K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2011, 08:13   #61
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Hej Helene
Jeg har det ligesom dig - de beregninger jeg lavede med start som 45-årig - der kunne jeg heller ikke se den store gevinst. Jeg har lavet min egen opsparing som jeg jo så ikke skal betale skat af
KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 09:03   #62
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
tilmelder mig 100 procent når jeg får pension

kommunen betaler 2 gange mere end man selv skal indtale
samt er denne verden meget usikker og ingen ved hvad jeg kan få om 30 år
i folkepension eller tillæg


men kan da godt se for dem der kun har en offenlig FP, at formue ikke kan betale sig
sådan som det ser ud nu
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 13:08   #63
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 15
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Man kan sagtens framelde sig sup-ordningen igen. Min veninde har frameldt den (sidste år) og de penge som hun så har indbetalt, får hun som en gangs beløb når hun fylder 65 da rådighedsbeløbet ellers vil være under 100 kr.

Man kan senere også tilmelde sig igen, hvis de mod forventning alligevel skulle få den tanke at reelt hjælpe folkepensionisterne med et beløb der VIRKELIG kan hjælpe overgangen........ Sådan som det er nu, kan det være bedøvende ligemeget.....

Tænk, når min veninde bliver 65 år (hun er 63 år nu), så går hun næsten 3000 kr ned!!! Det er fandeme mange penge! Og man bliver jo ikke mere rask fordi man fylder 65 eller få færre regninger.......

Man skal nok bare følge sin mavefornemmelse! Min mavefornemmelse er bestemt ikke god, men den kan jo være god for andre. Lige som SUP ordningen gør mig ekstremt utryg, så giver den måske andre en følelse af tryghed??

Samtidig bryder jeg mig heller ikke om den ide, at DE skal administrere ens penge. Hvorfor ikke bare stille de penge til rådighed for folkepensionisterne, så de selv kan vurdere hvor de skal bruges, og hvornår. Det er jo for dælen da deres egne penge.....

Og hvad mere interessant er, at pengene slet ikke indgår i boet Ametyst!
Retten til at få udbetalt beløb i forbindelse med dødsfald BORTFALDER når du er fyldt 65 år. Lige som de heller ikke kan udbetales hvis du dør FØR du er fyldt 65 år!!!

Men. Her kommer redningen så. HVIS du har sup opsparingen på en særskilt konto i ATP, så udbetales indestående til boet.

Så her vil jeg da klart anbefale folk at få flyttet opsparingen over i ATP, HURTIGT!!! Hvis de ikke allerede HAR gjort det.....

Der er også nogle få livsforsikringsselskaber der udbetaler opsparingen til boet, hvis man har haft opsparingen der.

Så hvis folk absolut vil være tilmeldt, så ryk den endelig over i ATP på en særskilt konto.....
Jeg vil lige kommentere det jeg har fremhævet i dit indlæg.

Nu har jeg ikke kontaktet ATP for at får bekræftet om du har ret i om boet får udbetalt hele indestående beløb eller ej. Men jeg har mine tvivl, om det er et godt råd du giver, at flytte opsparingen over i ATP, da jeg læser på ATP´s hjemmeside om udbetaling ved død http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect...d/ved_doed.htm

Citat fra ATP
Citat:
Udbetaling ved død
Dine efterladte får udbetalt et engangsbeløb fra ATP Livslang Pension, når du dør. De får altså ikke de penge, du har indbetalt. Til gengæld får hver efterladt 50.000 kr. før afgift til staten. I nogle tilfælde er beløbet højere eller lavere.
og citat igen fra ATP

Citat:
Du kan ikke testamentere din ATP
Du kan heller ikke indsætte en begunstiget. Hvis du er begyndt at modtage ATP Livslang Pension, ophører pensionen, når du dør. De bidrag, du har indbetalt, bliver heller ikke udbetalt til boet.
For mig at se, skal man ikke flytte opsparing til ATP.

Nu faldt 10 øren, hvorfor ATP er det bedste pensionsselskab til at forrente indbetalingen. De lever højt på at før dør hurtigst muligt, så de kan give den afdødes restbeløb til dine tidligere kollegaer.
Men det er jo esensen i "Livslang Pension" for de der lever længst.

Måske har du ret i, at det bedste er at spare op på en privat konto, for ikke at blive modregnet i diverse tilskud som f.eks boligsikring.

Men som andre indlæg stiller spørgsmålstegn ved, om folkepensionen findes om 20-30 år, kan jeg ikke lade være at stille det spørgsmål, hvad fjerner politikkerne først, folkepensionen eller "de små" udgifter til boligsikring, varmehjælp osv.?

Hvis jeg var trængt op i en krog og skulle vælge, var det folkepensionen der blev bevaret, og alle de ekstra tilskud måtte dø. Det ville spare en masse administration.

Jeg er tilmeldt sup-ordningen, men vil da overveje at blive afmeldt igen og indbetale pengene på en kapitalpension istedet for, så man "hæver" grænsen (ca. 67.800) for at blive modregnet 30% i førtidspension, hvis man har 100.000 kr. udover førtidspension.

Beregn selv på pensionsberegneren
https://www.borger.dk/SELVBETJENING/...spx?sbid=15021

Mvh Mr x
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 14:37   #64
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
Du blander tingene sammen. De 50.000 til efterladte, hvis man dør før folkepensionsalderen, vedrører kun ATP ikke SUPP. Saldoen på ens SUPP-konto udbetales til boet -40% afgift til staten, hvis man dør før pensionsalderen.
/Frank
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 14:45   #65
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Mit råd er at i skal holde øjnene med saldo på SUPP. Jeg fik i sidste uge medhold i min sag og kommunen skal indbetale til min SUPP 4600 kr.
Kommunen har indrømmet sit fejl.

Sidst redigeret af Karo; 01-07-2011 kl. 14:51.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 17:30   #66
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 15
extra er ny på vejen
Citat:
Du blander tingene sammen. De 50.000 til efterladte, hvis man dør før folkepensionsalderen, vedrører kun ATP ikke SUPP. Saldoen på ens SUPP-konto udbetales til boet -40% afgift til staten, hvis man dør før pensionsalderen
nemlig om så du havde 1234 millioner til at stå og dør før pension alderen får kone osv kun de 50.000 kroner minus 40% skat = ca 30.000.resten går i en pulje så man kan næsten sige de penge gives/tage fra de rige der dør før pension alderen for at folk der har mindre en 50.000 kr indestående kan ubetale til deres bo.det er sådan jeg har forstået det hele fra atp af efter længere samtale med dem.
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 18:39   #67
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Hvordan og hvor holder du øje med supp ?
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 18:58   #68
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af jomfruen Se meddelelser
Hvordan og hvor holder du øje med supp ?
Netop!!!, ingen steder kan du se hvornår og hvor meget kommunen indbetaler.

Den måde jeg fandt ud af, at der var noget fusk med kommunens indbetalinger, var efter jeg bed ATP/SUPP om en specificeret oversigt og den fik jeg så.

Det eneste man få fra ATP/SUPP er saldo og det få man kun en gang om året i juni måned.

Kommunen fifler med sin 2/3 del og indbetaler den først næsten en måned efter udbetalingen af førtidspension, dvs. de trækker din 1/3 den fra din pension og overføre den på kommunens konto, venter næsten 1 måned med at indbetale hele gilen til ATP/SUPP. Smart ikke? Det er til at sig over kommunens opfindsomhed.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 19:03   #69
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 15
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frankmj Se meddelelser
Du blander tingene sammen. De 50.000 til efterladte, hvis man dør før folkepensionsalderen, vedrører kun ATP ikke SUPP. Saldoen på ens SUPP-konto udbetales til boet -40% afgift til staten, hvis man dør før pensionsalderen.
/Frank
Du har ret. Jeg havde bare lige glemt det med den særlige konto hos ATP, udbetales indestående til boet, det stå sort på hvidt på den tilmeldingsseddel man få tilsendt. Min konto er hos ATP.

Men men men hvis jeg læser korrekt på ATP http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect...df?MOD=AJPERES side 29

konverteres ens særskilte konto til Livslang pension ved overgang til folkepension. Så blandes dine SUPP konto på 150.000 kr sammen med arbejdsmarkedes opsparing på "Livs lang pension". Hvad sker der hvis man dør som nybagt folkepensionist, mister boet så ens SUPP penge, nu de er konverteret til livslang pension?

Dvs. at dør man inden 65 år, udbetales SUPP til boet, men dør man efter 65 år får boet kun en engangsudbetaling på ca. 50.000 kr, resten scorer ATP, hvis jeg forstår korrekt?

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect...aling_ved_doed

Citat fra ATP side 29
Citat:
Den Supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister
(SUPP) tilbyder førtidspensionister særligt fordelagtige
muligheder for at spare op til livslang pension. Når førtidspensionisten
i 2010 indbetalte 150 kr. om måneden til SUPP, bidrog
kommunen til opsparingen med yderligere 300 kr. om
måneden.
Det er frivilligt at være med i SUPP. Knap 4 ud af 10 førtidspensionister
har tilmeldt sig, og tilslutningen er stigende.
Livsvarig udbetaling
SUPP er en individuel opsparingsordning, der konverteres til
livslang pension i ATP, når førtidspensionisten bliver 65 år.
Medlemmer, som kun har optjent en mindre samlet pension,
får pensionen udbetalt som et engangsbeløb.
Ved udgangen af 2010 var 90.000 førtidspensionister tilmeldt
SUPP. Der blev i 2010 indbetalt 425,1 mio. kr. i bidrag. Ved
årets udgang havde kontohaverne et indestående på tilsammen
2,0 mia. kr., svarende til ca. 22.300 kr. i gennemsnit.
De samlede udbetalinger udgjorde 119,9 mio. kr. i 2010. Heraf
blev 93,4 mio. kr. konverteret til ATP Livslang Pension, mens
26,5 mio. kr. blev udbetalt som engangsbeløb. Af disse blev
2,2 mio. kr. udbetalt i forbindelse med pensionering, mens
24,3 mio. kr. blev udbetalt i forbindelse med dødsfald.
Jeg blander nok tingene sammen og er stadig forvirret og må nok kontakte ATP om fakta. Men det ville da være fint om nogen K10ér kunne fortælle hvad der er rigtigt, og meget gerne med et link til hvor det står.

Mvh Mr X
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2011, 19:06   #70
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Har lige fundet det ....man kan logge ind på ATP med nemid så kan man se indbetalinger

Min passer fint og der er indbetalt som der skal
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SUP - den supplerende arbejdsmarkedspension, L.S. Nyttigt at vide for Førtidspensionister 14 05-09-2012 12:29
[Info] SUPP - Supplerende Arbejdsmarkedspension Experimental Nyttigt at vide for Førtidspensionister 45 04-10-2011 15:13
Supplerende Arbejdsmarkedspension Pingu Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 01-08-2011 15:42
supplerende arbejdsmarkedspension Karo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 17-06-2011 09:55
Pjece om Den supplerende arbejdsmarkedspension zuza Et godt link! 0 24-02-2008 22:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension