K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-02-2010, 09:18   #1
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Mister mine sygedagpenge men er stadig syg

Jeg er en kvinde på 34, som for 9 måneder siden blev meget syg, så syg så jeg måtte indlægges, under min indlæggelse fik jeg en blodtransfusion og en sørens masse prøver. Dette sygdoms forløb blev så starten på en lang kamp i sær psykisk.
Nå men jeg var selvstændig da jeg blev syg og måtte desværre gå konkurs, som min læge sagde, måtte jeg prioriterer hvad der vigtigst klinikken eller min sygdom, det har været utrolig svært og faktisk en ret svær beslutning for mig.
Men det ender så med, at jeg får en gæld på 1,5 mil. og jeg går psykisk ned.

Oven i det her sygdoms forløb, får jeg pludselig hold i nakken og kan ikke bruge min venstre arm og dette viser så en diskus i nakken og svær slidgigt der stråler ud så min arm har fået betydelig nedsat funktion.

De kan så ikke finde ud af hvad jeg fejler på Slagelse hospital (til trods for et hav af prøver), så nu er jeg i gang på Hvidovre, dette forløb har nu stået på i 9 måneder.

Var så til samtale med min sagsbehandler i går og hun siger, at hvis min sygdom (den på hospitalet) ikke bliver klarlagt inden tre måneder, så ryger jeg på kontanthjælp, selv om jeg nu har 2 diskus (har også en næsten nede ved halebenet) svært slidgigt og en dårligt fungerende arm.

Jeg forstår ikke hvordan de kan tage mine sygedagpenge når jeg stadig ikke er udredt, så nu siger hun at jeg må ligge pres på hospitalet og få dem til at afslutte sagen (uden at vide hvad jeg fejler, hvis jeg skal have forlænget mine sygepenge).
Hun siger at jeg ikke går ind under de 6 paragraffer hun har at gøre godt med, til at forlænge mit forløb, men hun vil ansøge min læge om hvornår jeg er klar til arbejdsmarkedet (det ved jeg han ikke vil svare på, for det kan han jo ikke).

Men nu ser jeg at der er kommet en ny paragraf, som hun enten ikke har været opmærksom på, eller undladt at fortælle mig.
Jeg opdagede den herinde under kategorien sygedagpenge ophører, den paragraf burde jeg da kunne komme ind under, da der er nogen foranstaltninger der gør, at jeg jo ikke kan blive udredt pga min sygdom (som de endnu ikke ved hvad er). Jeg mener, jeg har 2 diskos, svær slidgigt og en arm der dårligt fungere, det burde da ikke kunne være så svært, men så længe jeg ikke er udredt fra hospitalet, så kan jeg jo ikke komme i flex.

Denne besked har frustreret mig enormt meget og håber på, at der er nogen der kan hjælpe mig lidt. Jeg vil jo meget nødig afslutte mit hospitals forløb, da jeg jo kan mærke på min krop at den er helt gal og at jeg sådan set gerne vil finde ud af hvad jeg fejler. Men pengene har jo også en stor betydning og vil sætte mig i en meget dum situation hvis jeg ryger på kontanthjælp.

Venligst
Sandie
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 09:54   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Sandie,

Hvor er det hårdt alt det du har været igennem, jeg føler med dig og håber at du stadig har gejst og energi til at kæmpe med kommunen på godt og ondt.

Jeg kunne forstå at du havde været selvstændig. Ved ikke om dette kan have indvirkning på din situation omkring sygedagpenge, men det skulle det vel ikke nu da du allerede er på dem.

Paragraf 27, har jeg lige kopieret for at få et overblik over hvilket punkt du kan komme under ?:


§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus


Er det mon stk. 3 din sagsbehandler vil prøve at få dig under. ? Hun mente jo ikke at du rigtigt opfylder nogle af paragrafferne og det er vel ikke overvejende sandsynligt at du kan genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger ? Og dog du vil måske kunne deltage i arbejdsprøvning ?. Hvilken § var du du selv mente at kunne komme under ?

Det ville evt. være en god idé, at tage paragraffen med til din læge og få talt med ham herom. De kender meget sjældent til dem i forvejen, desværre.

Endvidere er der jo §28 hvor de ikke må stoppe dine sdp. før der er taget stilling som flg.:

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

Hvis det kommer så langt ud at du ikke kan komme under §27, jamen så er der vel ikke andet end at søge førtidspension for at få dine sygedagpenge forlænget og så tage den derfra ?.

I 2007, hvor §28 endnu ikke fandtes, røg jeg selv ud af sdp. da jeg ikke måtte arbejdsprøves og troede at det var nok at jeg var syg for at kunne få sygedagpenge, men det er det jo ikke. Man skal hele tiden søge afklaring omkring ens fremtid også selvom det evt. betyder at man må søge førtidspension, men sådan må det jo så være.

Andre må lige spæde til med deres meninger. Det kommer nok

Held og lykke med det hele.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 10:08   #3
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Mange tak for dit hurtige svar :-)

Det er dette jeg har læst herinde og ved ikke om det er mig der ikke forstår den, men burde da mene, at jeg kunne komme under den.

Der er kommet nye rettelser til §27 i lov om sygedagpenge.
Disse rettelser er ikke kommet ind i den gældende lov endnu.
Jeg vil dog lige lægge disse rettelser her så folk kan følge med.

Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394

Er jeg helt hen i vejret, når jeg mener, at jeg burde kunne komme ind under den paragraf?
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 10:20   #4
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Sandie75 Se meddelelser
Mange tak for dit hurtige svar :-)

Det er dette jeg har læst herinde og ved ikke om det er mig der ikke forstår den, men burde da mene, at jeg kunne komme under den.

Der er kommet nye rettelser til §27 i lov om sygedagpenge.
Disse rettelser er ikke kommet ind i den gældende lov endnu.
Jeg vil dog lige lægge disse rettelser her så folk kan følge med.

Citat:
16. I § 27, stk. 1, indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

Nr. 4-6 bliver herefter nr. 5-7.

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125394

Er jeg helt hen i vejret, når jeg mener, at jeg burde kunne komme ind under den paragraf?
Den vil jeg da bestemt mene du burde kunne komme under
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 10:23   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Spørgsmålet er som den er vedtaget ??

Web citat:

BEMÆRK!!!

Der er kommet nye rettelser til §27 i lov om sygedagpenge.
Disse rettelser er ikke kommet ind i den gældende lov endnu.
Jeg vil dog lige lægge disse rettelser her så folk kan følge med.

Citat slut.

Andre der ved det ??. Er det kommet ind i loven, Hejdien sagde på et tidspunkt at sagsbehandlerne ikke er opmærksomme på det endnu, men er det så også komme ind i §27 og kan gøres gældende ?
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 13:05   #6
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Nu har jeg lige været på neurokirurgisk afd i Glostrup, de siger at nok vil kræve en operation, men jeg skal lige CT scannes først (jeg tror ikke at jeg tør gennemgå den operation gennem halsen). Jeg har så lige nu talt med min sagsbehandler og fremlagde så den nye lov, men den siger hun jeg ikke kan komme ind under, så længe at jeg ikke er afklaret omkring min sygdom i mave/tarm. Det værste af det hele er jo, at hun virker utrolig sød, men samtidig føler jeg også at hun modarbejder mig.

Nu sidder jeg bare og er totalt ked af det og føler afmagt om hvad pokker jeg skal stille op.
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 13:54   #7
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Den nye lov i § 27, stk 1, nr. 4 trådte i kraft sidste år den 6. juli 2009.

Du skal skrive til din sagsbehandler og spørge hende hvad årsagen er til at hun ikke vil forlænge dig efter den nye tillægslov? Årsagen til at jeg lægger tryk på skrive, er at der kan siges så meget fra sagsbehandleres side, som så senere ikke kan bevises.

Skriv spørgsmålet til din sagsbehandler. Lav en kvittering. Gå ned i Borgerservice og aflever dit skriftlige spørgsmål og få underskrevet og stemplet din kvittering. Så har du beviserne i orden.

Den fremgangsmåde har jeg fulgt efter gode råd fra brugerne her på siden, og jeg blev bevilget pension, efter 1½ års ben hård kamp med min kommune ... sikkert fordi jeg kunne smide alle beviserne skriftligt på bordet med kvittering og det hele.

Har du i øvrigt fået aktindsigt i din sag? Ellers er det vigtig at du anmoder om dette, da du her med får indsigt i, hvad kommunens holdning osv. er til din sygedagpengesag.

De bedste ønsker fra Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 13:56   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bliv her på DIN tråd.....

Kære Sandie75, så bliver det lettere at råde dig fremover.

Velkommen til.

Du nævner:"jeg tror ikke at jeg tør gennemgå den operation gennem halsen"

Som nævnt bliv her på DIN tråd. Der dukker mange spørgsmål op i fremtiden!

Men at du er havnet på Glostrup skal du gælde dig over. Her og nu er det dit helbred, som er det vigtigste. At lægerne tilbyder dig en CT-scanning og muligvis operation for en discus-prolaps viser at du er på rette vej.

Først, når resultatet fra CT-scanningen kendes vil lægerne råde dig. Hvis lægerne råder dig til operation skal du være dig bevidst om at det gør de kun i alle nødvendigste tilfælde. At blive opereret for en discus-prolaps igennem halsen skal du ikke være så skræmt over. Det er en forholdsvis lille operation.

Og iøvrigt rutine på neurokirurisk afd. Så brug ikke unødvendige kræfter på noget som sandsynligvis vil hjælpe dig.

Alle de andre spørgsmål om de praktiske ting med kommunen, lovgivningen og sagsbehandling skal der nok findes en løsning på. Nyd nu at du er havnet her på k10 og skal ud på Glostrup, hvor de er ret professionelle.

Fra nu af skal du følge disse råd:

Alt foregår på skrift, ingen tlf samtaler med det offentlige.
Søg aktindsigt hos ALLE implicerede parter, hospital, læger, speciallæger, kommunen.
Kommune http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html
Læge http://www.k10.dk/media/aktindsigt_ved_laege.html
Hold orden i disse papirer, der kommer flere end din fantasi kan forestille.
Stille og roligt, når du har overskud, sæt dig ind i lovgivningen. Med hjælp af k10.
Sæt dig ind i "spillets regler" som ikke er at hverken at lyve eller fake. Men systemet forventer at du "synger" en bestemt melodi.

Hvis du tilbydes en operation og denne foretages skal du også kende genoptræningsreglerne. Mere herom senere.

Mange hilsner
Peter

Sidst redigeret af phhmw; 17-02-2010 kl. 14:14.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 19:10   #9
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Hej Peter

Tak for dit svar...

Med hensyn til operation, så tror jeg at jeg vælger at takke nej (hvis dette bliver aktuelt, venter lige CT scanning) og det gør jeg fordi der er en chance for at blive lam og andre komplikationer og det skræmmer mig.
Jeg syntes som det er nu, en stor beslutning ud fra at der er 25% chance for at efter operation at der vil være de samme smerter eller værre. Operationer skal man ikke tage let på og jeg har da været opereret før, men ved de operationer har der ikke været så store risikoer. Men det er rart at vide. at de er kompetente på Glostrup, det er da betryggende :-)

Jeg har nu lavet en mappe og gør som i alle siger, vil få alt på skrift.

Og mange tak for dine link, jeg vil nu bede om aktindsigt i mine papirer, for min sagsbehandler mener jo heller ikke at jeg er flexjob berettiget, hvilket jeg er ret forundret over.
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2010, 20:42   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ingen beslutninger i stressede perioder...

Kære Sandie75

Lyder fornuftigt at du har en holdning og ved hvad du vil, men.......læs lidt om operationen her http://www.glostruphospital.dk/menu/...s+i+halsen.htm

Men jeg råder dig alligevel til at afvente dine beslutninger indtil lægerne har talt. Jeg ser du bor nær Ringsted og sandsynligvis har køremulighed.

Her anbefaler jeg dig til at læse følgende link: http://www.k10.dk/showthread.php?t=5...teddy+%F8feldt som taler for sig selv,

og så i ellers tage den med de 25% med et vist forbehold. Indtil du har talt med den læge der evt skal operere dig. Intet er jo sikkert endnu.

Læs nu lidt om de link jeg har anbefalet dig, sov på det og vend gerne tilbage hvis du har specifikke spørgsmål om operation og genoptræning.

Hilsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mister måske sygedagpenge BjarneV Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 08-09-2012 12:03
Flere syge mister sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 03-05-2012 21:40
Flere mister sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 03-05-2012 09:30
Hvor mange mister sygedagpenge? nilla Alt det andet 8 14-06-2010 19:32
Jubler, når folk mister sygedagpenge Risa Politik og Samfund 17 29-12-2009 17:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension