K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-05-2019, 13:01   #1
Lullepude
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Lullepude er ny på vejen
Hvordan kommer jeg videre i min sag.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg lige skal gøre for at komme videre i min sag og jeg overvejer også snart at søge førtidspension for jeg kan ikke det her mere det stresser mig så mig at jeg nogle dage høre fugle sang i hovedet.

Jeg har været på offentlige forsørgelse i snart 11 år og 4 af årne i ressourceforløb og har jeg har lige fået 5 år mere. Jeg har desværre aldrig kunne passe et arbejde, hverken fuld eller deltid 😥 fordi jeg bliver hurtig blev træt, mit arbejdes tempo er meget langsomt, bliver hurtig stresset, svært ved at overskue ting, får hovedpine og mit liv bliver kaos når der sker for meget på en dag. Samtidig har jeg en angst der bare er der hele tiden bla. med hvad andre tænker om mig og katastrofe tanker. Og derfor bliver jeg også hurtigt mentalt tæt.

Jeg kan ikke overstue at skulle ud på en arbejdsplads igen og være en del af det fællesskab hvor der er forventninger til mig, jeg får simpelthen panik angst. Der har måske været for høje forventninger til mig i skole da jeg har indlærings vanskeligheder. Desuden er jeg blevet mobbet hele min skoletid og som 16-18 levet jeg i et voldigt forhold, da han gik fra mig var jeg helt ned og kom ud i noget lort med stoffer hvor jeg også blev voldtaget.
Det har jeg heldigvis kæmpet mig ud af.

Jeg har som 21 årige (er 31 nu) fået diagnosen ADD og generaliseret angst, social forbi og de har så i 2015 give mig endnu en diagnose der hedder Inferioritas intellectualis. Jeg har prøvet næsten alt Adhd medicin der er, og jeg kan ikke tåle det, jeg har været igennem et ADHD forløb, jeg har været i 2 angst forløb, de har testet mig 5 gang de sidste 11 år for at være sikker på mine diagnoser og jeg skulle da også lige tests i februar for personlighedsforstyrrelse hvilke jeg ikke har. Jeg har haft angst næsten hele mit liv og føler det bliver værre pga. kommunen.

Jeg var for rehabiliteringsteamet i dec.
Og der står nu i min rehabiliteringsplan at alle behandlings muligheder er udtømt.
Og at jeg skal forsætte mentor støtte som så skal hjælpe mig med at komme tættere på arbejdesmarket.

Men i marts var jeg til dette lorte møde - et møde med min sb. og en jobkonsulent. Til mødet fik jeg af vide at jeg ikke ville få en mentor som aftalt fordi at jeg i feb. havde ringet og spurgt om jeg ikke kunne få et par ugers fred til at lære vores familie konsulent at kende først, før jeg skulle lære min nye mentor at kende (har haft 5 mentor i alt). Blev mødt med af en uforstående sb. men fik en måned. Men i marts fik jeg nej til monter selvom det står i min plan og får så at vide at jeg skal starte i praktik 1 gang i ugen hvilken jeg overhovedet ikke kan overskue med en familie konsulent 1 gang i ugen også. Jeg er total udkørt efter sådan en time men en familie konsulent. Og spurgte om det ikke kunne være 14 dag til at starte med, men nej, Hun spurgte så om min kæreste og jeg havde snakket om at jeg kunne gå hjemme, altså stoppe mit ressourceforløb, fordi det troede hun ville være godt for mig. Jeg sagde at det har vi jo ikke råd til, efter lidt snak, siger hun så til mig at jeg havde 2 muligheder enten praktiken eller også skulle jeg søge førtidspension på det foreliggende grundlag. Jeg sagde at jeg jo nok ville få afslag. Det vil du nok sagde hun. Og hvis jeg søgte førtidspension så skulle jeg stadig i praktik for jeg ville ikke bare være fredet ind til der kom en afgørelse. Var så kede af det igennem hele mødet at jeg til sidst måtte gå fordi tårne bare væltet ud. Jeg var slet ikke forberedt på et sådan møde og troede bare jeg skulle møde min mentor. Jeg græder og græder og havde sgu allermest lyst til at køre i grøften på vej hjem.


Et par uger efter var jeg igen til møde, men jeg havde taget min mor og familie konsulenten med. Mødet gik godt og jeg fik ja til en mentor og praktik hver 2 uge.

Men i onsdags fik jeg et brev om at de ikke mente at der var behov for mentor støtte alligevel. Så nu får jeg ingen og skal starte i praktik i juni.

Jeg er så forvirrende og tæt af det hele. Og derfor overvejer jeg virkelig også at søge førtidspension.
Lullepude er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2019, 14:42   #2
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvis jeg har forstået dig korrekt, så er du lige nu i et ressourceforløb hvor der kun er 1 aktivitet nemlig mentor (praktik står ikke i din plan) og alligevel kører et ressourceforløb fyldt med praktikker men uden mentor ???

Hvis det er korrekt forstået så synes jeg at du skal sende en skriftlig klage til jobcenterchefen.

Husk at der i overskriften skal stå at det er en klage og at den er til jobcenterchefen, samt at holde alle følelser ude af klagen.

I klagen skal du klage over at de ikke følger den plan der er lavet i forbindelse med dit nye ressourceforløb.

Hvis ikke jobcenterchefen reagerer inden for rimelig tid så bør du sende din klage videre til borgmesteren (med kopi til resten af byrådet) hvor du klager over at kommunen ikke følger lovgivningen.
Du forklarer simpelthen at de har givet dig et ressourceforløb der kun omhandler at du skal have en mentor men kører dig alligevel igennem diverse praktikker (der ikke står i planen) uden at tildele dig den mentor som hele dit forløb drejer sig om.

Hvis heller ikke der er hjælp at hente derfra synes jeg at du bør kontakte ankestyrelsen, ankestyrelsen er tilsynsmyndighed som skal sørge for at kommunerne overholder lovgivningen.

Tilføjelse:

Kommunen er forpligtet til at følge din plan, når de ikke længere mener at det er nødvendigt med den indsats som rehabiliteringsteamet har besluttet du skal igennem, så SKAL de sende dig retur til rehabiliteringsteamet uden unødig forsinkelse.

De kan heller ikke standse dit ressourceforløb og sætte dig på kontanthjælp uden at kunne godtgøre at du er blevet rask eller uden at sende dig retur til rehabiliteringsteamet medmindre de kan overtale dig til selv at standse ressourceforløbet.

Ekstra tilføjelse:

Husk fremover altid at optage dine samtaler (uden at oplyse dem om det), samt aldrig at gå til et møde alene igen.

Sidst redigeret af Nørd; 27-05-2019 kl. 14:47.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2019, 17:06   #3
Lullepude
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Lullepude er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Hvis jeg har forstået dig korrekt, så er du lige nu i et ressourceforløb hvor der kun er 1 aktivitet nemlig mentor (praktik står ikke i din plan) og alligevel kører et ressourceforløb fyldt med praktikker men uden mentor ???

Hvis det er korrekt forstået så synes jeg at du skal sende en skriftlig klage til jobcenterchefen.

Husk at der i overskriften skal stå at det er en klage og at den er til jobcenterchefen, samt at holde alle følelser ude af klagen.

I klagen skal du klage over at de ikke følger den plan der er lavet i forbindelse med dit nye ressourceforløb.

Hvis ikke jobcenterchefen reagerer inden for rimelig tid så bør du sende din klage videre til borgmesteren (med kopi til resten af byrådet) hvor du klager over at kommunen ikke følger lovgivningen.
Du forklarer simpelthen at de har givet dig et ressourceforløb der kun omhandler at du skal have en mentor men kører dig alligevel igennem diverse praktikker (der ikke står i planen) uden at tildele dig den mentor som hele dit forløb drejer sig om.

Hvis heller ikke der er hjælp at hente derfra synes jeg at du bør kontakte ankestyrelsen, ankestyrelsen er tilsynsmyndighed som skal sørge for at kommunerne overholder lovgivningen.

Tilføjelse:

Kommunen er forpligtet til at følge din plan, når de ikke længere mener at det er nødvendigt med den indsats som rehabiliteringsteamet har besluttet du skal igennem, så SKAL de sende dig retur til rehabiliteringsteamet uden unødig forsinkelse.

De kan heller ikke standse dit ressourceforløb og sætte dig på kontanthjælp uden at kunne godtgøre at du er blevet rask eller uden at sende dig retur til rehabiliteringsteamet medmindre de kan overtale dig til selv at standse ressourceforløbet.

Ekstra tilføjelse:

Husk fremover altid at optage dine samtaler (uden at oplyse dem om det), samt aldrig at gå til et møde alene igen.
De ville ikke stoppe mit ressourceforløb men min sagsbehandler sagde at der jo også var den mulighedaat blive hjemmegående, hvis altså at min kæreste kunne forsørge mig og hun troede at det ville være godt for mig så jeg kunne få fred. Lidt ærgerligt at jeg ikke fik det optaget.

Jeg har ikke været i en praktik de sidste 10 år. Men ja de ville sende mig i en af deres virksomheder altså aktivering tror jeg man kalder det. Og de ville gøre det uden mentor nu. Uden at tale med rehabiliteringsteamet først.

Pt. Går jeg i psykiatrien for at få noget hjælp uden medicin. Men min sagsbehandler siger jeg skal være i et beskæftigelserettet tilbud for at få mine penge, derfor vil hun havde mig i den praktik eller aktivitering.



Her er min plan. Ressourceforløb
Der indstilles til et ressourceforløb. Planen er at D får tilknytning til arbejdsmarkedet på sigt.
Koordinere samarbejde til familieafdelingen
Beskæftigelsesmål:
At D på sigt får en tilknytning til arbejdsmarkedet.
Beskæftigelsesrettede indsatser:Etablering af virksomhedspraktik eller ansættelse i lønnet arbejde. Optrapning af arbejdstiden under
anvendelse af mulige kompenserende indsatser til et niveau som matcher skånehensynene.
Sociale indsatser:
- fortsætte med mentor xxxxxx
- fortsætte samarbejde med familieafdelingen

Rehabiliteringsteamet indstiller til, at D bevilges et ressourceforløb af fem års varighed. Der lægges
vægt på at D har komplekse problemer ud over ledighed, som ikke har kunnet løses gennem indsats
efter beskæftigelsesloven eller aktivloven. Det fremgår af sagens akter, at D har modtaget
længerevarende offentlig forsørgelse, og at tilbud efter beskæftigelsesloven og/eller aktivloven har været afprøvet/er udtømte. Der vurderes at være behov for et helhedsorienteret forløb med en kombination af
indsatser inden der kan fastsættes et konkret beskæftigelsesmål for D.
Der gøres opmærksom på forsøgsordning i perioden 01-07-2017 til 30-06-2019, hvor personer i
ressourceforløb har ret til at få inddraget en sundhedskoordinator, når tilbud i form af vejledning og
opkvalificering, virksomhedspraktik og løntilskud skal etableres.
Personen kan bede jobcenteret om at få inddraget sundhedskoordinatoren, hvis personen ikke mener, at
det konkrete tilbud tager hensyn til personens helbred.
Lullepude er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2019, 19:52   #4
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ok, så bliver der i indstillingen lagt op til at du skal i arbejdsprøvning med en mentor til hjælp.

Der var noget fis at sige at du bør lade dig forsørge af kæresten, hvad skal du så gøre hvis I går fra hinanden??
Så ender du på kontanthjælp.
Det er kommunens opgave at give dig den forsørgelse der passer bedst til din sygdom og ikke give dårlig rådgivning om at blive hjemmegående (læs forsørget).

Når nu du skriver om at du er tilknyttet psykiatrien, så vil jeg foreslå dig at undersøge om ikke den afdeling du er tilknyttet skulle have tilknyttet en socialrådgiver.

Hvis der er kan vedkommende måske hjælpe dig bedre end vi kan, eventuelt hjælpe med at skrive en klage over den forsvundne mentor og eller hjælpe med at søge om pension på det foreliggende grundlag.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2019, 09:00   #5
Lullepude
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Lullepude er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Ok, så bliver der i indstillingen lagt op til at du skal i arbejdsprøvning med en mentor til hjælp.

Der var noget fis at sige at du bør lade dig forsørge af kæresten, hvad skal du så gøre hvis I går fra hinanden??
Så ender du på kontanthjælp.
Det er kommunens opgave at give dig den forsørgelse der passer bedst til din sygdom og ikke give dårlig rådgivning om at blive hjemmegående (læs forsørget).

Når nu du skriver om at du er tilknyttet psykiatrien, så vil jeg foreslå dig at undersøge om ikke den afdeling du er tilknyttet skulle have tilknyttet en socialrådgiver.

Hvis der er kan vedkommende måske hjælpe dig bedre end vi kan, eventuelt hjælpe med at skrive en klage over den forsvundne mentor og eller hjælpe med at søge om pension på det foreliggende grundlag.
Ja det synes jeg også og du har rat.

Jeg har fået en tid ved en socialrådgiver nu så håber jeg hun kan hjælpe lidt.
Lullepude er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2019, 09:25   #6
Lullepude
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Lullepude er ny på vejen
Jeg har lige et spørgsmål fordi min sagsbehandler altid siger at jeg skal være i et beskæftigelserettet tilbud for at få min ydelse, det er selvfølgelig også der jeg skal i praktik. Men der må da være andet der er beskæftigelserettet end en praktik.
Lullepude er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2019, 10:34   #7
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det er bare ikke rigtigt hvad din sagsbehandler siger, hvis du er i et ressourceforløb så er din opgave at følge indsatserne i den plan du fik lavet i forbindelse med at du kom på ressourceforløb og intet andet.

Indsatspunkterne i planen behøver ikke nødvendigvis at være et beskæftigelsesrettet tilbud.

Et ressourceforøb er et forløb for personer med andre problemer end ledighed og derfor kan indsatserne sagtens være noget med at du skal følge din behandling i psykiatrien eller at samarbejde med en mentor eller lignende.

Derfor er det vigtigt at nærlæse hvilke punkter der står i din plan, for det er dem du skal følge og hvis praktik ikke står som punkt så er det noget vrøvl hun fyrer af.

Hvis der eksempelvis står at du skal have mentor og kommunen vælger ikke at give dig denne, så afbryder de din plan eller hvis du nu er færdig med indsatspunkterne, så SKAL DE SENDE DIG RETUR til REHABILITERINGSTEAMET, som skal tage stilling til hvad der nu skal ske.

Derfor er det en fantastisk nyhed at du har fået tid hos en socialrådgiver i psykiatrien som kan hjælpe dig, for du bliver nødt til at læse hvad der står i indstillingen og hvis de bryder din kontrakt med hensyn til den mentor så skal der efter min mening klages.

Det kan sagtens være at der står som et indsatspunkt at du skal i praktik (arbejdsprøvning eller hvad de kalder det) men hvis det ikke står som et indsatspunkt, så skal du altså ikke i praktik uden at have været retur til rehabiliteringsteamet.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2019, 14:16   #8
Lullepude
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Lullepude er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
Det er bare ikke rigtigt hvad din sagsbehandler siger, hvis du er i et ressourceforløb så er din opgave at følge indsatserne i den plan du fik lavet i forbindelse med at du kom på ressourceforløb og intet andet.

Indsatspunkterne i planen behøver ikke nødvendigvis at være et beskæftigelsesrettet tilbud.

Et ressourceforøb er et forløb for personer med andre problemer end ledighed og derfor kan indsatserne sagtens være noget med at du skal følge din behandling i psykiatrien eller at samarbejde med en mentor eller lignende.

Derfor er det vigtigt at nærlæse hvilke punkter der står i din plan, for det er dem du skal følge og hvis praktik ikke står som punkt så er det noget vrøvl hun fyrer af.

Hvis der eksempelvis står at du skal have mentor og kommunen vælger ikke at give dig denne, så afbryder de din plan eller hvis du nu er færdig med indsatspunkterne, så SKAL DE SENDE DIG RETUR til REHABILITERINGSTEAMET, som skal tage stilling til hvad der nu skal ske.

Derfor er det en fantastisk nyhed at du har fået tid hos en socialrådgiver i psykiatrien som kan hjælpe dig, for du bliver nødt til at læse hvad der står i indstillingen og hvis de bryder din kontrakt med hensyn til den mentor så skal der efter min mening klages.

Det kan sagtens være at der står som et indsatspunkt at du skal i praktik (arbejdsprøvning eller hvad de kalder det) men hvis det ikke står som et indsatspunkt, så skal du altså ikke i praktik uden at have været retur til rehabiliteringsteamet.
Det eneste der står i min rehabiliteringsplan er det jeg skrev tidligere. Det er jo ikke meget. Men ja jeg skal have klaget, men mangler virkelig nogle paragraffer som jeg kan smide i hovedet på hende. Sidst jeg var til møde med min sagsbehandler nævnte vi det for hende men hun sagde at hvis kommunen vurderer at der ikke var behov for en mentor og så skulle det ikke forbi rehabiliteringsteamet.
Lullepude er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2019, 18:05   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Så klagen skal være afgivet inden du kan komme til hos socialrådgiveren hos psykiatrien??

Nævnte du at du har et akut behov for hjælp?

Jeg er temmelig overbevist om at hvis kommunen nægter at følge den plan der er lavet ved rehabiliteringsteamet så er det ulovligt, men har ikke lige overskud til at finde lovgivningen lige nu og ved ikke om jeg har det bedre i morgen.

Vil foreslå dig at ringe og tale med DUKH og forklare din sag og bede om hjælp og vejledning.

Måske det kunne betale sig for dig at kontakte Sind de fungerer som bisiddere måske du bør have sådan en med til dine møder.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension