K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2008, 18:19   #11
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg tror, mysteriet er løst, LUM.

Det er, fordi du har fundet et link til pensionsloven, som gælder for dem, der blev tilkendt pension FØR 2003.

Der står nemlig sådan her i dit link:

Citat:
Bekendtgørelse af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Mit link gælder for den nye ordning EFTER 2003.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2008, 23:39   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
JAMEN i er jo guld værd!!

Det er jo lige præcis dét jeg har rodet rundt efter, iiih hvor er jeg glad og lettet - simpelthen så dejligt at min søgen er overstået (sådan noget kan i dén grad drive mig til vanvid!), jeg har brugt DAGE på at lede....

Til Razmo!
Jeg har både statusprofil fra min læge der skriver at jeg ikke kan arbejdsprøves, samt kopi af speciallægeerklæringen fra min psykiater der skriver at der ikke findes nogen revalideringsmæssige tiltag der kan forbedre min arbejdsevne, samt at alle behandlingsmuligheder er afprøvet uden effekt, og at der ikke findes flere behandlingsmuligheder. Han skriver også at en arbejdsprøvning eller lignende tiltag vil forværre min tilstand med betydenlig risiko for opblomstring af psykotiske symptomer.
Alle disse papir ligger hos min sagsbehandler, for det er hende selv der har indhentet dem. Dog ligger speciallægeerklæringen STADIG hos lægekonsulenten siden d 4 Juli - og jeg går jo og venter på en tilbagemelding i den forbindelse.

Jeg er ved at skrive en klage til Borgmesteren, men afventer lige afslutningen på mit hjemmeopsøgende tilbud (det slutter 5 Januar). Jeg må lige se hvad sagsbehandleren gør videre....
Kører hun i samme rille mht arbejdsprøvningen, så ryger klagen afsted promte. Jeg har været meget tålmodig og givet hende enormt mange chancer, men i 2009 kommer der nye boller på suppen. Grrrr......

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2008, 01:23   #13
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
JAMEN i er jo guld værd!!

Det er jo lige præcis dét jeg har rodet rundt efter, iiih hvor er jeg glad og lettet - simpelthen så dejligt at min søgen er overstået (sådan noget kan i dén grad drive mig til vanvid!), jeg har brugt DAGE på at lede....

Til Razmo!
Jeg har både statusprofil fra min læge der skriver at jeg ikke kan arbejdsprøves, samt kopi af speciallægeerklæringen fra min psykiater der skriver at der ikke findes nogen revalideringsmæssige tiltag der kan forbedre min arbejdsevne, samt at alle behandlingsmuligheder er afprøvet uden effekt, og at der ikke findes flere behandlingsmuligheder. Han skriver også at en arbejdsprøvning eller lignende tiltag vil forværre min tilstand med betydenlig risiko for opblomstring af psykotiske symptomer.
Alle disse papir ligger hos min sagsbehandler, for det er hende selv der har indhentet dem. Dog ligger speciallægeerklæringen STADIG hos lægekonsulenten siden d 4 Juli - og jeg går jo og venter på en tilbagemelding i den forbindelse.

Jeg er ved at skrive en klage til Borgmesteren, men afventer lige afslutningen på mit hjemmeopsøgende tilbud (det slutter 5 Januar). Jeg må lige se hvad sagsbehandleren gør videre....
Kører hun i samme rille mht arbejdsprøvningen, så ryger klagen afsted promte. Jeg har været meget tålmodig og givet hende enormt mange chancer, men i 2009 kommer der nye boller på suppen. Grrrr......


Med de papirer du har, skal du IKKE arbejdsprøves! ... og jeg vil kraftigt råde dig til, at oplyse din borgmester, at ethvert forsøg på at forvære dit helbred via arbejdsprøvning vil blive klaget over, hele vejen op til ministrene.

Din sag ser ikke særlig pæn ud for din kommune, og hvis du kan gøre borgmesteren lidt nervøs, så tror jeg det vil hjælpe lidt måske.

Det virkede for mig at klage til borgmesteren i hvert fald... det gav mig MINE papirer med underskrift på at det er uforsvarligt at arbejdsprøve mig. Det hindrede godt nok ikke sagsbehandleren i at ville arbejdsprøve mig, men hun faldt hurtigt ned igen, da jeg fortalte om klageafgørelsen fra arbejdsmarkedsdirektoratet.

Desvære afhænger genstridigheden jo nok af hvilken sagsbehandler og kommune man har desvære, så hvor megen tovtrækkeri du skal igennem ved jeg ikke, men de papirer du beskriver burde være RIGELIGT til at få sat en stopper for det gedemarked du har været udsat for, og givet den pension.

Hvis din situation ikke er "åbenbar/åbenlys", hvilke situationer er så spørger jeg!?
  Besvar med citat
Gammel 26-11-2008, 15:35   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Helt enig Razmo, min situation er faktisk ret ''åbenbar/åbenlys/formålsløs'' hvad angår arbejdsprøvning!
Og som jeg forklarede dem fra Reva, så bliver der jo gamblet med mit liv! Jeg aner ikke om denne her nogenlunde friske Helene, vender hjem fra en arbejdsprøvning igen. Hvis jeg udvikler en psykose ligesom jeg gjorde sidste gang (og farede forvildet rundt i trafikken indtil folk havde fået tilkaldt en ambulance, fordi de troede jeg havde fået insulinchok)!! Det er jo en chance jeg ikke tør tage. Jeg véd jo at jeg får en psykose når jeg stresses, og jeg véd at arbejdsprøvning næsten altid ender med en psykose fordi hele mit forsvar lukker ned. Og min psykiater ved det også, det er derfor han har skrevet at der er betydenlig risiko for opblomstring af psykotiske symptomer.
Det er jo ikke fair at en relativ rask person med 4 børn, ryger ud i en arbejdsprøvning, der kan være medvirkende til at jeg evt bliver slået ihjel i trafikken, eller jeg render desorienteret rundt i gaderne indtil jeg bliver fundet af forbipassagerende der må tilkalde en ambulance, fordi jeg overhoved ikke aner om jeg er død eller levende, om det er nat eller dag, eller hvad jeg i det hele taget hedder....
Så VIGTIG er der sgu ikke nogen arbejdsprøvninger der ér. Det er jo dér det formålsløse kommer ind, forværringen, den varige tilstand, de manglende behandlingsmuligheder osv.
Jeg kan KUN holde mine psykoser væk, hvis jeg undgår de ting der udvikler dem!! Arbejdsprøvning (eller alle andre former for aktivering og jobs), stormagasiner, Tivoli, biografer, steder med mange mennesker, steder med mange lyde og lys, sportshaller osv giver mig symptomer på psykose. Hvis jeg omgående afbryder, så kan jeg være heldig at det ikke udvikler sig til mere, men ignorerer jeg symptomerne, jamen så ramler hele lortet.
Og mine symptomer starter allerede påvej til de ting som jeg er bange for, så jeg har ganske givet ingen muligheder for at gennemføre noget af det.....

Grunden til at jeg har kunne deltage i de 34 andre arbejdsprøvninger, har UDELUKKENDE været fordi jeg drak 6-8 genstande inden jeg mødte op!! Alt det står der også i min speciallægeerklæring. Der står også at jeg kom på antabus på Bispebjergs psykiatriske ambulatorium, fordi jeg forsøgte at indlægge mig selv på Rigshospitalet i en psykotisk tilstand med hallucinationer, grundet mit misbrug af alkohol.
Heldigvis fik jeg god behandling på Bispebjerg, så jeg kom ud af misbruget og har nu været ædru i over 8 år....
Sprut forværre også min tilstand! Men det vidste jeg ikke den gang. Den gang så jeg det bare som en medicin der virkede hurtigt efter hensigten. Så joo, kommunens regler og luner KAN føre meget med sig, hvis man i forvejen er syg og handlingslammet, og i afmagt må ty til alkohol, fordi de ellers vil fjerne ydelsen når man ærligt fortæller man ikke kan aktiveres!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 00:39   #15
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Jeg tror, mysteriet er løst, LUM.
Åhe ups *s* Jeg leder videre. (og håber ikke jeg er kommet bag ud)

Jeg tror ski jeg fandt det... det er lidt kringlet, men det er der.

Bekendtgørelse af lov om social pension siger:

§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.

Vejledning om førtidspension fra 1. januar 2003 siger:

§ 4. En førtidspensionssag er påbegyndt den dato, hvor kommunalbestyrelsen enten træffer afgørelse om, at der foreligger dokumentation for, at de aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger, der vurderes at kunne forbedre arbejdsevnen, har været afprøvet, og arbejdsevnen ikke varigt kan forbedres, eller træffer afgørelse om, at det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved de nævnte foranstaltninger, jf. lovens § 18.

Så vejledningen til loven, siger altså at det der står i § 18, også indebære at arbejdsprøvning kan være formålsløst, sådan forstår jeg det i hvert fald, men det er os ligemeget hvordan jeg læser det, for lidt længere nede (punkt 12 gå 3 afsnit ned) står følgende "I visse særlige tilfælde vil førtidspensionssagen kunne påbegyndes uden, at de relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis"

Vejledningen findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=19705&exp=1
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 00:56   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
LUM... godt vi kan hjælpes ad.

Vejledning er ikke gældende som en lov eller bekendtgørelse er.

Bemærk forresten følgende formulering:


Citat:
samt andre foranstaltninger.

Den er simpelthen så hæslig, for det betyder, at man kan sende folk til Månen som sidste udvej før en pension.

Der er simpelthen INGEN begræsninger for kommunernes kreativitet, som vi ser her... bl.a. "arbejdsprøvning i hjemmet"... især hvis der ikke følger noget andet med. Så tjener det vist udelukkende til indhentning af refusion fra staten.

Det er nok de færreste, der kan blive "varigt selvforsørgende" pga. sådan en arbejdsprøvning.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 01:10   #17
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Pia
Alle muligheder for at blive selvforsørgende skal være afprøvet efter pensionloven efter 2003.
Jeg vil råde dig til at give alle de oplysninger du har fra dine behandlere, videre til din sagbehandler Det gør gangen i systemet lidt hurtiger og husk som jeg har skrevet før, altid selv at have en kopi Sidst men ikke mindst, give dem fuldmagt tiil at hente div. oplysninger, hvor de nu ønsker dem fra.

Jeg taler af erfaring, min kontrol, efter 2 år tog ca. 14 dage kan det gå hurtigere i systemet......

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 09:22   #18
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Nej ved godt at det ikke er lov, men den skal vel stadig følges efter som at det er en vejledning til hvordan loven skal føres ud i livet, selv CHF siger at der kan forekomme tilfælde hvor arbejdsprøvning er formålsløs, der til ligger der en principafgørelse på det fra dec 07 (fandt jeg i går, en artikel med, jeg gad ik lede efter selve afgørelsen)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 10:21   #19
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
ved at Web her på siden har fået førtidspension efter §17 uden arbejds prøvning så det kan lade sig gøre.
  Besvar med citat
Gammel 27-11-2008, 18:36   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det kan også sagtens lade sig gøre, men det er jo ikke noget man pr automatik bliver oplyst om, det er en af de §'er man selv skal støde på undervejs....

Da jeg gjorde min sagsbehandler opmærksom på at man godt kan undgå en arbejdsprøvning, sagde hun at det kun gjaldt dødeligt syge, patienter på hospice, indlagte patienter og mennesker med kort levetid. Hvor jeg så måtte påpege at det også gælder for retarderede, psykisk syge eller mennesker hvor det er åbenlyst formålsløst (som Feks hvis man har 34 arbejdsprøvniger bag sig og ALDRIG har haft et almindeligt job, netop pga psykisk sygdom!). Dette svarede hun SLET IKKE på.....men det behøvede hun som heller ikke, det er rigeligt at JEG ved det! Og kan få det med i min klage til Borgmesteren når, og hvis, det bliver aktuelt....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvor finder man reglerne? TNS Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 07-03-2013 15:11
hvor finder man en søsser98 Alt det andet 12 15-01-2013 16:18
hvor finder jeg paragraffer??? sandie86 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 21-03-2011 12:06
Hvor finder jeg . . . hobby4me Alt det andet 2 26-10-2010 21:53
Hvor finder jeg... Risa Alt det andet 4 27-07-2008 08:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension