K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2014, 19:07   #1
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 13
Culotten er ny på vejen
Socialt bedrageri

Hej med jer

Er der nogen af jeg der ved om det er forbudt at være bestyrelsesmedlem i en "tantebestyrelse" dvs at man kun skriver under på regnskabet en gang om året ikke har nogle opgaver og ikke får noget honorar, når man modtager sygedagpenge??

Jeg har nemlig lige fået brev fra min Sagsbehandler om socialt bedrageri fordi jeg figurerer på en ikke opdateret hjemmeside hvor jeg i 08 arbejdede, og fordi jeg er bestyrelsesmedlem i min samlevers firma og har været det i mange år, det har altid været ulønnet og har kun været at underskrive regnskab.

Har svært ved at finde lov og regler om det, har søgt og søgt, så håber i kan hjælpe.

Mvh culotten
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 19:36   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
problemet ligger lidt i, når men er fultids sygemeldt, må de intet lave, som kan være arbejde

da jeg var på barsel og min mand havde en virksomhed fik jeg af vide, at hvis jeg tog telefonen, var det bederageri.

men som sygemeldt må men gerne lave noget frivilligt arbejde, hvis man har fået lovSå det kort og lange er, du nok er rendt ind i nogle problemer, da der jo er meget med love, ville jeg nok finde mig en advokat, så du ikke ryger ud af sygedagpenge systemet.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 19:42   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Måske skal du gribe den an, omvendt. Altså at finde ud af hvad lovgivningen siger om bestyrelsesmedlemmer og deres virke - det er jo nok det sagsbehandleren vil forholde sig til.

Husk du har krav på SKRIFTLIG partshøring, og IKKE er nødsaget til at møde op til direkte forhør.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 19:50   #4
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 13
Culotten er ny på vejen
Jeg har modtaget en partshøring, og har skrevet at fejlen på hjemmesiden hvor jeg fejlagtig stadig var på er slettet efter de har fortalt mig det. Men jeg har da aldrig skænket en tanke at der er noget forkert i eller at jeg skulle oplyse om at jeg underskriver regnskab uden at få penge eller at gøre andet.

Men ja jeg er igang med at se om jeg kan finde nogle regler og love omkring det...

Men sikket et chok at få såden et brev uden at vide at man måske har gjort noget forkert.

Jeg mangler faktisk kun at sagsbeh sender min stgedagpengesag til fagkonsulent og videre til rehab team, og nu ved jeg ikke om det hele går i stå
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 19:57   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Culotten Se meddelelser
Hej med jer

Er der nogen af jeg der ved om det er forbudt at være bestyrelsesmedlem i en "tantebestyrelse" dvs at man kun skriver under på regnskabet en gang om året ikke har nogle opgaver og ikke får noget honorar, når man modtager sygedagpenge??

Jeg har nemlig lige fået brev fra min Sagsbehandler om socialt bedrageri fordi jeg figurerer på en ikke opdateret hjemmeside hvor jeg i 08 arbejdede, og fordi jeg er bestyrelsesmedlem i min samlevers firma og har været det i mange år, det har altid været ulønnet og har kun været at underskrive regnskab.

Har svært ved at finde lov og regler om det, har søgt og søgt, så håber i kan hjælpe.

Mvh culotten
Citat:

Så længe de frivillige aktiviteter du udfører, ikke kan tilbydes - eller har været tilbudt - som almindeligt lønnet arbejde, medfører det ikke fradrag i dagpenge eller ledighedsydelse. Hvis stedet for du arbejder som frivillig, eksempelvis tidligere har haft lønnet personale til at tage sig af vedligeholdelse, vil en frivillig aktivitet med at male eller holde rent, formentlig føre til et fradrag i borgerens ydelse.

Frivilligt arbejde, der hører til et arbejdssteds normale opgaver, medfører altid fradrag i dagpenge eller ledighedsydelse. Normale opgaver er blandt andet administrative opgaver, og det arbejde arbejdspladsen er bemyndiget til at gøre. Eksempelvis må frivillige i en daginstitution ikke havde ansvar for at holde øje med børnene – men de må fx godt fortælle børnene en historie, eller lave rollespil.


Er du som frivillig på kontanthjælp eller sygedagpenge gælder følgende:
Så længe det frivillige arbejde ikke sædvanligvis udbydes som lønnet arbejde (se ovenfor), er der som udgangspunkt ingen begrænsninger i den frivilliges ret til at yde en frivillig indsats.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 20:33   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg har været medlem af en bestyrelse (frivilligt arbejde) hvor man tilmed fik honorar (peanuts) mens jeg gik syg på kontanthjælp, det var helt ok, honoraret skulle blot modregnes.

Tænker at du skal kunne bevise at din arbejdsindsats er lav grænsende til at du blot skriver under en gang om året.

Måske skal der en udtalelse til fra firmaet... måske er det en tand sværere at få lov til når det er et firma og ikke en frivillig organisation, da man vel normalt ikke arbejder gratis i et firmas bestyrelse..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 13-01-2014 kl. 20:36.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 21:23   #7
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Der er stor forskel på om kommunen spørger om hvorfor man figurerer sådan et sted og til at det handler om socialt bedrageri.

At et sådan spørgsmål formuleres som partshøring, handler jo netop om at kommunen savner en forklaring... og når du har en forklaring som den du beskriver her, så virker det ikke umiddelbart som noget kommunen vil bruge tid på at gå videre med.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 23:26   #8
Culotten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2012
Alder: 50
Indlæg: 59
Styrke: 13
Culotten er ny på vejen
Tak for jeres svar mik16 hvor kommer citatet fra? Har nemlig søgt og søgt og har ikke haft held med at finde noget

Jeg er overbevist at Jobcenter prøver på at trække min sag, jeg har kun ca 3 uger tilbage af min sygedagpenge forlængelse, som skulle bruges på som skrevet fagkonsulent og rehab team, og hele tiden har Sagsbehandler forhalet, så skal jeg lige være en måned mere i praktik med rollermouse og så skal jeg lige skaffe ekspeditionsliste fra apoteket og nu skal jeg så lige hyles ud af den med trussel om at mine sygedagpenge måske skal tilbage betales. Så nu når vi det nok ikke, jeg har til på fredag til at komme med kommentar til partshøring og så er der ikke tid nok til de andre ting bagefter, jeg ryger på kontanthjælp og får ingen penge pga gfp
Culotten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 23:30   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Culotten Se meddelelser
Tak for jeres svar mik16 hvor kommer citatet fra? Har nemlig søgt og søgt og har ikke haft held med at finde noget

Jeg er overbevist at Jobcenter prøver på at trække min sag, jeg har kun ca 3 uger tilbage af min sygedagpenge forlængelse, som skulle bruges på som skrevet fagkonsulent og rehab team, og hele tiden har Sagsbehandler forhalet, så skal jeg lige være en måned mere i praktik med rollermouse og så skal jeg lige skaffe ekspeditionsliste fra apoteket og nu skal jeg så lige hyles ud af den med trussel om at mine sygedagpenge måske skal tilbage betales. Så nu når vi det nok ikke, jeg har til på fredag til at komme med kommentar til partshøring og så er der ikke tid nok til de andre ting bagefter, jeg ryger på kontanthjælp og får ingen penge pga gfp
Linket er her - det står på de fleste kommunernes hjemmesider. Har bare sakset en tilfældig.



http://www.holbaek.dk/Kultur/Frivill...ks/Ledige.aspx
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 23:44   #10
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Culotten Se meddelelser
Tak for jeres svar mik16 hvor kommer citatet fra? Har nemlig søgt og søgt og har ikke haft held med at finde noget

Jeg er overbevist at Jobcenter prøver på at trække min sag, jeg har kun ca 3 uger tilbage af min sygedagpenge forlængelse, som skulle bruges på som skrevet fagkonsulent og rehab team, og hele tiden har Sagsbehandler forhalet, så skal jeg lige være en måned mere i praktik med rollermouse og så skal jeg lige skaffe ekspeditionsliste fra apoteket og nu skal jeg så lige hyles ud af den med trussel om at mine sygedagpenge måske skal tilbage betales. Så nu når vi det nok ikke, jeg har til på fredag til at komme med kommentar til partshøring og så er der ikke tid nok til de andre ting bagefter, jeg ryger på kontanthjælp og får ingen penge pga gfp
Der ligger masser på nettet... Søg fx. på google efter sygedagpenge "frivilligt arbejde" Søg nøjagtigt som vist. Husk de 2 gåseøjne ""

Et par tilfældige udpluk af søgningen som omtaler problemet.

https://scleroseforeningen.dk/hvad-m%C3%A5-jeg

http://www.randers.dk/FrontEnd.aspx?id=109111

http://www.holbaek.dk/Kultur/Frivill...ks/Ledige.aspx

Eller søg: (uden gåseøjne) Må jeg udføre frivilligt arbejde på sygedagpenge


Idéen med de 2 gåseøjne er ganske glimerene ved googlesøg.. Ved at sætte dem for og bag en sætning, så søges der nøjagtigt på hele sætningen.. Prøv selv at søge på en tekststump fra dit eget spørgsmål.. Lidt uhyggeligt at google opsnapper alt hvad der skrives offentligt på nettet.. Kopier den røde tekststump, sæt ind i googlesøgningen og søg på:

"Er der nogen af jeg der ved om det er forbudt at være bestyrelsesmedlem" Eller bare klik HER

Sidst redigeret af mik16; 14-01-2014 kl. 00:13.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension