spille samme musik i dit orkester (sikke det flyver med metaforer).... men alt andet lige ..så gør det jo det hele noget lettere og have med og gøre

mvh eders ace dk....
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 16:55   #7
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Behandlingsmuligheder er udtømte og lidelsen varig, når man ligger i en kiste. /ironi
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 17:16   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror der er tilkendt omkring 3500 førtidspensioner her i første kvartal, dvs at 3500 læge/speciallæge erklæringer sidder lige i skabet.

Alle psykiatere og læger ved hvordan man tackler kommunen, men det er ikke alle der VIL, eller føler sig sikre på patientens diagnoser og derfor ikke TØR.
Mange lader det være op til lægekonsulenten at få det sidste ord i sagen ved at skrive tvetydigt og vævende, hvilket jeg selv har set utallige gange. Dårlige lægeerklæringer, fordi de hellere vil stå parate ved håndvasken, HVIS patienten nu skulle fejle (ved feks at gå i arbejdsprøvning) selvom lægen ofte har sagt at patienten slet ikke kan. Dén har jeg nemlig også set før.

Du ved EE hvad der skal stå før det giver førtidspension, men om pågældende læge så også skriver det ordret og uden tvetydighed, er en hel anden diskussion. Men vi HÅBER!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 17:42   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
med til historien skal nok også lægges at hvis en lægekonsulent heller ikke er sikker eller forstå ens sygdom. så vil de gerne have ydeligere en erklæring.
det er ikke alle som har en kendt og fuld dokumenteret sygdom på side 20 i lægebogen fra 1970
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2010, 21:19   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Tak for jeres indlæg.

Mtv, det er såmænd ikke lægekonsulenten der har bedt om yderligere en psykiatrisk special lægeerklæring, det er min sagsbehandler der har drejet han seneste bemærkninger / krav.

Da jeg talte med hende kunne jeg fornemme at hun klart mener jeg skal indstilles til pension, vi skal bare have en læge der siger de forgyldne ord så lkén er med på det. Jeg spurgte hende også om ikke de taler sammen og diskutere min sag, og jo det gør de, men lægekonsulenten bliver ved med at pege i papirerne.

I papirerne i min sag, står der " ingen erhvervs evne i noget erhver og prognosen er dårlig". Min læge anmoder forvaltningen om at starte en FØP sag, min psykiater siger det samme mere eller mindre, men han vil ikke ligge hovedet på blokken, da han måske heller ikke er helt sikker !!!

Min sagsbehandler vil bare have lukket min sag, men hun skal føle opbakning fra lægekonsulenten så derfor den nye erklæring. Jeg føler altid at jeg har haft opbakning fra de psykologer og psykiatere jeg har haft "møder" med, nu må jeg bare vise mit værd, som ofte kun er 15 min. ad gangen, samtidig med at jeg må få dem til at bakke op om de gyldne ord.

Dog håber jeg også at min sagsbehandler har stillet de konkrete spørgmål hun vil have belyst. Hun sagde i sidste uge hvor vi blev enige om at hente en ny erklæring, at denne skal være på plads inden hendes ferie i uge 29. Som tidligere nævnt er hun jo teamleder, men lægekonsulenten, skal åbenbart stå 100% i ryggen på hende inden hun vil give sagen videre?

Helene, det kan da ikke passe at 3500 speciallæge erklæringer er lig med 3500 ftper ?? På mig er der jo indhentet en del mere og mon ikke der er nogle der har stået i kø ??

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Alle muligheder skal være udtømte! Lille mig Spørgsmål ang fleksjob 29 05-07-2011 14:28
Rejsning af førtidspension - udtømte behandlingsmuligheder ? TimeGuest Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 26-01-2010 10:25
Er alle behandlinger udtømte? Hvad menes der iht lovgivningen? V_Brask Alt det andet 10 25-11-2009 09:13
nedsat funktionsevne - hvornår er den varig? buster Alt det andet 8 25-02-2009 01:28
Kender nogen lidelsen ?? søsser s Alt det andet 1 19-12-2008 00:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension