K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-04-2016, 17:06   #1
Sash
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2013
Indlæg: 11
Styrke: 11
Sash er ny på vejen
For høj indkomst til paragraf 34...

Hej....

Jeg har idag været på kommunen med min sagsbehandler, for at undersøge muligheden for en paragraf 34..

Situationen er den, at jeg er 23 år, på ressourceforløb og udeboende.
Jeg bor til leje i egen lejlighed hos et familiemedlem, som har store problemer med alkohol og temperament.. Situationen er altså på ingen måde holdbar for mig at være i. Og derfor ville jeg undersøge om jeg kunne få hjælp til huslejen, inden jeg opsagde min nuværende.
Svaret var, at min indkomst simpelthen er for høj til at få den paragraf 34.
Noget med at de regner udfra den ydelse jeg BURDE være på, og min alder.
Så jeg er fanget i det her elendige miljø indtil jeg fylder 30 - eller spytter børn ud på regerings regning

Budgettet ser sådan her ud, pt:
10-etellerandet før skat
8.175kr efter skat.
Boligsikring 466kr.
Husleje 3700kr.
El 200kr.

Hvis jeg flyttede til den bolig jeg gerne vil have ville det se sådan ud:
Husleje 4500-4900kr
El, vand og varme ca 800kr
Boligsikring 600kr

Huslejen stiger knap en plovmand. Og jeg bor billigt nu, det ved jeg godt. Men det påvirker mig psykisk i en meget dårlig retning, at blive boende.
Så sagde den kære dame bag skranken, at jeg kunne få mig en etværelses, studiebolig, whatever.. Men det ville stille mig endnu dårligere psykisk, da jeg knapt ville kunne vende mig sådan et sted.
Jeg ville ikke flytte med den hensigt at opnå flere goder, som hun påpegede jeg havde gang i. Men jeg vil heller ikke flytte, for så at finde ud af, at jeg ikke kan blive boende.

Har hun ret i at jeg tjener for MEGET til at ville kunne få en paragraf 34?
Jeg mener i øvrigt at jeg har søgt selv samme ydelse til denne bolig, da jeg var på kontanthjælp, og fik afslag... Så droppede jeg tanken, da min indkomst steg, for jeg vil da helst klare mig selv..


Ydermere presser min sagsbehandler mig bagefter, og vil have mig ud i noget praktik... Som jeg mener, er at sætte mig selv op til at fejle.
Jeg kan ikke passe børn en enkelt aften, uden at betale for det efterfølgende. Og jeg nægter at være i en praktik, som koster mig min personlige hygiejne, og min evne til at leve nogenlunde anstændigt.

Det har været en lortedag.. Jeg har allermest lyst til at ringe 112, og be dem indlægge mig på den lukkede
Sash er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2016, 17:19   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg ved ikke om du tjener for meget.. men den lejlighed du har kig på er voldsomt dyr. Så jeg forstår godt hendes forslag om billigere bolig. Ellers bliver din økonomi et stresspunkt på sigt.

Under alle omstændigheder vil du kun kunne få ekstra støtte, hvis der ikke findes andet rimeligt der er billigere.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 20-04-2016 kl. 17:21.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2016, 17:31   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
I §34 står der:
"Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere bolig. "
Der er desværre endnu ingen regler/principafgørelser om, hvad rimelig bolig er.
Så hvis de kan anvise en billigere bolig, som du mener ikke er rimelig, så synes jeg du skal prøve at klage over den afgørelse.
I første omgang synes jeg du skal prøve at søge §34 til den bolig du bor i nu.
Så vil de nok anvise en billigere bolig, og så gør du som jeg foreslog.
Sådan talmæssigt kan du i princippet være berettiget til §34 nu.

I §34 er der nogen grænsebeløb. Hvad dette er på, afhænger af om man er forsørger, og hvis man er, hvor mange børn man har og den slags.
For en ikke-forsørger er grænsebeløbet i 2016 på 2900 kr.
Dvs det er det beløb af dine samlede boligudgifter du IKKE kan få hjælp til.
Så er dine samlede boligudgifter 2900 kr kan du få 0 kr i §34.
Er de på 3000 kr kan du maks få 100 kr i §34 osv.

Samlede boligudgifter er:
Husleje
Vand
Varme
El
Evt obligatorisk fællesantenne
Og så minus alm boligstøtte.

Så lige nu er dine samlede boligudgifter 3434 kr.

Som udgangspunkt, så hvis man øger sine boligudgifter, får man ikke ekstra i §34. Dvs man får det man havde fået, før man flyttede. Så hvis det ender ud med at du kan få §34 i nuværende bolig, og få de 534 kr i §34, vil du som minimum også få det i ny bolig.
Hvis de kan anvise en billigere bolig, regner de §34 ud efter den.

Du vil med stor sandsynlighed få afslag, med henvisning til billigere rimelig bolig, men det er her det er vigtigt at du klager. I klagen skal du argumentere for, hvorfor nuværende bolig ikke er rimelig, og hvorfor anviste bolig ikke er rimelig.
Jeg kan ikke garantere medhold nogen steder, men det er nok sådan lige den mulighed der er.

---

I §34 står der:
"Stk. 7. Personer, der modtager ressourceforløbsydelse, kan alene få særlig støtte, hvis de opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp. "

Som jeg forstår den, betyder det at du ikke må have formue over formuegrænsen på de 10.000 kr.
Og de andre dele må du vel opfylde, hvis du kommer fra en kontanthjælp.

--

Hvis du har overskuddet til at læse lovtekst og den slags, er der en bekendtgørelse her:
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1512-2015/

Og selve loven §34 står i, kan ses her:
http://www.socialjura.dk/content-storage/love/aktivlov/

Du kan evt se om der er en retshjælp eller borgerrådgivning i din kommune, der kan hjælpe dig med de forskellige ting
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2016, 17:55   #4
Sash
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2013
Indlæg: 11
Styrke: 11
Sash er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Jeg ved ikke om du tjener for meget.. men den lejlighed du har kig på er voldsomt dyr. Så jeg forstår godt hendes forslag om billigere bolig. Ellers bliver din økonomi et stresspunkt på sigt.

Under alle omstændigheder vil du kun kunne få ekstra støtte, hvis der ikke findes andet rimeligt der er billigere.

Der findes ikke billigere... Ellers havde jeg bestemt valgt det..

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
I §34 står der:
"Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere bolig. "
Der er desværre endnu ingen regler/principafgørelser om, hvad rimelig bolig er.
Så hvis de kan anvise en billigere bolig, som du mener ikke er rimelig, så synes jeg du skal prøve at klage over den afgørelse.
I første omgang synes jeg du skal prøve at søge §34 til den bolig du bor i nu.
Så vil de nok anvise en billigere bolig, og så gør du som jeg foreslog.
Sådan talmæssigt kan du i princippet være berettiget til §34 nu.

I §34 er der nogen grænsebeløb. Hvad dette er på, afhænger af om man er forsørger, og hvis man er, hvor mange børn man har og den slags.
For en ikke-forsørger er grænsebeløbet i 2016 på 2900 kr.
Dvs det er det beløb af dine samlede boligudgifter du IKKE kan få hjælp til.
Så er dine samlede boligudgifter 2900 kr kan du få 0 kr i §34.
Er de på 3000 kr kan du maks få 100 kr i §34 osv.

Samlede boligudgifter er:
Husleje
Vand
Varme
El
Evt obligatorisk fællesantenne
Og så minus alm boligstøtte.

Så lige nu er dine samlede boligudgifter 3434 kr.

Som udgangspunkt, så hvis man øger sine boligudgifter, får man ikke ekstra i §34. Dvs man får det man havde fået, før man flyttede. Så hvis det ender ud med at du kan få §34 i nuværende bolig, og få de 534 kr i §34, vil du som minimum også få det i ny bolig.
Hvis de kan anvise en billigere bolig, regner de §34 ud efter den.

Du vil med stor sandsynlighed få afslag, med henvisning til billigere rimelig bolig, men det er her det er vigtigt at du klager. I klagen skal du argumentere for, hvorfor nuværende bolig ikke er rimelig, og hvorfor anviste bolig ikke er rimelig.
Jeg kan ikke garantere medhold nogen steder, men det er nok sådan lige den mulighed der er.

---

I §34 står der:
"Stk. 7. Personer, der modtager ressourceforløbsydelse, kan alene få særlig støtte, hvis de opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp. "

Som jeg forstår den, betyder det at du ikke må have formue over formuegrænsen på de 10.000 kr.
Og de andre dele må du vel opfylde, hvis du kommer fra en kontanthjælp.

--

Hvis du har overskuddet til at læse lovtekst og den slags, er der en bekendtgørelse her:
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1512-2015/

Og selve loven §34 står i, kan ses her:
http://www.socialjura.dk/content-storage/love/aktivlov/

Du kan evt se om der er en retshjælp eller borgerrådgivning i din kommune, der kan hjælpe dig med de forskellige ting
Jeg har jo søgt til min nuværende bolig, og fået afslag?
Og den bolig jeg har kig på, er hos et alment boligselskab... Og er den billigste i hele byen..
Og på grund af min psyke, så bliver jeg nødt til at blive her i byen..

Jeg forstod også loven med at man skal over 2900kr og så kan man få hjælp. Ikke noget med en indkomstgrænse... Og derfor forstår jeg slet ikke sammenhængen.
Jeg vil næsten godt vædde med, at hvis de skulle anvise en bolig, så ville de anvise den jeg har kig på..
Sash er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2016, 18:06   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sash Se meddelelser
Jeg har jo søgt til min nuværende bolig, og fået afslag?
Og den bolig jeg har kig på, er hos et alment boligselskab... Og er den billigste i hele byen..
Og på grund af min psyke, så bliver jeg nødt til at blive her i byen..

Jeg forstod også loven med at man skal over 2900kr og så kan man få hjælp. Ikke noget med en indkomstgrænse... Og derfor forstår jeg slet ikke sammenhængen.
Jeg vil næsten godt vædde med, at hvis de skulle anvise en bolig, så ville de anvise den jeg har kig på..
Hvad har de begrundet afslaget med?
For den del er ret vigtig. Har du fået afslaget på skrift?

Indkomst spiller ind hvis man er forsørger, eller er på kontanthjælp.

Fra §6 i bekendtgørelsen:
"Stk. 3. Personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn, er dog uafhængigt af tidligere indtægter berettiget til at modtage den støtte, der kan beregnes efter § 5, i det omfang denne støtte ikke sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens §§ 23, 24 og 25, overstiger den nettoindtægt, der svarer til det beløb, som en person, der er fyldt 30 år og har forsørgelsespligt over for børn, har ret til efter lovens § 25, stk. 2, nr. 1. "

MEN du får jo ikke §23, 23 eller 25.
Det gjorde du da du var på kh.
Og du kan jo muligvis have været berettiget til den imens du var på kh, så dengang kunne din kh (før skat) ikke overstige højeste forsørgersats. Den var i 2015 på 14416 kr før skat, og i 2016 er den på 14575 kr før skat.
Og fra den sats du fik (også fra den du får nu), er der jo et stykke der op. Så det kan de ikke bruge til et afslag.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2016, 18:17   #6
Sash
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2013
Indlæg: 11
Styrke: 11
Sash er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Hvad har de begrundet afslaget med?
For den del er ret vigtig. Har du fået afslaget på skrift?

Indkomst spiller ind hvis man er forsørger, eller er på kontanthjælp.

Fra §6 i bekendtgørelsen:
"Stk. 3. Personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn, er dog uafhængigt af tidligere indtægter berettiget til at modtage den støtte, der kan beregnes efter § 5, i det omfang denne støtte ikke sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens §§ 23, 24 og 25, overstiger den nettoindtægt, der svarer til det beløb, som en person, der er fyldt 30 år og har forsørgelsespligt over for børn, har ret til efter lovens § 25, stk. 2, nr. 1. "

MEN du får jo ikke §23, 23 eller 25.
Det gjorde du da du var på kh.
Og du kan jo muligvis have været berettiget til den imens du var på kh, så dengang kunne din kh (før skat) ikke overstige højeste forsørgersats. Den var i 2015 på 14416 kr før skat, og i 2016 er den på 14575 kr før skat.
Og fra den sats du fik (også fra den du får nu), er der jo et stykke der op. Så det kan de ikke bruge til et afslag.
De begrundede afslaget med, at der ikke fandtes en sådan støtte...
Og ja, jeg har den på skrift. Jeg søgte samtidigt enkeltydelse til medicin og briller. Skrev den på samme ansøgning, da alle papirerne var med alligevel.

Jamen...jeg er jo ikke forsørger.. Jeg har aldrig fået mere end de 10.000 før skat.
Vil det reelt set sige, at hvis jeg giver ressourceforløbet fingeren, og springer på kontanthjælp igen, så kan jeg få hjælp?


Idag foretog de jo en udregning på computeren, med informationerne om den "nye" bolig, og den indtægt jeg har nu. Der ville jeg få præcis 0kr.
Ville det så ikke give samme resultat hvis jeg søgte til denne bolig? Selvom huslejen er billigere.
Og jeg har intet på skrift, om samtalen idag.
Sash er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2016, 18:24   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sash Se meddelelser
De begrundede afslaget med, at der ikke fandtes en sådan støtte...
Og ja, jeg har den på skrift. Jeg søgte samtidigt enkeltydelse til medicin og briller. Skrev den på samme ansøgning, da alle papirerne var med alligevel.

Jamen...jeg er jo ikke forsørger.. Jeg har aldrig fået mere end de 10.000 før skat.
Vil det reelt set sige, at hvis jeg giver ressourceforløbet fingeren, og springer på kontanthjælp igen, så kan jeg få hjælp?


Idag foretog de jo en udregning på computeren, med informationerne om den "nye" bolig, og den indtægt jeg har nu. Der ville jeg få præcis 0kr.
Ville det så ikke give samme resultat hvis jeg søgte til denne bolig? Selvom huslejen er billigere.
Og jeg har intet på skrift, om samtalen idag.
Klagede du over afslaget?
Mener det var i 2013 man indførte, at dem under 25 år, kunne få §34. Så hvornår søgte du?

Og nej, du skal IKKE droppe ressourceforløb.
Det jeg vil frem til er:
På kh kunne sats+§34 ikke overstige de 14xxx.
I ressourceforløb der er ikke den grænse.
--

Altså du kan jo muligvis være berettiget til §34 nu.
Hvis vi lige siger fiktivt at du i nuværende bolig, kunne få 200 kr i §34. Hvis du så flytter, og øger din boligudgift, kan du få de 200 kr i §34 fortsat.
Hvis du finder noget der er f.eks. 100 kr billigere, kan du kun få 100 kr i §34 i ny bolig.

Så først og fremmest skal du se om du kan blive berettiget til §34 i din nuværende bolig.
Kan jo være at du har været berettiget til den i længere tid, og de så skylder dig måske en masse penge, for den manglende §34

Så først skal der styr på: kan du i virkeligheden måske være berettiget til §34 i nuværende bolig? (mit bud er ja)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2016, 18:28   #8
Sash
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2013
Indlæg: 11
Styrke: 11
Sash er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Klagede du over afslaget?
Mener det var i 2013 man indførte, at dem under 25 år, kunne få §34. Så hvornår søgte du?

Og nej, du skal IKKE droppe ressourceforløb.
Det jeg vil frem til er:
På kh kunne sats+§34 ikke overstige de 14xxx.
I ressourceforløb der er ikke den grænse.
--

Altså du kan jo muligvis være berettiget til §34 nu.
Hvis vi lige siger fiktivt at du i nuværende bolig, kunne få 200 kr i §34. Hvis du så flytter, og øger din boligudgift, kan du få de 200 kr i §34 fortsat.
Hvis du finder noget der er f.eks. 100 kr billigere, kan du kun få 100 kr i §34 i ny bolig.

Så først og fremmest skal du se om du kan blive berettiget til §34 i din nuværende bolig.
Kan jo være at du har været berettiget til den i længere tid, og de så skylder dig måske en masse penge, for den manglende §34

Så først skal der styr på: kan du i virkeligheden måske være berettiget til §34 i nuværende bolig? (mit bud er ja)
Nej, jeg klagede ikke...
Jeg mener at jeg søgte ganske kort tid efter den blev til unge under 25.
Jeg leder lige efter det brev der..
Men er det så ikke en dårlig ide at søge om den nu? Såfremt jeg er berettiget til den, og så ville jeg vil også være det i den "nye bolig"? Eller hvad?
Sash er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2016, 18:35   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
For at få den, skal man have været ude for en "social begivenhed", dvs f.eks. at blive syg/arbejdsløs og derfor komme på kontanthjælp.
Din sociale begivenhed er altså dengang, og ikke nu.
Så de vil nok alligevel kigge på din tidligere bolig.

Men jeg synes du skal se om der er en retshjælp i nærheden, og evt tage det afslag med, og få dem til at hjælpe med at kigge på det.
Jeg ved nemlig ikke helt hvordan det stiller dig, at du ikke klagede over det i sin tid.

§5 i bekendtgørelsen:
"Stk. 3. Hvis en støtteberettiget, der har en rimelig bolig, på eget initiativ forøger sine boligudgifter, fx ved at flytte til en anden bolig, medtages den forøgede boligudgift ikke ved beregning af støtten efter stk. 1. "

Så hvis du kan argumentere for at din nuværende bolig IKKE er rimelig, skal de beregne den nye bolig efter §34, og se bort fra udgifterne i din tidligere bolig.
Selvfølgelig stadigvæk såfremt de ikke kan finde en rimelig billigere bolig.

Hvis du får §34 til din nuværende bolig, har de jo medgivet at de IKKE kan finde noget billigere
Derfor kan det være en fordel at se om du kan få den i nuværende bolig
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2016, 18:51   #10
Sash
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2013
Indlæg: 11
Styrke: 11
Sash er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
For at få den, skal man have været ude for en "social begivenhed", dvs f.eks. at blive syg/arbejdsløs og derfor komme på kontanthjælp.
Din sociale begivenhed er altså dengang, og ikke nu.
Så de vil nok alligevel kigge på din tidligere bolig.

Men jeg synes du skal se om der er en retshjælp i nærheden, og evt tage det afslag med, og få dem til at hjælpe med at kigge på det.
Jeg ved nemlig ikke helt hvordan det stiller dig, at du ikke klagede over det i sin tid.

§5 i bekendtgørelsen:
"Stk. 3. Hvis en støtteberettiget, der har en rimelig bolig, på eget initiativ forøger sine boligudgifter, fx ved at flytte til en anden bolig, medtages den forøgede boligudgift ikke ved beregning af støtten efter stk. 1. "

Så hvis du kan argumentere for at din nuværende bolig IKKE er rimelig, skal de beregne den nye bolig efter §34, og se bort fra udgifterne i din tidligere bolig.
Selvfølgelig stadigvæk såfremt de ikke kan finde en rimelig billigere bolig.

Hvis du får §34 til din nuværende bolig, har de jo medgivet at de IKKE kan finde noget billigere
Derfor kan det være en fordel at se om du kan få den i nuværende bolig
Aaah, nu giver det mening...
Nu har jeg kigget efter det afslag der, og jeg kan ikke umiddelbart finde det.
Kommunen gemmer det vel i aktinsigten, så jeg kan få fat i det igen?

Hvordan klager jeg, når jeg har fundet brevet? Søger på ny?

Jeg har fundet det. Det var i e-post...typisk.
Den 9-9-2014, traf de en afgørelse om at jeg ikke var i personkredsen for en paragraf 34.
Sash er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension