K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-01-2007, 08:03   #31
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
RE: Så kom den....

Hej Helle
Det lyder utrolig godt at du vil kæmpe videre, det gjorde jeg også med det resultat at jeg fik min pension et år efter, oven i købet samme dato som jeg fik afslag i 2005. Jeg ankede ikke mit pensionsafslag men spurgte min sagsbehandler hvorfor revalidering og en arbejdsprøvning indenfor flere områder ikke var afprøvet. Jeg var kun afprøvet indenfor hårdt fysiske områder. det kunne hun ikke svare på. Jeg fik tilbudt en forrevalidering som ikke kunne fuldføres og derefter endnu en arbejdsprøvning med en psykologtest. Derefter måtte kommunen erkende at jeg ikke havde nogen muligheder på arbejdsmarkedet mere.
Jeg brugte mit afslag på spykologhjælp mod kommunen og fik derfor en psykologtest. Psykologen kunne ikke se anden udvej end pension.
Giv ikke op!
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2007, 09:56   #32
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Så kom den....

NEJ!! nu har jeg sovet på det og jeg giver bestemt IKKE op!! Lidt synd at datterens fødselsdag skulle "ødelægges" af det, for jeg var godt nok ked, men pyt.... vi "pjækker" i dag og tager revance....
Jeg ved ikke hvad en psykologtest indebærer, men et par samtaler af et par timers varighed skræmmer livet af mig :| Arbejdsprøvning kan jeg godt tage, det går måske godt et par dage, så ryger jeg højst sandsynlig på rumpen igen, nu ser jeg hvad brevet indeholder og tager den derfra!
Jeg overvejer at anke og så samtidig tage den test, men igen det kommer an på HVAD grunden til afslaget er og hvad de skriver.
Jeg giver ikke op, men aner samtidig ikke hvad vej jeg skal gå... det er en meget underlig føelse.... God weekend.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2007, 14:41   #33
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Så kom den....

Så fik jeg det skriftligt.... der står :

På baggrund af sagens akter, har kommunen truffet afgørelse efter § 20 stk 2

Det er herefter besluttet at de IKKE har ret til førtidspension jf. § 20 stk 2 jf. § 16 i loven???

Begrundelsen er at bahandlingsmulighederne ikke skønnes udtømte og der er ikke foretaget arbejdsprøvning med henblik på afklaring af arbejdsevne.

vi har herved lagt vægt på at sagen på det foreliggende grundlag ikke er tilstrækkeligt oplyst til at kommunen kan vuderer om og i hvilket omfang deres arbejdsevne er nedsat.

Hende lederen af afdelingen som lovede at ringe fredag "glemte" det tilsyneladende..... så nu venter jeg på at tale med hende eller en eller anden om havd der så skal ske....
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2007, 15:59   #34
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Så kom den....

Altså kunne ikke lige finde den nøjagtige ordlyd af paragraffen men fandt noget andet som godt nok viser at tiderne ikke ændre sig...
Prøv at læse det jeg fandt under min søgen (Helle det er samtidig noget du kan bruge til noget, det forklare lidt om hvad et er §20 stk 2 går ud på) og alle os andre kan jo så hygge os over spørgsmål og svar...

Det viser med alt tydelighed at man har en meningen indtil man kommer i regering . læg mærke til afsender og modtager i indlægget ..


Til socialministeren (11/4 2000) af:

Inge Refshauge (DF):

»Vil ministeren ændre/præcisere § 20 a, stk. 2, i lov om social pension?«

Begrundelse

Alle foranstaltninger skal afprøves ifølge § 20 a, stk. 2, i lov om social pension, før man påbegynder en sag om førtidspension. I lovbemærkningerne står der også, at man ikke behøver at afprøve aktiverings- eller revalideringsforanstaltninger, når det er åbenbart, at disse foranstaltninger ikke vil kunne forbedre erhvervsevnen, og den skønnes nedsat i betydelig grad.

Det er imidlertid spørgerens opfattelse, at alt for mange syge mennesker bliver kostet rundt af kommunerne, at de kommunale sagsbehandlerer ikke tager noget som helst hensyn til den syge borgers egne vurderinger omkring erhvervsevnen og arbejdsevnen, og i mange tilfælde også ser bort fra lægers vurderinger. Er § 20 a, stk. 2., blevet et alibi for kommunerne til at mistænkeliggøre syge og nedslidte borgere, som så må ud i en ydmygende og opslidende arbejds prøvning og revalidering, som i sidste ende overhovedet intet formål har tjent, når det viser sig, at borgeren alligevel er for syg og svag til at komme i job igen. Det burde ikke være nødvendigt at koste rundt med syge mennesker på den måde.


Svar (17/4 2000)

Socialministeren (Henrik Dam Kristensen):


Bestemmelsen i pensionslovens § 20 a, stk. 2, blev indført pr. 1. juli 1998 som en del af regeringens samlede initiativer for at styrke den tidlige, forebyggende og aktiverende indsats, der skal øge muligheden for, at ansøgere eller modtagere af sociale ydelser kan opnå eller fastholde beskæftigelse på arbejdsmarkedet.

Bestemmelsen understøtter en tidlig, aktiv indsats, så personer, der kan hjælpes tilbage på arbejdsmarkedet, tidligt i sagsforløbet får den rigtige hjælp; mens personer, hvis erhvervsevne varigt er nedsat og ikke kan forbedres, ligeledes tidligt i sagsforløbet får afklaret deres førtidspensionsberettigelse.

Kommunen skal - i overensstemmelse med reglerne i aktivloven, retssikkerhedsloven og pensionsloven - udøve en aktiv indsats for at aktivere og revalidere m.v. I den forbindelse skal kommunen være opmærksom på og benytte sig af alle tilbud, der eksisterer både inden for og uden for sociallovgivningens område for erhvervsplacering, aktivering, oplæring, uddannelse og genoptræning i videste forstand med henblik på at forbedre den pågældendes erhvervsevne.

Det blev således med bestemmelsen præciseret, at aktivering, revalidering m.v. skal have været afprøvet, og alle arbejdsmarkedsrettede initiativer skal have vist sig udsigtsløse. Lov om social pension indeholder ikke nærmere bestemmelser om, hvornår mulighederne for aktivering, revalidering m.v. kan betragtes som værende udtømte, idet der er tale om en konkret vurdering i den enkelte sag.

En sag om førtidspension kan imidlertid påbegyndes uden iværksættelse af sådanne initiativer, når det er åbenbart, at disse foranstaltninger ikke vil kunne forbedre erhvervsevnen, og denne skønnes nedsat i betydelig grad.

Der er ikke på nuværende tidspunkt planer om at ændre eller præcisere § 20 a, stk. 2, i lov om social pension. Der er dog opmærksomhed på, at sagsbehandlingen på førtidspensionsområdet kan opkvalificeres. Det er derfor et led i rammeaftalen om en førtidspensionsreform, at borgerens retssikkerhed styrkes via indførelse af en metode, der blandt andet skal sikre, at alle relevante oplysninger indhentes, og at borgeren medinddrages, så ;ledes at hele processen med afdækning af mulighederne for at udnytte arbejdsevnen sker i tæt samarbejde med borgeren. Ligeledes gennemføres en uddannelsesindsats i de nye tilkendelseskriterier i alle landets kommuner, således at anvendelsen af arbejdsevnekriteriet sker efter hensigten, og borgeren dermed får en ensartet og korrekt afgørelse.


Ja ja der kan man jo se hvor man skifter mening når man kommer til at side med ved det fine bord på magtens tinde :@:@

Pudsigt at de ikke nu hvor de har alle muligheder gør noget for at ændre den associale lov men bare ser til mens borger kastes rundt i den ene formålsløse prøvning efter den anden :@:@

PS Helle kommer tilbage med et svar til dig senere, ved godt at det falder lidt ud af din tråd , men alligevel
  Besvar med citat
Gammel 13-01-2007, 17:01   #35
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Så kom den....

Hej Hejdien
Ja det var jo vældig intressant læsning.... det viser jo med alt tydelighed at man bare skal have lidt magt så "glemmer" man meget :| og gør hvad som helst for at holde fast i den magt!! Man må håbe at folk begynder at se både regeringens OG DFs sande ansigt så vi ved næste valg ( snart forhåbenlig ) kan få renset gevaldigt ud.... men pt er det lidt svært at se hvem der skulle være bedre :|

Jeg har nu bedt om aktindsigt i HELE min sag, og vil IKKE som sidst "nøjes" med 8 siders kopi af jounalen, jeg har et eller andet sted på fornemmelsen at de undlod at give mig nogle akter som kan være vigtige bla. notater og lign. dem bad jeg om, men modtog dem aldrig....
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 00:05   #36
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: Så kom den....

§ 20. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16. Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.

Det findes her: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2005/0075929.htm

På dansk betyder det at de mener at du ved hjælp af lidt støtte vil komme til at kunne varetage et job der gør dig selvforsørgende.

Hvis jeg var dig ville jeg bede om (skriftligt vel at bemærke) at få af vide hvilke job det lige er de mener "jeg" kan varetage fuldu ud så jeg kan leve af det. Som bliver sagt her inde igen og igen, SKAL de fortælle hvad det er de mener folk kan holde til.
Ja altså foruden at du ikke direkte er blevet arbejdsprøvet med henblik på pension... Det er nemlig en fej der ofte bliver begået, man kan sagtens blive arbejdsprøvet uden at der i parpirene står at det er med henblik på afklaring af pension eller flex, står det der ikke, er det heller ikke afklaret om man hører til der (ved ikke at skrive det i sagerne kan kommunen forlange den ene arbejdsprøvning efter hinanden, for at få tingene afklaret, og de gør det)
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 11:26   #37
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Så kom den....

Hej losuma..

Jeg har skrevet til kommunen og bedt dem pege på HVAD de mener jeg kan klare....

"I § 20 Stk. 2. står der : Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive selvforsørgende.
Jeg vil gerne vide hvad det er for konkrete arbejdsfumktionen som pensionsteamet mener jeg kan varetage uden min sygdom/tilstand bliver væsenlig forværret. Og jeg vil gerne have angivet HVAD den nærmere indsats skulle bestå af."

Det har jeg sendt, så må jeg se hvad de svarer...
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 11:36   #38
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Så kom den....

Hej Helle

Hold da op hvor har din kommune klokket i det !!!!

Nu er det op til dem at svare dig på dine spørgsmål !!!!

En ting jeg ikke forstår er at de slet ikke har foreslået fleksjob til dig....

Vil du eller har du anket sagen ?




Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 12:14   #39
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
RE: Så kom den....

Hej Stella
Jeg overvejer om jeg skal anke, men jeg tror det ender med det, samtidig med at jeg "takker ja" til psykologtest, men jeg ved ikke om jeg kan begge dele, det vil jeg finde ud af i morgen.
Jeg er SÅ træt af frederiksberg komm. Jeg søgte § 84 som blev anket, den fik de tilbage med besked om at det skulle laves om (det var i starten af dec) og jeg har intet hørt, så søgte jeg hjælp til tandlæge (rodspidsoperation til ca. 5000 kr) den var røget op til kommunenes tandlæger i uge 48.... heller ikke en lyd..... jeg har rykket for begge dele uden en lyd.... nu har jeg så sundet mig efter afslaget og fået min kampgeist tilbage, så nu tager jeg det fra en ende af, de kan sgu ikke blive ved at bruge omstruktureringen som undskyldning for ikke at passe deres arbejde ordenligt og efter loven!
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2007, 13:57   #40
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
RE: Så kom den....

Hvis det kan have interesse, så vil jeg gerne efter weekenden skrive hele forløbet ned om hvordan min psykiologtest var, hvad jeg blive spurgt om og hvilke opgaver der blev stillet. Idag kan jeg ikke koncentrere mig om det pga det møgvejr.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension