K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-10-2008, 12:26   #11
kimmik
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-08 2007
Indlæg: 257
Styrke: 17
kimmik er ny på vejen
hvad med fagforiningen det må de da vide.
kimmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 12:26   #12
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hjemmelavet?! Ja, man skal høre meget, før ørerne falder af.

Det med timetal har jeg lige lyst til at kommentere.

Timetallet kan måske variere afhængig af det konkrete job... men det er ENTEN 18,5 eller cirka 12,5 timers EFFEKTIV arbejdsindsats.

Der findes ikke noget, der hedder 16 timers EFFEKTIV arbejdsindsats.
For så er det 12,5 timer EFFEKTIVT plus hvile, ekstra pauser, eller andre skånebehov.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 13:07   #13
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Zuza,
Jeg er fatsvag - forstår ikke det med timetallet for fleksjobbere!

Hvis man nu kan være effektiv i 15 timer, men derudover har brug for hvile, fridage, pauser. el lign. må man så ikke arbejde de 15 timer? Arbejdsgiveren får vel så refunderet 2/3 (fordi 1/2 ville ikke være nok), og får så vel bare "gratis" arbejdskraft for 15-12,5 timer= 2,5?

Jeg troede, at fleksjobordningen var så fleksibel, fordi vi alle har forskellige skånebehov. I loven står jo, at man i princippet er ansat på fuld tid - det har jeg egentlig heller ikke helt forstået meningen med. Kan du også forklare det?

Og så skal du have et STORT for din indsats herinde.
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 13:08   #14
Falco
Hvor skulle jeg ellers være
 
Falcos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Hedensted
Alder: 52
Indlæg: 187
Styrke: 18
Falco er ny på vejen
ja ja alt kan ske her i kommunen

Nu har jeg bedt om et møde på mandag så må jeg jo se hvad de så vil prøve på at bilde mig ind Men de slipper ikke billigt
Falco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 13:35   #15
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, Vim... Det betyder, at man arbejder gratis.

Derfor SKAL fagforeningen med på banen, når der skal skrives ansættelsesbevis... og er man ikke i fagforening, skal de med alligevel.

Det står i loven.

Det tager jo arbejde fra andre, hvis man arbejder gratis, og er en kunstig nedsættelse af timelønnen. 3-4 fleksjobbere, som arbejder 3 timer for meget, betyder jo sammenlagt et fleksjob mindre.

Fleksjobbere får i forvejen sjældent mere end mindstelønnen, og hvis man samtidig skal arbejde gratis, så er timelønnen meget, meget lav.

Men jeg forstår da godt, at man går med til det, fordi man meget gerne vil have et arbejde og derfor slækker på kravene. Og da arbejdsgiverne er tilbageholdende med at ansætte fleksere, så er det måske nemmere at få et job, hvis man "forærer" et par timer til arbejdsgiveren.

Og jo... arbejdsgiverne får refunderet enten halvdelen eller 2/3 af lønnen fra kommunen.

Princippet med, at man er ansat på fuld tid er, at man, hvis man var rask, arbejdede 37 timer. Men pga. helbredsproblemer bliver man så kompenseret for den manglende arbejdsevne op til de 37 timer.

37 timer MINUS helbredsproblemer = effektiv arbejdstid

Hvis man som sund og rask arbejdede på deltid, og så blev syg og dernæst måtte overgå til fleksjob, så bevilges man kun deltids-fleksjob.

Det handler om at kunne blive selvforsørgende... på trods af helbredsproblemer, men man skal naturligvis arbejde mest muligt (hvilket også kun er rimeligt).

i lige måde. Og tak.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 13:49   #16
Falco
Hvor skulle jeg ellers være
 
Falcos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Hedensted
Alder: 52
Indlæg: 187
Styrke: 18
Falco er ny på vejen
også blev vi så igen en smule klogere Hvad skal det da ikke ende med

Det sjove er at man bliver afprøvet i hoved og røv og så den anden vej igen og alligevel kan man inden man finder et fleksjob ikke sætte et time antal på før jobbet er fundet, fatter jeg jo så ikke lige.
Men måske en med mere hjerne end mig har en god forklaring på dette
Falco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 13:56   #17
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg ved ikke, om jeg har mere hjerne, men som jeg har forstået det, så handler det om skånebehov i forhold til det KONKRETE job, du engang ansættes i.

Arbejdsprøvningen er med til at dokumentere over for kommunen, at din arbejdsevne vitterligt ER nedsat.

Det er jo nogle gange muligt, at en eks. jord- og betonarbejder kan arbejde på ordinære vilkår på eks. kontor, hvis man eks. revalidererede ham/hende.

Mange kan ikke længere magte et fysisk belastende arbejde, men kan sagtens arbejde på almindelige vilkår i et IKKE-fysisk belastende job.

En ledig fleksjobber skal stå til rådighed for ALT - blot skånehensynene respekteres.

Der kan derfor være forskel på, om man eks. får et vildt stresset arbejde, eller om man får et job, hvor telefonen kun ringer een gang i timen.

Det vildt stressende kan måske betyde, at man kun kan magte 12 timer, hvis det er stående, gående, løbende, mens telefonjobbet måske kan klares liggende på en båre i op til 18 timer pr. uge. Måske endda med dropstativ, ifølge visse kommuner.

Det er altså det helt konkrete job, der viser, hvad man kan magte, og så skal der måske justeres i skånehensyn igen, igen, igen.

Ofte bruges der en praktikperiode FØR den endelige underskrift på ansættelsesbeviset, og det er HER, fagforeningen SKAL inddrages.

Og tak for spørgsmålene, for jeg bliver OGSÅ klogere af at finde svar.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 14:08   #18
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Zuza -
Du skriver i indlægget for lidt siden:
Citat:
Fleksjobbere får i forvejen sjældent mere end mindstelønnen, og hvis man samtidig skal arbejde gratis, så er timelønnen meget, meget lav.
Jeg synes, det er meget svært at forklare for andre. Jeg kan godt se, hvad du mener, men når folk hører, at man får fuld løn, men kun arbejder 1/2 tid, så synes de, at man får dobbelt så høj timeløn. Logisk kan jeg godt se deres argument, men ved jo også godt, at vi jo ikke arbejder 1/2 tid og så går og fester den resten af tiden, men bruger den resterende tid på at restituere os.
Men hvordan får man forklaret det, så den grimme misundelse og mistro fjernes?
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 14:19   #19
Falco
Hvor skulle jeg ellers være
 
Falcos avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Hedensted
Alder: 52
Indlæg: 187
Styrke: 18
Falco er ny på vejen
Hej Zuza

Den med båren og drop var måske ingen dum ide Eller måske man bare skulle blive pakket ind i gips med en arm fri så kan man mindst klarer 24 timer

Må jo se hvad min kommune finder på af sjove ting og sager
Falco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 14:32   #20
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Vim... Jeg kan godt forstå, hvad du mener. Det er sørgeligt, at de ikke fatter en meter af, hvad det går ud på. Dårlig forklaring fra chefens side før ansættelsen osv.

Der er flere forklaringsmodeller.

Man man måske sige, at man får en slags sygedagpenge, fordi helbredet ikke kan magte flere timer.

En anden forklaring er, at man IKKE får løn, men får løntilskud, fordi helbredet ikke kan magte fuld tid.

En tredje er, at hvis du slet ikke arbejdede, så var det førtidspension, sygedagpenge eller arbejdsløshed, og da du hellere vil arbejde mest muligt, så er det fleksjob, hvor staten får tilskud.

En fjerde er, at det er den måde, DU kan udnytte din arbejdsevne fuldt ud, og at du da med glæde bidrager mest muligt med den arbejdsevne, du har.

Man kan også vende "kanonen" og spørge, om nogen vil bytte helbred, hvor "fritiden" går med at restituere sig, gå til genoptræning, gå i smertebehandling, terapi osv. osv.

Det er fuldtidsarbejde at være syg... og OVERARBEJDE at være i ansat i fleksjob.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension