K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-08-2009, 13:00   #11
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 55
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Tak for forslag indtil nu, må prøve at få tankerne organiseret lidt og så sætte noget på skrift.

steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2009, 13:03   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Når du har skrevet noget kan du evt prøve at sætte det ind her så kan det være nogen kan se noget der er glemt eller om der er andre ideer
  Besvar med citat
Gammel 31-08-2009, 13:06   #13
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 55
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Det har jeg også tænkt mig.
Selv efter 15 år i systemet, mangler jeg stadig at lære en del paragraffer.
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2009, 15:06   #14
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 55
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Så fik jeg endelig overskud til at prøve og sætte noget sammen til partshøringen:

Citat:
Oprindeligt indsendt af forsøg 1 på svarbrev
Vedr. Partshøring i forbindelse med sagsnr. XXXXXX-XXXX


Jeg har modtaget brev hvori I indstiller sagen vedr. min ansøgning om bil / hjælp til bil, til afslag.
Jeg har lidt kommentarer hertil.


Ifølge brevet indgår det i begrundelsen at min gangfunktion på en god dag er for lang.
Nuvel, hvis det er nok at have en god dag 2-3 gange om måneden så er det forståeligt.

Virkeligheden, som man ikke har lagt nogen vægt på, er lidt anderledes.

Jeg er afhængig af bil, hvis jeg skal kunne fastholde mit fleksjob.
Transport med offentlige transportmidler er ikke muligt grundet bl.a. førnævnte gangradius.

De fleste dage har jeg en gangradius under 1000M, det kombineret med tog og bus gør, at min effektive arbejdsevne nedsættes drastisk de dage jeg har forsøgt at benytte sådan en transportmulighed.
Med bil, som jeg kan holde ud at sidde i (varevogn/minibus), kan jeg fastholde mit fleksjob omkring de 20 timer/ugen.
Med bil, som jeg har besvær med at komme ind og ud af (personbil), falder mit timetal til omkring 15 timer/ugen grundet forøget smerteniveau, samtidig betyder dette at jeg ikke magter rengøring o.l. i samme omfang.
Uden bil men ved at skulle gå, tage tog og bus, falder mit timetal ned under 15 timer/ugen efter bare to dage med offentlig transport, samtidig umuliggør det at jeg kan handle ind eftersom jeg ikke magter at bære indkøbene hjem fra nærmeste dagligvarebutik.

Desuden er det ikke nok, i mit hoved, at jeg fysisk kan kæmpe mig frem til mit arbejde, jeg vil meget gerne have overskud til at passe det, for ikke at tale om at jeg også skal kunne komme hjem igen (samt have bare et minimum af mulighed for at klare rengøring, tøjvask, indkøb o.l.)

Jeg frygter hvis jeg ikke har bil, at jeg mister mit fleksjob (da jeg så ikke vil kunne passe det i det omfang der er nødvendigt) og dermed både min indtjening til livets opretholdelse samt mine muligheder for at have et liv med socialt netværk og livskvalitet.



Jeg henholder mig til Servicelovens § 114:

Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til køb af bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad forringer evnen til at færdes eller i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde eller gennemføre en uddannelse uden brug af bil.


Herunder også punkt 178 i Socialministeriets Vejledning Nr. 97 af 5. december
2006:

Gangdistancen er ikke lige så tungtvejende ved støtte til køb af
bil på erhvervs- eller uddannelsesmæssigt grundlag, som den er ved bevilling af
støtte til køb af bil på trivselsmæssigt grundlag. Det er en følge af, at der
lægges stor vægt på, at den pågældende kan fastholde sit erhverv eller sin
uddannelse, jf. herunder bekendtgørelsens § 3, stk. 1.

Samt Socialministeriets bekendtgørelse nr. 615 af 15. juni 2006:

§ 2. Støtte til køb af bil ydes på grundlag af en samlet vurdering af ansøgers helbredsmæssige og sociale forhold samt ansøgers manglende evne til at færdes, jf. stk. 2 og 3. I vurderingen indgår også oplysninger om ansøgers daglige kørselsbehov, og en vurdering af om støtte til køb af bil i væsentlig grad vil gøre ansøger selvhjulpen.

Stk. 2. I vurderingen af ansøgers helbredsmæssige forhold, jf. stk. 1, skal der lægges vægt på de objektive lægelige fund, lægelige udtalelser, oplysninger om lidelsens udvikling og forværring inden for en overskuelig tid, ansøgers evne til at færdes, herunder gangdistance og anden form for nedsat mobilitet, og om der foreligger et særligt skånebehov.

Stk. 3. I vurderingen af ansøgers sociale forhold, jf. stk. 1, skal der lægges særlig vægt på ansøgers samlede situation, herunder elementer i ansøgers familie-, erhvervs- og uddannelsesmæssige forhold, der har betydning for ansøgers funktionsevnenedsættelse og dens betydning for ansøgers daglige kørselsbehov.

§ 3. Det er en betingelse for at opnå støtte, at der er behov for kørsel

1) til og fra et arbejde, hvor ansøgeren skaffer sig et væsentligt bidrag til sin og eventuelle families forsørgelse,

3) der i væsentlig grad kan afhjælpe følgerne af ansøgerens funktionsevnenedsættelse og derved i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse.


Med andre ord vil manglen på en bil føre til jeg ikke kan fastholde et fleksjob, samtidig vil det betyde at jeg må stoppe med en stor del af mit sociale liv og endelig vil det betyde en kraftig forringelse af mine muligheder for at klare egne indkøb.

De understregede dele er mine primære punkter retur til dem, siden de lægger samme paragraf samt bekendtgørelse 615 til grund for afslag.

Det kan sikkert skrives pænere, men ikke med min hjerne som den har det for tiden
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2009, 11:00   #15
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 55
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Så er brevet smidt afsted med posten (en kollega tager det med på posthuset og får en indleveringsattest, har selv for ondt til at køre derind)

Nu er der så bare at vente på de stadfester deres afslag, og den efterfølgende kamp for at beholde mit fleksjob
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2009, 15:52   #16
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 55
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Idag kom det ventede afslag fra Holbæk Kommune.

Der skrives:
Citat:
Du opfylder ikke betingelserne for støtte til køb af bil efter Servicelovens § 114 jfr. §§ 1, 2 og 3, stk. 1 i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 615 af 15 juni 2006.

Du får derfor afslag på din ansøgning om støtte til bil.
Blandt de ting de har lagt vægt på er bl.a.:

Citat:
I ansøgning anføres en maksimal gangdistance på 2 km.

(de hopper let og elefant over at der står 100M til 2KM i den oprindelige ansøgning, dette påpegede jeg i partshøringen og de tolker det åbentbart som at jeg ændrer mine udtalelser)
Herefter kommer det så:

Citat:

Der er lagt vægt på at du kan benytte offentlige transportmidler
( Ja men med fald i mine timer til under 10 timer / ugen)

og at du bor ca 300 meter fra Gislinge station (Googlemaps vedlagt)
(Krak siger så 400m)

fra Gislinge station kan du tage toget til Holbæk station, hvor busholdepladsen ligger i forlængelse af samme bygning.

Herfra kan du tage bussen til xxxxxxxx (nærmeste stoppested), og gå de sidste 400 meter til dit arbejde.

De skriver også at mine bemærkninger omkring brugen af offentlige transportmidler, samt min arbejdsevne når jeg bruger dem, er taget med i betragtningen.


Deres vurdering er:

Citat:
Din gangdistance sammenholdt med din egen læges undersøgelse, hvoraf det fremgår, at du ikke har atrofi/muskelsvind i ekstremiteterne, gør, at man til trods for at du søger om bil på erhvervsmæssige vilkår, ikke finder det godtgjort, at din funktionsevne er så betydeligt nedsat, at betingelserne for bevilling af støtte til køb af bil, kan anses for opfyldt.

Så nu har jeg 4 uger til at anke deres afgørelse.

Sammen med afslaget har de vedlagt googlemaps rutevejledning samt udskrift af rejseplanen omkring buskørsel i Holbæk.


Så er det for mig nu at gode dyr er rådne.
  • Med en bil jeg kan sidde i, kan jeg passe mit arbejde næsten uden sygefravær (snit 1 dag/md)
  • Med en bil som den jeg har lige nu, en midlertidig personvogn, er min effektive arbejdstid gået ned med ca 20% + jeg har 2-3 sygefraværs dage/md
  • Med det offentlige vil min effektive arbejdstid ryge ned under 10 timer/ugen og 1-2 fraværsdage pr uge.
Spørgsmålet er hvordan jeg får forklaret det så kommunen også kan se problematikken.

Mister jeg mit fleksjob, frygter jeg at jeg ryger tilbage i den depression jeg har været på besøg i to gange gennem min tid i systemet (en 'så kan det hele være lige meget' depression), det er det sidste jeg har lyst til.
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg

Sidst redigeret af steine; 29-09-2009 kl. 15:53. Årsag: Manglende tegnsætning
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2009, 16:13   #17
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 55
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
I dag modtog jeg så brevet fra Statsforvaltningen Sjælland.

De nægter at behandle sagen, da kommunen først har registreret min anke som modtaget 2 dage efter ankefristens udløb.

Anken var (grundet sygdom) lagt i kommunens interne brevkasse om aftenen før fristens udløb = de har haft den i hænde idet de åbnede postkassen om morgenen de følgende dag.


Ifølge statsforvaltningen kan de "se bort fra overskridelsen, når der er særlig grund til det"

De vælger at at droppe sagen, og fortæller samtidig at afgørelsen er endelig, så jeg dermed ikke kan klage over afgørelsen.



nu er det så:
  • Skal jeg indsende en klage over de har markeret anken registreret for sent ?
  • eller skal jeg starte forfra og ansøge IGEN ?



Eller en tredie mulighed, lade stå til, miste mit fleksjob og blive indlagt fordi jeg så går ned psykisk
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2009, 09:45   #18
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal bestemt klage, hvorfor de så skal sende afgørelse til ankestyrelse.
Sandsynligvis behandler ankestyrelsen ikke sagen, men du kan så sende den videre til Ombudsmanden. Klagemuligheder SKAL være opbrugte.

Dernæst ville jeg, hvis forholdet til arbejdsskiver er godt, få vedkomne til at kommentere på dit kørselsbehov, fremlæg problemet, og se om vedkomne kan skrive noget. helst at du selvsagt kan miste jobbet, grundet problemerne.
Du har jo intet at tabe, hvis du alligevel mister jobbet pga manglende kørsel.
Se om ikke dette kan hjælpe på en bevilling til kørsel/bil.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2009, 11:06   #19
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Jeg vil give helenekr ret, lade være med bruge nat arbejde som et argument.
Dog forstå jeg ikke du er gået med til stå for alarmen om natten.
når du samtig siger nogle dage kan du dårligt gå.
du ved jo ikke hvornår du har det dårligt og hvornår du bliver kaldt på arbejde.
har selv arbejdet med server, inden jeg blev syg.
der er altid lige noget man lige skal kigge på og så flyver tiden
det havde jeg aldrig taget som et ansvar, når du beskriver din tilstand som du gør.
Da min sygdom også variere fra dag til dag.
Men det er dit eget valg

Ja bilen er bare et sparekrav. Kender en som har fået ny bil hvert 6 år uden problemer.
men nu er der lige pludselig problemer. Bilen er jo kun 6 år og kan vil godt vente i 2 år til.
De kunne lige så godt sige de ingen penge har til det. Men nej en masse dumme undskyldninger istedet for sandheden. Lige som alle de andre sager

Sidst redigeret af MTVRV1; 07-11-2009 kl. 11:08.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2009, 14:12   #20
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Hvis du har vagt som du skriver 24/7, er det vel firmaet der skal sørge for du har en bil til vagten. Bruger du din egen bil til at komme hurtigt frem til en alarm, er du vel også berettiget til at få statens takster for at bruge egen bil i jobbet (mener det er ca 3,60/km)? Er det kørsel til en alm dag på vej til job, er man berettiget til statens alm km-takst (mener det er 1,60/km, minus de 24 første km.)

Da du jo netop skriver, at du er tvunget til at køre til en alarm på alle tidspunkter i døgnet, vil det da berettige dig til de ca 3,60 for kørsel i egen bil, eller at firmaet stiller en bil til rådighed. Den bil, kan du så få indrettet til dine behov med kommunal hjælp.

Som en anden skriver, er det vel heller ikke det optimale fleksjob, mht. de problemer du har?

24/7 til rådighed hver dag, giver firmaet en kæmpe råderet over dit liv, som er helt hen i vejret. Du må ha' en super løn, siden du gider det.

Er det dit eget firma?

Hilsen
Palle
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Indstillet til et afslag til førtidspension. Bertha65 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 26-01-2013 18:58
følger af afslag på §17 ansøgning Teletrold Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 20-04-2012 15:18
kommunen har indstillet mig til pension- men jeg fik afslag kandelsdorff Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 31 08-03-2012 17:24
Afslag på førtidspension - Hjælp til afslag FTP ansøger Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 27-10-2011 12:36
Distriktspsykiatrien lyver - Nu indstillet til afslag på fp Fido Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 27-10-2010 23:19




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension