K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-02-2016, 03:11   #81
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Abdul:
Men de kræver ikke at man selv viser den slags dokumentation.
Udskrift over konti, der kræver det borgers samtykke. Oplysninger fra andre offentlige myndigheder, kan de selv hente.
Så de kan godt tjekke skatte oplysninger.

"§ 11 a. Myndigheden kan efter forudgående samtykke fra den, der søger om eller får hjælp, forlange, at andre offentlige myndigheder, uddannelsesinstitutioner, sygehuse, læger, psykologer, autoriserede sundhedspersoner i øvrigt og personer, der handler på disses ansvar, arbejdsløshedskasser, pengeinstitutter, arbejdsgivere og private, der udfører opgaver for det offentlige, giver oplysninger om den pågældende, der er nødvendige for at behandle sagen. Dette gælder også oplysninger om en persons rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, ligesom myndigheden kan indhente lægejournaler, sygehusjournaler eller udskrifter heraf. Myndigheden kan forlange, at der optages retsligt forhør i overensstemmelse med retsplejelovens § 1018, hvis oplysningerne ikke videregives.

Stk. 2. Myndigheden kan uden samtykke til brug for behandlingen af en enkelt sag eller til brug for generel kontrol kræve oplysninger om økonomiske forhold og ferieforhold om den, der ansøger om eller får hjælp, og dennes ægtefælle eller samlever, fra andre offentlige myndigheder samt fra arbejdsløshedskasser. Tilsvarende oplysninger kan indhentes om andre husstandsmedlemmer. Oplysninger kan samkøres og sammenstilles med data fra myndighedens egne, andre myndigheders og arbejdsløshedskassers it-systemer, når dette er nødvendigt for at kontrollere, om betingelserne for at yde hjælp er opfyldt, herunder med henblik på efterfølgende kontrol af, om der er sket fejl eller misbrug i forbindelse med ydelse af hjælp. Oplysningerne kan indhentes, selv om den person, som oplysningerne vedrører, ikke bor i den kommune, som indhenter oplysningerne. "

Så når det er konto-udskrift er der tale om stk 1.
Når det er at tjekke oplysninger med det skat har kendskab til, er det stk 2.

Og hvorfor skulle de bede om dokumentation som de allerede kan hente fra skat?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2016, 09:15   #82
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Præcis, de kunne - efter han havde skrevet under på en samtykkeerklæring - selv hente oversigten fra skat. Samt se alle hans pensionsordninger.

Det eneste de har bedt om, var kontoudskrifterne fra egen bank fra 1-11-15 til 9-2-16.

Og det har nok været for at se, om han har taget større beløb ud i perioden. Eller for at se, om han havde indestående formue.

De sagde selv til det indledende 1 møde, at de nok selv skulle indhente alle oplysninger. Men han fik så brev om det med banken alligevel.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2016, 13:36   #83
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Præcis, de kunne - efter han havde skrevet under på en samtykkeerklæring - selv hente oversigten fra skat. Samt se alle hans pensionsordninger.

Det eneste de har bedt om, var kontoudskrifterne fra egen bank fra 1-11-15 til 9-2-16.

Og det har nok været for at se, om han har taget større beløb ud i perioden. Eller for at se, om han havde indestående formue.

De sagde selv til det indledende 1 møde, at de nok selv skulle indhente alle oplysninger. Men han fik så brev om det med banken alligevel.
Han skal lige læse dem samtykkeerklæring igennem.
Giver den tilladelse til at de kan hente fra læger/behandlere?
Der har nemlig været nogen tilfælde hvor kommunen har hentet 10+ år gamle papirer, fra behandlere der ikke var relevante. Så det kan anbefales, at man siger at de kan spørge om lov inden de henter noget, så man ved hvilken behandler de henter fra
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2016, 18:00   #84
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, vi læste den godt igennem, men sagde ja til de godt må indhente informationer fra læger og behandlere, men det gjorde vi udelukkende, fordi han ikke har nogen historik hvad angår dette. Dette er hans første sygeperiode, og hans første gang på kontanthjælp.

Dog har han været opereret for brok to gange, men var ikke sygemeldt, da han valgte at blive opereret i sine ferier, og derfor kunne starte på arbejde efter ferien.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2016, 19:41   #85
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Godt i er opmærksomme på det
Jeg har også bare givet dem lov til at hente det de behøver
Havde en læge på et tidspunkt, der gav mig antidepressiv medicin. Det hjalp ikke rigtigt. Hun sagde at så skulle jeg bare stoppe med dem igen.
Hun skrev dog i min journal, at jeg var stoppet med dem, fordi jeg havde fået det bedre o.O

Det er heldigvis lang tid siden, og det er ikke nævnt i min sag nogen steder. Men kan ikke lade vær med at tænke: Hvad nu hvis de havde hentet de papirer, og havde lagt vægt på den udtalelse?

Så det er mest i tilfælde af, at man måske har været ved en behandler, der ikke har forstået ens situation, og kan komme med udtalelser, der skader ens sag.
Men hvis der ikke er nogen af den type problemer, så er de ting de henter, noget der hjælper ens sag
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2016, 00:44   #86
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, pyha, man har nemlig før hørt om, at de hænger sig i gamle udtalelser, og at folk ikke kan komme videre, selvom udtalelserne er gamle og ikke længere er relevante for sagen.

Han ringede for øvrigt her tidligere på aftenen og sagde, at han var berettiget kontanthjælp - han havde fået brev på e-boks. Dog manglede de lige den sidste sygedagpengemeddelelse, fordi hans sygedagpenge ophørte d 5 Februar......ved ikke hva' de skal med dét, det er jo også bogført på kontoudskriftet for Februar
Men okay, så tager vi turen igen i morgen til jobcentret og får afleveret det.

Som tak for hjælpen (med sagen) er jeg blevet inviteret på middag et valgfrit sted d 3 Marts og jeg har fået nye tænder Så kan vi teste om jeg også kan tygge, hahahahahaha.....

Tror jeg vil på indisk restaurant, det er længe siden, og jeg elsker deres buffet
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-02-2016, 23:46   #87
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii da!

Det var en noget slukøret ven der ringede i formiddags og sagde, hans kontanthjælp ikke var gået ind. Så jeg sagde han skulle kontakte ydelsesservice.
Ydelsesservice sagde så, at de ikke havde modtaget den sidste sygedagpengemeddelelse - og det var jo den vi var ude med i Torsdags, og fik kvittering for, at den både var afleveret OG videresendt til ydelsesservice. Ydelsesservice sagde han så måtte aflevere en ny i morgen, for den var ikke modtaget.
Og min ven blev rigtig ærgerlig og irriteret i røret, men pludselig udbrød hun, at hun lige havde fundet den, og at den havde forputtet sig mellem de andre papirer.

Hun sagde hun ville sende pengene i dag. Men, nu har han lige ringet og sagt, de stadig ikke er gået ind. Og her tænker jeg, at det vel er normalt der lige går en bankdag eller to, inden de rammer kontoen - har i erfaringer?

Han skal jo betale regninger i morgen og er nu bange for, at alle regningerne bliver afvist. Det skete nemlig ved overgangen til sygedagpenge, og der skulle han selv ringe rundt og få det hele betalt, da pengene endelig gik ind - og de fleste tog et gebyr for for sen indbetaling.

Sgu da også uheldigt.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 08:39   #88
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Ydelsesservice sagde så, at de ikke havde modtaget den sidste sygedagpengemeddelelse - og det var jo den vi var ude med i Torsdags, og fik kvittering for, at den både var afleveret OG videresendt til ydelsesservice. Ydelsesservice sagde han så måtte aflevere en ny i morgen, for den var ikke modtaget.
Og min ven blev rigtig ærgerlig og irriteret i røret, men pludselig udbrød hun, at hun lige havde fundet den, og at den havde forputtet sig mellem de andre papirer.


Inden det hele blev digitalt oplevede jeg, at få et brev om, at kommunen ikke havde modtaget den dér man skulle udfylde hvis man var reelt enlig.
Jeg fandt kvitteringen for modtagelse frem og ringede, fik en ganske fornuftig medarbejder i røret, som også undrede sig, for sedlen var jo lige dér.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 17:08   #89
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
helenekr:
De er i stand til at lave en straksudbetaling, der kommer efter 1-2 timer mener jeg det er.
Så hvis de påstår andet, passer det ikke
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2016, 18:01   #90
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser


Inden det hele blev digitalt oplevede jeg, at få et brev om, at kommunen ikke havde modtaget den dér man skulle udfylde hvis man var reelt enlig.
Jeg fandt kvitteringen for modtagelse frem og ringede, fik en ganske fornuftig medarbejder i røret, som også undrede sig, for sedlen var jo lige dér.
Jamen, er det ikke bare TYPISK

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
helenekr:
De er i stand til at lave en straksudbetaling, der kommer efter 1-2 timer mener jeg det er.
Så hvis de påstår andet, passer det ikke
Pengene kom i dag, men han havde ikke fået forsørgersats. Han havde fået omkring 11.000 kr og efter skat var udbetalingen 9400 kr

Så om det er fordi han bare ikke kan få forsørgersats, eller, om det er fordi de har modregnet noget med de sygedagpenge, tør jeg ikke sige.
Jeg har sagt han skal ringe og spørge dem i morgen - for de havde lukket i dag, da han opdagede det.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension