K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2013, 04:07   #21
EndnuEngang
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2013
Indlæg: 18
Styrke: 11
EndnuEngang er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Øverst på siden er der et par vandrette grønne bjælker (lige under det felt hvor der står "Velkommen EndnuEngang"), til venstre i den ene bjælke står der "Forum Kategorier", klik på den, og vælg den kategori hvor dit spørgsmål hører til, og klik på den.
Så er der en lille boks, i øverste venstre hjørne, hvor der står "Opret ny tråd", den klikker du på, og så burde det "køre".

Tak Jeg prøver
EndnuEngang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 00:49   #22
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tænker lige at jeg vil poste div links her..

Faktaark

Uddanneleshjælp til unge under 30 - her kan man se i tabellerne, hvordan det er nu, og hvordan økonomien ser ud efterfølgende:

http://bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokum...lse%20pdf.ashx


§ 24.
Kommunen yder et aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen til en person, der er visiteret som aktivitetsparat og deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 3 og 5. En person har endvidere ret til aktivitetstillægget, når personen har tilkendegivet, at pågældende ønsker tilbud. Aktivitetstillægget kan tidligst ydes, når personen har modtaget uddannelseshjælp i 3 måneder, jf. dog stk. 4.



https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126

Som man kan læse sig frem til, er der rigtig mange hager fx hvis man har gæld skal aktivitestillægget bruges på det.

Sidst redigeret af Ninja; 22-11-2013 kl. 00:53.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 14:47   #23
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
En anden problemstilling kan også være:
Jeg bliver vurderet aktivitetsparat 01/01-2014, og starter i samme periode i afklaring
men der er en karantæne periode på 3 måneder.
Det betyder at jeg ikke er berettiget aktivitetstillæget, på trods af at jeg opfylder kravet om aktiv indsats, og réelt er berettiget tillæget..

Resultat = jeg får ikke det aktivitetstillæg jeg er berettiget til. Endnu en måde at spare på, for kommunerne..

Sidst redigeret af Bodrum; 22-11-2013 kl. 15:17.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 15:19   #24
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
§24 er at finde i mit nederste link - under kapital 4, der omhandler kontanthjælp.

I nogle tilfælde kan aktivitetstillægget udbetales med det samme, altså FØR de 3 mdr. Jeg kan godt forestille mig at du kan komme ind under den model, da du jo ikke er helt fit for fight, om man så må sige.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 15:20   #25
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg fandt paragraffen efter lidt besvær

Men det er stadigvæk et hul der muligvis vil blive udnyttet, det skal belyses.
Det skal ikke være et "særtilfælde" at borgere kan få udbetalt aktivitetstillæg. Det skal være normal praksis at med aktiv indsats, medfølger aktivitetstillæg.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 16:02   #26
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg har rettet henvendelse til DUKH, for at få et svar vedr Aktivitetstillæg og udbetaling af disse.
Jeg retter nu henvendelse til AMS, for at få kigget på problemstillingen inden den nye reform træder i kraft, således at kommunen ikke kan spekulere i hvornår aktivitetstillæget skal bevilges.





"Jf. den nye kontanthjælpsreform har jeg læst mig frem til at der er en "karantæne" periode på tretten uger.
Dette finder jeg dybt problematisk, at borgere ikke får det aktivitetstillæg, som borger er berettiget til i perioden, hvor borger er omfattet at aktivitetstillæget, og deltager aktivt i et forløb, som er omfattet af lov om aktiv beskæftigespolitik.

Scenarie:
Borger bliver vurderet aktivitetsparat, og er berettiget aktivitetstillæget. Borger får en aktiv indsats efter en måned (lovkrav), borger starter i virksomhedspraktik i karantæne perioden i virksomhedspraktik, men får nu ikke aktivitetstillæg.

Jeg finder det dybt problematisk at borgere ikke kan få et aktivitetstillæg, som de réelt er berettiget.
Når den nye kontanthjælpsreform samtidig foreskriver at aktivitetstillæget er en kortvarig ydelse, mener jeg at det er en problemstiling der er værd at kigge på, og få belyst.

Det er af min opfattelse at aktivitetstillæget i særtilfælde kan modtages fra påbegyndt aktiv indsats. Men at der er tale om en individuel vurdering, det kan give anledning at kommunen vil spekulere i udbetaling af aktivitetstillæg.

Med aktiv indsats, burde aktivitets tillægget medfølge, og der burde være en klar lovgivning om hvornår tillæget kan bevilges.


Er der noget jeg har overset?

------------------------------------------------------------------------

Kilde:

<https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=152754>

§ 24.
Kommunen yder et aktivitetstillæg til uddannelseshjælpen til en person, der er visiteret som aktivitetsparat og deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. dog stk. 3 og 5. En person har endvidere ret til aktivitetstillægget, når personen har tilkendegivet, at pågældende ønsker tilbud. Aktivitetstillægget kan tidligst ydes, når personen har modtaget uddannelseshjælp i 3 måneder, jf. dog stk. 4.


<http://ams.dk/upload/AMS/Publications/2013/07-06_Kontanthjaelpsreform-Unge/Kontanthjaelpspjece-Unge.pdf> Side 7 - Under Tilbud"





-------------------------------------------------------------------------------------------





DUKH Svarer:




Jeg har vendt din henvendelse med min kollega, der er vidensperson på kontanthjælp, og svaret er, at vi ikke kan gøre noget i forhold til vedtaget lovgivning. Du kan selv overveje om du vil kontakte lovgiverne for at gøre opmærksom på de problemstillinger du mener lovgivningen giver borgerne.



Du kan herudover være opmærksom på, at aktivitetstillægget kan ydes umiddelbart efter 1. visitation, hvis personen bliver visiteret som aktivitetsparat ved denne første visitationssamtale samt at man kan benytte sin klageadgang over ydelse/visitation.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 16:31   #27
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tsk tsk, du kunne have skrevet til mig, så kunne jeg have skrevet det samme tilbage

Der er nok ikke andet for, end at gå videre med det så.

Men husk også, at aktivitetstillægget godt kan udbetales før de 3 mdr - måske du også skulle finde ud af, for hvem og hvordan dét foregår???
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 16:36   #28
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Spørgsmålet er bare, hvordan jeg skal formulere det til kommunen?

Jeg har prøvet at dreje og vende den, og kan ikke komme på en måde at stille spørgsmålet til Kommunen, således at det er til min fordel.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 16:51   #29
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg har hørt en lille fugl synge om, at straks-aktivitetstillægget udbetales til dem der ikke umiddelbart er aktivitetsparate og som har brug for en mentor og en hjælpende hånd midt i kaos....
Den burde du, med dine problemstillinger, kunne få med lidt gode argumenter...

Kan du mon bruge noget af den viden i et brev, blot omskrevet til din fordel?
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 16:56   #30
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg kan godt se hvor du vil hen.
Folk som er tilknyttet en mentor, og som ikke er aktivitetsparat - kan få aktivitetstillæget udbetalt med det samme.

Hvorimod folk som deltager i aktivering, men som bliver ramt af tretten ugers karantæne kan intet få.

Siger vi det samme nu?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension