K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-12-2011, 20:57   #61
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
EU lande/ næsten 6 måneder om året. Disse regler gælder også folkepensionister.
Du nævner selv 6 mdr., så er der vel også nogle regler, som førtidspensionister skal huske at fortælle til kommunen om ikk? Kan ikke lige forstå, hvad du siger nix til... Jeg har ikke nævnt hvor mange måneder, det skal være for at fortælle det til kommunen, når de skal på ferie i lang tid, for det ved jeg ikke noget om (og gad ikke finde det)...

Du må gerne henvise til en lov eller andet, som fortæller de 6 mdr., så vi andre kan være sikre på, om det er rigtigt.
Der kom nemlig en ny regel for et stykke tid siden, hvor hvis man f.eks. var længe væk fra danmark, så skal man meddele det til kommunen, men hvor længe det var, husker jeg ikke..

Til Ninja: din link virker ikke....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 21:04   #62
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Jaja, men hvis man fx skal ud af EU i mere end 2 mdr, så skal man melde det.......så HELT fri som førtidspensionist kan man ikke sige man er.

Selv holder jeg utrolig meget af Syrien (Damaskus) i ikke urolige tider.
Nu tror jeg at alle som fik tilkendt FP efter nye regler har læst om evt. ophold i udlandet og udenset om man har lov til at være bortrejst 2 eller 6 måneder, 14 dagens frist til at returnere erklæringen er under alt kritik og er ikke andet end kommunens provokation.

Kontrol med om man er alene eller ej er helt ok, men det er fristen som er noget i vejen med...
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 21:14   #63
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Du må gerne henvise til en lov eller andet, som fortæller de 6 mdr., så vi andre kan være sikre på, om det er rigtigt.
Der kom nemlig en ny regel for et stykke tid siden, hvor hvis man f.eks. var længe væk fra danmark, så skal man meddele det til kommunen, men hvor længe det var, husker jeg ikke..
http://www.penst.dk/Pension/Dansk-pe...-udlandet.aspx

"...Som midlertidigt ophold i udlandet anses ophold i almindelighed af indtil 1 års varighed. Gentagne udlandsophold anses normalt kun for midlertidige, hvis de ikke strækker sig over mere end 3-4 måneder per gang, og de samlede udlandsophold ikke strækker sig udover 6 måneder i løbet af 1 år...."
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 21:31   #64
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
“…Ole Pass, der er formand for socialcheferne, kalder det fornuftigt, at enlige førtidspensionister får en frist på 14 dage til at underskriver en tro og love-erklæring om, at de ikke lever sammen med nogen….”

Det ser altså ud til, at som førtidspensionist skal man sidde og være lakket til i dk, uden mulighed til at tage fks. på ferie.
Fristen på et svar brev/erklæring er kun på 14 dage.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/12/27/120056.htm

Klar provokation fra kommunens side. Kommunens paranoia er gået over gevindet.

Kvinden som har modtaget brevet har fuldstendigt ret i det hun siger.

hva ka man sige................tyv tror hver mand stjæler
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 13:56   #65
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat:
Omfattende SU-snyd i Skovparken
http://www.dr.dk/P4/Trekanten/Nyhede.../28/120927.htm

Citat:
Unge svindlere skal betale 600.000 tilbage
http://www.tvsyd.dk/artikel/134092:U...00-000-tilbage

Vi diskuterede længere oppe i tråden, at kommunerne ville have udvidede beføjelser i jagten på socialt bedrag. Men kommunerne klarer det jo allerede godt uden...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2011, 13:53   #66
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat:
Sociale bedragere skal fanges med omfattende elektronisk overvågning

Eksperter kalder det ’elektronisk dyneløfteri’, mens kommunerne jubler. Et nyt it-system skal hjælpe kommunernes kontrolgrupper med at fange sociale bedragere, men den elektroniske overvågning sætter nye standarder for, hvad myndigheder tillader sig at registrere, lyder kritikken
http://www.information.dk/288974

Det nye system fra KMD findes åbenbart allerede og bruges allerede flittigt. Jeg går absolut ind for at sociale bedragere skal stoppes og straffes. Meeen ville nødigt havne i "den varme stol", pga en ex-partners problemer, når jeg ikke selv har gjort noget galt...

Mht. sagen i Esbjerg, så forstod jeg det sådan, at det skema, der skulle underskrives var en udviddet tro og loveerklæring. Bl.a. skulle man også skrive under på, at man ikke handlede ind med andre eller spiste mad med andre regelmæssigt. Det ville fx indebære, at man ikke regelmæssigt måtte dele et tilbud med en anden, og dét er altså at gå for vidt...!

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2011, 09:28   #67
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Man må ikke håbe at vedkomne Førtidspensionist har hjælp til indkøb i form af hjemmehjælp eller lign.!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2011, 11:34   #68
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Big brother anno 2011

Tak Risa for at få tråden tilbage på sporet igen!

Jeg har også læst artiklen fra Information, se link hos Risa, og det undrer mig (ja, undskyld mig) at man endnu engang ikke kalder en spade for en spade, men forsøger at få disse lister til at have mere en positiv kontonation ved at kalde dem undringslister end deres funktion egentlig har.

Det er jo vel klart for alle med et min. af skolegang, at ordet kontrol og undren ikke har samme betydning.

Selve IT-løsningen fra KMD hedder jo faktisk Kontroludtræk, hvilket jo også må siges de er. Men vupti i kommunernes regi bliver det pludselig til "undringsliste".

Men funktionen er flg.:

Citat:
kommunerne kan lave omfattende registersamkøringer af samtlige oplysninger om borgerne fra de forskellige myndigheder under kommunen.Kommunerne kan selv vælge hvilke slags sammenfald i folks personlige oplysninger, der skal ’poppe op’ som mistænkelige og på den baggrund ende på kommunens såkaldte undringsliste.
Citat:
»Undringslisterne skal ses som et indledende værktøj i en længere og kvalificeret sagsbehandling, og fordi man er havnet på en undringsliste, er det selvfølgelig ikke nødvendigvis udtryk for, at man har gjort noget forkert,« siger domænechef Michael Vistisen.
Men viser fint, at man har lov til at mistænkeliggøre samtlige borgere, der modtager en el. anden form for offentlig ydelse, hvilket alle gør på den ene el. anden måde. Men da der jo også skal undersøges efterflg., kan man jo udmærket forestille sig, hvilke grupper borgere der mest intensivt bliver udsat for netop denne mistænkeliggørelse eft. sloganet: pga. denne el. hin ydelse er man pr. def. en person, som må holdes øje med. HVIS man nu skulle falde ind under de få procent, der misbruger systemets ydelser. Dvs. vi opbygger et samfund, hvor mistillid er en meget stor faktor, og hvor man bliver mødt med dette som udgangspkt.

Igen vil jeg påberåbe mig nogle politikere, der har mands- el. kvindemod til komme frem af busken og få en debat igang om det er den slags samfund, man mener at vi skal efterstræbe i DK, hvor borgerne uden at have gjort noget bliver mistænkeliggort indtil det modsatte er bevist. Dvs. omvendt retsstilling i forhold til store dele af vores juridiske system.

Og ikke mindst straks få lukket denne gråzone lovgivningsmæssigt


Min overskrift på dette indlæg begrunder jeg i flg. citater fra Informations artikel:

[QUOTE]ifølge jurist og tidligere lektor i socialret på Den Sociale Højskole i København Simon Thorbek sætter KMDs it-system helt nye standarder for, hvor langt kommunen går i forsøget på at fange de sociale bedragere.

»Det er et skred i forhold til, hvad myndigheder før har tilladt sig at registrere om borgerne. Det virker som om, at den offentlige forvaltning forsøger at prøve af, hvor grænserne går for, hvad de kan tillade sig,« siger han og bakkes op af Charlotte Bagger Tranberg, som slår fast, at det ikke er direkte i strid med persondataloven, men at denne slags registersamkøringer ligger i en juridisk »gråzone«.[/QUOTE]

Link til artikel: http://www.information.dk/288974

Mine fremhævninger.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2011, 14:01   #69
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Citat:
...for at få tråden tilbage på sporet igen!
Gunvor, det var så lidt Det er jo et vigtigt emne, så det er med at holde sig ajour med hvad der sker på det område. Socialt bedrageri er ikke ok, men respekten for folks privatliv og tilliden må ikke lide under det. Og lige nu virker det som om, kontrollen er kommet ud på en glidebane, hvad dét angår... Og jeg skyder skylden herfor på den fejlslagene fattigdomsdebat! For folk på offentlige ydelser må ikke snyde (nej, bestemt ikke!), men det er "ok", at folk med lønindtægt liiige skriver bare lidt mere på skadesomgørelsen til forsikringen eller laver lidt fikst mht. jobgoder...

Noget helt andet jeg efterfølgende kom til at tænke på mht artiklen om socialt bedrageri, det er, at det fornyligt blev krævet, at kontanter skulle afskaffes, da det var en dyr betalingsmetode for butikkerne. Folk skulle fremover KUN kunne betale med dankort mv. Så har kommunerne endnu mere, de kan kontrollere med. Og i kombination med en eventuel indførsel af gps roadpricing, er vi ski da helt under kontrol... Så kan de jo nærmest lige så godt krybe ned under dynen til os... Ja, big brother is watching you...!

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2011, 14:37   #70
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Thumbs down

Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Noget helt andet jeg efterfølgende kom til at tænke på mht artiklen om socialt bedrageri, det er, at det fornyligt blev krævet, at kontanter skulle afskaffes, da det var en dyr betalingsmetode for butikkerne. Folk skulle fremover KUN kunne betale med dankort mv. Så har kommunerne endnu mere, de kan kontrollere med. Og i kombination med en eventuel indførsel af gps roadpricing, er vi ski da helt under kontrol... Så kan de jo nærmest lige så godt krybe ned under dynen til os... Ja, big brother is watching you...!
Det er dog ekstremt iøjnefaldende, når jeg læser svenske, tyske og franske aviser, at denne ækle borger-rævse-overvåge-kontrol-metode er stort set fraværende i de lande, vi plejer at sammenligne os med. Jeg er alvorlig bange for, at vi kommer til at udvikle et, fra gamle dage velkendt "lille-lands-syndrom" der inderigspolitisk vil føre til fascistoide tendenser i det indre samfund, og derved skabe vilkår, anstændige mennesker ikke har anden udvej, end at flygte fra. Det er sket før i historien....
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du været mistænkt for social bedrageri ? DSH Metropol Politik og Samfund 18 26-05-2013 23:20
social bedrageri hvornår ? nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 01-07-2011 13:58
DR 21 søndag Odenseaneren Lægekonsulenternes Rolle 17 21-06-2011 01:51
social bedrageri - misbrug af kommende regler. adbib Politik og Samfund 88 01-08-2010 11:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension