K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-02-2020, 00:24   #41
phhmw
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 10.230
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vi mangler politisk lederskab

https://issuu.com/socialrdg/docs/202...ialraadgiveren

""Når Ankestyrelsen kan konstatere, at der ikke bliver foretaget en lovpligtig børnesamtale i 44 procent af de undersøgte sager, så handler det i høj grad om, at vores medlemmer ikke kan overholde tidsfristerne""

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2020, 07:24   #42
phhmw
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 10.230
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mette Frederiksen. Pernille Rosenkrantz Th. Astrid Krag's udtalelser om anbringelser

LYT:

https://www.youtube.com/watch?v=-jn2...-5aKMg1CQXrdao

Kommentarer:

11648 anbragt uden for hjemmed om året.

det skal ganges med 4 ér det 46592 børn der skal anbringes uden for hjemmet om året.

61167 børn bliver født om året i kongeriget danmark
mener social demokratiet seriøst at 3/4 af alle børn i danmark burde opdrages af staten????


Trusler om fjernelser af børn vs hvis ikke du kan yde flere timer på arbejdsmarkedet.
https://www.k10.dk/showthread.php?t=35307

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 16-06-2020 kl. 07:45.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2020, 06:28   #43
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.837
Styrke: 14
jjsonn er ny på vejen
Må indrømme at jeg syntes,at familier der har børn i pleje i flere år og får flere børn til plejesystemet,
Der er børnene bedre stillet som adoptere.
Der findes desværre familier der har børn de aldrig får hjem igen, som får flere børn, som også bliver pleje børn, i de tilfælde er det de voksnes tag der tages hensyn til, de børn vil opvokse i plejesystemet med alle de problemer og frustration der følger med, blev de tvangs adoptere, ville de få chande for 3t bedere liv.

Eks.
Mødte en pige på mit arbejde, hun var i praktik, boede på et bosted med sin mand, de var ikke i stand til at klarer sig selv, de havde en datter på 2, som var i pleje, hun besøgte hcer 14 dag 2 timer.
Blev gravid igen, spurte hende om det var en god ide?
Ja sagde hun jeg har ike noget i od at få et plejebarn.

Nej men hvad med barnet? Havde hun været fri til adoption, havde hun gaft en mor og en far, havde hun haft en større chance for et alm liv.

Nu ligger det 15 år tilbage og dengang var det ikke en mulighed,at gøre det mod moderens vilje, det er det så heldigvis nu.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2020, 18:24   #44
phhmw
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 10.230
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Når staten bliver far og mor

https://www.sdu.dk/da/nyheder/forskn...toHD2-pIDWKV9o

Problemer med retssikkerhed for familierne og manglende dokumentation præger anbringelsernes historie i Danmark. Det påviser Cecilie Bjerres ph.d.-afhandling. Historikeren har et råd til politikerne: Fordyb jer i den historiske viden om anbringelser af børn, før der igen reformeres.
Af Susan Grønbech Kongpetsak, suko@sdu.dk, 02-06-2020

Hvordan skal staten forvalte sin magt til at fjerne børn fra deres familie? Det evigt aktuelle spørgsmål kom igen til at præge samfundsdebatten, da børnenes statsminister Mette Frederiksen i sin første nytårstale talte for at anbringe og tvangsbortadoptere flere børn.

Men måske er det også værd at spørge, hvordan staten igennem historien har forvaltet sin magt til at fjerne børn, før man igen reformerer på anbringelsesområdet?

Og netop det spørgsmål har SDU-historiker Cecilie Bjerre kortlagt i sin ph.d.-afhandling “Når staten er far og mor”.


phhmw

https://www.k10.dk/showthread.php?t=35307

Trusler om fjernelse af børn vs Arbejdsmarkedområdet
Denne tråd er en af de alvorlige, som jeg har oprettet i forsøget på, at få skjulte trusler om fjernelse af børn, frem i åbenhed.

Trusler om fjernelse af børn, nogle gange som slet skjulte trusler, rettet imod især kvinder, som har en social sag kørende. Bemærkninger til kvinden om, at hvis ikke man kan komme op i timer, under en arbejdsprøvning eller andre situationer.

Hvor ofte sker det?

Findes der dokumentation for disse trusler, som oftes fremkommer verbalt, under samtaler i en arbejdsmæssig relateret samtale.

Det kan være en administrativ kommunal ansat lægekonsulent, som i dette tilfælde:


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2020, 22:30   #45
phhmw
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 10.230
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Private foreninger blander sig i tvangsfjernelser af børn

http://www.danskekommuner.dk/Nyhedsa...Blff0ITJI0Iy9o

KL: Godt at tvangsfjernelser bliver billigere for kommunerne

Regeringen foreslår, at kommunerne fremover får en højere refusion i sager med tvangsanbringelser og frivillige anbringelser. KL bakker op og glæder sig over, at det vil få en positiv virkning hos de kommuner, der er hårdt økonomisk pressede.

Efter Statsministerens nytårstale har udsatte børn været et af de helt store emner.

Nu kommer regeringen med et udspil, der blandt andet foreslår, at kommunerne fremover får 75 procent refusion for beløb over 2.050.000 kroner. Refusionen gælder ikke kun for tvangsanbringelser, men også for de frivillige anbringelser.

– Jeg hører bekymringer fra forskellige organisationer om, at økonomien nogle gange kommer til at veje for tungt, og at vi dermed ikke får gjort det rigtige for de mest udsatte børn, siger social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) til DR.

I dag får kommunerne 25-50 procent refusion fra staten i sager med udgifter på 830.000 kroner og mere.

phhmw

Hvad mon Mette Frederiksen har gang i, af politiske fremtids mareridt?


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2020, 07:53   #46
phhmw
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 10.230
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Regeringen vil hverken lytte til forældre eller fagfolk, når den anbringer udsatte bø

https://www.information.dk/debat/202...eid=9b8a47c2a4

Snart fremlægger regeringen en ny lov, som formentlig vil føre til flere tvangsanbringelser. Men det er politisk uansvarligt at ønske flere anbringelser, når kommuner hverken er i stand til at overholde loven eller hjælpe forældre til anbragte børn, skriver tre repræsentanter for retssikkerhedsforeningen RIFT i dette debatindlæg

I kølvandet på statsministerens nytårstale, hvor hun blandt andet fortalte, at regeringen ønskede at anbringe flere børn, har regeringen bebudet, at de vil fremlægge ’Barnets Lov’ efter sommerferien.

I foreningen RIFT, hvor forældre til anbragte børn arbejder for, at lovgivningen om anbringelser overholdes, opfordrer vi til, at regeringens udspil kommer til at bygge på faglig viden, forskning og en bredspektret høring af fagfolk og organisationer m.fl.

De foreløbige meldinger fra regeringen om den kommende ’Barnets Lov’ antyder, at regeringen hverken vil lytte til fagfolk eller forskere.

I en kronik i Politiken 12. juli under overskriften »Nej, forældrenes ret til deres børn er ikke ubetinget« https://politiken.dk/debat/kroniken/...ikke-ubetinget er det senest social- og indenrigsminister Astrid Krag (S), der med flere eksempler støtter statsministerens udsagn om, at »i dag får nogle forældre for mange chancer«.

Men hvem mener, at forældre har ubetinget ret til deres børn?

Vi har gennem mange år haft indgående kendskab til mange anbringelsessager og kan ikke genkende, at forældre generelt får for mange chancer. Og medierne har siden nytårstalen frembragt mange eksempler på dårlig kvalitet i sagsbehandlingen.

Blandt andet har Information denne sommer i serien »De anbragte børn« https://www.information.dk/serie/anbragte-boern sat fokus på anbringelser, herunder med flere beretninger om uhensigtsmæssige anbringelsesforløb.

Et af de mange eksempler, vi i RIFT kender til, handler om tre brødre mellem to og 11 år, som blev fjernet fra deres mor, der har asiatiske rødder. RIFT kender til sagen fra moren. Hun henvendte sig til foreningen og har givet indsigt i samtlige sagsakter.

De tre drenge anbringes akut, da den ene dreng fortæller, at han er blevet slået af sin mor. Det er desværre rigtigt: Moren tog i afmagt fat i ham, hvilket hun selv fortæller RIFT og også tilstod i retten. Sønnen har nogle vanskeligheder, som formentlig var den udløsende årsag til morens magtesløshed.

Her snart to år efter anbringelsen er den psykologisk-psykiatriske afdækning af drengen endnu ikke gået i gang. Forældrene har rykket for det og er gang på gang blevet lovet, at en afdækning var på trapperne.

Processen har blandt andet været forsinket af, at de visitationsskemaer, børne- og ungeforvaltningen har udfyldt, tilbagesendes, da de er blevet sendt til forkerte instanser.

Fejl i børnefaglige undersøgelser

Der har været utallige magtanvendelser på brødrene på den institution, hvor de nu er anbragt efter en anbringelse hos en plejefamilie, der brød sammen. Deres yngre lillebror er nu hjemgivet efter et forløb på henholdsvis institution og tre på hinanden følgende sammenbrudte plejefamilieforløb.

Han kom herefter med sin mor på en familieinstitution. Her blev moren beskrevet som havende store forældreevner og med evne til at modtage hjælp og støtte, mens hun også var villig til at lære det, hun skulle udvikle.

Dette står i modsætning til journalerne fra før anbringelsen, hvoraf det fremgår, at moren ikke ville have støtte. Moren har i flere ubesvarede partshøringer gjort rede for, hvordan hun den gang blev fejltolket.

En forældrekompetenceundersøgelse sidste år påviste morens gode forældreevner, men dette blev end ikke citeret i en efterfølgende kommunal børnefaglig undersøgelse.

Status i dag er, at også den ældste bror er i et hjemgivelsesforløb, mens den midterste af kommunen vurderes til at have for mange udfordringer til, at moren kan tackle ham.

I skolen beskrives han som en nem og vellidt dreng, om end han har nogle udfordringer, som også skolen er bekymret for og rykker for afdækning af. Skolen har også måttet påpege, at drengen for ofte ikke kommer/kommer for sent i skole, da institutionen ikke får ham af sted til tiden.

Forældrene er meget bekymrede for, hvad det vil gøre ved denne søn, at han nu ikke længere skal være sammen med sin bror, og at han er den eneste, der fortsat er anbragt. De er også bekymrede for, om hans skolegang prioriteres nok.

Moren er villig til at modtage en hvilken som helst hjælp og støtte, hvis det gør, at han kommer hjem.

Sagen skal for børn og unge-udvalget, men som Tænketanken Justitia blandt andet har påpeget i en rapport fra 2018, http://justitia-int.org/rapporttvang...utningsproces/ så er en afgørelse i dette regi ikke en garanti for hverken retssikkerhed eller sikring af kvalitet.

Lov overholdes ikke

Man kan ikke afvise, at nogle forældre får for mange chancer. Men der mangler fokus på og analyse af kvaliteten af den indsats, der ydes til familier med udfordringer.

Den nuværende lovgivning, der er baseret på Børnekonventionen, har allerede sat barnet i centrum. Det er angivet i Barnets Reform fra 2011, at kommunerne skal tage udgangspunkt i barnets behov og sideløbende hjælpe, støtte og inddrage forældrene.

Problemet er, at loven bekymrende ofte ikke overholdes. Vi frygter, at Barnets Lov blot vil føre til endnu større kaos på børneområdet.

Vi er enige i, at indsatsen skal have børn og unges trivsel i centrum, og vi er ligesom regeringen bekymrede over, at der desværre er børn og unge i mistrivsel, som ikke hjælpes tilstrækkeligt.

Vi er derimod ikke enige i, at der er en modstilling mellem at støtte barnet og at støtte forældrene.

Er der tale om alvorligt misbrug, vold, incest eller groft omsorgssvigt, skal man naturligvis ikke tøve med at hjælpe barnet ud af denne situation. Men under den debat, som statsministerens nytårstale affødte, blev det påpeget, at det kun er 13 procent af alle anbringelser, som skyldes vold mod børnene, incest eller forældrenes misbrug. https://www.information.dk/indland/2...-udsatte-boern

Derfor er vi bekymrede over regeringens kategoriske udsagn om at ville fjerne/tvangsadoptere flere børn og unge.

Mange anbringelser begrundes i kommunens vurdering af, at »forældre ikke kan passe ordentligt« på deres børn, som det blev formuleret i statsministerens nytårstale.

Hvordan ved vi præcist, hvilke forældre der ikke – med hjælp og støtte til familien – vil kunne udvikle sig til at blive gode nok forældre? Det kræver en fagligt underbygget indsats og god retssikkerhed at godtgøre, om det er tilfældet.

Ukritiske instanser

Det er vores smertelige erfaring, at børn- og ungeudvalg og i øvrigt også Ankestyrelse og byretten alt for ofte uden kritisk tilgang til grundlaget stadfæster kommunens indstillinger.

Vi kender rigtig mange sager, der ligner sagen om de tre brødre, hvor man ikke giver forældrene en chance. Det har store omkostninger for børnenes trivsel.

Så hvordan kan regeringen vide og sige, at flere børn og unge skal anbringes, når det forudgående forebyggende arbejde og de faglige vurderinger så ofte ikke er kvalificeret?

Vi håber, at regeringen vil styrke forskningen i, hvordan vi hjælper alle børn, unge og familier på den bedste måde. For i så godt som ingen af de sager, vi kender til, blev der ydet en tilstrækkelig faglig indsats for at hjælpe forældrene, inden eller mens barnet var anbragt.

Man kunne begynde der. Det lægger den nuværende lov op til, men den overholdes altså ikke så ofte.

Vi opfordrer regeringen til at lægge vægt på faglighed og retssikkerhed. Til at opprioritere forskningen og til at kulegrave sagsbehandlingen og retssystemet. Socialrådgivere, der har det store ansvar for at hjælpe udsatte børn, unge og familier, bør også uddannes bedre og måske udstyres med autorisation.

Det er politisk uansvarligt at ønske flere anbringelser og adoptioner uden forudgående fokus på faglighed og den manglende overholdelse af den nuværende lovgivning.

phhmw.

k10 har gennem en årrække indsamlet dokumentation for at fastholde kravet om at især i børnesager skal der findes socialrådgivere, som er autoriseret, med personligt ansvar over for lovgivningen.

For at forhindre, at socialrådgivere ikke bliver presset til ulovlige sagsbehandlinger.

En påstand som Dansk Socialrådgiverforening selv bringer frem i det offentlige rum.

Statsautoriserede socialrådgivere, derfor.....
http://www.k10.dk/showthread.php?t=19235

I tunge børnesager, med og uden adskillige anmeldelser fra lærer, pædagoger, politi, naboer findes der i i dag ikke een enste autoriseret fagperson, som juridisk har et personligt ansvar over for lovgivningen.

Derfor vil ansvaret i børnesager fortsætte med at være som et vådt stykke sæbe, uden ejermand.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2020, 15:16   #47
phhmw
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 10.230
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Regeringen forbereder indgreb mod kommunernes forvaltning af børnesager

https://www.nb-okonomi.dk/2020/09/01...f-boernesager/

Med finansloven afsætter regeringen en halv mia. kroner til udsatte børn i 2022. Mere og mere peger på, at regeringens utilfredshed med kommunerne kan medføre en øget statsliggørelse af området.

Af Arne Ullum, arne@nb-medier.dk

Med finansloven i går lagde regeringen næste sten til en markant øget indsats for de anbragte børn, som regeringen åbenlyst mener, at kommunerne har svigtet. Konkret afsætter regeringen 150 millioner kroner i 2021 stigende til 500 millioner fra 2023 til området.

Det er i dag kommunerne, som alene forvalter området med udgangspunkt i serviceloven og Ankestyrelsens afgørelser. Begrundelsen for forslaget efterlader ikke meget tvivl om, at regeringen ikke er tilfreds med kommunernes indsats.

“I dag vokser for mange børn op med omsorgssvigt, og udsatt...


phhmw

Et emne, som skal følges med omhu.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2020, 20:42   #48
phhmw
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 10.230
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Eksperter advarer kraftigt mod flere bortadoptioner

https://www.altinget.dk/artikel/dage...cUPwUBJzgNKBpg

Statsministerens ambition om, at flere børn skal bortadopteres fra deres biologiske forældre, er "overhovedet ikke forsvarlig", advarer eksperter. Få overblik over dagens politiske nyheder.

Aviserne fortsætter i samme spor som i går og skriver igen meget om tvangsanbringelser af udsatte børn, der var et stort tema, da statsminister Mette Frederiksen (S) 1. januar holdt sin nytårstale.

Det er blandt andet tilfældet i Berlingske,
https://www.berlingske.dk/samfund/ek...re-i-et-system der har talt med en række eksperter, som advarer kraftigt imod Frederiksens ambition om, at flere børn skal bortadopteres.

Der er nemlig i dag slet ikke styr på systemet, der er præget af mange fejl i kommunernes behandling af anbringelsessager, lyder det.

"Det er overhovedet ikke forsvarligt at fjerne flere børn, når der er så mange fejl i den nuværende sagsbehandling. I stedet bør man kritisere kommunernes manglende evne til at behandle disse sager forsvarligt," siger professor i socialret ved Københavns Universitet Kirsten Ketcher til avisen.

I samme artikel svarer social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) på kritikken og siger, at regeringens ambition om flere og tidligere anbringelser ikke står alene, men skal suppleres af et generelt løft af området.

Bred tilslutning til mentorordning

Vi fortsætter i Politiken, https://politiken.dk/debat/kroniken/...il-politikerne der kan berette, at der på Christiansborg er flertal for at oprette en ny mentorordning for tvangsfjernede børn.

Ordningen blev først foreslået i en kronik i Politiken, der var skrevet af seks anbragte børn, og skal give mulighed for, at anbragte børn får en fast tilknyttet frivillig støtteperson.

"Vi ved, at det er en gruppe unge mennesker, som har brug for en håndsrækning på forskellig vis. Så i Venstre er vi helt klart positive i forhold til at få en drøftelse af, hvordan vi kan få det gjort bedre for de anbragte børn," siger Venstres socialordfører, Anni Matthiesen.

Forslaget bakkes ifølge avisen desuden op af Konservative, Radikale, Alternativet, Dansk Folkeparti, hvorfor der tegner sig flertal bag forslaget, der ventes at indgå i de kommende forhandlinger om ændringer af området.

4 ud af 10 anbragte er uden job som 30-årige
Vi tager en sidste historie om anbragte børn.

Denne gang fra Jyllands-Posten,
https://politiken.dk/indland/politik...Christiansborg der på baggrund af tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) skriver, at fire ud af ti tidligere anbragte børn hverken er i beskæftigelse eller under uddannelse, når de fylder 30 år.

Det levner plads til forbedring, lyder det fra direktør i AE Lars Andersen.

"Hvis det kan lykkes at få disse børn til at klare sig bedre, er det en enorm gevinst – både for barnet og for samfundet," siger han til avisen.

Til sammenligning er blot 16 procent af den samlede befolkning uden job eller uddannelse på deres 30-års fødselsdag, skriver Jyllands-Posten.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-09-2020, 14:17   #49
phhmw
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 10.230
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Torsten Gejl, politiker søger svar. Lyt nøje til Torstens spørgsmål

https://www.facebook.com/torsten.gej...96241011199301

Hvad skal jeg stille op?

Vi må da have evidens for at flere tvangsanbringelser af børn er en god ide, før vi indfører det.

Vi kan ikke basere det på statsministerens personlige oplevelser.

Synes ellers mine samrådsspørgsmål til socialministeren var timeligt tydelige.

Hvad tænker du?

Vi indkalder i hvert fald igen, for jeg vil simpelthen have et bedre svar.


phhmw

Torsten Gejl, en politiker, som jeg personligt har stor respekt for.

Altid seriøse spørgsmål, hvor målet ikke bare er lysten til at hører sin egen stemme, men søger belysende svar.

Giver aldrig op.


Hilsen Peter børnehjemsbarn i 1950èrne, plejefamilier etc og omgivet af professionelle som igen og igen brugte ordet "Barnets tarv"
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2020, 10:32   #50
phhmw
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 10.230
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nye regler sikrer et klart retsgrundlag for at tvangsanbringe asylbørn

https://www.ombudsmanden.dk/find/nyh...nge_asylboern/

Hvis et barn skal tvangsfjernes fra sine forældre, og forældrene ikke har lovligt ophold i Danmark (f.eks. afviste asylansøgere), har det i praksis været usikkert, hvilke regler der gælder.

Ombudsmanden rejste derfor over for Børne- og Socialministeriet (i dag Social- og Indenrigsministeriet) spørgsmål om, hvorvidt det retlige grundlag for at tvangsanbringe asylbørn var tilstrækkeligt.

Folketinget har på den baggrund nu vedtaget nye regler om sociale foranstaltninger over for børn af forældre, der ikke har lovligt ophold i Danmark.

”Det er meget indgribende at tvangsfjerne et barn fra forældrene, og derfor er det vigtigt, at der ikke er tvivl om hjemlen for myndighedernes tiltag. For børnenes, forældrenes og myndighedernes skyld. Derfor er det ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt godt, at Folketinget nu har fastsat regler på dette område”, siger ombudsmand Niels Fenger.


FAKTA



Lov om social service indeholder regler om sociale foranstaltninger, herunder anbringelse uden samtykke, i forhold til børn og unge. Loven gælder for enhver, der opholder sig lovligt i landet.
Når der opstår behov for at tvangsanbringe børn og unge af forældre, der opholder sig ulovligt i Danmark, har det været uklart, hvilke regler der gælder.
Udlændingeloven indeholder nu relevante henvisninger til serviceloven, således at servicelovens regler om bl.a. anbringelse uden samtykke gælder over for børn og unge af forældre uden lovligt ophold i Danmark med de fornødne tilpasninger.
Læs lovændringen her: lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og forskellige andre love (lov nr. 821 af 9. juni 2020).


Sagens forløb

Den 1. november 2017: Ombudsmanden beder Børne- og Socialministeriet om en udtalelse i sagen.

Forløbet forud for brevet af 1. november 2017 er beskrevet i en nyhed af 2. november 2017: Ombudsmanden rejser spørgsmål om retsgrundlaget for at tvangsfjerne asylbørn.

Den 20. februar 2018: Børne- og Socialministeriet sender ombudsmanden en udtalelse, som Udlændinge- og Integrationsministeriet har tiltrådt. Det fremgår bl.a., at ministeriet anerkender, at der er et behov for en tydeligere regulering af anbringelse af børn og unge, som ikke har lovligt ophold i Danmark.

December 2018: Børne- og Socialministeriet oplyser, at det er forventningen, at der efter en formel regeringsbeslutning vil blive fremsat et lovforslag om anbringelse uden samtykke af børn og unge af forældre uden lovligt ophold.

Den 8. januar 2019: Ombudsmanden skriver til Børne- og Socialministeriet, at han går ud fra, at ministeriet i forbindelse med det forventede lovforslag også vil overveje at tydeliggøre, at børn og unge af forældre med processuelt ophold (f.eks. fordi deres asylsag ikke er færdigbehandlet) anses for at have lovligt ophold i servicelovens forstand, og at det dermed er servicelovens regler, der finder direkte anvendelse i forbindelse med anbringelse uden samtykke af disse børn og unge. Ombudsmanden går endvidere ud fra, at ministeriet vil overveje at tydeliggøre proceduren forud for tvangsanbringelse *− både i forhold til børn og unge af forældre med processuelt ophold og i forhold til børn og unge af forældre uden lovligt ophold.

Den 8. februar 2019: Børne- og Socialministeriet oplyser til ombudsmanden, at ministeriet forventer, at sagen vil blive drøftet politisk i regeringen snarest efter vinterferien. Ministeriet tilkendegiver, at ombudsmandens forslag til et kommende lovforslag i brevet af 8. januar 2019 vil indgå i det videre arbejde. Udlændinge- og Integrationsministeriet har tiltrådt dette.

Den 2. juli 2020: Social- og Indenrigsministeriet oplyser til ombudsmanden, at Folketinget har vedtaget lov nr. 821 af 9. juni 2020 om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og forskellige andre love. Loven trådte i kraft den 15. juni 2020. Med lovændringen er der nu hjemmel til at iværksætte sociale foranstaltninger, herunder anbringelse uden samtykke, over for børn og unge af forældre, der ikke har lovligt ophold i Danmark. Af lovens forarbejder fremgår det, at serviceloven finder anvendelse på udlændinge, der har processuelt ophold. Endvidere er det tydeliggjort, hvilken procedure der skal anvendes forud for tvangsanbringelse.

Den 4. september 2020: Ombudsmanden afslutter sagen.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension