K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2011, 07:37   #11
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
jeg var sygedagpenge indtil revalidering jan 2010 og jobplan var reva indtil nov 2010 ialt 10 måneder, men blev stoppet i august pga manglende fremskridt og derfor vupti på kontanthjælp selvom jeg blev sygemeldt med anden sygdom end den som gav reva. jeg er pålagt en ny revalidering igen

der (lidt over 1 år)har jeg været siden og jeg har en anke liggende i BAN.

jeg tænkte og har ledt efter en p afgørelse som sagde noget om hvad der er rette ydelse
jeg skal til møde derom på mandag
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 08:15   #12
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Hvis du bliver syg, og er ledig:

Kommunen udbetaler sygedagpenge til dig hvis du er ledig, hvis du:

Har været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger før sygefraværet og i den periode
har arbejdet mindst 120 timer.

Er dagpengeberettiget medlem af en a-kasse

Er selvstændig og har tegnet en sygedagpengeforsikring

Har afsluttet en uddannelse på mindst 18 måneder inden for den sidste måned, eller
er elev i lønnet praktik."

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-...edagpenge.aspx

Som jeg ser det opfylder du ikke nogen af de krav..

Når man starter uddannelse ryger man jo ud af det system, medmindre man arbejder nok, ved siden af til at opfylde kravet om de 13 uger.

Eller at man afslutter uddannelse efter 18 måneder.

Så det er måske rigtigt at du skal på kontanthjælp.

Men du kan da bare gå ned og aflevere en ansøgning om sygedagpenge, så skal de tage stilling til det...

Her er loven..

https://www.retsinformation.dk/Forms...?id=131945#K10

Hvis du er dagpengeberrettiget har du måske en chance, så få din fagforening til at underskrive en erklæring om at du er dagpengeberrettiget, og aflever den sammen med en ansøgning om sygedagpenge.. og klag samtidig over at kommunen ikke har vejledt dig ordentligt, og at du derfor søger med tilbagevirkende kraft...

Det koster ikke noget at prøve..

Sidst redigeret af Pip; 12-10-2011 kl. 08:31.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 08:29   #13
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
"Hvis du bliver syg, og er ledig:

Kommunen udbetaler sygedagpenge til dig hvis du er ledig, hvis du:

Har været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger før sygefraværet og i den periode
har arbejdet mindst 120 timer.
24 uger med 9 timer=216 timer
Er dagpengeberettiget medlem af en a-kasse
ja
Er selvstændig og har tegnet en sygedagpengeforsikring

Har afsluttet en uddannelse på mindst 18 måneder inden for den sidste måned, eller
er elev i lønnet praktik."
virksomhedsoptræning med bruttorevalideringydelse, i tidligere erhverv, altså ikke en ny uddannelse
https://www.borger.dk/Emner/arbejde-...edagpenge.aspx

Som jeg ser det opfylder du ikke nogen af de krav..

Når man starter uddannelse ryger man jo ud af det system, medmindre man arbejder nok, ved siden af til at opfylde kravet om de 13 uger.

Eller at man afslutter uddannelse efter 18 måneder.

Så det er rigtigt at du skal på kontanthjælp.
jeg bliver tvunget ud i en ny revalidering af jobcenter selvom jeg ikke har en kinamands chance for at kunne gennemfører det
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 08:29   #14
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ja jeg kan heller ikke se andre muligheder end kontanthjælp


ny revalidering af jobcenter selvom jeg ikke har en kinamands chance for at kunne gennemfører det
Ja den bruger kommunerne tit desværre

dog kan dine lægepapir alså ikke være så stærke
ellers vil de ikke sende dig ud i revalidering

selvom jeg har kæmpet med en lægekonsulent
har der aldrig været tale om revalidering på noget tidspunkt
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 08:34   #15
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du ikke vil i revalidering, kan du få din læge til at sygemelde dig...

Men det vil nok betyde at du så står som sygemeldt kontanthjælpsmodtager, hvis du ikke får medhold omkring sygedagpengene, og så bliver sendt i aktivering.. medmindre din læge er i stand til at friholde dig fra det.

Hvis du ikke har lægeerklæringer der støtter dig, står du ikke så godt.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 10:23   #16
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
jeg er sygemeldt, har været på rehabilitering og venter på en mr skanning og har været rundt om arbejdsmedicinsk klinik og en udtalelse fra reumatolog som siger at jeg er uegnet til al foroverbøjet arbejde.
må lige tilføje at jeg er langt ud over den alder som normalt tilbydes en ny uddannelse
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 14:05   #17
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
alder har desværre ingen betydning i forbindelse med en sag på kommunen

af samme grund tror jeg heller ikke en dyt på senior pension, fremfor efterløn
med mindre loven bliver sådan, at bare man er nedslidt i sit eget fag, kan man komme på
senior pension. Men som det er i dag er det i alle fag
alså vil en murer skulle uddanne sig til kontor som 60-65 årige
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 19:50   #18
Spin
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2008
Indlæg: 69
Styrke: 16
Spin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
jeg var sygedagpenge indtil revalidering jan 2010 og jobplan var reva indtil nov 2010 ialt 10 måneder, men blev stoppet i august pga manglende fremskridt og derfor vupti på kontanthjælp selvom jeg blev sygemeldt med anden sygdom end den som gav reva. jeg er pålagt en ny revalidering igen
Bed din A-kasse skrive en erklæring der fastslår at såfremt at du er arbejdsdygtig er berettiget til at modtage dagpenge.
Aflever den erklæring til kommunen og henvis til § 4 stk. 2. Se link:
https://www.retsinformation.dk/forms...px?id=30131#K2

Hvor lang tid du så er berettiget til at modtage dagpenge, kommer an på hvor længe du har modtaget sygedagpenge inden for de sidste 18 måneder, og naturligvis hvor længe du ville være berettiget til dagpenge, såfremt du var rask.
Det lyder til at du var på sygedagpenge der ophørte i slutningen af december 2009 (men hvornår startede perioden?)
Fra januar 2010 - november 2010 fik du revalidering., men så skriver du at du blev stoppet i august og så fik kontanthjælp, det forvirrer mig. Så du må gerne liste perioderne helt præcist op. Perioden hvor man har ret til dagpenge, plejer at være 6 år fra første gang du gjorde brug af din arbbejdsløshedsforsikring, så det er også en interessant dato at kende. Men med den nævnte erklæring og henvisning til det nævnte i loven, så burde du få sygedagpenge. Jeg håber at du har et journalnotat eller lignende der dokumenterer at du har søgt sygedagpenge på et tidligere tidspunkt.
Spin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 20:51   #19
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
jeg har fået udregnet i a kasse, at hvis jeg blev raskmeldt vil jeg være berettiget til dagpenge indtil januar 2012 og ville kunne få efterløn.
grunden til at jeg tror/mener sygedagpenge ville være det rigtige, er at jeg blev opfordret til at fastholde anmodningen om at komme tilbage på sygedagpenge af BAN.
det er godt nok uoverskueligt og kompliseret, ikke at læse lovteksten, men måden jobcentre roder rundt i sagerne,afslag og afslag man anker før man får noget rigtigt at vide af BAN. som om alt skal runde BAN først- hvad skal vi så med alle de møder og afgørelser hos sagsbehandler.

jeg er stadig sygemeldt, nu match 3 og på kontanthjælp.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2011, 21:16   #20
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
jeg var sygedagpenge indtil revalidering jan 2010 og jobplan var reva indtil nov 2010 ialt 10 måneder, men blev stoppet i august pga manglende fremskridt og derfor vupti på kontanthjælp selvom jeg blev sygemeldt med anden sygdom end den som gav reva. jeg er pålagt en ny revalidering igen

jeg tænkte og har ledt efter en p afgørelse som sagde noget om hvad der er rette ydelse

Og et andet sted i tråden

husk en revalidering bliver givet fordi kommunen regner med du kan komme tilbage på det ordinær arbejdsmarket
er du overhovedet klar til det, siden du søger en §17

nej jeg bliver ikke klar, dette handler ikke om det for kommunen men jc vil ikke andet en en revalidering
Jobcenteret vil gerne andet, det er DIG der ikke vil, i og for sig med at du ikke vil på KHJ, hvor de så vil sætte gang i en ordentlig udredning af din arbejdsevne, de kan ikke, om så de gerne vil, afklare din arbejdsevne på andre ydelser end KHJ og sygedagpenge, det er mulighederne.

Revalidering er IKKE en afklarende foranstaltning, dvs du kommer ikke videre ved at blive ved med at takke ja til reva, der bliver du IKKE afklaret, du SKAL videre inden på KHJ eller sygedagpenge for at blive afklaret.
Det eneste du gør ved at hægte dig fast på revaen er at trække tiden, og rode din egen sag unødigt til du er faktisk i fuld krig med at gøre din egen sag temmelig vanskelig (nej det er ikke smadder fedt at få smidt i hovedet men det er sandheden, og den er jo tit ilde hørt *ss*)

Om du er berettiget til sygedagpenge, er ret nem at svare dig på pga din §17... NEJ!

En anden er om du stadig skal være berettiget til sygedagpengene, den første her under er om du fulgte din jobplan ind til sygemelding, eller ej, gjorde du ikke er stansningen af din reva fuldt ud berettiget og du hører til på KHJ uanset sygemelding. (og som du beskriver er det denne model der er brugt)
og så er der dit afslag på §17 fra din kommune (du skriver den er i BAN) den er stærkere end det der MÅSKE ville kunne give dig ret til sygedagpenge pga ny sygdom ved reva og har man det afslag har man en eneste ydelsesret KHJ punktum, "alt" bliver nulstillet, og borgeren ryger på KHJ, til der træffes afgørelse om en anden ydelse (reva ledighedsydelse/fleks eller FP) Har du føest det afslag kan du IKKE gå tilbage til sygedagpenge, med mindre afgørelsen fra BAN siger at du skal, eller du optjener retten til sygedagpenge på ny.

Så selv om at der er en lille chance for at du måske burde have fået dine sygedagpenge tilbage efter stop af reva, er det løb kørt, det tog kørte i det du søgte §17, der til vil jeg ikke kunne anbefale dig at gøre forsøget, det er vanskeligt at bevise man har den ret, ud over at der faktisk kun tælles 2 år tilbage (i særlige tilfælde 5) hvor den tid du har modtaget sygedagpenge samt reva IKKE er optjenings tid, det er kun tælle tid (altså man optjener ikke ret til sygedagpenge, men den tid man har brugt tæller med i de 2 år, der skal regnes tilbage) så HVIS du kunne komme i gennem med at du havde haft ret til sygedagpenge (hvilket du godt kan droppe nu du har afslag på §17) er der meget høj risiko for at du alligevel ikke vil få nogle penge ud af det.

En anden grund til at du vil få afslag på genoptagelse af sygedagpenge er:
Som jeg læser det du beskriver (ud fra mit kendskab til at få sygedagpengene tilbage) faktisk mest at du siger ja til endnu en revalidering, for der ved siger du også at du er rask nok til at arbejde fuld tid, og er du det hører du selv sagt ikke til på reva.
Det var noget andet hvis du holdt fast i at du er syg, men det gør du ikke, set med system briller, siger du et, jeg er syg, men gør noget andet, jeg er rask og kan arbejde 37 timer på normale vilkår, og i vores system, er det, det nærmest arbejdsmarkedet der tæller, altså at du er rask. (AV ja jeg ved det godt, men altså sådan ER det nu en gang, også selv om at du ikke kan lide farven på spaden)

Tager jeg meget fejl hvis jeg påstår at du har sagt ja til reva for at undgå KHJ?? og så samtidig ikke er blevet vejledt om konsekvenserne af det valg?
I så fald er der absolut intet nyt i det, gammel historie gentages.

Så sagt helt kort DROP tanken om at komme tilbage på sygedagpenge, den ret har du mistet, kun et spinkelt håb har du tilbage, og det er at BAN under deres gennemgang af din sag, siger hovsa, denne borger hører da til på sygedagpenge, siger de ikke det, er det KHJ, ind til der træffes afgørelse om anden ydelse.

Nu tilbydes du så en ny revalidering, du tilbydes en ny raskmelding, du ved du ikke kan gennemføre, der ved, ved du også at det KUN er et spørgsmål om tid før du igen ryger på KHJ, og så skal i gang med afklaring af din arbejdsevne, og der tror jeg ikke på du får dem til at give dig en 3. urealistisk reva, lige som du der IKKE vil få en pind ud af at forsøge §17, for du er jo ikke blevet yderlig afklaret, og så vil de slet ikke tage sagen op, altså står du bare endnu mere fast låst, der er din sag så bare endnu mere rodet end den er nu, det er absolut det eneste du får ud af det, en møg rodet sag.

For din egen skyld lad være, drop det og forlang at blive afklaret, ja det koster en KHJ, men der vil du havne før eller siden alligevel uanset, det eneste du selv vælger er hvor rodet din sag skal være når du havner der, jo mere rodet jo mere vanskelig, og jo længere væk fra en afklaring er man, sådan er det.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tror min sagsbehandler er afhængig af mig :D joey Hvordan forløb det da du søgte fleks? 10 08-11-2013 12:51
Sygedagpenge retten-ophør. bllcl Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 24-10-2011 10:50
I retten mod arbejdsskadestyrrelsen bettina Dit og Dat 36 21-08-2009 12:01
Hvor man sætter en ære i ikke at være afhængig af det offentlige Maj-Britt Dit og Dat 6 25-06-2008 14:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension