K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-09-2014, 08:23   #11
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Ej stop nu lige

Der er IKKE ændret i metoden for fradrag i ledighedsydelse når man hæver feriepenge under LEDIGHED. Der skal stadig modregnes dag for dag..

Det nye er at man kan få sine feriepenges BRUTTO værdi pr. dag (før skat og am-bidrag) SUPPLERET op til den ledighedsydelse man vil få i ledighedsydelse pr. dag.

ALTSÅ: Får man max. ledighedsydelse på 15708 kr/md, så svare det til 725 kr dag brutto.. (Fx.15708 delt med 4,3333 delt med 5 = ledighedsydelse pr. dag)

Så HVIS feriepengene pr. dag BRUTTO er MINDRE end 725 kr/dag, så suppleres de op til de 725 kr/dag..

Er de hævet BRUTTO feriepenge STØRRE end de 725 kr/dag, så er der intet der skal suppleres op.. Altså fradrages der 725 kr pr. hævet feriedag i ledighedsydelsen. Men man HAR så istedet sine feriepenge der har større værdi end den tabte ledighedsydelse..

De fleste glemmer at det ikke er de netto feriepenge vi hæver der danner modregningen.. Men brutto FØR skat og am-bidrag. Man kan i sagens natur ikke modregne noget netto i noget brutto.. Derfor omregnes feriepengene til BRUTTO.

Man betaler uanset den modregning IKKE skat og am-bidrag igen..

Hvordan omregner man fra netto til brutto ?? Ja der ligger på linket en nem lille omregner.. Kræver bare Excell eller andet program der kan arbejde med regneark.

Ovenstående gælder KUN feriepenge og ledighed.. Metoden er anderledes hvis man ER i nyt fleksjob.

http://www.fleksjoblolland.dk/side.asp?Id=177049

MAN MISTER FERIEPENGE når man er LEDIG og nej det hedder stadigvæk ikke dag til dag...

Jeg har netop forklarede fra start af at det er brutto feriepengene man trækker fra ledighedsydelsen og det giver ikke fra dag til dag for gjorde det det ville jeg have fået 2500,- mere udbetalt!

Jeg havde små 663,- kr pr dag i de feriedage - og jeg mistede 285,- kr pr dag x 9 som giver 2.565,- mere udbetalt hvis jeg havde været i arbejde under min ferie - samt burde have gjort selv om jeg var ledige, men de penge mistede jeg fordi jeg var arbejdsløs Flexjobber efter den nye § er trådt i kraft JEG burde da vide det når nu jeg ikke bare har været i dialog "slåskamp med kommunen men også været en tur forbi min fagforening" for at brokke mig helt vildt over at have mistet de penge, det er SGU da mange mange penge at miste som arbejdsløs - NU ved jeg ikke om dagpenge berettigede ville miste det samme men § 74e stk. 6 kan man altså ikke tage fejl af at det netop ikke er fra dag til dag man vil blive trukket - så kom nu ind i kampen og ring til din ledighedsydelses udbetaler og hør om jeg har ret eller har ret
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2014, 11:43   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Men feriepenge er og bliver til underhold under en ferie, så vel ikke så forkert.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2014, 14:17   #13
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Men feriepenge er og bliver til underhold under en ferie, så vel ikke så forkert.
Så du mener at det er okay at dem der er arbejdsløse skal miste de ekstra penge de har optjent ved at arbejde fordi de er blevet arbejdsløse ?

Men ikke dem der er i arbejde og som kan hæve dem som en ekstra gode i deres ferie?

Hmm..ja det er jo logik for burhøns

Lad mig give en udregning på hvad jeg rent faktisk har mistet for kan se at Mik gerne vil at vi trækker det brutto beløb...

Ledighedsydelse = 15.708,- x 12 = 188.496,-

365 dage - Pr dag, Brutto - 516,42

Feriekort for 9 dage: 10.619,-

9 dage = Brutto pr. dag - 1.179,88

Mistet Brutto - 663,46

Jeg syntes ikke det er okay at man skal miste de penge yderligere der burde forsøde ens ferie. Fordi man er arbejdsløs.

Jeg har arbejdet i et år uden ferie, ikke engang alle helligdage havde jeg fri, da jeg arbejdede inden for omsorg for ældre.

Så havde faktisk glædet mig lidt til at holde fri, uden man skulle hive og flås i af kommunen der vil have en på CAB kursus eller anden CV kursus igen fordi de får penge for at sende arbejdsløse i "Praktik mm"

Men som sagt det er slut med at bruge feriekortet i den tid jeg er arbejdsløs, så heller miste dem helt.
Vedhæftede thumbnails
Klik på billede for større version

Navn:  den bedste måde.jpg
Visninger: 135
Størrelse:  30,5 Kb
ID: 468  
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2014, 22:40   #14
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Oline Se meddelelser
Lad mig give en udregning på hvad jeg rent faktisk har mistet for kan se at Mik gerne vil at vi trækker det brutto beløb...

Ledighedsydelse = 15.708,- x 12 = 188.496,-

365 dage - Pr dag, Brutto - 516,42

Feriekort for 9 dage: 10.619,-

9 dage = Brutto pr. dag - 1.179,88

Mistet Brutto - 663,46

Jeg syntes ikke det er okay at man skal miste de penge yderligere der burde forsøde ens ferie. Fordi man er arbejdsløs.

Jeg har arbejdet i et år uden ferie, ikke engang alle helligdage havde jeg fri, da jeg arbejdede inden for omsorg for ældre.

Så havde faktisk glædet mig lidt til at holde fri, uden man skulle hive og flås i af kommunen der vil have en på CAB kursus eller anden CV kursus igen fordi de får penge for at sende arbejdsløse i "Praktik mm"

Men som sagt det er slut med at bruge feriekortet i den tid jeg er arbejdsløs, så heller miste dem helt.
Nu syntes jeg du er lidt uartig.. Mik vil hverken have at du trækkes af bruttobeløbet eller noget andet.. De regler jeg ikke har lavet.

Men man kan sgu´da ikke trække en ko fra en vejrmølle.. Altså noget netto fra noget brutto. Heller ikke netto feriepenge fra en brutto ledighedsydelse.

Men IGEN: Egne feriepenge modregnes dag for dag i ledighedsydelsen..

Citat: Har du optjent feriepenge?
Hvis du selv har optjent feriepenge/løn fra et tidligere job, nedsættes antallet af dage med ledighedsydelse med det antal dage, du selv har optjent.


http://www.aarhus.dk/borger/beskaeft...toerrelse.aspx

Den § 74 e stk 6 du henviser til siger INTET om at der ikke forsat modregnes dag for dag.. Hmm.

Citat:

I § 74 e indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6. Personer, der har optjent ret til ferie med løn eller
feriegodtgørelse, og som er ledige, kan få suppleret den løn
under ferie eller feriegodtgørelse, som udbetales under ferien,
med ledighedsydelse. Ledighedsydelsen og lønnen under
ferie eller feriegodtgørelsen kan tilsammen højst udgøre
et beløb, der svarer til det beløb, som personen er berettiget
til efter § 74 a, stk. 2 og 3. Hvis en person, der har optjent
ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse, vælger ikke at
holde ferie, kan der ikke udbetales ledighedsydelse for det
antal dage, den optjente ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse
udgør.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.


Iøvrigt er du blot stillet som enhver anden der holder ferie med feriepenge.. Var du i job, så ville du også have mistet daglønnen i jobbet.. Her er din dagløn bare din ledighedsydelse på feriedagen.. Vi får ikke både i pose og sæk, og har aldrig fået det..

Sidst redigeret af mik16; 03-09-2014 kl. 23:14.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 11:57   #15
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Nu syntes jeg du er lidt uartig.. Mik vil hverken have at du trækkes af bruttobeløbet eller noget andet.. De regler jeg ikke har lavet.

Men man kan sgu´da ikke trække en ko fra en vejrmølle.. Altså noget netto fra noget brutto. Heller ikke netto feriepenge fra en brutto ledighedsydelse.

Men IGEN: Egne feriepenge modregnes dag for dag i ledighedsydelsen..

Citat: Har du optjent feriepenge?
Hvis du selv har optjent feriepenge/løn fra et tidligere job, nedsættes antallet af dage med ledighedsydelse med det antal dage, du selv har optjent.


http://www.aarhus.dk/borger/beskaeft...toerrelse.aspx

Den § 74 e stk 6 du henviser til siger INTET om at der ikke forsat modregnes dag for dag.. Hmm.

Citat:

I § 74 e indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6. Personer, der har optjent ret til ferie med løn eller
feriegodtgørelse, og som er ledige, kan få suppleret den løn
under ferie eller feriegodtgørelse, som udbetales under ferien,
med ledighedsydelse. Ledighedsydelsen og lønnen under
ferie eller feriegodtgørelsen kan tilsammen højst udgøre
et beløb, der svarer til det beløb, som personen er berettiget
til efter § 74 a, stk. 2 og 3. Hvis en person, der har optjent
ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse, vælger ikke at
holde ferie, kan der ikke udbetales ledighedsydelse for det
antal dage, den optjente ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse
udgør.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.


Iøvrigt er du blot stillet som enhver anden der holder ferie med feriepenge.. Var du i job, så ville du også have mistet daglønnen i jobbet.. Her er din dagløn bare din ledighedsydelse på feriedagen.. Vi får ikke både i pose og sæk, og har aldrig fået det..


Jeg kan åbenbart ikke få dig til at forstå at det ikke mere er dag til dag - så jeg opgiver.

Men det vil man finde ud af den dag man vælger at tage ferie i sin arbejdsløsheds periode -

OG NEJ sidste år modtog jeg mit feriekort netop med det du skriver at de trak dag til dag og derved fik jeg lidt ud af mine feriepenge og kunne forsøde det med lidt ekstra end jeg har kunne i denne ferie.

Og hvis du for Ind i den da ikke har kunne regne det ud jeg har griflet ned fra start og til slut - ja så ved jeg ikke hvor meget hjælp du egentlig er hvis ikke du engang ved dette.

Modregning af feriepenge

Der er truffet afgørelse om, at der sker modregning i din brutto ledighedsydelse svarende til bruttobeløbet du har modtaget i feriepenge. Lovgrundlag Lov om Aktiv Socialpolitik § 74e stk. 6. Jf. nedenstående uddrag af Lov om Aktiv Socialpolitik er du omfattet af reglerne i Lov om Aktiv Socialpolitik § 74 e stk. 6, idet du er ledig. Det fremgår heraf, at ledighedsydelse og lønnen under ferien eller feriegodtgørelse tilsammen højest kan udgøre et beløb der svarer til det beløb, som personen er berettiget til efter § 74a stk. 2 og 3 (ledighedsydelse på 89% af højeste arbejdløshedsdagpenge eller ledighedsydelse, der svarer til kontanthjælpssatsen for forsørger/ej forsørger) § 74 e. Personer, der er ansat i fleksjob, har ret til ledighedsydelse under ferie.

Stk. 2. Personer, der modtager ledighedsydelse, har ret til at få udbetalt ledighedsydelse
under ferie.

Stk. 3. Retten til ledighedsydelse under ferie gælder for følgende dage og perioder:
1) Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden fra den 1. maj til og med den 31. juli i et ferieår, har den pågældende ret til 15 dages ferie svarende til
sammenlagt 3 uger med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og herefter 25 dages ferie svarende til sammenlagt 5 uger med ledighedsydelse i det efterfølgende ferieår.
2) Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden fra den 1.
august til og med den 31. december i et ferieår, har den pågældende ret til 10 dages
ferie svarende til sammenlagt 2 uger med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og
herefter 25 dages ferie svarende til sammenlagt 5 uger med ledighedsydelse i det
efterfølgende ferieår.

3) Er retten til ledighedsydelse opnået, eller er ansættelsen sket i perioden fra den 1. januartil og med den 30. april i et ferieår, har den pågældende ret til 5 dages ferie svarende til sammenlagt 1 uge med ledighedsydelse i det pågældende ferieår og herefter 25 dages ferie svarende til sammenlagt 5 uger med ledighedsydelse i det efterfølgende ferieår.

Stk. 4. Ferie med ledighedsydelse efter stk. 3 skal afholdes i ferieåret, der går fra 1. Maj
til 30. april. Ferie med ledighedsydelse, der ikke er afholdt inden ferieårets udløb, bortfalder.

Stk. 5. Der sker fradrag i antallet af feriedage med ledighedsydelse i et ferieår efter stk. 3, i det omfang den pågældende til brug for samme ferieår har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn og den optjente ret til ferie med feriegodtgørelse eller løn
sammenlagt med retten til feriedage med ledighedsydelse overstiger 25 feriedage.

Stk. 6. Personer, der har optjent ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse, og som er
ledige, kan få suppleret den løn under ferie eller feriegodtgørelse, som udbetales under
ferien, med ledighedsydelse. Ledighedsydelsen og lønnen under ferie eller feriegodtgørelsen kan tilsammen højst udgøre et beløb, der svarer til det beløb, som personen er berettiget til efter § 74 a, stk. 2 og 3. Hvis en person, der har optjent ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse, vælger ikke at holde ferie, kan der ikke udbetales ledighedsydelse for det antal dage, den optjente ret til ferie med løn eller feriegodtgørelse udgør.

SUK og her ser man så at man ER TVUNGET TIL AT AFHOLDE SIN FERIE om man er i arbejde eller er ledige, ellers bliver man også STRAFFET for ikke at ville have ferie og have dem udbetalt - Sørgeligt.

Stk. 7. Ledighedsydelsen udbetales efter reglerne i § 74 a, stk. 2 og 3, og § 74 d. Der skal ikke ske nedsættelse med beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiver eller
Lønmodtagernes Garantifond i forbindelse med ophør af ansættelsen.

Stk. 8. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om varsling af afholdelse af ferie med
ledighedsydelse

Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Nu syntes jeg du er lidt uartig.. Mik vil hverken have at du trækkes af bruttobeløbet eller noget andet.. De regler jeg ikke har lavet..
Mik ?
Er du ikke den Mik jeg rettede henvendelse til?
For som jeg læser det skriver du i fleretal

Og nej jeg er ikke uartig - Jeg er måske bare lidt træt at at skal forklare en der bliver ved med at påstå arbejdsløse Flexjobber stadigvæk får trukket dag til dag i deres ferie periode med et feriekort, når jeg ved, at det GØR Man ikke mere!

Jeg prøver ikke at være ubehøvlet.

Men nu har jeg sat det hele ind, og det der er markeret med sort er en klar udmelding om at man IKKE må have mere brutto indtægt end ved en 89% ledighedsydelse!
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 13:19   #16
Hilfling
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2014
Indlæg: 11
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
Hilfling er ny på vejen
Jeg har lige holdt 10 dags ferie, og pr dag har jeg fået 657 kr, jeg fik netto feriepenge udbetalt 6570kr, men kommunen tog brutto 10700kr, så hvis jeg skulle ha 725kr pr dag, hvornår får jeg så dem hilsen Lotte
Hilfling er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 13:25   #17
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hilfling Se meddelelser
Jeg har lige holdt 10 dags ferie, og pr dag har jeg fået 657 kr, jeg fik netto feriepenge udbetalt 6570kr, men kommunen tog brutto 10700kr, så hvis jeg skulle ha 725kr pr dag, hvornår får jeg så dem hilsen Lotte
Hej Lotte

Dem får du ikke, jeg havde en disksution med damen der sidder på kommunen og udbetaler til Flexjobber som skal have ledighedsydelse, først sagde hun de godt måtte og til sidst fik jeg hende til at sende den § som udgjorde de måtte trække ens feriepenge Brutto...

Der er truffet afgørelse om, at der sker modregning i din brutto ledighedsydelse svarende til bruttobeløbet du har modtaget i feriepenge. Lovgrundlag Lov om Aktiv Socialpolitik § 74e stk. 6. Jf. nedenstående uddrag af Lov om Aktiv Socialpolitik er du omfattet af reglerne i Lov om Aktiv Socialpolitik § 74 e stk. 6, idet du er ledig. Det fremgår heraf, at ledighedsydelse og lønnen under ferien eller feriegodtgørelse tilsammen højest kan udgøre et beløb der svarer til det beløb, som personen er berettiget til efter § 74a stk. 2 og 3 (ledighedsydelse på 89% af højeste arbejdløshedsdagpenge eller ledighedsydelse, der svarer til kontanthjælpssatsen for forsørger/ej forsørger) § 74 e. Personer, der er ansat i fleksjob, har ret til ledighedsydelse under ferie.

Man må max kun have 15.708,- kr brutto for det er det de 89% ledighedsydelse udgår fra, så dine feriepenge - som du har optjent under et arbejde går tabt da du ikke må få mere udbetalt som ledig Flexjobber - De ved hvor de skal ramme dem der ligger ned i forvejen -

Sidst redigeret af Oline; 04-09-2014 kl. 13:31.
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 13:33   #18
Hilfling
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2014
Indlæg: 11
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
Hilfling er ny på vejen
Gældt den lov også sidste år, for den holdt jeg 7 dags ferie hvor de også tog brutto og jeg er i flexjob nu, men har feriepenge fra jeg var under den gamle flex lov
Hilfling er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 13:34   #19
Oline
Elsker at være her på K10
 
Olines avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2013
Indlæg: 76
Styrke: 11
Oline er ny på vejen
Man kan sige den gamle reform hvor man kun blev trukket dag til dag var reel, eftersom man s elvfølgelig IKKE skal have ledighedsydelse eller kontanthjælp når man holder ferie med et feriekort!

Men at man så med denne nye § yderligere fratager folks optjente penge er forkastelig -

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hilfling Se meddelelser
Gældt den lov også sidste år, for den holdt jeg 7 dags ferie hvor de også tog brutto og jeg er i flexjob nu, men har feriepenge fra jeg var under den gamle flex lov
Nej sidste år fik jeg udbetalt det fra dag til dag, det vil sige jeg mistede ikke de ekstra penge og derfor reagerede denne gang da jeg så jeg stort set ikke fik mere udbetalt men meget mindre, min kommunen (udbetaler) havde så lige overset jeg ikke skulle betale AM-Bidrag, så dem tog hun fra og trak 39% skat af 849, så fik jeg 719,- tilbage

Det er en ny § der er kommet i April 2014 - endnu en regerings "reform" nederlag til dem der ligger ned i forvejen.

MEN Lotte den er kun til dem der er arbejdsledige og ikke dem der er i job - jeg ved så ikke om den høre sig til under den gammel ordning med hvis man er i job mm.....
Oline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 13:42   #20
Hilfling
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2014
Indlæg: 11
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
Hilfling er ny på vejen
Ok jeg holdt ferie sidste år i julen, og da tog de brutto af mine feriepenge, det vil sige at det skulle de ikke, hvis den nye lov først er fra april 2014, har jeg forstået det ret
Hilfling er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension