K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-06-2014, 20:37   #21
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Som jeg tidligere har fremført er der mange begreber i spil her, derfor forsøger jeg lige at samle op med nogle kommentarer.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Bodrum Se meddelelser
Det burde fremgå af afgørelsen, om der er tale om en udbetaling af TAE som er omfattet af eks. arbejdsskadesikringsloven.

Hvis det er tilfældet, så må denne ikke modregnes.
Det er det ikke i dette tilfælde, det er en privat tegnet forsikring der ikke er led i et ansættelsesforhold.


Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
øn, rådighedsløn, honorarer mv.
§ 5. Indtægterne, jf. § 3, og andre arbejdsindtægter medfører fradrag i ledighedsydelsen, selv om der ikke udføres arbejde i den periode, som indtægterne dækker.
Stk. 2. Indtægter, der træder i stedet for de indtægter, der er nævnt i stk. 1, medfører fradrag i ledighedsydelsen, herunder
1) erstatning for tabt arbejdsfortjeneste,

2) beløb fra Lønmodtagernes Garantifond og
3) fratrædelsesgodtgørelse, jf. stk. 3 og 4.
Det er her er markeret med rødt har ikke noget at gøre med det der spørges om. Erstatning for tabt arbejdsfortjeneste er noget andet end forsikring for tabt erhevervsevne.

Citat:
Oprindeligt indsendt af martinja41 Se meddelelser
hej jeg fandt den her side vil nok være noget for dig http://www.dinarbejdsskade.dk/sporgs...dsfortjeneste/ den gælder for alle offelige ydelser man får hvor de ikke må od regne dem og husk at få lavet en konto der er kreditor beskyttet konto i banken og den skal dine penge gå ind på og kun dine erstanings penge såå kan de ikke mod regne dem.. for har selv en erstanings sag kørene da jeg bliv kørt ned i maj 2010 og jeg er langt fra færdig i nu det tager mange år såå men du kan skive ind og spørge om dine problemer helt gratis med venlig hilsen martin
Kreditorbeskyttede konti kan ikke laves for alle slags erstatninger. Selv om en erstatning kan kreditorbeskyttes, kan der i visse tilfælde alligevel modregnes. F.eks. kan man kreditorbeskytte udbetaling for tab af erhvervsevne når det er en forsikring tegnet som led i ansættelsesforhold, men det forhindrer ikke at der modregnes i kontanthjælp og ressourceforløbsydelse.

Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Ja, men svarede på modregning når det er privattegnede forsikringer.

Her gælder andre regler end arbejdsskadeforsikringer ihenhold til arbejdssikringsloven.

De privattegnede modregnes i de offentlige tilskud - enten efter fleksløntilskudsreglerne eller ved ressourceforløb med 100%. Reglerne for hvad der modregnes for er ens uanset om man modtager ledighedsydelse eller flekstilskud.

Har lige selv været igennem møllen og jeg blev ikke modregnet i den løbende erstatning pga. Arbejdsskaden, men mit pensionsselskab hvor jeg også havde en forsikring, udbetaler først løbende nu jeg er pensioneret, netop på grund af ellers ville deres udbetaling bare blive modregnet
De forskellige pensionsselskaber har forskellige regler for hvornår der modregnes. Tab af erhvervsevne modregnes i ressourceforløbsydelsen uanset om de er privat tegnede, eller som led i ansættelsesforhold.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Kaput Se meddelelser
OK - Jeg forsøger også selv at holde styr på min fremtidige økonomi og er mildest talt skrupforvirret.

Jeg har også 2 privattegnet TAE forsikringer, og jeg har udsigt til et minifleksjob. Jeg har overhovedet INGEN ide om hvordan min fremtidige økonomi bare nogenlunde kunne se ud ???

I hvilken situation ville jeg så have fordel af dem ?
Er det kun i det tidsrum hvor jeg var berettiget til sygedagpenge ?

UNDSKYLD - jeg skriver i denne tråd !! Men min frustration er total og jeg kan ikke samle tankerne og få et svar fra kommunens side, udover at jeg fortsat skal vente og se - og at de ikke selv er inde i reglerne eller skal vente på svar fra Styrelsen ? eller er syge og måske ikke kommer tilbage eller eller eller bla bla bla.

Så beklager endnu en gang at jeg har bidraget til forvirring - var absolut ikke hensigten !!
Hvis forsikringerne er privat tegnede vil de blive modregnet både i flexløntilskud og ledighedsydelse efter de fastsatte regler.

Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser

2. Tjek om pensionen er omfattet af krav betaling af am-bidrag.. Er den det, så modregnes der.. Er den ikke, så modregnes der ikke i hverken ledighedsydelse eller i flekslønstilskud.. En TAE er normalt ikke omfattet af am-bidragspligt..
Så firkantet kan det ikke forklares.

Det er kun arbejdsindtægter der er AM bidragspligtige. Alle pensionsudbetalinger, dagpenge, revalideringsydelser og lign. er fritaget for betaling af arbejdsmarkedsbidrag, ligesom de heller ikke giver beskæftigelsesfradrag.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2014, 21:20   #22
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Så firkantet kan det ikke forklares.

Det er kun arbejdsindtægter der er AM bidragspligtige. Alle pensionsudbetalinger, dagpenge, revalideringsydelser og lign. er fritaget for betaling af arbejdsmarkedsbidrag, ligesom de heller ikke giver beskæftigelsesfradrag.
Det fremgår ganske klart af reglerne om modregning i et flekslønstilskud af indtægt kræver, at det er en LØNINDTÆGT som der betales am-bidrag af..


https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=162859
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 08:33   #23
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Det fremgår ganske klart af reglerne om modregning i et flekslønstilskud af indtægt kræver, at det er en LØNINDTÆGT som der betales am-bidrag af..


https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=162859
Jeg vil ikke give dig ret, du har din opfattelse og jeg har min.

Jeg vil opfordre trådstarter til at få henvisning til relevante regler og evt. klage over afgørelsen.

mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 09:42   #24
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kontakt endelig bm.dk og spørg om lige præcis din specifikke sag. Håber du vender tilbage med resultatet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 10:19   #25
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Der er helt klart forskel på Tabt arbejdsfortjeneste og Tabt arbejdsevne (TAE)

Førstnævnte opkræves der am-bidrag af.. Det bliver der ikke af en TAE..

Men ja.. Spørg BM eller Styrelsen.. Forvent dog ikke et svar før der bliver rykket for et sådan.. Hmm.. ""De rider ikke samme dag som de sadler..""

Se evt. denne gamle K10 tråd:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=23723
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 10:23   #26
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Netop, man skal huske på at svar der gives her, gives udfra brugernes bedste overbevisning, men i sidste ende er det afgørelsen der træffes i kommunen eller via ankemulighederne der gælder.

Derfor skal man ikke lade sig nøje med svarene her, men forfølge sagen og få korrekt behandling.

mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 10:38   #27
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af dinosaur Se meddelelser
Netop, man skal huske på at svar der gives her, gives udfra brugernes bedste overbevisning, men i sidste ende er det afgørelsen der træffes i kommunen eller via ankemulighederne der gælder.

Derfor skal man ikke lade sig nøje med svarene her, men forfølge sagen og få korrekt behandling.

mvh. Susanne
Helt korrekt Susanne.. Men der hvor jeg evt. ser en (ubesvaret) forskel, er om det er en privattegnet, eller om den er led i "et tidligere arbejdsforhold" Og hvilken forskel det evt. gør for udbetalingen ???
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 13:34   #28
Fyret2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 42
Styrke: 13
Fyret2011 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
1. Ledighedsydelse og flekslønstilskud følger samme regler for modregning.. Bortset fra at der i ledighedsydelse i sagens natur ingen modregning er for et lønloft ( fuldtidsløn).. Og at ferie med feriepenge modregnes forskelligt i en ledighedsydelse og i et flekslønstilskud..

2. Tjek om pensionen er omfattet af krav betaling af am-bidrag.. Er den det, så modregnes der.. Er den ikke, så modregnes der ikke i hverken ledighedsydelse eller i flekslønstilskud.. En TAE er normalt ikke omfattet af am-bidragspligt..
Jeg modtager ledighedsydelse og tjenestemandspension, der betales ikke AM-bidrag af tjenestemandspensionen, men pensionen modregnes med 30 % i ledighedsydelsen...

Når jeg er i job modregnes tjenestemandspensionen IKKE i flekslønstilskuddet

Jeg forstår ikke denne forskel...nogen der kan henvise til noget lovtekst..?..
Fyret2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2014, 14:23   #29
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Her er 2 interessante link..

Det ene en principafgørelse, som bl.a. henviser til at reglerne om alm. dagpenge.

Det andet er disse regler i form af en vejledning..

Som det læses så står og falder det meste på om der er tale om en arbejdsfri indtægt eller ej.. Dermed kommer det omtalte am-bidrag i spil..

http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post1439.html

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=141777
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2014, 08:27   #30
Larsbc
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2012
Indlæg: 33
Blog Indlæg: 4
Styrke: 13
Larsbc er ny på vejen
Tjek §12 se nedenstående.

Der bliver ikke modregnet for TAE, ved oprettelse af privat forsikring.
Se nedenstående uddrag af §12, bemærk stk. 2).

Indtægter, der ikke medfører fradrag i ledighedsydelse
§ 12. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:
1) Kapitalpensioner og kapitalforsikringer.
2) Indtægter fra opsparings- og forsikringsordninger, herunder livrente, der er uden forbindelse med et arbejdsforhold.

Du tegner netop en forsikring mod tab af indtægt.

Larsbc er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension