K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2010, 18:46   #31
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Jeg melder mig...

Jeg støtter Ragdolls forslag også 100%.

For det er jo diskrimination pga. alder, når brøkpensionens størrelse, når det handler om førtidspension, alligevel ikke afhænger, hvor mange år, man har boet i Danmark, men hvor gammel man er.

Og på det punkt kan alle brøkpensionister i Danmark være med, også dem, der ikke er omfattet af nogen overenskomster om social sikring.

Jeg ved fra en fortrolig og anonym kilde, at de danske myndigheder endda anser denne måde at beregne en brøkpension for førtidspensionister som "særligt gunstige" regler!!!!!

Ja for de unge, som ikke har kunnet bidrage med deres arbejdskraft i lige så lang tid som de gamle!!!

Pensionsstyrelsen har over for mig indrømmet nu, at de har begået en fejl i min sag over for de tyske myndigheder, hvad angår fra hvornår jeg efter deres mening har været uarbejdsdygtig.

Efter deres mening indtrådte min uarbejdsdygtig med efterfølgende invaliditet allerede i en alder af 16 år!!!

Så jeg synes, jeg skal straffes for at have været arbejdstager lige til en alder af 44 år og 10 månder, selvom jeg var uarbejdsdygtig siden jeg var 16 år!!!

Og for at have arbejdet og boet i et andet EU-land!!

Og for at komme fra og have arbejdet for det danske mindretal i Sydslesvig!!!

Sidst redigeret af brøkpensionist; 18-01-2010 kl. 20:10.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 10:15   #32
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Særligt gunstige regler

Jeg tror, at de danske myndigheders fremstilling af de særligt gunstige regler for beregning af en førtidspension som brøkpension beror på den tankegang, at jo længere en person har kunnet holde ud på arbejdsmarkedet jo større har muligheden for at optjene ret til en pension i udlandet jo også været.

Men det er nu ikke altid muligt at få eksporteret sin optjente pension fra udlandet til Danmark.

Og i de fleste lande i verden optjenes ret til pension gennem tvungne bidragspligtige pensionsordninger for arbejdstagere, altså gennem pensionsordninger som ATP i Danmark.

En dansk social pension er derimod ikke betinget af nogen bidragspligt, eller om en person nogensinde har arbejdet eller betalt skat.

En ATP pension bliver tillagt en dansk social pension, men indgår desværre i indtægtsgrundlaget.

Samordnede pensionsrettigheder fra en pension optjent efter EF-forordning 1408/71 eller efter andre bilaterale overenskomster om social sikring med lande udenfor EU/EØS må derimod ikke indgå i indtægtsgrundlaget, når en dansk social skal fastsættes, jf. § 32a, stk. 3, nr. 1 i lov om social pension og af § 25, stk. 3, nr. 1 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2010, 00:08   #33
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Sany

For lige at vende tilbage, hvem denne tråd egentlig skal handle om, og hvem vi må hjælpe i første omgang, vil jeg lige oplyse, at jeg har kigget nærmere på Sanys sag.

Efter min mening er hun omfattet af konventionen mellem Danmark og Jugoslavien om social sikring, der ligesom EU-retten, indeholder en bestemmelse om ligebehandling, og derfor giver hende ret til fuld pension.

Hvis hun ikke skulle være omfattet af denne konvention, så har hun iht. § 22, stk. i bekendtgørelsen om Det Centrale Personregister, i hvert fald ret til at få medregnet sit ophold på et asylcenter i Danmark, fordi det iht. § 15 i udlændingeloven blev besluttet, at personer, som flygtede Danmark fra Bosnien,fik udstedt opholdstilladelse med det samme efter tilflytningen til Danmark.

Så jeg mener, hun under alle omstændigheder må være berettiget til en højere dansk social pension.

Og da jeg også nævner bilaterale konventioner/overenskomster på min hjemmeside, og jeg kan se, at denne her tråd dukker op på google, når man søger brøkpension, vil jeg igen henvise til min hjemmeside

http://www.bricksite.com/EU-borgers-rettigheder

Sany, være sød at gå ind i din indbakke her på k10 og læs mit brev til dig, jeg lige har skrevet.

Sidst redigeret af brøkpensionist; 20-01-2010 kl. 01:00.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2010, 00:53   #34
sany
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2010
Indlæg: 6
Styrke: 0
sany er ny på vejen
hej Brita jeg har lige skrevet til dig...
og jeg håber virkelig at der findes nogen måde jeg kan gøre noget for dig. Du er en dejlig menneske som jeg er helt sikker de andre mener også. Har ikke været længe på k10 men kan se at du giver sig 100% for at hjælpe andre. Håber virkelig at du få snart godkendt den fulde pension...Kan bare sige at du har givet mig igen tro på at der stadigvæk findes mennesker som tænker ikke kun på sig selv, som selvom de møder modgang har så meget godhed i sig og det ingen kan tage fra dig. Hellere ikke de dumme love som behandler os som mennesker uden værdighed bare fordi vi er syge og vores historier kan ikke passe i deres paragrafer. Stor kram til dig...
sany er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2010, 01:05   #35
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Tak

Tak Sany, for dine søde ord om mig. Jeg kan ikke lade være med at hjælpe mennesker i nød

Men du skal være forberedt på, at du efter al sandsynlighed nok ikke får medhold fra din kommune, bare fordi du nu har klaget, for jeg tror, at de vil spille dum og gøre, som om de ikke forstår, det du har sendt, og derfor vil have denne sag afprøvet ved Det Sociale Nævn og måske endda helt op i Ankestyrelsen.

For en ting er at have ret og anden er at få ret - selv af klageinstanser.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2016, 17:10   #36
dds
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 117
Styrke: 15
dds er ny på vejen
[QUOTE=dds;339336]Undskyld webmaster at jeg hopper igen på et gammelt tråd. Jeg har lige fået et email fra Ankestyrelsen (AST) pga. af henvendelse omkring min sag, og blev opmærksom på en princip afgørelse som kunne også være nyttigt for nogen der læser denne tråd og linket til AST afgørelsen er her:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155383


"Der kunne bevilges folkepension til en person, der havde fået midlertidig opholdstilladelse som flygtning efter udlændingelovens § 7, stk. 2, med henblik på bevilling af varigt ophold.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at det efter pensionsloven, alene er en betingelse, at ansøgeren har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller 8, men ikke at opholdstilladelsen er uden tidsbegrænsning."

Det vil sige, denne Ankestyrelsens princip afgørelse gælder for alle som har fået midlertidigt opholdstilladelse efter § 7 ili § 8 og senere har fået afslag til ansøgning efter paragraf 7 eller 8 og derfet har fået f.eks ophodstilladelse efter andre udlændingelovens paragrafer som f.eks § 9 - som giver ret kun til brøkpension, men så skal det beregnes også tiden der er gået i midlertidigt ophold under § 7 ili § 8
dds er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2016, 08:49   #37
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja som FLYGTNING, men det har du jo netop ikke fået i henhold til din principafgørelse. Du har fået efter §9 i Udlændingeloven - familiesammenført.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2016, 11:10   #38
dds
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 117
Styrke: 15
dds er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Ja som FLYGTNING, men det har du jo netop ikke fået i henhold til din principafgørelse. Du har fået efter §9 i Udlændingeloven - familiesammenført.

Det passer ikke. Jeg er stadgivæk ikke gift. Bor alene. Jeg fik først midlertidigt opholdstilladelse efter § 15 i "Jugoslaverlov" og denne opholdstilladelse blev forlænget hver 6 måned i mere end 3 år, så fik jeg et afslag på min ansøgning og bagefter fik alligevel opholdstilladelse på flygtningenævnet og blev gradvist sluset ind i samfundet med § 9.2.6


"Ankestyrelsen lagde vægt på, at det efter lovens § 2, stk. 2, nr. 2 alene er en betingelse, at ansøgeren har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 8.
Der er således ikke stillet krav om, at opholdstilladelsen er uden tidsbegrænsning."

Hvordan vil du tolke denne konklusion i principafgørelse fra Ankestyrelsen?

Sidst redigeret af dds; 05-03-2016 kl. 11:20. Årsag: Sjusk
dds er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2016, 14:33   #39
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg læser det som, at det udelukkende KUN er dem der har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens §7 eller §8.
Og for disse personer, behøver opholdstilladelsen ikke være permanent.

Men det gælder ikke for alle andre som fx §9 eller §15.

Ved ikke hvordan Stampe læser det (men stampe er nok skarpere end mig), så vent på udmeldingen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2016, 15:10   #40
dds
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 117
Styrke: 15
dds er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg læser det som, at det udelukkende KUN er dem der har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens §7 eller §8.
Og for disse personer, behøver opholdstilladelsen ikke være permanent.

Men det gælder ikke for alle andre som fx §9 eller §15.

Ved ikke hvordan Stampe læser det (men stampe er nok skarpere end mig), så vent på udmeldingen.
Jamen:


"Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af, om der kunne tilkendes pension efter lov om social pension til en ansøger, der havde fået bevilget midlertidigt ophold efter udlændingelovens § 7 eller § 8."

Sådan som jeg læser den , han/hende (HH) fik pension mens HH var på midlertidigt ophold her i landet, vil du argumentere at min periode i mere af 3 år her i landet med midlertidigt ophold efter paragraf 7 var ligegyldigt med hensyn til bopælsberegning til min brøpension, fordi jeg fik til sidst *fast* opholdstilladelse efter § 9.2.6 ?
dds er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brøkpension OBS AST 164-11 Ragdoll Alt det andet 0 19-10-2011 13:26
brøkpension hazim Spørgsmål ang fleksjob 2 19-08-2011 08:27
forkert beregning af brøkpension skytten 17 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 03-03-2011 19:24
brøkpension? Den ulykkelige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 16-01-2011 22:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension