K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2011, 20:10   #101
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 15
jasch er ny på vejen
- hmm er startet i mit afklaringsforløb idag, som starter med samtaler, inden vi finder en virksomhed til arbejdsprøvning af erhvervsevne.

Jeg blev noget paf, da hun sagde, jeg skulle starte med 15 timer ugentligt, det virker totalt uoverskueligt for mig.

I mit aktiverings forløb som var på 10 timer om ugen, var det for meget, og 2 dage i træk gik heller ikke.

Nu er jeg bare helt nede og ved jeg ryger ned med en ny depression pga pres.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 22:08   #102
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
jasch, hvor jeg dog føler med dig.

Nu husker jeg ikke lige detaljerne i din sag.

Er det en "anden aktør" du er hos, som skal finde et praktiksted?
Eller er det et reva-sted?
Eller?

Du kunne jo kontakte din sb og spørge, om hun kan hjælpe dig så du kan starte på et lavt timetal, hvis du ikke selv kan overskue, at tage kontakt til den person, der sagde, at du skulle starte på 15 timer.

Du er ihvertfald nødt til, at få gjort opmærksom på problemet.

Har din læge nævnt noget om realistisk timetal, så denne måske kunne hjælpe dig?

Uanset hvem du er sendt ud til, så er det en rigtig god idé, at bede dem om kopi af de oplysninger, som de har modtaget fra din sb, så evt. fejl kan tages i opløbet.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 22:27   #103
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 15
jasch er ny på vejen
Det er anden aktør, som har fået disse oplysninger om 15 timer fra min sb, pga nogle nye lovmæssige regler ( aner ikke hvilke, lød som om det var det, hun havde fået besked på at sige til mig, fra min sb

Jeg nævnte det var helt uoverskueligt med start på 15 timer, men det skulle jeg bare slå ud af hovedet, og så kunne man jo køre tidlig hjem, melde sig syg, osv sagde hun.

Nej min læge har slet ikke været inde over noget vedr. arbejdsprøvning, ikke andet end det var en nødvendig, for at blive afklaret.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2011, 22:32   #104
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Det er anden aktør, som har fået disse oplysninger om 15 timer fra min sb, pga nogle nye lovmæssige regler ( aner ikke hvilke, lød som om det var det, hun havde fået besked på at sige til mig, fra min sb

Jeg nævnte det var helt uoverskueligt med start på 15 timer, men det skulle jeg bare slå ud af hovedet, og så kunne man jo køre tidlig hjem, melde sig syg, osv sagde hun.

Nej min læge har slet ikke været inde over noget vedr. arbejdsprøvning, ikke andet end det var en nødvendig, for at blive afklaret.
Hmm, så kan du evt. bore i det med det lovmæssige, men det synes jeg ikke du skal bruge krudt på.

Har du læst alle vores gængse råd i forb. med arb.prøvning/virksomhedspraktik?

Ellers kan jeg skrive om dem på et andet tidspunkt, jeg skal med mine unger på tur i morgen, så om det bliver i morgen aften kan jeg ikke love, ellers bliver det på fredag.

Men jeg synes du skal se denne, det var den model jeg brugte som dagbog i min sidste afprøvning, konsulenten roste den:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 01:02   #105
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er ikke dit problem med lovregler!!!

Be om at se dette!!!
(det passer heller ikke, men handler om refusionen. Ikke dit skide problem)!!

Det du skal forholde dig til, er afklaringen!

Du skal ikke skrive under på en job-plan hvor opstart er 15timer, men påpege at du vil gøre dit yderste.

Hvis de truer dig på nogen måde, og/eller fastholder krav om de 15timer, ber du dem skrive under på erstatningsansvar ift forværring af din lidelse.
Dette sætter som regel, øjeblikkelig stopper for pres.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2011, 19:31   #106
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 15
jasch er ny på vejen
Ja, jeg bedte min sb om skriftlig dokumentation på hvilken lovgivning der henledte til de 15 timer.

HUn kunne slet ikke huske at hun havde nævnt 15 timer den til anden aktør, og vi blev så enige om 10 timer, mindre kunne ikke gøre det, netop pga. refusion.

Der blev bare fortalt, at hvis man startede med 15 timer, ville man kunne afklares hurtigere, og ikke nødvendigvis med 3 mrd i arbejdsprøvning.

Popiae jeg skal osse have spurgt, hvem der har ansvaret for mit helbred, hvis en forværring skulle ske, om det er kommunen den private aktør eller arbejdspladsen.

Jeg ville osse gerne vide om jeg bliver forlænget og evt. efter hvilken.

Men sq da lidt morsomt, når man beder om dokumentation....øhh har jeg sagt 15 timer !!!
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 00:03   #107
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du har selv ansvaret for forværring af dine kendte lidelser/handicap/sygdom.

Kommunen/arbejdspladsen har kun ansvaret ift lov om arbejdsskade, dvs nye pludselig opstået skader. Men ikke hvis det er følgeskader ift eksisterene.

Ergo bør man sikre, at de påtager sig dette ansvar, hvis de stiller større krav end man ved er godt for eget helbred.
Ergo ber man dem skrive under, på dette erstatningsansvar.

Hvis de modsætter sig dette rimmelige krav, er det bedst at finde et andet sted.
Kommunen kan også skrive under, da det er dem der hyrer praktikstedet, inddirekte.

Skriv også gerne at du gerne vil have denne afklaring, men selvsagt ikke på bekostning af forværring i dine lidelser.

Og det for dig er altafgørende, at du får en ordentlig opstart og forløb, herunder at du jo gerne vil tilbage til arbejdsmarkedet i en eller anden form.
Forløbet skulle ikke gerne ende i vasken som sidst.(noget i den stil).

VH Popiae

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 10:30   #108
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Har du læst alle vores gængse råd i forb. med arb.prøvning/virksomhedspraktik?

Ellers kan jeg skrive om dem på et andet tidspunkt, jeg skal med mine unger på tur i morgen, så om det bliver i morgen aften kan jeg ikke love, ellers bliver det på fredag.
Så er jeg her igen.

Allerførst skal du bede anden aktør om kopi af de oplysninger, som din sb har sendt til dem, der kan sagtens have indsneget sig en fejl, som bør rettes.
(Dette var tilfældet for mig.)

Når du er i arb.prøvning er det vigtigt, at du siger fra når din grænse er nået, d.v.s., at selvom i har aftalt f.eks. 3 timer pr. dag, hvis du så ikke kan klare mere efter 1 time, så finder du din kontaktperson på stedet og fortæller, at du har det skidt (eller hvordan dit problem nu kan forklares) og går hjem.

Her er det så en god idé hvis du inden start af arb.prøvning har spurgt hvad du skal gøre i tilfælde af, at du en dag er nødt til at gå hjem før tid p.g.a. dine helbredsproblemer.
(I min sidste arb.prøvning ville konsulenten gerne have, at jeg ringede til ham i sådan en situation, så vi var i telefonisk kontakt 4 dage om ugen, jeg havde fri onsdag).

For de fleste mennesker er det meget svært at sige fra, bl.a. frygter vi nok, at nogen ikke tror på os, mange oplever, at en "kollega" skuler når vi går tidligt hjem, men det er meget vigtigt at gøre det alligevel.

Alternativet er, at kommunen vurderer at du kan arbejde flere timer end du reelt kan, og så skal du kæmpe med den vurdering/påstand de kommende år.

Og så er det vigtigt, at du skriver en udførlig dagbog, denne model brugte jeg selv: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Hvis du f.eks. har taget ekstra medicin skal det med i dagbogen, hvis der sker "et eller andet" på afprøvningsstedet, så skal det med i dagbogen.
Hvis du vågner om natten p.g.a. dine helbredsproblemer, så skal det med i dagbogen. O.s.v. o.s.v. o.s.v.

Dagbogen mailer du til sb + evt. jobkonsulent hver uge, så de ikke senere kan påstå, at have været uvidende om tingenes tilstand.

I en afprøvning er det vigtigt, at man møder op hver dag, så vidt man overhovedet er i stand til det.
Det er bedre at møde op og så gå hjem efter et kvarter end, at ringe og melde sig syg.

En anden, og meget vigtig, ting, når du er i en afprøvning er, at du jævnligt skriver herinde.
Hvis en person på afprøvningsstedet, eller din sb, kommer med en mærkelig påstand ell.l., så skriv lige herinde.
Hvis de f.eks. kræver at du tager mere medicin, så skriv lige herinde. O.s.v. o.s.v.

Når man er i en afprøvning er det ofte en god idé, at have sin læge med på sidelininen, både fordi, at denne kan give lidt moralsk opbakning, kommentere evt. underlige påstande fra sb eller afprøvningssted.
Men også fordi, at nogle sb'ere m.m. ikke tror på, at man er syg/har fået det værre hvis man ikke har kontaktet sin læge.

Kontakten til lægen kan sagtens bestå af en telefonsamtale i lægen telefonkonsultation.

Jeg kan ikke komme i tanker om mere lige nu, måske kommer der mere senere og måske har andre nogle tilføjelser.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 11:58   #109
ekseleven
Afhængigheds tegn af K10
 
ekselevens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: København
Indlæg: 378
Styrke: 0
ekseleven er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hvis en person på afprøvningsstedet, eller din sb, kommer med en mærkelig påstand ell.l., så skriv lige herinde.
Jeg mener det er vigtigt at arbejdsopgaverne man bliver sat til at lave i arbejdsprøvningen kan bruges til at lave en realistisk vurdering af arbejdsevnen.
Her på K10 har jeg fortalt om at et jobfirma (HKI) propper 8 personer ind i en genbrugs-butik og kalder det arbejdsprøvning. Men arbejdet i genbrugs-butikker er som regel frivilligt og uden løn. Og når 8 personer deles om arbejdet bliver det helt urealistisk.
Resultatet er en ressourceprofil som tegner skønmaleri af din arbejdsevne.

Jeg skrev om det her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=17723

Vær osse kritisk når folk udtaler sig om din arbejdsevne. Måske er de ikk kvalificeret til at udtale sig om emnet. Forlang derfor aktindsigt i hvilken uddannelse personalet i jobfirma/kommune har når det er relevant.


Ekseleven
ekseleven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2011, 12:57   #110
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 15
jasch er ny på vejen
Ja den private aktør sagde til mig, jeg bare skulle tage ekstra smertestillende.

- og så er man derude hvor man presser sin krop, fordi den har meldt fra..og så kommer straffen de efterfølgende dage.

Det troede hun så bare ikke på, så bare tag flere piller...

Måske man skulle nævne dette for egen læge, han ville blive stiktosset over sådan en udmelding.

Han er slet ikke tilhænger af al den medicin, da de går ind og skader kroppen på sigt, leveren er konstant på overarbejde pga. nedbrydning af medicin.

Men der går noget tid inden vi finder en praktik plads, og forresten godt du nævnte det med at vågne om natten osv. det sker nemlig tit og så har jeg problemer med at falde i søvn, og er dødtræt hele dagen efter.

Rart at vide i er her, så man ikke er helt alene, fredags knuz og kram til alle ;-)
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceprofil christiane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 04-12-2012 08:31
Ressourceprofil Ayaa Alt det andet 44 21-09-2010 12:34
Ressourceprofil... Susanne2412 Alt det andet 2 07-09-2010 18:28
Ressourceprofil Adam SR Alt det andet 8 04-09-2010 13:10
ressourceprofil Heart2breake Alt det andet 18 24-08-2010 01:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension