K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-07-2013, 18:00   #11
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er en overlevelses-afværge-reaktion..

Når den samlede situation bliver uoverskuelig, fokuserer man på detaljen.

Ting der er til at føle på og veje og måle.. som f.eks paragraffer.

Og man bruger sin tid på at tjekke regler og søge korrekt istedet for at gå i spåner.. så det er sådan set en sund og fornuftig reaktion.

Sad selv fast i 12 år.. og har gransket paragrafferne undervejs. Det er også derfor at jeg er bange for at kommunen har fat i den lange ende i dit afslag lige nu. Du skal kæmpe via en anke på afslaget om kontanthjælp og håbe på at få mod tilbagebetaling, men det er langt fra sikkert at du får det..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 19-07-2013 kl. 18:04.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 18:03   #12
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Ja du har fuldstændig ret.
Jeg syntes bare, at det er synd for borgere, at de skal kæmpe imod systemet, fremfor at fokusere på at afklare sig.

Det slider jo også på borgeren psykisk såvel som fysisk, både at skulle bruge tid på kampen med sygdommen, og kampen med kommunen.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 18:06   #13
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ja er man ikke syg, bliver man det undervejs..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 18:48   #14
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Her er hvad jeg har bikset sammen indtil videre. Min formodning er, at jeg skal klage over afgørelsen, og bede ydelsessagsbehandleren om at revurdere min sag igen pr mail eller brev,.



Jeg har nu modtaget afslaget på kontanthjælpsansøgningen. Og vil gerne klage/bede dig om at revurdere min sag.

Jeg har læst i bekendtgørelsen om aktiv socialpolitik paragraf 93 stk 3.

§ 93. Kommunen kan træffe beslutning om tilbagebetaling, når der ydes hjælp,
1) fordi modtageren har udvist uforsvarlig økonomi,
2) fordi modtageren ikke har givet nødvendige oplysninger til andre offentlige myndigheder, private m.fl., der har betydning for modtagelse af anden offentlig forsørgelsesydelse eller tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.v.,
3) fordi modtageren eller ægtefællen er indblandet i en kollektiv arbejdsstrid, eller
4) når der på det tidspunkt, da der søges hjælp på grund af økonomisk trang, foreligger forhold, der viser, at den pågældende i løbet af kortere tid vil være i stand til at tilbagebetale hjælpen.
Stk. 2. Kommunen skal senest ved udbetaling af hjælpen oplyse modtageren om, at hjælpen skal betales tilbage og med hvilken begrundelse.
Stk. 3. Kommunen kan ikke træffe beslutning om tilbagebetaling efter stk. 1 af den hjælp, som en person modtager under tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og engangsbeløb efter § 25 a.

Jeg må henvise til A-11-05

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...&h=True&page=1

Som sagt, så burde jeg kunne ansøge om kontanthjælp med tilbagebetalingspligt, og komme ind under paragraf 93 stk 3, som skriver, at hjælpen ikke kan tilbagebetales pga tilbud om aktiv beskæftigelsesindsats.


Jeg henviser til en lignende episode http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post1041.html

Som det fremgår af denne principafgørelse, kan en kommune ikke kræve en kontanthjælp tilbagebetalingspligtig, når der ydes noget til gengæld for selve ydelsen. Det vil sige, at når du deltager i aktivering, kan der ikke være tale om tilbagebetalingspligtig kontanthjælp. Afgørelsen om tilbagebetaling skal foreligge på bevillingstidspunktet. I de sager, hvor der bliver bevilget kontanthjælp mod tilbagebetaling, er der tale om en meget kort forsørgelsesperiode, hvor der er udsigt til tilbagebetalingsmuligheder, og ikke over en årrække.

Du kan anmode kommunen om at revurdere afgørelsen, på baggrund af din deltagelse i aktivering samt din samlede periode med kontanthjælp som forsørgelse. Du kan selvfølgelig henvise til A-11-05, som er gældende.


Så jeg vil hermed anmode om at få revurderet min sag, og bede dig om at tage stilling til om jeg kan modtage kontanthjælp med tilbagebetalingspligt, og være undtaget tilbagebetalingen, grundet paragraf 93 stk 3 og principafgørelse A-11-05, indtil min arbejdsprøvning bliver afsluttet omkring d. 15 Oktober 2013. Da der i denne periode foreligger et tilbud om aktiv beskæftigelsesindsats



-------- Lyder det ikke fornuftigt?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 19:58   #15
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du skriver sådan, så får du højst sandsynligt et afslag, samt besked om ophør af din arbejdsprøvning..
De kan jo til enhver tid afslutte din afprøvning under et eller andet påskud, de hitter sikkert et eller andet.

Tænker du får mere ud af at highlighte § 93 stk 1, da det er det der ligger til grund for afslaget, og så skrive at du beklager at du betalte det lån ud, men at du var bange for at whatever et eller andet hvis du ikke gjorde det..

Men at I nu virkeligt er på spanden, fordi I ikke kan leve af din hustrus SU og beskriv hvorfor I ikke kan minimere udgifterne så det kan lade sig gøre.

Og at du således gerne vil bede om at få kontanthjælp med tilbagebetalingspligt, så I kan stå det igennem, til I kan klare Jer selv..

Skriv at din kone snart er færdiguddannet, således at der kommer en indtægt så I er i stand til at betale tilbage.

Hvis du så får tilsagn klapper du i dine små hænder og tager den derfra.

Jeg tror ikke aktivering kan sidestilles med arbejdsprøvning, og derfor kan du ikke bruge den paragraf du nævner.. men vil du forsøge at bruge den, skal det vente til du får kravet om tilbagebetaling.

Får du afslag, må I prøve at søge enkeltydelse til huslejen og se om den går en måneds tid.

Hun kan udnytte dit fradrag, så det må I skynde Jer at få ordnet på skat, så I i det mindste har den fulde udbetaling af hendes SU - og da I ikke benytter fradraget fuldt ud, kan hun måske finde et par timers rengøring eller barnepasning ved siden af.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 21:31   #16
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hmm, de har selv betalt for arbejdsprøvningen på REVA.
og så vidt jeg husker, hvis jeg stopper i tilbuddet, så får kommunen intet refunderet.

Et 15 ugers forløb koster vidst 39.000 (jeg fik akt indsigt i interne notater, hvor bevillingen for arbejdsprøvningen svar beskrevet, samt prisen på tilbuddet)

Jeg må lige skrive/tygge lidt videre på den..
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 23:57   #17
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det jeg tænker er at når du i samme åndedrag som du søger om penge mod tilbagebetaling, skriver at du ikke skal betale dem tilbage - så har de sikkert ikke lyst til at bevilge det.

Og det er ikke noget du har krav på, men en individuel vurdering om de synes du skal have det.. så hold dig gode venner med dem..

Der er mange herinde der er blevet tromlet gennem rigtigt mange arbejdsprøvninger hos private firmaer i årevis.. så det at du har fået et revatilbud er i forvejen stort..

Så kæmp for at gennemføre det..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2013, 19:07   #18
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Okay Pip, jeg kan godt se hvor du vil hen med det, så må jeg gemme det med udelukkelse af tilbagebetaling til et senere tidspunkt.


Tak for dit svar
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 08:06   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der kan vedr. p-afgørelsen være forskel på AKTIVERING og ARBEJDSPRØVNING.

Vær obs på dette.

Du skal selvsagt have en afklaring af din arbejdsevne, hvorfor REVA-center er langt det bedste sted, og svært at få pt.

Man kan sagtens deltage i afklaring af sin restarbejdsevne, uden at modtage ydelse, modsat kan man IKKE hvis der er tale om aktivering, fordi der netop her kræves aktivering som betingelse for at modtage kontanthjælpen.

VH POpiae

Sidst redigeret af popiae; 21-07-2013 kl. 08:12.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2013, 08:54   #20
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hej popiae, du skriver at der kan være forskel på aktivering og arbejdsprøvning i p-afgørelsen, hvilken p afgørelse henviser du til?

Jeg har forsøgt at google det, men uden held. Tror jeg vil ringe til DUKH imorgen og høre dem ad.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp tilbagebetaling med tilbagevirkende kraft? Freddy282 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 09-03-2013 14:49
Tilbagebetaling af SU-lån på kontanthjælp hboegelund Dit og Dat 9 16-09-2011 18:20
sygedagpengestop kontanthjælp og tilbagebetaling østerbro Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-02-2011 14:25
Kontanthjælp - krav om tilbagebetaling - urimeligt? Tiny Alt det andet 12 03-11-2009 00:36
Kan det virkelig passe ang tilbagebetaling af kontanthjælp KatrineB Din historie 6 14-01-2008 19:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension