K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-12-2007, 21:38   #1
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
Smile akasse medlemsskab og arbejdsprøvning

Hej Allesammen.

Nå men jeg skal i arbejdsprøvning engang til næste år og er i den anledning kommet lidt i tvivl om hvliken ydelse jeg skal være på.

Lige nu er jeg på a kasse som fuldtidsforsikret.

Spørgsmålet er så om jeg under arbejdsprøvningen og indtil der foreligger en afgørelse omkring min arbejdsevne, kan bibeholde mit a kasse medlemsskab og modtage akasse ydelse?

Jeg snakkede med en socialrådgiver som umiddelbart troede at jeg godt kunne modtage akasse ydelse og samtidig være i arbejdsprøvning.

Er der nogen som ved noget omkring rådighedsreglerne hvis man er på akasse ydelse og samtidig i arbejdsprøvning?

Jeg er bange for at jeg kommer på kontanthjælp.

Jeg har haft en fleksjob ansøgning kørende siden januar og har siden august gået arbejdsløs, efter at jeg er blevet færdiguddannet. Så jeg er lidt irriteret på min kommune at den pludselig beslutter at jeg skal arbejdsprøves nu, når jeg har gået arbejdsløs i ca. 6 måneder. Denne tid kunne jeg da have brugt på en arbejdsprøvning.

Begrundelsen fra kbh's kommune er at fleksjobansøgninger har været nedprioriteret fra ledelsens side (har det på skrift). Dvs. at min og andres fleksjobansøgninger har været syltet ca. et år.(!).

MVH og på forhånd tak...
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2007, 23:47   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg synes, du skal kontakte fagforeningen, hvis du stadig er medlem af denne.

Det lyder underligt, at man nedprioriterer fleksjobbere. Det handler jo om for enhver pris at få folk hurtigst muligt ind på arbejdsmarkedet - og hvis det er fleksjob, der er hurtigst, så skal de jo også gøre det. Det er jo formålet med hele beskæftigelsesindsatsen. Det strider mod al sund fornuft at give sådan en begrundelse, men sandelig også mod lovgivningen, hvis HOVEDFORMÅL er at hjælpe folk til selvforsørgelse hurtigst muligt.

Det lyder da også lidt forvirrende med arbejdsprøvning og a-kasse. Hvis du er for syg til at arbejde, lyder det som sygedagpenge. Er man syg, står man IKKE til rådighed for arbejdsmarkedet. (Men for kommunekassen er det bedre, at a-kassen betaler, for det er statens kasse og ikke kommunens.)

Jeg håber, andre kan hjælpe dig med noget bedre.

Du kan under Nyttige links finde en guide til opfølgning i sygedagpengesager.

Det er muligt, du kan finde noget der.

Ellers kan jeg anbefale at bruge søgefunktionen og se på arbejdsevnemetode.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2007, 23:59   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg blander mig lige her , jeg ved ikke hvor god ide det er at ringe til fagforeningen omkring det , jeg tænker mere på at da jeg var i a-kasse og de fandt ud af at jeg var så syg at jeg ikke stod til rådighed så stoppede de med at udbetale penge og jeg meldte mig ud .....

Jeg ville da også mene at du skal sygemeldes , men jeg vil helst slet ikke begive mig ud i gisninger om hvordan du skal forholde dig , da det jo er dit eksistens grundlag det drejer sig om , derfor skal du også passe lidt på hvad du siger til din fagforening ...

Hvis jeg var dig så ville jeg ringe til SR bistand og høre om de evt kunne hjælpe ( og så sidder jeg lige nu og savner socialnørden som jo er sagsbehandler i en fagforening ) men der er mulighed for at man kan ringe til sr bistand med sådanne ting , og mon ikke de kan svare dig

adressen til dem er www.sr-bistand.dk
  Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 06:09   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du kan vist godt fortsætte med ydelse fra din a-kasse, selvom du er syg.

Her står noget om dagpenge og arbejdsprøvning under Virksomhedspraktik:

Citat:
VirksomhedspraktikVirksomhedspraktik giver mennesker, der har svært ved at få job på normale vilkår eller med løntilskud, mulighed for at komme i praktik på en offentlig eller privat arbejdsplads.

Der kan være to forskellige formål med en virksomhedspraktik:

ledige, der har brug for at afklare eller opkvalificere faglige, sociale eller sproglige kompetencer og beskæftigelsesmål for at kunne få et job
ansatte med helbredsproblemer, som har brug for at prøve andre arbejdsopgaver – enten i den virksomhed, hvor de er ansat, eller i en anden virksomhed – altså som en arbejdsprøvning til afklaring af om vedkommende har behov for nye opgaver, mere optræning, revalidering eller evt. fleksjobOrdningen kan bruges af personer, der modtager: dagpenge, kontanthjælp eller starthjælp, introduktionsydelse, revalidering samt sygedagpengemodtagere. Særligt udsatte unge under 18 år kan ligeledes komme i virksomhedspraktik. Endvidere kan personer, der modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik, få tilbud om virksomhedspraktik som et led i afprøvning af rådighed.

Det er jobcentret, der administrerer ordningen.

Virksomhedspraktik skal ligge inden for virksomhedens normale arbejdstid og må maksimalt være normal, fuld arbejdstid pr. uge. For deltidsforsikrede, der modtager dagpenge, kan der også højst være tale om fuld arbejdstid pr. uge for deltidsforsikrede.

Afklaringen eller afprøvningen skal være så realistisk som mulig, og almindeligt arbejde kan udføres – med hensyn til, at der er tale om en praktik, og der kan være brug for at imødekomme eventuelle skånebehov eller andre behov.
Personer i virksomhedspraktik er ikke omfattet af de regler for lønmodtagere, som er fastsat i lov eller ved kollektiv overenskomst m.v., som fx lov om sygedagpenge. Personer i virksomhedspraktik er dog omfattet af arbejdsmiljølovgivningen og lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet.

Ydelsen
Som udgangspunkt modtager den ledige og den ansatte den ydelse under virksomhedspraktikken, de hidtidig har fået. Nogle grupper af ledige kan dog modtage andre ydelser eller eventuelt en supplerende ydelse. Det gælder fx et beskæftigelsestillæg, der udbetales til mennesker på starthjælp og mennesker på kontanthjælp, som er gift eller samlevende med en person, der modtager starthjælp eller introduktionsydelse. Personer, der før har modtaget dagpenge, kan i nogle tilfælde modtage aktiveringsydelse under virksomhedspraktikken.

For personer, der modtager dagpenge, revalidering og sygedagpenge kan der ydes befordringsgodtgørelse – se lov om aktiv beskæftigelsesindsats § 82.
Varighed
Der er fastlagt forskellige tidsrammer for virksomhedspraktikken varighed.

Virksomhedspraktikken kan vare:

op til fire uger for personer, der modtager dagpenge eller modtager kontanthjælp eller starthjælp alene på grund af ledighed (dog otte uger for personer omfattet af § 91b – personer mellem 25-30 år uden hjemmeboende børn og uden uddannelse, der berettiger til optagelse i A-kasse)
op til 13 uger for personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp alene på grund af ledighed, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud
op til 13 uger for personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp og som har problemer udover ledighed, revalidender og personer, der modtager sygedagpenge, ledighedsydelse eller særlig ydelse
For personer, der er omfattet af nr. 2 og 3, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere. Ved tilbud af over 13 ugers varighed skal kommunen i forbindelse med kontaktforløbet tage stilling til, om betingelserne for tilbuddet fortsat er opfyldt, eller om der er behov for et andet tilbud for at sikre den kortest mulige vej til ordinær beskæftigelse. Etableringen skal endvidere have været drøftet mellem virksomheden og repræsentanter for virksomhedens ansatte.

For revalidender og særlig udsatte unge under 18 år, som har fået en jobplan, fastsættes varigheden ud fra en konkret individuel vurdering behovet for optræning.

Det betyder for arbejdsgiveren

arbejdsgiveren har som udgangspunkt ingen udgifter ved ansættelse af en ledig i virksomhedspraktik
arbejdsgiverens udgifter til en person med helbredsproblemer, der deltager i virksomhedspraktik som en arbejdsprøvning, afhænger af, om arbejdsgiveren udbetaler løn under sygdom eller ej. Hvis arbejdsgiveren udbetaler løn modtager arbejdsgiveren refusion under virksomhedspratikken. Hvis arbejdsgiveren ikke udbetaler løn under sygdom, har arbejdsgiveren ingen udgifter

Det betyder for personen

den ledige får mulighed for at være i praktik på en rigtig arbejdsplads og får erfaring hermed
den ansatte med helbredsproblemer får mulighed for at afprøve nye arbejdsområder og arbejdsopgaver på en virksomhed

Bevilling af virksomhedspraktik
En aftale om virksomhedspraktik skal godkendes af staten henholdsvis kommunen i jobcenteret. Jobcentret oplyser arbejdsgiver og personen om formålet med virksomhedspraktikken. Desuden aftaler jobcenter, personen og virksomhed, hvad indholdet skal være, hvor længe praktikken skal vare og timeantal pr. uge.

Vær opmærksom på, at deltagelse i virksomhedspraktik kan kombineres med hjælpemidler/arbejdsredskaber, personlig assistance og mentorordning.

Ved etablering af virksomhedspraktik på private og offentlige virksomheder skal forskellige krav være opfyldt – dette for bl.a. at undgå konkurrenceforvridning – se lov om aktiv beskæftigelsespolitik.

Mulighed for klage
Det er muligt at klage over statens og kommunens afgørelser i jobcenteret til beskæftigelsesankenævnet. En klage kan både være mundtlig eller skriftlig. Den, som afgørelsen vedrører, klager til den myndighed, der har truffet afgørelsen. Dette skal ske inden fire uger efter, at afgørelsen er modtaget. Myndigheden skal vurdere, om der er grundlag for at give klageren helt eller delvist medhold – dette skal ske inden for fire uger. Får klageren ikke fuldt medhold, sender myndigheden klagen med begrundelse for afgørelsen og genvurderingen videre til beskæftigelsesankenævnet. Beskæftigelsesankenævnet kan afvise, stadfæste, hjemvise, ophæve eller ændre den afgørelse, der er klaget over.

Beskæftigelsesankenævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Dog kan sagen ankes til Ankestyrelsen, som vil behandle sagen, hvis Ankestyrelsen skønner, at sagen er af principiel eller generel betydning. Det er kun den person, som afgørelsen vedrører og staten eller kommunen i jobcentret, der kan anmode Ankestyrelsen om at behandle en sag.

Link til lovgivning
Lbk. nr. 1074 af 7. sep. 2007 om en aktiv beskæftigelsesindsats

Bek. 1676 af 19. dec. 2006 om en aktiv beskæftigelsesindsats

Lov nr. 419 af 10. juni 2003 om en aktiv beskæftigelsesindsats

Lbk. nr. 685 af 29. juni 2005 om en aktiv beskæftigelsesindsats - historisk


Lbk. nr. 1009 af 24. okt. 2005 af lov om aktiv socialpolitik

Bek. nr. 1474 af 14. december 2006 om erstatning m.m. ved deltagelse i tilbud om vejledning og opkvalificering og tilbud om virksomhedspraktik

Skr. nr. 9709 af 20. dec. 2004 om virksomhedspraktik til særligt udsatte unge under 18 år

Skr. nr. 9149 af 22. marts 2006 om ændring af bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats
http://vidensnetvaerket.dk/ordninger/virksomhedspraktik
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 09:42   #5
socialnørden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
socialnørden er ved at flytte ind på K10socialnørden er ved at flytte ind på K10
halløjsa og glædelig jul

Det er rigtigt at man godt kan modtage arbejdsløshedsdagpenge under en virksomhedspraktik, men kun hvis praktikkens formål er at opkvalificere den arbejdsløse til at kunne bestride et job rent fagligt/kompetancemæsigt. Er formålet derimod arbejdsprøvning/afklaring grundet en helbredsmæssig problemstilling, så er der til gengæld i juridisk forstand tvivl om hvorvidt den arbejdsløse reelt kan siges at stå til rådighed for det ordinære arbejdsmarked 37t/ugen og da er det et soleklart lovkrav, at man netop står til rådighed for at kunne modtage arbejdsløshedsdagpenge tjah.. konklusionen er; At man altså i sidstnævnte situation, grundet tvivl om reel rådighed, ikke vil være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge..
Cato du skal på kommunen og søge sygedagpenge i stedet, på den måde får du også ro til at koncentrere dig om dit forløb med arbejdsprøvning og afklaring frem for at du samtidig hermed skal ajourføre cv, indkaldes til a-kasse opfølgningssamtaler og kunne dokumentere at du er aktivt jobsøgende.. Det får du fred for i en periode mens du på sygedagpenge kan komme nærmere en afklaring af hvad du magter og hvordan det kan kombineres med det danske arbejdsmarked. Du er selvfølgelig altid velkommen til at gå i din fagforening og bede om råd, vejledning, hjælp og støtte.. Evt. kan du få en til at tage med dig på kommunen mv. Men et godt råd; snak med en i selve fagforeningen frem for en a-kasse-medarbejder... De faglige ansatte er ikke på samme måde underlagt a-kasselovgivningen, det er a-kassemedarbejderen derimod og det vil af samme grund ikke indebære nogen risici for dig at tale frit fra leveren når det er en fagforeningsmand/kvinde du taler med.. Måske er der endda en socialrådgiver i din fagforeningsafdeling som kan hjælpe dig :-) just a thought :-)

God vind ønskes til dig Cato og til alle jer andre her inde på K10...
Rigtig glædelig jul.

Mange hilsner fra Socialnørden.
socialnørden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2007, 12:30   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a


Socialnørden tak for hjælpen

og god jul til dig

(og jeg skulle så ikke have snakket med min a-kasse da jeg blev syg )

godt at vide for dem der er i samme situation nu
  Besvar med citat
Gammel 24-12-2007, 17:50   #7
kbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-12 2006
Indlæg: 30
Styrke: 18
kbh er ny på vejen
Svar ang.

Hej Allesammen. Og God Jul...

Tak for jeres besvarelser. Det har givet mig noget at tænke over.

Jeg er nyudannet så jeg tror ikke jeg kan komme på sygedagpenge da jeg jo ikke har været i arbejde... Det irriterer mig også meget.

Jeg regner også med at jeg ender på kontanthjælp. Min kommunalt anviste bolig koster en formue (alle udgifter inklusiv vand, el varme 7000kr. minus 800kr. som er det maksimale boligsikring/ydelse jeg kan opnå er huslejen altså 6200kr.) har jeg efter kontanthjælpen er gået ind stort set en negativ indtægt.

Jeg regner derfor med hvis jeg er heldig, at kommunen kan give mig et tilskud til at leve for. Ellers må jeg bruge noget af min tid hver måned med at søge enkeltydelser af alskens slags ..

Jeg tænker at jeg fortsat kan være i a kasse fordi kommunen rent teknisk ikke har truffet en beslutning omkring min arbejdsevne. Men nu må jeg se til næste år hvad akassen og kommunen mener om den sag.

Jeg har fået at vide af en upartisk socialrådgiver som hjælper mig med kontakten til kommunen at efter denne arbejdsprøvning skal kommunen beslutte sig for enten at godkende mig tl fleksjob eller meget hurtigt starte og afslutte en pensions sag. Så hvis dette holder vand skal jeg kun være fattig måske en ca. 8 måneder alt efter hvornår kommunen kan finde et passende sted at sende mig i arbejdsprøvning. Tja vi kender jo kbh's kommune så det ved man jo aldrig hvornår det sker...!

God Jul og godt nytår til alle.

PS hvis nogle har nogle betragtninger omkring min situation så skriv endelig tilbage i denne tråd.
kbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2007, 20:27   #8
socialnørden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2007
Indlæg: 38
Styrke: 18
socialnørden er ved at flytte ind på K10socialnørden er ved at flytte ind på K10
Hej Cato!!!

Hvis du er i A-kasse og lige har afsluttet uddannelse så er du automatisk berettiget til A-kasse-dagpenge på det man kalder dimententsats som vil sige 82% af max dagpengesatsen.. Hvis du har stået til rådighed for arbejde i 13 uger i træk er du også berettiget til sygedagpenge fra kommunen.. Så du må lige tælle uger i kalenderen og så først ansøge om sygedagpenge efter de 13 ugers rådighed.. En i fagforeningen kan eventuelt hjælpe med at sikre at du opfylder beskæftigelseskravet i sygedagpengeloven og som i dit tilfælde altså vil være at du har stået fuldt til rådighed for beskæftigelse i sammenhængende 13 uger ;-)
Håber det hjælper?
Knus fra Socialnørden.
socialnørden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2007, 21:15   #9
Naima
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2007
Indlæg: 31
Styrke: 17
Naima er ny på vejen
Hej Socialnørden 0g andre
Jeg vil gerne spørge kan man blive sat til et arbede man ikke vil have i arbejdsprøvning og hvordan ser kommunen på private aktør. Jeg har været hos hartmann og vil gerne have et fleksjob gennem dem. Hvilke regler er der.
Naima er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2007, 21:34   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Naima du kan godt sættes til et job du ikke vil have i arbejdsprøvning da målet med en arbejdsprøvning jo ikke er at skaffe dig jobbet, men at afprøv hvor meget du kan holde til ...

Hvad ang privat aktør så er det lidt blakket som jeg har forstået det, men fakta er at du efter et halvt års ledighed selv kan forlange at komme til privat aktør men som jeg indtil videre har kunne finde ud af, så er det ikke i alle kommuner at man selv får lov til at bestemme hvem man vil have som privat aktør...

Når du har været ledig i et år som flekser så SKAL kommunen selv sørge for at du sendes til en privat aktør ...

Dog ved jeg fra vores samtale inde hos Hartmanns at de på nuværende allerede har samarbejde med nogle kommuner og det kunne jo være en god ide at finde ud af om din kommune er en af dem

Det er heller aldrig forbudt selv at foreslå en privat aktør og selv om din kommune ikke skulle have et samarbejde med Hartmanns så er det jo ikke sikkert at de siger nej hvis du selv foreslår det, det kan aldrig skade at prøve

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Akasse eller ej? jango Alt det andet 4 25-09-2013 12:22
akasse /efterlønsbidrag ved tae jomfruen Alt det andet 6 02-09-2013 07:42
Akasse pingvin Alt det andet 4 12-03-2012 02:48
Sygedagpengestop og Akasse Nønse Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 17-06-2011 12:00
Akasse /efterlønsbidrag jomfruen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 19-11-2008 08:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension