K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-02-2011, 12:14   #51
Græshoppa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2011
Indlæg: 23
Styrke: 14
Græshoppa er ny på vejen
Kære Thomas, du skriver: "Jeg tror ikke på, at der er nogen der uddanner sig til socialrådgiver, hvis det ikke er ud fra et ønske om at hjælpe mennesker." Jeg tror, du skriver det, fordi du selv har evnen til og kender værdien af virkelig at hjælpe et andet menneske og være altruistisk i den proces.

Et lidt mere barsk syn på realiteterne kunne være:
1) Du kan blive sagsbehandler på baggrund af et 8-ugers kursus (ingen socialrådgiveruddannelse er nødvendig). Derfor vil jeg komme med det postulat, at hvis du ikke har nogen særlige evner og er arbejdsløs, så kan du jo lige gå ind og blive sagsbehandler for at tjene til dagen og vejen. Lad Jer ikke stikke blår i øjnene!

2) Mit tip på en typisk socialrådgiver er et menneske, der selv har oplevet sociale problemer i sin opvækst - ikke nødvendigvis i hjemmet, men måske også i form af et handicap. Personen har så været stærk nok til at klare sig (og hatten af for det!). Vedkommende får så lyst til at beskæftige sig med sociale problemer i sin senere karriere og vælger socialrådgiveruddannelsen. Han/hun føler en styrke og en kompetance, idet han/hun selv har klaret sine problemer - evt. med hjælp fra systemet. Imidlertid er der tale om mennesker, der i kraft af sin problemfyldte opvækst kan mangle nogle grundlæggende mellemmenneskelige værdier og færdigheder eller sagt på en anden måde - har en lavere nedre grænse end vi andre. Det gør dem faktisk rigtig kvalificerede til at overleve i et dårligt system, men desværre også dårlige til at hjælpe andre mennesker.

Min personlige holdning og den ER også fordomsfuld. Jeg ved bare, at hvis jeg skal til middagsselskab i fremtiden og kommer til at sidde ved siden af en sagsbehandler/socialrådgiver, så rejser jeg mig op og bytter plads.

Det fremgår jo ikke af det, jeg skriver, men jeg er faktisk blevet pseudo-hjemløs efter min sagsbehandling...
Græshoppa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 12:53   #52
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Græshoppa Se meddelelser
Kære Thomas, du skriver: "Jeg tror ikke på, at der er nogen der uddanner sig til socialrådgiver, hvis det ikke er ud fra et ønske om at hjælpe mennesker." Jeg tror, du skriver det, fordi du selv har evnen til og kender værdien af virkelig at hjælpe et andet menneske og være altruistisk i den proces.

Et lidt mere barsk syn på realiteterne kunne være:
1) Du kan blive sagsbehandler på baggrund af et 8-ugers kursus (ingen socialrådgiveruddannelse er nødvendig). Derfor vil jeg komme med det postulat, at hvis du ikke har nogen særlige evner og er arbejdsløs, så kan du jo lige gå ind og blive sagsbehandler for at tjene til dagen og vejen. Lad Jer ikke stikke blår i øjnene!

2) Mit tip på en typisk socialrådgiver er et menneske, der selv har oplevet sociale problemer i sin opvækst - ikke nødvendigvis i hjemmet, men måske også i form af et handicap. Personen har så været stærk nok til at klare sig (og hatten af for det!). Vedkommende får så lyst til at beskæftige sig med sociale problemer i sin senere karriere og vælger socialrådgiveruddannelsen. Han/hun føler en styrke og en kompetance, idet han/hun selv har klaret sine problemer - evt. med hjælp fra systemet. Imidlertid er der tale om mennesker, der i kraft af sin problemfyldte opvækst kan mangle nogle grundlæggende mellemmenneskelige værdier og færdigheder eller sagt på en anden måde - har en lavere nedre grænse end vi andre. Det gør dem faktisk rigtig kvalificerede til at overleve i et dårligt system, men desværre også dårlige til at hjælpe andre mennesker.

Min personlige holdning og den ER også fordomsfuld. Jeg ved bare, at hvis jeg skal til middagsselskab i fremtiden og kommer til at sidde ved siden af en sagsbehandler/socialrådgiver, så rejser jeg mig op og bytter plads.

Det fremgår jo ikke af det, jeg skriver, men jeg er faktisk blevet pseudo-hjemløs efter min sagsbehandling...
Det er jo ikke den enkelte sagsbehandler der sidder og laver reglerne. Mange retter deres vrede mod de forkerte. Findes der dårlige sagsbehandlere? JA, uden tvivl. Der er altid brodne kar, men man kan altså nu engang ikke skære alle over én kam. Tænk, hvis sagsbehandleren rejste sig og byttede plads til en fest, fordi vedkommende var bange for at blive slået med en stol?? Helt ærligt.
Jeg tror det er en meget grov generalisering at sige, at folk uddanner sig indenfor det her, fordi de har haft en problemfyldt opvækst!
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 13:33   #53
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Græshoppa Se meddelelser
2

Mit tip på en typisk socialrådgiver er et menneske, der selv har oplevet sociale problemer i sin opvækst - ikke nødvendigvis i hjemmet, men måske også i form af et handicap. Personen har så været stærk nok til at klare sig (og hatten af for det!). Vedkommende får så lyst til at beskæftige sig med sociale problemer i sin senere karriere og vælger socialrådgiveruddannelsen. Han/hun føler en styrke og en kompetance, idet han/hun selv har klaret sine problemer - evt. med hjælp fra systemet. Imidlertid er der tale om mennesker, der i kraft af sin problemfyldte opvækst kan mangle nogle grundlæggende mellemmenneskelige værdier og færdigheder eller sagt på en anden måde - har en lavere nedre grænse end vi andre. Det gør dem faktisk rigtig kvalificerede til at overleve i et dårligt system, men desværre også dårlige til at hjælpe andre mennesker.
Det fremgår jo ikke af det, jeg skriver, men jeg er faktisk blevet pseudo-hjemløs efter min sagsbehandling...
Der er noget om det, en ret stor del af socialrådgivere har indvandrerbaggrund.

Sidst redigeret af Karo; 19-02-2011 kl. 13:39.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 14:45   #54
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Græshoppa Se meddelelser

Thomas: "Jeg tror ikke på, at der er nogen der uddanner sig til socialrådgiver, hvis det ikke er ud fra et ønske om at hjælpe mennesker." Jeg tror, du skriver det, fordi du selv har evnen til og kender værdien af virkelig at hjælpe et andet menneske og være altruistisk i den proces.

Et lidt mere barsk syn på realiteterne kunne være:

1) Du kan blive sagsbehandler på baggrund af et 8-ugers kursus (ingen socialrådgiveruddannelse er nødvendig). Derfor vil jeg komme med det postulat, at hvis du ikke har nogen særlige evner og er arbejdsløs, så kan du jo lige gå ind og blive sagsbehandler for at tjene til dagen og vejen. Lad Jer ikke stikke blår i øjnene!

2) Mit tip på en typisk socialrådgiver er et menneske, der selv har oplevet sociale problemer i sin opvækst - ikke nødvendigvis i hjemmet, men måske også i form af et handicap. Personen har så været stærk nok til at klare sig (og hatten af for det!). Vedkommende får så lyst til at beskæftige sig med sociale problemer i sin senere karriere og vælger socialrådgiveruddannelsen. Han/hun føler en styrke og en kompetance, idet han/hun selv har klaret sine problemer - evt. med hjælp fra systemet. Imidlertid er der tale om mennesker, der i kraft af sin problemfyldte opvækst kan mangle nogle grundlæggende mellemmenneskelige værdier og færdigheder eller sagt på en anden måde - har en lavere nedre grænse end vi andre. Det gør dem faktisk rigtig kvalificerede til at overleve i et dårligt system, men desværre også dårlige til at hjælpe andre mennesker.

Min personlige holdning og den ER også fordomsfuld. Jeg ved bare, at hvis jeg skal til middagsselskab i fremtiden og kommer til at sidde ved siden af en sagsbehandler/socialrådgiver, så rejser jeg mig op og bytter plads.

Det fremgår jo ikke af det, jeg skriver, men jeg er faktisk blevet pseudo-hjemløs efter min sagsbehandling...

@Thomas: Jeg har samme indtryk som dig - absolut - at socialrådgivere tager socialrådgiveruddannelse for at hjælpe mennesker. Men mange sagsbehandlere i vore dage er ikke uddannde socialrådgivere - men omskolede HK-ere, lærere mv - der er superopkvalificerede i kommunens skufferegler - fremfor at have overblik over samlet regelsæt - og som ikke har samme faglige og menneskelige ballast i uddannelse og efteruddannelse til at gennemskue og nedtrappe konflikter - fremfor at optrappe konflikter - som socialrådgivere.

@Græshoppa - 1: Utroligt, hvis en HK'er/ en lærer...efter 8 ugers introduktion - skulle kunne fungere som sagsbehandler - og jeg har læst i et af dine tidligere indlæg, at du selv har erfaring fra arbejde i jobcenter - måske qua introduktion på 8 uger - i det lange løb tror jeg, der er brug for ballast af en mere fuld socialrådgiveruddannelse - end 8 ugers introduktion - for at have menneskelig råstyrke og faglig pondus til at kende og følge love - i konkurrence med kommuners skuffecirkulærer om besparende tiltag.

@Græshoppa - 2: Jeg er enig med dig i din analyse, at socialrådgivere ofte er overlevere, der har overlevet og lært af opvækst med barske vilkår og ønsker at hjælpe andre i samme situation. Det har jeg faktisk meget respekt for! Du siger videre, de har lært at overleve under dårlige vilkår på arbejdsmarked. Heldigt for os, der behøver dem!

Det er sandt, at nogle bliver udbrændte og kyniske og mener, at andre som dem skulle kunne leve under dårlige arbejdsvilkår som dem.
Engang ville ledere og mellemledere på arbejdspladser spotte disse sagsbehandlere og give dem efteruddannelse, så de kunne få gejst og medfølelse og råstyrke med sig i arbejde igen!
Denne vinkel - har du faktisk beskrevet i et af dine tidligere indlæg - hvor du beskriver en stresset frontmedarbejder med tunnelsyn i sit arbejde, som undskyldte tunnelsyn med henvisning til ledelsespåbud - mens leder, som du opfølgende talte med, selv var venlig og havde overskud og helikoptersyn.

Hvis man oplever sagsbehandlere med tunnelsyn må man søge modvægt af at have bisidder med, med helikoptersyn, eller kontakte en leder/en politiker/en borgerrådgiver/en jurist/ en ekstern rådgiver/en læge med helikoptersyn.

Der er behov for helikoptersyn med menneskeligt og fagligt overskud og overblik i sagsbehandling - mennesker søger først hjælp - når de virkelig har behov - i grænsesituationer i liv - efter tab i liv - egen sygdom, børns sygdom, skilsmisse, konkurs, arbejdsløshed! Mennesker i sådanne situationer skal mødes med nærvær og medfølelse og nænsomhed og støttes videre i liv med menneskelig og faglig indsigt og erfaring og viden, synes jeg.

@Græshoppa - 3: Ærgerligt at opleve pseudohjemløshed på grund af, der manglede helikoptersyn i sagsbehandling - som der skulle være. Har du talt med leder/politikere/jurister/borgerrådgiver i kommune herom? Der må findes løsning på dilemma inden for lovs rammer.

Sidst redigeret af Katharina; 19-02-2011 kl. 19:11.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 15:04   #55
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Det er muligt, men jeg tror nu ikke på, at de alle sidder der bare for at genere borgerne. Der er altså mange, der også møder flinke og gode sagsbehandlere rundt omkring, det hører vi bare ikke så meget om, fordi de personer ikke har det samme behov for at offentliggøre deres oplevelser.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 15:06   #56
sibt
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 164
Styrke: 0
sibt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Der er noget om det, en ret stor del af socialrådgivere har indvandrerbaggrund.
Så er vi ved indvandrer IGEN, ikke Karo? Selvfølgelig med en konstatering af, at indvandrer fylder som negative sagsbehandlere og socialrådgivere.

HVOR findes der beviser på, at netop indvandrer i systemet er særlig hårde - på grund af deres baggrund/oplevelser?

IGEN skal en debat på k10 forplumres med negativet om specielt indvandrer.

Og jeg har haft mange sagsbehandlere/socialrådgivere i min sag/sager - sjovt nok, IKKE èn eneste med invandrerbaggrund, desværre.

Over and out fra denne tråd.
sibt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 15:17   #57
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Græshoppa Se meddelelser

Du kan blive sagsbehandler på baggrund af et 8-ugers kursus (ingen socialrådgiveruddannelse er nødvendig). Derfor vil jeg komme med det postulat, at hvis du ikke har nogen særlige evner og er arbejdsløs, så kan du jo lige gå ind og blive sagsbehandler for at tjene til dagen og vejen.
NETOP!

DET er årsagen til alle de lempfældige, ikke lovmedholdelige og alt for ofte dybt kænkende og respektløse håndteringer af vores sager.

Helt ærligt, hvornår har DU sidst haft en socialrådgiver inde i din sag?


Igen vel talt, sibt!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 15:21   #58
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sibt Se meddelelser
Så er vi ved indvandrer IGEN, ikke Karo? Selvfølgelig med en konstatering af, at indvandrer fylder som negative sagsbehandlere og socialrådgivere.

HVOR findes der beviser på, at netop indvandrer i systemet er særlig hårde - på grund af deres baggrund/oplevelser?

IGEN skal en debat på k10 forplumres med negativet om specielt indvandrer.

Og jeg har haft mange sagsbehandlere/socialrådgivere i min sag/sager - sjovt nok, IKKE èn eneste med invandrerbaggrund, desværre.

Over and out fra denne tråd.
Jeg har også haft mange, men ikke en eneste indvandrer - selvom jeg ikke ville have haft noget imod dét - har også haft mange socialrådgivere, så jeres påstande holder ikke altid.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 15:29   #59
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg har haft 5 sagsbehandler, 3 af dem havde Indvanderbaggrund, ligesom mig selv.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2011, 15:37   #60
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg har haft 5 sagsbehandler, 3 af dem havde Indvanderbaggrund, ligesom mig selv.
Altså hvad så? Det at de har en indvandrerbaggrund betyder da ikke, at de ikke kan finde ud af at gøre deres job ordenligt.

Jeg har også haft nogle sagsbehandlere på jobcentret, ingen af dem havde en indvandrerbaggrund....

Nogle af mine kollegaer fra min arbejdsplads har en indvandrerbaggrund, og jeg synes, de er ret dygtige.

Ligesom f.eks. jeg og nogle stykker har snakket om, at mænd ofte i virkeligheden er bedre til at gøre rent end kvinder! Det oplever vi nemlig på min arbejdsplads...

Lad være med at dømme andre mennesker pga. en baggrund, som du ikke har prøvet eller måske ikke kender til....

Som Thomas75 siger, så er det ikke sagsbehandlerne, der laver reglerne. Synes hans indlæg #52 og #55 er godt skrevet.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nogen der friske på lidt mand-til-mand.. Chas Politik og Samfund 1 13-06-2012 22:18
Ung mand død efter lykkepiller. Virker de allerede efter 11 dage? Indiansummer Politik og Samfund 35 27-03-2012 20:33
Mangler en stol KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 5 22-09-2011 16:57
hjælp til evt. stol.. susa71 Alt det andet 10 15-09-2011 13:54
Hvor finder jeg den stol? Camille Dit og Dat 6 22-09-2008 08:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension