K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-12-2008, 17:20   #1
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Uddannelser, som er mulige at tage på nedsat tid?

Ved sidste møde på kommunen, var min nye sagsbehandlers udspil bla. at jeg skulle finde mig en uddannelse, som jeg kunne tage på nedsat tid.

Sidst jeg var under uddannelse var det, som pædagog, og da jeg kunne mærke at det ikke gik time-mæssigt, undersøgte jeg om jeg kunne forsætte på nedsat tid - hvilket ikke er en mulighed - hvilket jeg også fortalte sagsbehandleren .. og at så vidt jeg vidste er den eneste udd. med den mulighed, sagsbehandler udd. .. og ikke på vilkår om jeg vil være sagsbehandler

Det korte af det lange, var at hun måtte indrømme at hun faktisk ikke vidste om der var andre udd. som man kunne tage på nedsat tid .. så indtil at jeg skal til næste møde, vil jeg lige undersøge det ordentlig, så jeg er forbedret


Så kender du til en udd., som ikke kræver mere end 20-25 timer pr. uge?
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2008, 20:06   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hm, desværre kan jeg ikke hjælpe dig.

Den eneste erfaring vi har på det område var at da min mand læste fik han fx forlænget sine frister for aflevering af opgaver.
Dvs fik de andre studerende 8 dage, fik han fx 14 dage.

(Beklager dog at sige, at det ikke hjalp ham, han var stadig for syg til at gennemføre.)

Tænker så, var det en mulighed at spørge en studievejleder om de evt har kendskab til en uddannelse der kan tages på nedsat tid?

Blot mit lille forslag og ved jo heller ikke om du har forsøgt dette.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2008, 20:33   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Whattodo.

Her teksten fra et af mine tidligere indlæg. Pt er vi inde i en periode hvor der er afsat penge til uddannelse til unge handicappede. Så der findes mere viden omkring dette emne. Jeg selv er hårdt spændt for tiden, så jer andre kom lige på bane og søg efter mere information. Den findes.

"Se også www.hsknet.dk Handicappede Studerende og Kandidater som evt kan rådgive og hvor der findes stor viden. Ja, selvfølgelig skal du have en uddannelse. Held og lykke."
Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-12-2008, 21:38   #4
Mette1107
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2008
Indlæg: 40
Styrke: 17
Mette1107 er ny på vejen
Hejsa!

Har du prøvet at google det? Jeg prøvede at skrive "uddannelser deltid" og der kom en del afhængig af hvor i landet du bor...

Ved ikke om du kan bruge det til noget?

Eller evt. www.vidar.dk

Knus fra Mette
Mette1107 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2008, 22:47   #5
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Universitetet

På universitetet er det mange gange muligt at tage fagene enkeltvis - så du kan tilpasse timetallet ifht dine kræfter - men måske kunne du få gode råd af en studievejleder? Det afhænger jo også af hvad du har lyst til...
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 11:25   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ungdomsuddannelse for unge med særligt behov.

--------------------------------------------------------------------------------

Følgende er taget fra www.hjerneskadeforeningens medlemsblad "Hovedcirklen" nr 3 sep. 2008.

Findes der familier eller unge der har kendskab eller evt afslag til dette tilbud?

Den 3-årige ungdomsuddannelse
for unge med særlige behov

Af Landsformand Niels-Anton Svendsen
Alle unge, der på grund af handicap
ikke har mulighed for at gennemføre en
anden ungdomsuddannelse, har krav på
en 3-årig ungdomsuddannelse for unge
med særlige behov efter undervisningspligtens
ophør eller efter ophøret af
eventuel fortsat undervisning i folkeskolen,
en fri grundskole eller en efterskole
m.v.

De unge, der på grund af deres handicap
ikke har mulighed for at gennemføre
en anden ungdomsuddannelse har
nu et retskrav på at få et særligt tilbud,
der i højere grad skal sikre en øget ligestilling.
Ungdomsuddannelsen omfatter
alle med særlige behov op til 25 år.
Loven trådte i kraft den 1. august 2007.
BPA til personer, der ikke umiddelbart
er omfattet af bestemmelsen. Hvis
kommunerne vurderer, at BPA er mest
hensigtsmæssig og giver den bedste
mulighed for sammenhængende og
helhedsorienteret hjælp, så kan de gøre
det.
Det er en vigtig justering af loven, fordi
fl ere borgere i dag er afhængige af at
få hjælpen dækket efter fl ere forskellige
bestemmelser - med manglende
helhed og sammenhæng til følge. Som
det fremgår af lovbemærkningerne, vil
forslaget medføre en lettere sagsgang
både for borgeren og den kommunale
sagsbehandler, fordi vurdering og udmåling
af hjælp kan ske efter den samme
bestemmelse.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget
at målgruppen bl.a. inkluderer
unge med erhvervet hjerneskade.
Uddannelsen skal skræddersys den
unges behov og tilrettelægges under
hensyntagen til den unges kvalifi kationer,
modenhed og interesser, og der skal
fokuseres på den unges potentialer i
forhold til videre uddannelse og beskæftigelse.
Beslutning om hvorvidt en ung er berettiget
til dette tilbud afgøres af kommunalbestyrelsen
efter indstilling fra
Ungdommens Uddannelsesvejledning.
På nuværende tidspunkt er Hjerneskadeforeningen
ikke bekendt med at
nogen har søgt dette tilbud – ej heller at
nogen har etableret et tilbud målrettet
unge med erhvervet hjerneskade.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 11:26   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Fandt en "Evaluering af ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov" på
http://www.clh.dk/index.php?id=1037&tx_ttnews[tt_news]=1991&tx_ttnews[backPid]=983&cHash=5dd28a9d76
Kan du bruge det?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-12-2008, 11:29   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Whattodo. Her er et andet indlæg som du kan tænke over.

Når man er 19 skal man uddannes!

--------------------------------------------------------------------------------

Kære Klund.
Velkommen til. Du skal også lige have et par ord med fra en gammel....ja, jeg kunne såmænd være din oldefar.

Du SKAL have en uddannelse! Basta. Det er ikke til diskusion. Men du føler at du har lidt panik pga du ikke rigtig har skudt dig ind på i hvilken retning. Det er også godt at vide, men her skal du bruge den tid det tager at finde ud hvilken evner, interesser og muligheder du nu har i forhold til dit handicap.
Men at du tænker på HF lyder særdeles fornuftigt. Du kender sikkert www.ug.dk , hvis ikke så se lidt på hvilke uddannelser der findes her til lands.

Jeg er sikker på at din kommunes sagsbehandler/socialrådgiver vil hjælpe dig 100% godt på vej. Men skulle det vise sig at du løber ind i problemer med selve sagsbehandlingen så hold fast på www.k10.dk . Det sker jo desværre at en social sag kører galt. Det vidner k10 jo desværre om.

Se også www.hsknet.dk Handicappede Studerende og Kandidater, det kunne jo være at de også kunne råde dig.

Angående din diagnose kan du løbe ind i problemer ved at dine omgivelser ikke forstår dit handicap og mangler viden herom. Så hvis du får brug for materiale som du kan printe ud til evt. uvidende så findes der Hypofysenetværket www.hypofyse.dk under www.sjaeldnediagnoser.dk hvor det nævnes at din diagnose kræver specialhensyn ifb med arbejdsmarkedet.

Hvis du var min søn ville jeg melde dig ind i en relevat handicaporganisation med socialrådgivere da det ikke er godt at være alene, samt at råde dig til at have aktindsigt i alle papirer fra kommunen og dine hospitalsjournaler således at du har overblik i din sag.

Videre, så studer lige følgende, så du er velforberedt i dine muligheder og rettigheder.:
Fundet på www.ams.dk Arbejdsmarkedsstyrelsen:

"Handicap
Har du et fysisk eller psykisk handicap, der gør det vanskeligt for dig at udføre et arbejde, er der fem ordninger på beskæftigelsesområdet, der kan hjælpe dig.

Ordningerne skal ligestille dig med andre borgere ved at kompensere for dit handicap og skal medvirke til, du bliver i eller kan komme i beskæftigelse.

De fem ordninger er:

Personlig assistance til praktisk hjælp med arbejdsopgaver
Personlig assistance i forbindelse med efter- eller videreuddannelse
Hjælpemidler, arbejdsredskaber, mindre indretninger af arbejdspladsen eller udstyr til undervisning
Løntilskud ved ansættelse af nyuddannede
Fortrinsadgang
Læs mere om de fem ordninger ved at klikke på den ordning du ønsker at vide mere om.

Hvem retter ordningen sig til
Du kan ansøge om at komme i betragtning til en af de fem ordninger, hvis du er

Lønmodtager
Selvstændig
Ansat i fleks- eller skånejob
Hvis du er ledig, kan du ansøge om løntilskud til nyuddannede, personlig assistance under tilbud eller fortrinsadgangen.

Hvilke handicap er inkluderet
Hvilke handicap, der er tale om, er ikke afgørende i sig selv. Det er det derimod, om handicappet skaber problemer i relation til dit erhverv og dine arbejdsopgaver.

Hvor henvender du dig?
De fem ordninger administreres i landets 91 jobcentre. Hvis du ønsker at høre om de fem ordninger kan være relevant for dig, kan du kontakte dit lokale jobcenter.

Find dit jobcenter her"

Vider så læs lidt på www.social.dk om "Isbryderordningen" :

"Isbryderordning

Isbryderordningen har til formål at give nyuddannede med en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne mulighed for at få erhvervserfaring inden for det område, som uddannelsen har kvalificeret til. Mange borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har måske ikke haft de samme muligheder som andre for at få relevant erhvervserfaring før eller under uddannelsen.

Derfor kan der gives løntilskud ved ordinær ansættelse på en arbejdsplads - og med job inden for det område, som uddannelsen har kvalificeret til. Dette gælder, uanset om uddannelsen er teoretisk eller erhvervsfaglig.

Så du kan nok se at dine muligheder er til stede. Og der findes sikkert meget andet dokumentation, som kan gøre dig lidt rolig og muligvis nysgerrig. Held og lykke fremover.
Håber du vil vende tilbage og fortælle hvordan det kommer til at gå og så kan du måske dele ud af dine erfaringer til andre her på k10.
Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-01-2009, 20:42   #9
Camille
Afhængigheds tegn af K10
 
Camilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-04 2008
Alder: 38
Indlæg: 390
Styrke: 17
Camille er ny på vejen
Nu ved jeg ikke hvilke uddannelse du vil have, og hvilket køn du er.
Men jeg selv feks har valgt advokatsekretær uddannelsen, og den falder i ret god jord for mig.

Hvis jeg tager den privat (det koster mellem 12.000 til 30.000kr alt efter hvilken skole du vælger)
Der er du i skole i 4 timer om ugen, 1 dag og så er der pauser oveni.
Der skal så tillægges 16 timers lektier oveni, men det er noget man laver derhjemme, så det er du selv herre over, hvor og hvornår på ugen du laver dem.

Så skal man så også i job, og det er for det meste et siddende arbejde, og jeg tror faktisk godt at man kan få flexjob inde for dette fag.

Held og lykke.
__________________
A wise girl kisses, but doesn't love, listen but doesn't believe, and leaves before she's left..

- Marilyn Monroe
Camille er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
varigt nedsat almira Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 30-04-2013 08:45
Nedsat arbejdsevne Gunell Alt det andet 3 07-02-2012 19:09
Lavest mulige FTP-udbetaling? Ozelot Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 07-09-2010 08:05
hvilke uddannelser kan man tage energizer Spørgsmål ang fleksjob 0 16-08-2010 10:15
Nedsat arbejdsevne zuza Et godt link! 0 28-06-2007 20:06




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension