K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2008, 12:14   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Exclamation kommunen melder,ikke mere billige arbejdere uden løn...

Af Dorte Stenbæk

Pensionistservice lukkes - manglen på arbejdskraft får de ledige i jobtræning i rigtige virksomheder

http://www.fyens.dk/article/966229:S...er-service?rss

SVENDBORG: Antallet af ledige er nu så lavt, at Svendborg Kommune lukker flere af sine aktiveringsprojekter. ( tak for det)

Den blandt de ældre borgere så populære pensionistservice er efter mange år lukket ned. Og kommunen melder, at forretningsdrivende og foreninger ikke skal regne med at få sat julebelysning og bannere billigt op af folk i aktivering.

Det skyldes, at de, der hidtil har svunget haveredskaberne i de ældres haver, har fundet aktivering og beskæftigelse i rigtige virksomheder i stedet, fortæller erhvervsdirektør Søren Stensbo-Smidt.

- Vi kan ikke være sikker på, at vi har arbejdskraften i det næste år, på grund af højkonjunkturen, fortæller han.

- Derfor har vi lukket pensionistservice.

250 ældre fik hjælp

Med beslutningen mister 250 ældre den havehjælp, de ellers i mange år har kunnet få med tilskud fra kommunen.

Det er foregået efter først til mølle-princippet, så de 250 hurtigste hvert år fik lovning på besøg af de ledige havearbejdere.

Søren Stensbo-Smidt har efter beslutningen fået en lang række henvendelser fra pensionister, der var kede af kommunens beslutning.

- Men når de får historien, så er de stadig kede af det, men de kan godt forstå, at det er bedre, at folk er kommet i normale jobs, siger erhvervsdirektøren.

De vil samarbejde

- Det er en fordele og ulemper-sag, hvor jeg synes, at fordelene opvejer ulemperne, siger han.

Nu er de mellem 15 og 20 ledige, der har været aktiveret med havearbejde, i stedet på vej i aktivering på rigtige virksomheder.

Peter Karlsen er udviklingskonsulent og arbejder i øjeblikket med at udarbejde partnerskabsaftaler med private og offentlige, så de kan modtage de ledige.

Jobcentret har selv ønsket omlægningen, som den lave ledighed har givet mulighed for.

- Dem, vi allerede har fået ud, synes bestemt, det er mere spændende at komme ud og prøve sig af i en arbejdspladssammenhæng, fortæller Peter Karlsen.

For nylig er der indgået aftale med Føtex om, at de skal have 14 ledige i jobtræning, og flere er på vej.

Peter Karlsen peger på, at de ledige i de rigtige virksomheder møder ansatte, der arbejder på normale vilkår - og som de aktiverede kan måle sig med.

Desuden ser det bedre ud på de lediges cv, når de kan skrive en virksomhed på i stedet for et jobtræningsprojekt.

Det bliver dyrere

Pensionisterne må i stedet finde folk med havehandsker andre steder.


- Pensionisterne må så få nogle andre til det. De må betale lidt mere selv i fremtiden, når de skal betale markedsprisen, fortæller Søren Stensbo-Smidt.

Det samme gælder for de erhvervsdrivende, der har trukket på aktiveringsprojekterne til at hænge bannere op.


Hold da på hat og briller hvor er der noget der er pilråddent i denne artikel...I årevis har man brugt kontanthjælpsmodtagere til at udføre billigt havearbejde for pensionister med tilskud fra kommunen ...disse unge har været i tvangsaktiveringsarbejde uden reel løn ...puuuuuuuuuuuh hvor det stinker...

LA og masser af mennesker har råbt og skreget om disse slavelignende metoder , men forgæves...og nu kommer så denne artikel der viser at det er slavearbejdere uden reel løn der under tvang er blevet brugt til gratis arbejde for kommunens pensionist service...puha hvor det er grimt og det er Danmark..

Ja I må undskylde mig men jeg er oprørt over at det overhovedet var muligt i vores åhhhhhh så flotte velfærdssamfund at man bevidst bruger folk i ledighed til , under tvang og trusler om fratagelse at kontanthjælpen at arbejde gratis for kommunen ....
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2008, 12:34   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Nu er de mellem 15 og 20 ledige, der har været aktiveret med havearbejde, i stedet på vej i aktivering på rigtige virksomheder.
De har jo IKKE fået job. De er bare flyttet fra det ene projekt til det andet.

Og hvis havearbejde for pensionister IKKE er et rigtigt arbejde, hvorfor har de så været der i årevis.
Jeg troede også, det var konkurrenceforvridende at bruge ledige på den måde, men det ved LADK vist mere om.

Og Stella... det er IKKE kun for kommunen, det er "slavearbejde", som du skriver. De er jo bare flyttet et andet sted hen. Betingelserne er ikke ændret.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2008, 12:38   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
det ved jeg godt...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2008, 16:56   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Nu udtaler han jo også, at det er en fordele og ulempe sag, jeg syntes det er ok at pensionister ikke mere kan få billig havearbejdskraft, vælger man hus OG have som syg eller ældre, så burde man have tænkt på den dag man ikke mere selv kan vedligeholde...og det er i min verden rimeligt at man så må betale dagsprisen for hvad den slags reelt koster.

Alt andet lige, så er der altså større muligheder for job i rigtige virksomheder...det sker at folk efter aktivering/afprøvning bliver fastanset....i al fald er chancen for fast job større, jeg kan ikke forestille mig en eneste pensionist ansætte en ledig, efter en aktivering på fuld tid.

Så endnu et skridt i den rigtige retning, selv om aktiveringsprojekter er noget hø.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2008, 17:10   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Alt andet lige, så er der altså større muligheder for job i rigtige virksomheder...det sker at folk efter aktivering/afprøvning bliver fastanset....i al fald er chancen for fast job større, jeg kan ikke forestille mig en eneste pensionist ansætte en ledig, efter en aktivering på fuld tid.
citat slut

Helt enig...der er større chance for at få et " rigtigt" job i en virksomhed end at i at passe have for pensionister.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp! -Kommunen påtænker stop af sygedagpengeudbetalingen, idet kommunen ikke længer Marianzen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 40 13-06-2012 12:50
40 år som kronisk smertepatient, orker snart ikke mere.Gode råd er mere end velkomne. Roedspaetten Alt det andet 50 02-12-2011 08:07
Mon kontrollen ikke bliver mere og mere hverdag.... Zastrow Politik og Samfund 13 22-03-2011 17:52
Sygedagpengesager afgjort uden for kommunen er ulovlig FlemmingLeer Nyt fra Ankestyrelsen 5 15-04-2010 13:43
Jeg kan ikke mere.. magter ikke mere.. frhansen Dit og Dat 18 23-11-2008 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension