K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-01-2012, 16:11   #41
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
LLO kan også være en god ting at kontakte. Det de gør, er at de så bliver dit talerør, men har som sådan ikke nogen magt alene. De skal også bruge bolignævnet, hvis man vil videre med en sag. De er gode at bruge, hvis man fx betaler for meget i husleje i forhold til standard. De er meget brugt i det private boligmarked, hvor man ellers er "herrens mark" ved høje huslejer.

Råderetsbeløb har som sådan ikke en nedre grænse, men individuel råderet bruges hvis lejer selv betaler nyt køkken eller bad, eller anden større forbedring.

Max-beløb der kan dækkes af boligselskabet er 110.000 kr (2009), så det er sikkert steget lidt.
Beløbet bliver så afskrevet i x antal år. Dvs., har du fx renoveret for 100.000 kr og du så vælger at flytte efter 3 år, får du 70.000 kr tilbage.
Sagen skal gå først via Beboerklagenævnet, for at gå videre til Boligretten. Alle sager vedr. amnent boligbyggerier skal først behandles af Beboerklagenævnet.

Men Beboerklagenævnet har begrænset kompetence og ikke alt blive behandlet af nævnet.
Hvis man ikke få medhold af Beboerklagenævnet kan man påklage afgørelsen til Boligretten.

http://www.kk.dk/Borger/BoligOgBygge...genaevnet.aspx

LLO er udmærket, fordi de har bygningskonstruktør som kan komme ( mod betaling ) med en faglig vurdering og udarbejde lejlighedens tilstandsrapport, som både Nævnet og Boligretten vil forholde sig til.

Med hensyn til råderetten, så jeg spurgte dig, om du skulle betale et gebyr for at oprette råderetssagen hos administrator, før du fik tilladelse til påbegyndelse af forbedringer/bad.

Hos mig skal de have flere tusinde kroner for at oprette sagen. Dog fremgår der intet om det, hverken fra vedtægter eller fra de dokumenter som jeg fik med lejekontrakten.

Selve beløbet af råderetten er den samme som hos dig.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 19:20   #42
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Med bolignævnet, mener jeg beboerklagenævnet, det er den daglige udtale af nævnet.

Gebyr for at oprette en råderetssag, hvilket formål har det? Har ikke betalt for det.

Du kan jo spørge dit selskab, hvilke § de benytter til at opkræve gebyr.

Jeg bor for resten i en afdeling af DAB.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 20:25   #43
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
...Gebyr for at oprette en råderetssag, hvilket formål har det? Har ikke betalt for det.

Du kan jo spørge dit selskab, hvilke § de benytter til at opkræve gebyr.
...
Det har jeg gjort med det same. Der gik flere dage før jeg fik henvisning til noget som har slet ikke med sagen at gøre.

Formålet med gebyret er kun et, at franarre penge fra folk og samtidigt tage lysten fra dem, til at investere noget som helst i boligen, så ved ens fraflytning kan de tjene pengene på at skrive mere eller mindre fiktive ting i fraflytningsrapport mens en fraflytter han ingen chance til at finde ud af om alt det er blevet gjort på hans regning.

Fra regnskabet fremgår det klart, at de tjener ret gode penge på folk som flytter fra ejendom.
Der findes faktisk kun en ganske lille gruppe som har beboet sine lejligheder i mange år.

Det er også derfor der kommer så få til de årlige afdelingsmøder.

Sidst redigeret af Karo; 20-01-2012 kl. 20:32.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 20:27   #44
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Så er de da efter dig, Pophår...

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Med bolignævnet, mener jeg beboerklagenævnet, det er den daglige udtale af nævnet.

Gebyr for at oprette en råderetssag, hvilket formål har det? Har ikke betalt for det.

Du kan jo spørge dit selskab, hvilke § de benytter til at opkræve gebyr.

Jeg bor for resten i en afdeling af DAB.
Jeg bor i en LEJERBO afdeling, hvor vi lige har fået nye køkkener i alle lejemålene. MEN - de familier, der inden beslutning om nye køkkener, selv havde indsat nye køkkener er blevet fritaget - og har dermed ikke fået nyt køkken.

Så det kan lade sig gøre. Ville da også være horribelt, hvis du skulle rive et flunkende nyt badeværelse ned.
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 20:41   #45
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zastrow Se meddelelser
Jeg bor i en LEJERBO afdeling, hvor vi lige har fået nye køkkener i alle lejemålene. MEN - de familier, der inden beslutning om nye køkkener, selv havde indsat nye køkkener er blevet fritaget - og har dermed ikke fået nyt køkken.

Så det kan lade sig gøre. Ville da også være horribelt, hvis du skulle rive et flunkende nyt badeværelse ned.
Fedt at høre, Zastrow. Ja, det er en hjernedød beslutning, vi kan kun være enige. Tror nu også beboerklagenævnet vil give mig medhold, hvis sagen kommer så langt. De vil måske gå ind i andre afgjorte sager og se på deres udfald af samme problem.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 23:03   #46
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis du klikker på det røde link på denne side, kan du se priserne vedr. råderet hos Boligselskabet Sjælland: http://bosj.dk/BEBOER/N%C3%A5r-du-bo...3%A5deret.aspx
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 10:02   #47
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hvis du klikker på det røde link på denne side, kan du se priserne vedr. råderet hos Boligselskabet Sjælland: http://bosj.dk/BEBOER/N%C3%A5r-du-bo...3%A5deret.aspx
Den grinte jeg meget af:

“… Udgiften for sagsbehandlingen bliver først tilskrevet ansøgerens husleje, når råderetsarbejdet er færdigt, synet og godkendt, og ansøgeren får skriftligt besked om, hvornår huslejen bliver forhøjet….”

Det er en meget fint måde, at sætte husleje op på, og på den måde både den som stadigvæk bor i boligen og den næste lejer som flytter ind på et senere tidspunkt, få et helt anden husleje end dem som har ikke benyttet sig af råderetten. ( men kun midletidigt ).

Og nu tænker jeg på, om det er lovligt at huslejen blive reguleret gennem forbedringer/gebyrer i nogle af boliger?.

Som jeg forstår lovgivning, så husleje for den samme type boliger skal være ens for alle lejemål, udenset om man overtage en bolig med mange forbedringer eller noget som ligner jeg ved ikke hvad.

Og hvis husleje skal være ens, så ser det ud til, at dem som har ikke levet forbedringer i sin bolig og ikke benyttet sig af råderetten få også en husleje stigning, som nye tilflytter også få, men uden at standard af deres lejlighed vil svare til standarter i andre boliger.

Og nu kommer jeg igen i tankerne om hvad PerBenny skriver i starten af tråden og som passe vældigt godt til den afdeling jeg bor i.

Oprettelses gebyret for oprettelse af sagen hier hvor jeg bor er på 3000 kr. plus de løse mens hos jer Vovse er den på 500 kr. plus de løse

Sidst redigeret af Karo; 21-01-2012 kl. 10:19.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 11:19   #48
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Den grinte jeg meget af:

“… Udgiften for sagsbehandlingen bliver først tilskrevet ansøgerens husleje, når råderetsarbejdet er færdigt, synet og godkendt, og ansøgeren får skriftligt besked om, hvornår huslejen bliver forhøjet….”

Det er en meget fint måde, at sætte husleje op på, og på den måde både den som stadigvæk bor i boligen og den næste lejer som flytter ind på et senere tidspunkt, få et helt anden husleje end dem som har ikke benyttet sig af råderetten. ( men kun midletidigt ).

Og nu tænker jeg på, om det er lovligt at huslejen blive reguleret gennem forbedringer/gebyrer i nogle af boliger?.

Som jeg forstår lovgivning, så husleje for den samme type boliger skal være ens for alle lejemål, udenset om man overtage en bolig med mange forbedringer eller noget som ligner jeg ved ikke hvad.

Og hvis husleje skal være ens, så ser det ud til, at dem som har ikke levet forbedringer i sin bolig og ikke benyttet sig af råderetten få også en husleje stigning, som nye tilflytter også få, men uden at standard af deres lejlighed vil svare til standarter i andre boliger.

Og nu kommer jeg igen i tankerne om hvad PerBenny skriver i starten af tråden og som passe vældigt godt til den afdeling jeg bor i.

Oprettelses gebyret for oprettelse af sagen hier hvor jeg bor er på 3000 kr. plus de løse mens hos jer Vovse er den på 500 kr. plus de løse
Ingen sætter huslejen op, sådan uden videre - man kan jo lade være med at benytte sin råderet, så man på den måde ikke selv er årsag til en værdistigning af sin bolig - VÆLGER man det alligevel, så er den råderet, når den er godkendt, med til at beskytte de værdier - sådan at man ligefrem får penge tilbage, for det nye køkken/bad flytter man før nedskrivningen er foretaget - så råderetten er en beskyttelse af de værdier en lejer har investeret i sin bolig, og som en ny lejer overtager - dèn lejer kan jo sige nej til netop dèn bolig, og ja til en anden uden de forbedringer forrige lejer har lavet.

Det er således en beskyttelse af lejer, med den råderet - boligselskabet siger og forlanger ikke, at du skal købe nyt køkken/bad, det gør lejeren selv hvis lejeren ikke vil det standart køkken/bad udlejer tilbyder.

Det er klart, at vil man ændre i sin lejebolig og have dèn beskyttelse tilladelser og godkendelser giver, f.x i tilfælde af fraflytning før nedskrivning er til ende - så koster det. Hvorfor skulle andre lejere betale omkostninger for dèn lejer der frivilligt vælger at benytte sin råderet og som gerne vil have penge for en betydelig forbedring de SELV har investeret i, af lejeboligen ved fraflytning?

Du får begreberne lidt galt i halsen Karo, råderet og tilknyttede regler er for at beskytte lejers investeringer, i en lejet bolig.

Også selvejere skal søge tilladelser og må selv bære omkostningerne ved ansøgninger og evt. tinglysninger.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 11:49   #49
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Ingen sætter huslejen op, sådan uden videre - man kan jo lade være med at benytte sin råderet, så man på den måde ikke selv er årsag til en værdistigning af sin bolig - VÆLGER man det alligevel, så er den råderet, når den er godkendt, med til at beskytte de værdier - sådan at man ligefrem får penge tilbage, for det nye køkken/bad flytter man før nedskrivningen er foretaget - så råderetten er en beskyttelse af de værdier en lejer har investeret i sin bolig, og som en ny lejer overtager - dèn lejer kan jo sige nej til netop dèn bolig, og ja til en anden uden de forbedringer forrige lejer har lavet.

Det er således en beskyttelse af lejer, med den råderet - boligselskabet siger og forlanger ikke, at du skal købe nyt køkken/bad, det gør lejeren selv hvis lejeren ikke vil det standart køkken/bad udlejer tilbyder.

Det er klart, at vil man ændre i sin lejebolig og have dèn beskyttelse tilladelser og godkendelser giver, f.x i tilfælde af fraflytning før nedskrivning er til ende - så koster det. Hvorfor skulle andre lejere betale omkostninger for dèn lejer der frivilligt vælger at benytte sin råderet og som gerne vil have penge for en betydelig forbedring de SELV har investeret i, af lejeboligen ved fraflytning?

Du får begreberne lidt galt i halsen Karo, råderet og tilknyttede regler er for at beskytte lejers investeringer, i en lejet bolig.

Også selvejere skal søge tilladelser og må selv bære omkostningerne ved ansøgninger og evt. tinglysninger.
Hej Zentamama

Jeg kan ikke li at få noget galt i halsen, derfor vælger jeg altid selv det som jeg tage i munden , og derfor har jeg også sprunget råderetten over, til glade for dem som vil flytte ind til min bolig og få alt det som jeg har lavet for flere tusinde dkr., som gevinst. Men, sådan er livet... bøv…

Jeg synes Zentamor at det vil være interessant hvis du kom med forklaring på den større forskal på oprettelsesgebyr. 3000 kr. contra 500 kr.?

Det vil være mere interesant for mig i stedet for dine bekymringer om min hals.

Pt. Hvordan det som du lige skriver kan passe med Pophårs problemer, netop i forbindelse med råderetten?
Den kan jeg altså ikke greje.

Sidst redigeret af Karo; 21-01-2012 kl. 12:04.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 14:42   #50
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Nu har jeg været i Irma efter noget namnam og mens jeg vejede mine østershætte kom jeg i tanker om det, som du har skrevet Zentamor, nemlig fidusen som PerBenny også skriver om og som jeg har oplivet på min egen krop.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
...så råderetten er en beskyttelse af de værdier en lejer har investeret i sin bolig, og som en ny lejer overtager - dèn lejer kan jo sige nej til netop dèn bolig, og ja til en anden uden de forbedringer forrige lejer har lavet.
Ja da…, men husleje og boligindskud blive den samme, udenset om man siger ja til en bolig med forbedringer eller til den bolig uden forbedringer. ( eller mere nøjagtigt , den bolig som man få tilbud af kommunen og er tvunget til at sige ja til, fordi man står uden bolig, eller man står i en svært situation som mange svage borger befinder sig i ).

Og det er præcis det som PerBenny og jeg skriver om.

Det er ikke en førtidspensionist eller kontanthjælps modtager som få den fine bolig med forbedringer, på trods for at huslejen og boligindskud blive den samme.

Og det er hier hvor kæden hopper af, med alment boliger.

Sidst redigeret af Karo; 21-01-2012 kl. 15:12.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Almen afd. under Ydelsesservice ? Kio Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 21-07-2012 12:01
lægekonsulent vs.almen læge nielsen17 Alt det andet 2 23-03-2012 09:05
At bo til leje i almen boligbyggeri. Karo Politik og Samfund 14 01-12-2011 21:44
Fup og Fidus Karo Politik og Samfund 6 20-04-2011 11:00
Regeringen har glemt løfte om billigere boliger Webmaster K10 Nyheder 0 02-01-2009 01:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension