K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-05-2012, 13:19   #11
chanle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
chanle er ny på vejen
Hej Nija og Enteneller

Jeg kan se efter jeg har læst flere tråde at, det trods indlysende årsager gives afslag på pension.

Har lige fået læst lidt mere på kommunenes lægeskøn, det skal siges at han har skrevet dette [I]inden min egen læge kom med status - hjertelægen beskriver fx ikke min dårlige skulder ret indgående hvad egen læge gør.

Lægeskøn konklusion:
Klientens fysiske lidelser skønnes ikke erhvervshindrende i lettere fysisk arbejde, hvor klienten undgår ensformige gentagende armbelastninger. Jeg finder ikke klientens påviste psykiske lidelser af en sværhedsgrad så funktionsevnen i ethvert arbejde er nedsat til en ubetydelighed. jeg vinder således klienten børarbejdsprøves under trygge, rolige, ikkestressende arbejdsforhold startende på nedsat tid i den udstrækning det er muligt.

Efterfølgende har SB alligevelanbefalet FP På mig virker det som om her er sjusket, der er taget stilling inden alla papir forelå - må lægekonsulenten gøre dette?

Nu har jeg kun taget afslutningafsnittet med, der er så mange ting at forholde sig til qua de mange lidelser jeg har. Faktum er at jeg er træt hele tiden og ikke har energi til at komme ud af døren bare en gang om ugen - hertil skal så lægge den tid jeg evt. skulle være på en arbejdsplads. Har så rigeligt med at passe diverse lægebesøg/kontroller.

Når man i lægelige termer er en succes mit hjerte er kommet sig noget så vil de også gerne have at man viser det via arbejde - fair nok, men hvad så når man bare ikke kan mere.
Havd hvis jeg bliver pålagt at gå i arbejdsprøvning? har tænkt at skrive i partshøringen at pensionsteamet må tage ansvar for evt. stressrelaterede hjerteproblemer ( det er konatateret at hvis jeg bliver stresset får jeg rytmeforstyrrelser) så må de tage den på sig........Jeg er et ordentligt ( ikke ensbetydende med at alle andre ikke er det) menneske og har gjort hvad der er muligt. Nu er der bare ikke flere kræfter - problemet er også at jeg bliver stresset af dette her - har indtil nu undladt/orket at interessere mig for sagen. Det har bl.a. været min måde at beskytte mig selv på.

Kom germe med kommentar.

Chanle

Til Enteneller

Du har ret - meget. jeg har aldrig respekteret mine grænser. Var ( er ) mægtig god til at tage mig af andre ( derfor også sygeplejerske) + familien. Men gør jeg ikke det ender det galt- har lige haft en periode med rytmeforstyrrelser og det ved pensionsteamet jo ikke. Sådan vil mit hjerteliv blive ved med at køre - bliver aldrig sygdoms-eller symptomfri. Nu vil jeg mærke efter og gøre det der er sund fornuft - har kørt derudaf arbejdsmæssigt så kom der et STOP-skilt som jeg alligevel køre over- nu ved at jeg kan gå til hvis jeg ikke passer på mig selv - skylder migselv livet og ikke mindst min søn.

Tak for kommentaren.

Chanle
chanle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2012, 15:32   #12
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af chanle Se meddelelser
Har lige fået læst lidt mere på kommunenes lægeskøn, det skal siges at han har skrevet dette [I]inden min egen læge kom med status - hjertelægen beskriver fx ikke min dårlige skulder ret indgående hvad egen læge gør.

Lægeskøn konklusion:
Klientens fysiske lidelser skønnes ikke erhvervshindrende i lettere fysisk arbejde, hvor klienten undgår ensformige gentagende armbelastninger. Jeg finder ikke klientens påviste psykiske lidelser af en sværhedsgrad så funktionsevnen i ethvert arbejde er nedsat til en ubetydelighed. jeg vinder således klienten børarbejdsprøves under trygge, rolige, ikkestressende arbejdsforhold startende på nedsat tid i den udstrækning det er muligt.

Efterfølgende har SB alligevelanbefalet FP På mig virker det som om her er sjusket, der er taget stilling inden alla papir forelå - må lægekonsulenten gøre dette?
Øhhh. har lægekonsulenten læst din psykiaters udtalelser omkring arbejdprøvning??:

"Det anses for formålsløst at etablere arbejdsprøvning for klienten og det skønnes, at hun er i øget risiko for at få forværret sin tilstand, såfremt det forlanges af hende."

Lægekonsulentes lægeskøn lyder for mig som om at du lige har lidt sygdom at rode med fysisk som psykisk, meen en arbejdsprøvning på dine vilkår skulle du nok kunne klare!!!?

Men du er jo blevet indstillet nu ikk? Har du så bare fået aktindsigt ved lægekonsulenten efter flg. ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 01:02   #13
chanle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
chanle er ny på vejen
Hej Enteneller

Ja, Lægekonsulenten havde læst den psykiatriske vurdering inden- hvilket han efter min mening tilside sætter groft - derfor er jeg selvfølgelig også bange for at jeg skal gennem en stressende pensionssag selvom alle har anbefalet det.

Har kig på: Arbejdsevne-bekendtgørelsen:
§ 4.
Ved arbejdsevne forstås evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles på arbejdsmarkedet for at kunne udføre forskellige konkret specificerede arbejdsopgaver med henblik på at opnå en indtægt til hel eller delvis selvforsørgelse, jf. § 16 og § 20, stk. 2, i lov om social pension.
Ved vurderingen af ressourcerne (arbejdsevnen) skal restitueringsmulighederne overvejes. Fx kan en fysisk eller psykisk handicappet borger ved varetagelse af et job/fleksjob blive så fysisk eller psykisk afkræftet, at vedkommende varigt ikke vil være i stand til at restituere sig. Dette skal indgå i vurderingen af, om den pågældende er i besiddelse af en reel arbejdsevne, som kan benyttes på arbejdsmarkedet.

Pensionsteamet vil vel kunne deres paragraffer og forstå at jeg er så træt at jeg ikke kan restituere mig - at der ikke er energi nok til bare at komme ud af husen - ofte rækker det kun til badet så heller ikke mere - men de kan vel finde på at gøre som de lyster . Kan nu se at lægekonsulenten er ligeglad hvad der er skrevet af psykiater, psykolog, egen læge m.m

chanle
chanle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2012, 08:20   #14
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej chanle,

Ja, men pensionsnævnet sidder ikke og siger; "nårhhh hun skal da også have tid til at restituere", ikke med mindre dine læger har skrevet herom og anbefalet det på det kraftigste.

PN vurdere om dine lidelser er varige, om ALLE behandlingsmuligheder er udtømte og om din arbejdsevne er nedsat til det ubetydlige i ethvert erhverv.

Nu har du jo naturligvis ikke lagt alle dokumenter for dagen her på din tråd og der må jo være indlysende grunde til ,at din sagsbehandler har indstillet dig til pension. Dog ser man i dag, at dødsyge kræft patienter tvinges i arbejdsprøvning, medmindre lægerne kontraincidere dette. Din psykiater har på en måde gjordt dette, men lægekonsulenten har da lavet sin egen konklusion må man sige.

Jeg håber at dine dokumenter i øvrigt er stærk nok til pension, for PN vurdere ikke at den ene lidelse er stærkere end en anden, medmindre der er stærke lægelige dokumenter herfor. De har vidst nok en liste for nogle lidelser inden for det psykiske og sikkert også for det fysiske, som er direkte pensionsudløsende, men det er ikke normalen at de finder den frem i disse dage. Alt skal være undersøgt, afprøvet og belyst og så kan man håbe på at det er en god dag at ens sag kommer for.

Mht. restitutions punktet, der ved jeg også at der en § hvor man "bare" kan få hjælp hvis ikke man kan klare det daglige derhjemme, efter "arbejde". Jeg fandt den selv i et indlæg fra webm. d. 1/2-12 mener jeg, men nu kan jeg ikke finde den igen.!! Måske nogle kan hjælpe, Carmen m.fl;-)))

Check mht. lægekonsulentens vurderinger også lige dette link hvor Avisen.dk informere om en ny afgørelse fra Ankestyrelsen, hvor lægekonsulenterne i flg. dem (også) går for vidt i deres vurderinger: http://avisen.dk/laegekonsulenter-ga...ge_164499.aspx. Jeg har lige starten en tråd herom, for der vigtigt at vi igen får dette frem i lyset.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 05-05-2012 kl. 08:40.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2012, 18:30   #15
chanle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
chanle er ny på vejen
Så kom det længe ventede svar på førtidsansøgning via § 18. Der blev givet afslag med denne begrundelse:

Psykologstatus er ikke benævnt og og det påståes at den er udateret på trods af der er stemplet den 24.10.2011 i øverste højre hjørne - det er jo en kopi jeg har fra kommunen. Hvad sker der?

Speciallægeudtalelse kardiologi skrev bl.a"Trætheden synes hellere at være udtryk for slidtage - fysisk og psykisk efter længere vedvarende sygdom med flere gyn. operationer ( der er kun nævnt en operation) en alvorlig hjertesygdom, med hjertesvigt og rytmeforstyrrelser, mange og belastende undersøgelser ( inklusiv hjertestop) og medicinering med flere stoffer; patienten har både klaret sygdommen ( fysisk og psykisk) og samtidig sit arbejde og hus, så hun til sidst er blevet udtrættet og kan ikke presse sig selvlængere. Henvises herved til psykologisk udtagelse"

Under arbejdsmarked og skånebehov skrev kardiologen bl.a. : " Patienten vurderes aktuelt uarbejdsdygtig. Har brug for reakretion og ro. Hun vil gerne genoptage sit arbejde, når almen tilstanden tillader det. Hjertemæssigt vurderes denne mulighed som sansynlig . Menes på intet tidspunkt at kunne udføre arbejde med fysisk eller psykisk belastinig. ( som tidligere skrevet er min hjertepumpefunktion faldet efterfølgende)"

Speciallægen i psykiatri, der stå der følgende:

Speciallæge i psykiatri, som har set Annelise én gang og ikke har kendt hende gennem et behandlingsforløb, står alene med den opfattelse at Annelise er ude af stand til at returnere til arbejdsmarkedet.

SB har særligt lagt vægt på Speciallægeerklæring fra Psykiater.

Egen læges vurdering er ikke nævnt men der stod. Pt skønnes at være uden egentlig arbejdsfunktion.

Den samlede vurdering er, at sagen ikke er dokumenteret på en måde, som kan give anledning til at lade den over gå til behandling jf. PEN §18

Orker faktisk ikke at gøre det der måske skal til. Der er mulighed for møde med pensionsudvalget - hvordan får man kræfter til det og hjælper det, har det overhovedet nogen effekt?

Efter have læst flere tråde - fik også jeg en fornemmelse af det ville være et afslag, det virker nærmest som om det mere er reglen en undtagelsen at der gives pension i første søning.

Hvad med psykologstatus? har dette overhovedet indflydelse?

Kom gerne med kommentar/råd.....

På forhånd tak

Chanle
chanle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2012, 20:45   #16
chanle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
chanle er ny på vejen
Hej igen

Hvad betyder tallene der står i indstillingen fra kommunen under Helbrede og fx Hjertefunktion - Forhøjet blodtryk mv. og hvorfor står der ikke tal ud for alle lidelser?

Chanle
chanle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2012, 21:00   #17
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Hey Chanle
Jeg synes helt klart at du skal få dig en privat socialrådgiver. Så du kan lægge det hele fra dig og ikke behøver at tage dig af det hele selv. Systemet er en stressfaktor der er helt ude af proportioner i forhold til især syge mennesker. Ja det koster nogle penge - men jeg tror virkelig at de er givet godt ud her i det specielle tilfælde.
en levende fattig mor er bedre end en død mor.
pas på dig selv - for din søns skyld - men sandelig også for din egen skyld.
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2012, 07:28   #18
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Chanle,

Du har vel stadig mulighed for at "bearbejde" indstillingen til pension, sålænge den endnu ikke har været over nævnet? Kan du og din sagsbehandler ikke arbejde på yderligere dokumenter inden indstilling og således forrykke den til din sag er mere opdateret dertil?

Pskyloger og egen læge tæller ikke det store i forhold til pension. Psykiater og andre speciallæger er det der vægter.

Jeg hænger mig i at speciallæge i kardiologi skriver at du aktuelt ikke kan klare en arbejdssituation. Ved pension skal der stå varrigt, kronisk og evigt og altid i forhold til ens lidelser og arbejdsevnen skal varrigt være nedsat til det ubetydelige. Du vil gerne arbejde igen står der så, hvilket ikke er lig med pension!!

Endvidere peges der på at du har talt med en/din psykiater, men ej været i behandling derved måske?!! ALLE lidelser skal være uden behandlingsmuligheder i forhold til pension, men er de det i forhold til de evt. psykiske lidelser du har?

For mig virker det ikke som om indstillingen til pension er helt klar!!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2012, 16:42   #19
chanle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
chanle er ny på vejen
Rod og atter rod ....Arbejdsprøvning

Hej igen Hvis der er nogel der gider at læse om rod og besværligheder med at være syg og i kommunens magt. Fik i juni afslag fra visitationsudvalget til førtidspension som SB havde indstillet ( § 18) Satte en privat socialrådgiver på. Der var mange speciallægeerklæringer og mange fejl f.eks afslag og tilbagetrækning af afslag mv. Den private Socialrådgiveren lavede totalt rod i sagen, fik ikke meldt fra til et møde med pensionsudvalget, selvom der var mailkorrespondance omkring dette. Stoppede samarbejdet og trak fuldmagten tilbage. Blev anbefalet at forsøge igen med fagforeningen og denne gang var det en meget dygtig socialrådgiver. Hun fik nok at lave -for kommunen havde ikke indhentet oplysninger som der lå. Fik anket sagen og ventede spændt og så kom der svar. Afslag.... men undrede mig fordi nu havde jeg også en depression og havde kun 3 børn, men jeg har fire - var lige ved at ligge brevet hen i mappen orkede ikke at læse hele afslaget, men læste en linje til og godt jeg gjorde det for der stod at min ægtefælde arbejde meget....ÆGTEFÆLDE???? jeg er s.. da ikke gift er alenemor!!..,.. hvad var der gang i. Fik læst på navnehovedet .... det var ikke mit navn, men der var også et papir med min private socialrådgivers navn på, men også et papir med mit navn på. HVAD LAVER DE I KOMMUNEN? fik telefonisk kontaktet med formanden for pensionsudvalget, det hun var mest interesseret i var om jeg havde skannet papirene, tog ind og afleverede de forkerte papir som den gode borger jeg er. Formanden var mest interesseret i om jeg havde taget en kopi end at sikre sig at det var den rigtige sag dehavde bedømt...... men med det rod kunne det lige så godt være procedurefejl. Fik et nyt svar en uge efter..... afslag på trods af diverse speciellæger mener det vil forværre min tilstand at blive arbejdsprøvet ( Lægejournalerne fra kommunens kompetancegruppe ( som skal sende mig i arbejdsprøvning)er fyldt med fejl ( er uddannet i sundshedsvæsenet) jeg har rettet og medsendt kopi af de journalnotater der viser han laver fejl på fejl. NU er jeg i arbejdsprøvning i 5 uger, vil gerne høre hvad I mener. Jeg kan ikke holde til ret meget, udmattes qva hjertesygdom bare jeg handler lidt ind i netto eller hænger tøj op osv. Der er stillet en briks til rådighed på arbejdsstedet. Jeg er på " arbejde i 1 1/4 time to dage i sidste uge. Der går ikke en gang en time så er jeg helt færdig og må lægge mig og falder i søvn og sover i to timer og vågner kun fordi min telefon ringede. Nu skal jeg være der 3 gange i denne uge. Er helt færdig bag efter får ekstraslag i hjertet fordi det stresser. Er det mig der er pivet og bare skal bide tænderne sammen ( hvad jeg gjorde i 2 år efter jeg blev meget hjertesyg ( incl 2 gange hjertestop) Er det mig der er sart når jeg synes det er ydmygende at være nød til at sove på arbejdspladsen før jeg køre hjem? Chanle
chanle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2012, 16:43   #20
chanle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
chanle er ny på vejen
UPS det blev meget tæt skrevet.........
chanle er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension