K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-04-2012, 11:25   #111
panti
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 153
Styrke: 13
panti er ny på vejen
vi ved jo allesammen at kommunerne forvalter loven som det passer dem og de vil jo netop gribe chancen og genvurdere evnen efter nye regler = kan du arbejde 20min/dag, bliver du visiteret til flex.
Og hvordan man har det, har jo aldrig været op til borgeren selv at forklare. Det bruger man lægekonsulenter til at bestemme.

Så synes jeg i øvrigt det er en ufattelig grov kommentar at sige folk bare skal flytte til udlandet hvis de er bange. Der er rigtig mange herinde der med rette er dødsens angste for kommunen som i årevis har tyranniseret dem og truet med at tage alt fra dem. Virkelig nedrigt at håne dem.
panti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 11:33   #112
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
"... Misvisende dokumentation

Beskrivelsen af det angivelige hovedproblem, som reformen skulle rette op på, er også utilstrækkelig. Det understreges, at en ny reform er nødvendig, fordi den forrige resulterede i flere på førtidspension og i fleksordning end forventet.

På ministeriets hjemmeside er der tabeller med dokumentation for den påstand. Men der er også tabeller, der viser, at stigningen i antallet af førtidspensionister og fleksjobbere ikke er udtryk for et voksende antal forsørgede. Der kan nemlig registreres et omtrent tilsvarende fald i antallet af personer på revalidering, sygedagpenge og kontanthjælp. Ser man bort fra den pointe bliver billedet naturligvis misvisende grænsende til det uvederhæftige.

Helt galt går det, hvis og når udviklingen indskrives i en stor fortælling om et velfærdssamfund, der er truet af en ustyrlig vækst i antallet af offentligt forsørgede.

Sandheden er, at dette antal med diverse konjunkturbestemte udsving har været uforandret i de seneste par årtier. Og sandheden er også, at den danske beskæftigelsesfrekvens gennem de seneste 50 år har ligget på omkring 75 pct. og sammenlignet med andre lande er den blandt de højeste.

Det foreliggende udspil mangler også en udredning af, hvordan de forventede milliardstore besparelser vil fremkomme. Det forudses, at reformen vil betyde, at ca. 2.300 personer i 2020 vil være i ustøttet arbejde i stedet for at være på førtidspension eller fleksjob. Men det fremgår ikke, hvor stor en del af de beregnede besparelser, der vil stamme fra den dramatiske nedsættelse af den månedlige ydelse fra ca. 17.000 kroner til ca. 10.000 kroner..."

http://www.information.dk/298133
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 11:52   #113
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Weeeee, nogen misser da pointen totalt........

Nu sakser jeg da lige reglerne om førtidspension fra kommunenshjemmeside.

Hvem kan få førtidspension?

Du er omfattet af den såkaldte nye ordning, hvis kommunen startede din sag om førtidspension efter den 1. januar 2003.

Du kan kun få førtidspension, hvis du ikke er i stand til at forsørge dig selv ved arbejde, fordi din arbejdsevne er nedsat. Arbejdsevnen skal være nedsat varigt. Du kan ikke få førtidspension, hvis du kun mister din arbejdsevne i en periode.

Du kan ikke få førtidspension, hvis du kan forbedre din arbejdsevne gennem aktivering, behandling, revalidering eller på andre måder, så du kan forsørge dig selv på almindelige vilkår eller i et fleksjob. Førtidspension er med andre ord den sidste løsning!!
Citalt slut.

ERGO, må alle der pludselig får en arbejsevne, jo have fået tilkendelsen pga FEJL.

Det PASSER IKKE, at man bare kan søge pension og samtidig sige, at man SAGTENS (med tiden) kan komme i betragtning til fleks, fordi man pt kan arbejde 6-8 timer og så få en permanent tilkendelse.
Det havde da være dejligt. Men den holder altså ikke vand. I lige præcis DET tilfælde vil man ryge på fleks med fokus på, at øge timerne fra fx 8 til 12, over tid.

For at modtage pension på DE NYE REGLER må man IKKE være egnet til fleks! Det står jo i lovgivningen.

JEG er personligt ikke bange, og nej, jeg skal ikke føle mig skubbet til udlandet af tåbelige danskere, der ikke kan se skoven for bare træer.
Jeg elsker Danmark selvom det ikke er gengældt, og jeg agter at bruge min pension på dansk grund - det er jo det mindste jeg kan gøre, for at give lidt tilbage til det samfund der hjælper mig.

Min angst går slet ikke på MIG MIG MIG (jeg er over 40 og er på sikker grund)! Min angst handler om syge mennesker der fremover får det rigtig svært når de skal søge pension. Og jeg er sten stikker på, at det bliver værre end det vi har set indtil videre. JEG tænker på mine medmennesker under 40 der muligvis kommer til at blive parkeret i systemet på den lave kontanthjælp, fordi den dyre pension skal spares.
Jeg tænker på menneskelige omkostninger med utryghed, forvirring, dårlige forhold på hjemmefronten, med ulykkelige forældre der ikke kan finde fodsfæste og børn der vokser op som tro kopier af deres forældre, fordi der ikke er ressourcer for at bryde den sociale arv. Jeg vejer amerikanske tilstande, hvor fattige og svage er udstødte - vi er allerede godt på vej.

Hver gang der - frivilligt - går en førtidspensionist ud i job, så betyder det at tilkendelsen var forkert. Og det kræver ikke at studenterhuen trykker specielt meget, for at regne ud, hvad det kan få af konsekvenser for de nye ansøgere.

Iøvrigt er der heller ikke noget der hedder skånejob mere, skånejob er forlængst nedlagt. Nu hedder det jobs med løntilskud og timelønnen ligger for en førtidspensionist på ca 25 kr i timen.
Disse jobs går udelukkende til svært handicappede - enten fysisk eller mentalt. Som oftest er det stærkt retarderede eller ekstremt autistiske personer der kommer ind på den ordning. Lige som de også altid får tildelt en mentor.
Det er de jobs de i kommunerne skal der de ''sikre jobs'' da de ikke tager førtidspensionen fra dem, selvom de arbejder.

Det ser HELT anderledes ud, hvis en førtidspensionist får oprettet et fleksjob. Lønnen er bedre, og de fleste folk er mentalt med og har ikke alvorligere fysiske handicaps. Disse job medføre pr automatik en revurdering af arbejdsevnen med dertilhørende frakendelse af førtidspensionen, da klienten så har fået en markant bedring der kan forenes med delvis selvforsørgelse.

Så HOLD OP MED, at sidde og fortælle på offentligt forum, at man SAGTENS kan være kandidat til fleks, og alligevel få førtidspension. Og senere har ret til at bare at springe over på fleks fordi man har fået det bedre.

HOLD jer til reglerne og lovgivningen for dælen da.

Sidst redigeret af Ninja; 29-04-2012 kl. 11:59.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 11:55   #114
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af thomas75 Se meddelelser
Du snakker udenom. Der står udtrykkeligt, at det skal være frivilligt, om man ønsker at få taget sin sag op igen. Og har man ikke fået det bedre, har man vel heller ikke noget at frygte?

Jeg har ikke sagt, at jeg synes, forslaget er fremragende. Men jeg anerkender, at der er nogle, der rigtig gerne vil lidt ud og være en del af fællesskabet igen. Og de som ikke kan, skal selvfølgelig ikke.

Der er da masser af muligheder i dag for en på FP og som gerne vil yde lidt og komme ud. det er da helt op en selv og snakke med en jobkonsulent omkring job med løntilskud

det her forslag bliver sådan af det er kommunen som skal ind og kigge på hver eneste sag og vurdere.
sammenholdt med den nye reform snakker om 2 timer i fleks om ugen
ergo kan en hver da regne ud hvis en som har fået på pension lige under de 12.5 time om ugen.
nu vil stå som om denne er parat til et fleksjob på 2-5 timer om ugen

så nej kan absolut ikke se det er noget tilbud
jeg vil heller ikke bruge ordet tvang, men kommunen er pålagt og vurdere hver enkelt sag på ny.
da ansvaret for om man har fået det bedre, ikke er op til en selv og vurdere
men det er kommunen som venstre vil tvinge til at vurdere en på FP på ny.

husk der er masser af muligheder i dag for at komme ud og lave lidt
og stadig beholde sin pension
men hvis dette bliver vedtaget er op til kommunen og vurdere på ny om man har fået en bedre arbejdsevne.
her kan en kommune så gå ind og vurdere man skal i fleksjob

Sidst redigeret af MTVRV1; 29-04-2012 kl. 12:01.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 11:58   #115
Mr. Bean
Banned
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2012
Indlæg: 140
Styrke: 0
Mr. Bean er ny på vejen
Hvis alt den vrede mod "systemet" her inde blev konverteret til energi så ville der sikkert kunne komme mange fleksjob ud af det ...ja sågar rigtige ordinære job ;o)
Mr. Bean er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 12:03   #116
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mr. Bean Se meddelelser
Hvis alt den vrede mod "systemet" her inde blev konverteret til energi så ville der sikkert kunne komme mange fleksjob ud af det ...ja sågar rigtige ordinære job ;o)
det kræver vel også noget og læse det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 12:10   #117
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Der er da masser af muligheder i dag for en på FP og som gerne vil yde lidt og komme ud. det er da helt op en selv og snakke med en jobkonsulent omkring job med løntilskud

det her forslag bliver sådan af det er kommunen som skal ind og kigge på hver eneste sag og vurdere.
sammenholdt med den nye reform snakker om 2 timer i fleks om ugen
ergo kan en hver da regne ud hvis en som har fået på pension lige under de 12.5 time om ugen.
nu vil stå som om denne er parat til et fleksjob på 2-5 timer om ugen

så nej kan absolut ikke se det er noget tilbud
jeg vil heller ikke bruge ordet tvang, men kommunen er pålagt og vurdere hver enkelt sag på ny.
da ansvaret for om man har fået det bedre, ikke er op til en selv og vurdere
men det er kommunen som venstre vil tvinge til at vurdere en på FP på ny.

husk der er masser af muligheder i dag for at komme ud og lave lidt
og stadig beholde sin pension
men hvis dette bliver vedtaget er op til kommunen og vurdere på ny om man har fået en bedre arbejdsevne.
her kan en kommune så gå ind og vurdere man skal i fleksjob
Det er faktisk ikke rigtigt, for de fleste kommuner bruger idag ikke tid på at hjælpe førtidspensionister, der har et ønske om at arbejde. Jeg har talt med flere, der har henvendt sig på kommunen, men som har fået at vide, at det ikke er der, man bruger ressourcerne.

Du bliver ved med at skrive, at hvis forslaget bliver vedtaget, så skal kommunen vurdere arbejdsevnen på ny, men det har du ingen dokumentation på. Det er stadig lagt ud til at være frivilligt. Der står ingen steder, at det bliver pålagt kommunen, at de skal vurdere hver enkelt ftp´er på ny, men kun at de, som ønsker det, kan få taget deres sag op igen.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 12:23   #118
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Ninja,

hvordan kan det være en FEJL, at nogen får det bedre? Jeg havde 5-8 timers arbejdsevne om ugen - og fik førtidspension, fordi det ikke var realistisk med fleksjob, sådan som ordningen er idag.

Jeg har fået det bedre, fordi der lykkeligvis er kommet en ny medicin, der har hjulpet mig. Ingen kunne vide det dengang, jeg blev visiteret. Derudover er min psyke meget bedre nu efter flere års ro og terapi, som jeg ikke havde råd til, før jeg fik pension. Jeg vil ikke sidde og bilde nogen noget andet ind.

Hvis man har været syg i flere år, så betragtes det jo som varigt og kronisk pr. definition, men det er jo altså ikke ensbetydende med, at der ikke frem i tiden kan indtræde en bedring.

Der kan komme ny medicin eller nye behandlingsmetoder. Ingen kan se ind i fremtiden. Det er simpelthen ikke rigtigt at sige, at fordi man får det bedre, så har man fået pensionen ved en fejl, da det kan have været det eneste rigtige på det givne tidspunkt.

Og jeg snakker netop ikke om, at man kan få pension og være kandidat til fleksjob, sådan som ordningen er idag, netop fordi man skal kunne arbejde et vist antal timer, for at det er realistisk at få et job.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 12:24   #119
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af thomas75 Se meddelelser
....
Du bliver ved med at skrive, at hvis forslaget bliver vedtaget, så skal kommunen vurdere arbejdsevnen på ny, men det har du ingen dokumentation på. Det er stadig lagt ud til at være frivilligt. Der står ingen steder, at det bliver pålagt kommunen, at de skal vurdere hver enkelt ftp´er på ny, men kun at de, som ønsker det, kan få taget deres sag op igen.
"...Førtidspension kan i alle tilfælde blive frakendt

For alle førtidspensionister gælder, at man til hver en tid skal opfylde betingelserne for at modtage førtidspension.

Det betyder, at hvis det i mod al forventning alligevel viser sig, at arbejdsevnen er bedret væsentlig, så man f.eks kan blive selvforsørgende i et fleksjob, har kommunen mulighed for at træffe afgørelse om frakendelse af førtidspensionen.

Der vil i et sådan tilfælde være tale om en ny afgørelse, som der kan klages over...."

http://www.dukh.dk/netradgivning/for...optagelsesdato
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 12:28   #120
thomas75
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Indlæg: 298
Styrke: 14
thomas75 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
"...Førtidspension kan i alle tilfælde blive frakendt

For alle førtidspensionister gælder, at man til hver en tid skal opfylde betingelserne for at modtage førtidspension.

Det betyder, at hvis det i mod al forventning alligevel viser sig, at arbejdsevnen er bedret væsentlig, så man f.eks kan blive selvforsørgende i et fleksjob, har kommunen mulighed for at træffe afgørelse om frakendelse af førtidspensionen.

Der vil i et sådan tilfælde være tale om en ny afgørelse, som der kan klages over...."

http://www.dukh.dk/netradgivning/for...optagelsesdato
Ja, men de der blev pensionister før 2003 blev jo heller ikke tvunget i job, fordi der kom nye regler i 2003, vel? Der er jo flere af dem, der ikke ville kunne få pension efter de nye regler. Og det er jo det samme, som de siger nu, at de der har deres pension bliver ikke ramt, men det kommer til at ramme fremtidige pensionister. Du hører jo under de regler, der galdt på tilkendelsestidspunktet.

Man går jo ikke ind og frakender én en ftp fra år 2000, fordi de ikke lever op til reglerne fra 2003.

Sidst redigeret af thomas75; 29-04-2012 kl. 12:32.
thomas75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
V: Førtidspensionister skal tilbydes job Webmaster K10 Nyheder 0 27-04-2012 17:40
App. Førtidspensionister i job migselv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 39 11-08-2010 08:17
Førtidspensionister skal også i arbejde Peacock Dit og Dat 6 08-04-2008 11:35
førtidspensionister skal " tilbage" i arbejde ????? Stella Fremtiden for fleksjob og førtidspension 4 04-01-2008 16:34
Skal "gamle" førtidspensionister arbejde? zuza Politik og Samfund 0 17-08-2007 18:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension