K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2014, 15:02   #31
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Uanset om en tilstand er kronisk og uhelbredelig er dette ikke afgørende for om man "er berettiget til en førtidspension.

Mange har sygdomme der er kroniske der ikke kan helbredes, en del kan få dæmpet symptomer med medicin m.v. - men 2 personer kan principielt have samme kroniske og uhelbredelige sygdom - men et vidt forskelligt sygdomsforløb, der gør at den ene kan arbejde helt eller delvist, mens den anden måske ikke kan arbejde overhovedet.

Jeg har selv en kronisk og uhelbredelig sygdom, men er i fleksjob....
Fleks10 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 15:32   #32
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fleks10 Se meddelelser
Uanset om en tilstand er kronisk og uhelbredelig er dette ikke afgørende for om man "er berettiget til en førtidspension.

Mange har sygdomme der er kroniske der ikke kan helbredes, en del kan få dæmpet symptomer med medicin m.v. - men 2 personer kan principielt have samme kroniske og uhelbredelige sygdom - men et vidt forskelligt sygdomsforløb, der gør at den ene kan arbejde helt eller delvist, mens den anden måske ikke kan arbejde overhovedet.

Jeg har selv en kronisk og uhelbredelig sygdom, men er i fleksjob....
netop når lægerne har slået fast at ens sygdom er varig og uden behandlingsmuligheder. så er man kommet et stykke vej.
men her starter så ens udredning om ens arbejdsevne
og det kan tage rigtig lang tid.
ja man kan godt komme i en arbejdsprøvning og derefter ressourceforløb
for at kunne få pension i dag, må man ikke have nogen arbejdsevne
og faktisk værre end det, at man heller ikke kan klare sig selv.

for at komme i et ressourceforløb, skal det være slået fast at alle andre muligheder er udtømte.

alle som er i fleksjob har netop en lidelse som er varig og udenbehandlingsmuligheder. men stadig kan arbejde på nedsat tid og andre skånebehov.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 21:43   #33
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Jeg ser nok orden kronisk og stationær, som et udtryk for at NU er man på det sted i sit forløb, hvor der ikke kommer "overrakelser" fra sygdommen, og at man derfor kan begynde at afklare hvad den reelle arbejdsevner er.

At tilstanden er stationær betyder at der er en mindre "ubekendt" faktor i spil når man afklarer arbejdsevnen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 22:13   #34
Manse8
Elsker at være her på K10
 
Manse8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 55
Styrke: 14
Manse8 er ny på vejen
Ja ordene stationær/kronisk er vel betegnede for at man nu er færdig udredt af lægerne og at kommunen nu ikke mere kan sige , " er der muligheder for behandling/bedring" og at de nu er nødt til at forholde sig til hvad jeg fejler og uarbejde en plan derfra.

Jeg er bare i tvivl om jeg skal acceptere endnu en tur i manegen med arbejdsprøvning / ressourceforløb og risikere at tiden løber fra mine lægeligt papirer igen !!!

Eller om jeg skal satse og søge pension.

Men hvis i mener jeg blankt ville blive afvist , så er det vel tidsspilds eller hvad ?
Manse8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 22:32   #35
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Manse8 Se meddelelser
Jeg er bare i tvivl om jeg skal acceptere endnu en tur i manegen med arbejdsprøvning / ressourceforløb og risikere at tiden løber fra mine lægeligt papirer igen !!!
Det er først nu du befinder dig i en situation hvor de reelt kan måle din arbejdsevne.

Hvis du ikke deltager i arbejdsprøvning, kommer du ikke videre, for så mangler du dokumentation for din arbejdsevne, og har man ikke denne dokumentation, stopper sagen bare der, uanset om man søger selv.

At forsøge at komme udenom en arbejdsprøvning er at skyde sig selv i foden, for kommunen vil se at man ikke kan arbejde, og det kan de ikke hvis man ikke prøver.

Og når det så er sagt, så kan en arbejdsprøvning jo være ganske "blid"...
I min var målet 12-15 timer, vi blev på de 1½ time x2 inden den blev afbrudt efter få uger.

Men alt afhænger som sagt af dokumentationen i disse sager, og mangler der et komma, så er det tilbage til start og finde det, og med det i mente kan man jo lige så godt hjælpe med selv at tilføre sagen det, der sener kan blive et problem at mangle.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 22:50   #36
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Manse8 Se meddelelser
Jeg er bare i tvivl om jeg skal acceptere endnu en tur i manegen med arbejdsprøvning / ressourceforløb og risikere at tiden løber fra mine lægeligt papirer igen !!!

Eller om jeg skal satse og søge pension.
Hvis du havde haft lægepapirer, der sagde, at du ville tage seriøs skade af, at blive arb.prøvet, så ville der være en chance for, at du kunne får tilkendt fp på en §17.

Men ellers vil jeg vove den påstand, at du lige så godt kan få den arb.prøvning overstået.

Men selvom du er i arb.prøvning skal du huske, at passe på dig selv. Og tænke over hvad du gør.

Hvis du f.eks. ringer flere gange og sygemelder dig, og bliver hjemme, så kan det meget nemt ende med, at kommunen ikke kan vurdere din arb.evne på baggrund af din arb.prøvning.
Og så har det hele været spildt.

Hvis du på nogen måde er i stand til det, så skal du møde op hver eneste aftalte dag.
Også selvom det betyder, at du kommer ind af døren og fortæller, at du har det rigtig skidt og går hjem igen.

Det nytter ikke noget, at du fortæller dem, at du ikke kan, du skal vise dem, at du ikke kan.

Og så bør du skrive en udførlig dagbog, og til dette kan du finde nogle gode råd her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Inden du starter i en arb.prøvning bør du spørge din sb (og helst på skrift) hvad du skal gøre hvis du en dag er nødt til, at gå hjem før aftalt tid, at helbredsmæssige årsager.

I min sidste arb.prøvning var det en konsulent fra en anden aktør, der stod for det hele, og hans svar på ovenfor beskrevne spørgsmål var, at jeg først skulle sige det til chefen, og derefter skulle jeg ringe til konsulenten.
Og det endte med, at jeg var i meget tæt dialog med konsulenten.

Det handler om dokumentation hele vejen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2014, 23:01   #37
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Det handler om dokumentation hele vejen.
Det er nemlig rigtigt !

Har man ikke dokumentation på at man mangler begge arme og begge ben, så gør man det ganske enkelt ikke, uanset hvor tydeligt det måtte være for enhver !
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 12:58   #38
Manse8
Elsker at være her på K10
 
Manse8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 55
Styrke: 14
Manse8 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Det er nemlig rigtigt !

Har man ikke dokumentation på at man mangler begge arme og begge ben, så gør man det ganske enkelt ikke, uanset hvor tydeligt det måtte være for enhver !
Jeg har altid forsøgt at få lægepapire og samlet dem i min mappe , og er igang med at skaffe flere.

Hvad med at søge aktindsigt , er det en god idé ?

Jeg kan forstå at en arbejdsprøvning nok er vejen frem, hvor jeg sørger for at være tro mod mig selv , og mærker efter hvor meget eller lidt jeg kan klare.

Men er sóm sagt bange for at tiden igen bare går og kommunen så igen siger , at mine læge papirer er forældede og vi skal starte forfra....
Manse8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 13:07   #39
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"men hun ringede for igen at fortælle mig at efter reglerne skulle de finde et sted at placere mig ( evt tømme askebægre i en spillecafe ! ) som var hendes bedste bud til til mig !" citat.

Det er MEGET vigtigt, at du IKKE kommer i aktivering, men en AFKLARING, af din RESTARBEJDSEVNE.

Der skal således stå i en job-plan eller lign, hvordan de vil afklare dine skånehensyn og timer.

Ovenstående eks.om bedste bud, lyder IKKE til at være iorden, da det mere lyder som om du skal aktiveres, og dette med henblik alene på kommunens refusion.

Du er SYGEMELDT, indtil de afklarer dig til anden forsørgelse end kontanthjælp. Det er vigtigt at du er indplaceret i systemet som sygemeldt, idet du IKKE kan varetage ordinært arbejde.

Du har muligvis behov for en ordentlig og omhyggelig form for afklaring hvor der er prof. til stede der kan afklare dig.
Allerbedst i et REVA-center, hvor dels forskelligt fys. læge oa. er til stede for beskrivelse og afprøvning.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2014, 22:36   #40
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Manse8 Se meddelelser
Hvad med at søge aktindsigt , er det en god idé ?
Det er ikke kun en god idé, det er en absolut nødvendighed.

Benyt evt. denne: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension