K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2013, 20:05   #1
Villy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 12
Styrke: 13
Villy er ny på vejen
Exclamation Hvad betyder det for mig?

Hej kære søde K10 medlemmer.

Mit først indlæg! hurra.

Jeg vil gerne vide hvad det betyder for mig når en speciallæge i psykiatri skriver til kommunen, efter kommunen har anmodet en sådan undersøgelse af mig for at vurdere min erhvervesevne. Lægernes konklusion lyder sådan:

"Som han fremtræder, har han fortsat symptomer forenelige med en PTSD.
ICD 10 F 43.1 Posttraumatiske belastningsreaktion.

Han opfylder også ICD 10 kriterierne for depression.
ICD 10 F 32.1 Moderat depression.

Udfra beskrivelsen af behandlingstiltagene i bilagene, synes behandlingsmulighederne opbrugt, tilstanden må således anses for at være kronisk. Som Villy fremtræder vurderes hans erhvervsevne nedsat til en ubetydelighed.

Det er fra klinik for PTSD tilrådet, at Villy forsøger at undgå yderligere isolation og sygdomsforværring, han er herfra tilrådet ay prøve om han ville kunne klare at komme i værestedet xxxxxx, for at bryde sin tiltagende isolation." Citat slut.

Er der nogen her der kan læse mellem linjerne og gøre mig klog for hvad det betyder for min sag som er på vej til at blive en Fb sag.

På forhånd mange tak.
Villy den trætte af det hele.
Villy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 20:38   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Det betyder at man anerkender at der er PTSD og moderat depression.

Erhvervsevne nedsat til det ubetydelige.
Lægen siger "jeg mener simpelthen ikke den her mand kan arbejde, der er ikke mere behandling som ikke allerede er prøvet"

Men så kommer det som er lidt hmm...
Citat:
Det er fra klinik for PTSD tilrådet, at Villy forsøger at undgå yderligere isolation og sygdomsforværring
Det betyder at de formoder, at du kan få det bedre/anderledes ved at komme mere ud og være i et værested.

Det korte og det lange er at alt behandlingsmæssigt ser ud til at være afklaret, men kommunen vil med 110% sikkerhed ikke betragte dig som stationær inden din isolation er forsøgt brudt.

Din førtidspensionssag kommer ikke igang før du begynder i værestedet og der kommer en beskrivelse af hvordan det går.

Der er heller ikke noget der tyder på i forhold til det jeg ser og hører folk skal igennem at du kommer i betragtning til FP uden diverse krumspring fra komunens side, herunder arbejdsprøvning.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 21:11   #3
Villy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 12
Styrke: 13
Villy er ny på vejen
Tak for dit hurtige svar Nøgne tær.

Det var faktisk det jeg var bange for at lægen nævner et eller andet dumt som kommunen kan bruge imod én.

Faktiske lægen har nævnt det (værestedet) for mig efter vores samtale var slut. Han sagde det var et tilbud fra hans side, men værestedet er IKKE en behandlingssted men kun for social samvær for folk som mig. Og det er noget frivilligt om jeg vil komme derude eller ej.
Han er selv bestyrelses formand for stedet. For mig det virkede mere en reklame for stedet fra hans side end et sted hvor jeg skal prøve om det kan hjælpe mig.

Efter hans udsagn om det IKKE er et behandlingssted og hvis kommunen finde på jeg skal prøve det, kan jeg så ikke sige nej til, og henvise kommunen til ham lægen?
Villy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 21:26   #4
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Villy Se meddelelser
Tak for dit hurtige svar Nøgne tær.

Det var faktisk det jeg var bange for at lægen nævner et eller andet dumt som kommunen kan bruge imod én.

Faktiske lægen har nævnt det (værestedet) for mig efter vores samtale var slut. Han sagde det var et tilbud fra hans side, men værestedet er IKKE en behandlingssted men kun for social samvær for folk som mig. Og det er noget frivilligt om jeg vil komme derude eller ej.
Han er selv bestyrelses formand for stedet. For mig det virkede mere en reklame for stedet fra hans side end et sted hvor jeg skal prøve om det kan hjælpe mig.

Efter hans udsagn om det IKKE er et behandlingssted og hvis kommunen finde på jeg skal prøve det, kan jeg så ikke sige nej til, og henvise kommunen til ham lægen?
Spørgsmålet om hvorvidt man kan indstilles til pension eller ej, er ikke kun ud fra om man er færdigbehandlet eller stationær.

Vurderingen af FP sker ud fra et helhedsperspektiv, og således er ens sociale situation også i stort fokus.

Jeg synes nu ikke det lyder som så dum en ide med at starte i et værested, kommer iøvrigt også selv i et, men det er en anden sag, under alle omstændigheder kommer du kommunen i forkøbet.

Os med psykiske sygdomme har altså godt af at komme ud... og et værested kan være særdeles uforpligtigende samvær, de fleste ved jo godt, fra dem selv, hvordan man har det ind imellem.

Man bestemmer jo selv hvad man vil være med til, men man skal så også vide at det kan have den konsekvens at sagen går i stå eller trækkes endnu mere i langdrag end kommunen ellers gør.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 21:40   #5
Villy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 12
Styrke: 13
Villy er ny på vejen
Puha!!!
Jeg troede at jeg var ved at få lidt ro på sjælen, men det ser ud os som er psykiske syge har ikke altid ret til den ro.
Jeg har snart en Opfølgningsamtale med kommunen, og håber ikke at den kommer med det her værested som noget der skal prøves.
Villy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 21:50   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Villy Se meddelelser
Puha!!!
Jeg troede at jeg var ved at få lidt ro på sjælen, men det ser ud os som er psykiske syge har ikke altid ret til den ro.
Bare rolig det er ikke kun os med psykiske lidelser der ligger under for lovgivningen og kommunens luner, hvis det ellers kan trøste.

I stedet for at være bange for det værested så gå ned og se hvad det er, så har du et bedre udgangspunkt når du skal afgøre om det er et sted du vil bruge til noget... man ved jo reelt først hvad noget er, når man har prøvet det.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2013, 23:17   #7
Villy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 12
Styrke: 13
Villy er ny på vejen
Det har du ret i Nøgne tær. Jeg skal nok komme forbi der hvid kommunen altså bille have mig at gøre det. Men inderste inde, håbe jeg ikke at jeg kommer til det. Jeg har prøvet virkelig mange ting de sidste 3 år. Og jeg har mistet alt håb om noget kan gøre bedre end jeg har gjort hidtil. Men man ved jo aldrig.
Villy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 15:01   #8
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
det ER muligt at blive korrekt behandlet

Som PTSD-ramt er man ekstra følsom overfor lyde, lugte, andre menneskers ageren osv.

Det kan derfor værre direkte forværrende for ens tilstand, at skulle tvinges til samvær med andre mennesker med diverse problemstillinger tæt inde på livet, og den slags ageren det kan medføre.

Så der er kun ÉN ENESTE person der kan vurdere, hvorvidt det kan forbedre eller forværre din daglige livskvalitet, at komme på nævnte værested - og det er DIG kære Villy.
(Din læge kan jo dokumentere at det IKKE drejer sig om behandling, men socialt samvær.)

Umiddelbart er det uheldigt at nogen kommer med skråsikre udtalelser på kommunale vegne - jeg tolker f.eks din læges udtalelser som særdeles meget i din favør.

Din alder spiller også ind, når kommuner vurderer hvad de vil prøve at trække sagerne i langdrag med.
(Altså sager der kan koste dem penge.)

Lad dig derfor ikke slå ud på forhånd, acceptér intet der ikke kan fremvises skriftlig lovbelæg for at ville pådutte dig, og læs da f.eks her, til opmuntring: http://www.k10.dk/showpost.php?p=289398&postcount=32

Du er ikke alene
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.

Sidst redigeret af L.S.; 17-11-2013 kl. 15:05.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2013, 01:41   #9
Villy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 12
Styrke: 13
Villy er ny på vejen
Hej L.S.

Tusind tak for din moralsk støtte. Den er faktisk guldværd for mig.
Villy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 00:39   #10
Villy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 12
Styrke: 13
Villy er ny på vejen
Kan det passe?

Jeg har for nylig snakket med min sb. for at spørge ham, hvad er det der nu vil ske i min sag, når han nu har faet svaret fra speciallæge i psykiatris konklusion som kommunen henviste mig til. Konklusionen lyd sådan:

Som han fremtræder, har han fortsat symptomer forenelige med en PTSD.
ICD 10 F 43.1 Posttraumatiske belastningsreaktion.

Han opfylder også ICD 10 kriterierne for depression.
ICD 10 F 32.1 Moderat depression.

Ud fra beskrivelsen af behandlingstiltagene i bilagene, synes behandlingsmulighederne opbrugt, tilstanden må således anses for at være kronisk. Som Villy fremtræder vurderes hans erhvervsevne nedsat til en ubetydelighed.


Han svar på mit spørgsmål var at han i dag har drøftet min sag sammen med sociallægen, som bedte hende om at forberede min sag til rahabteamet.

Han sagde endvidere, at han vil indhente en LÆ 265 skema fra egen læge. Og så skal jeg selv udfylde en skema som skal også med til rehabteamet. Den vil han sende til mig for at udfylde og komme med den i udfyldt stand når vi mødes i næste uge i forbindelse til rutinemæssige opfølgningssamtale ved 3. måned. Bare for at tjekke om alt er udfyldt og sendes videre. !!!

Det der undre mig er, om det er mig alene der skal udfylde skemaet (den froberedene del tror jeg) eller det skal gøres i fællessakb (sb'en og jeg)???? hvad siger loven.

hvad synes i kloge hoveder

Kan det så passe?

Håber i kan fortælle mig hvis der der noget forket i denne procedure. jeg vil jo helst ungå brøller i denne fase af min sag, så rehabteamet sender sagen retur på hovedet af os hvis et eller andet ikke er overholt.

mange tak til alle jer i K10.

varme hilsner
Villy
Villy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension