K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-08-2017, 16:09   #131
jette2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Lokation: Odense
Indlæg: 87
Styrke: 15
jette2 er ny på vejen
Til vasen... jeg kan love dig for at vi både råber højt og ikke vender kinden til, vi har dog været til samtale med to øverste chefer , at vi så ikke lige kan få dem til at gøre de vi, mener de burde.... er vi vel ikke dårlige for?? Sådan lyder dit svar....
Svend 75.... resurceforløbet er på 5 år, hvor man har sat en psykolog fra væksthuset på min nevø, denne psykolog skal fjerne hans angst og gøre ham arbejdsparate ( han er 6-8 år)
Alle speciallæger siger jo netop, at en udviklingshæmmet ikke kan modtage kognitiv terapi��
Denne psykolog har så også lige vurderer at hun ikke kan hjælpe på dette, så nu er det jo at de to chefer skal kigge de nye papir��
Psykologen er kommet ud til min nevø på bostedet, når der har været samtaler
jette2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2017, 17:56   #132
SVEND - 75
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2017
Lokation: Syddanmark
Indlæg: 16
Styrke: 7
SVEND - 75 er ny på vejen
Mener Odense Kommune virkelig, at en mental retarderet person, som mentalt svarer til en dreng på 6-8 år, skal i ressourceforløb og forsøges og gøres arbejdsparat ved hjælp af psykolog?

Nu har psykologen vurderet, at hendes indsats ikke virker!

Gad vide, hvad Odense Kommune så har i tankerne!
SVEND - 75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2017, 17:58   #133
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af SVEND - 75 Se meddelelser
Mener Odense Kommune virkelig, at en mental retarderet person, som mentalt svarer til en dreng på 6-8 år, skal i ressourceforløb og forsøges og gøres arbejdsparat ved hjælp af psykolog?

Nu har psykologen vurderet, at hendes indsats ikke virker!

Gad vide, hvad Odense Kommune så har i tankerne!
Tja, Odense kommune snakker jo pt om mentorforløb, der skal øge hans livskvalitet, i håb om at det kunne udløse noget arbejdsevne....
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2017, 21:45   #134
SVEND - 75
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2017
Lokation: Syddanmark
Indlæg: 16
Styrke: 7
SVEND - 75 er ny på vejen
I ugeskrift for retsvæsen, maj 2017, noteres det blandt andet:

Arbejdsevne er en persons muligheder for at udfylde en stilling på arbejdsmarkedet.

Hvis en fysisk eller psykisk handicappet person ved varetagelse af et fleksjob vil blive så fysisk eller psykisk afkræftet, at vedkommende varigt ikke vil være i stand til at restituere sig, vil den pågældende ikke være i besiddelse af en reel arbejdsevne, som kan udnyttes på arbejdsmarkedet. Personen vil derfor være berettiget til pension.

Jeg spørger:

Hvad forventer Odense Kommune at kunne udvikle af arbejdsevne hos en mental retarderet person med en IQ svarende til 46?
SVEND - 75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2017, 22:00   #135
dFyn
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2016
Lokation: Nedergade, Odense
Indlæg: 85
Styrke: 9
dFyn er ny på vejen
Det er en socialsag, der burde være afsluttet med en retfærdig afgørelse for længe siden.
dFyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2017, 22:28   #136
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af SVEND - 75 Se meddelelser
I ugeskrift for retsvæsen, maj 2017, noteres det blandt andet:

Arbejdsevne er en persons muligheder for at udfylde en stilling på arbejdsmarkedet.

Hvis en fysisk eller psykisk handicappet person ved varetagelse af et fleksjob vil blive så fysisk eller psykisk afkræftet, at vedkommende varigt ikke vil være i stand til at restituere sig, vil den pågældende ikke være i besiddelse af en reel arbejdsevne, som kan udnyttes på arbejdsmarkedet. Personen vil derfor være berettiget til pension.

Jeg spørger:

Hvad forventer Odense Kommune at kunne udvikle af arbejdsevne hos en mental retarderet person med en IQ svarende til 46?
Jeg er ikke engang sikker på at kommunen selv tror på, at der kan findes en arbejdsevne.
Og det er det der bare gør sagen endnu mere grotesk.

De begyndte at snakke om at skrivelser fra regeringen, sagde at hvis der var den mindste mulighed for udvikling, skulle man gøre det.

Men som jeg sagde til dem: Selv hvis det nu endte med at der var en minimal arbejdsevne, på f.eks. maks 1 time om ugen, måtte de jo ikke tilkende ham fleksjob pga denne:
"§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles. "

Og arbejdsevne kan jo netop IKKE udvikles, når det nu er et handicap.

Så vidt jeg husker blev de lidt tavse. Men begyndte så at væve udenom igen.

De begyndte endda at sige at målet med et ressourceforløb ikke behøver være beskæftigelse. At det sagtens bare kunne være målet, at øge borgers livskvalitet.

Jeg havde desværre ikke denne skrivelse med:
"Ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til ordinære arbejdstimer, herunder fleksjob.
Det er en forudsætning for at iværksætte et ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen, og på sigt forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob."
https://www.tv2fyn.dk/files/media/20...rceforloeb.pdf

Der er ellers utallige guldkorn i den skrivelse.

Jeg tror desværre ikke denne sag kan vindes på at tale chefer til fornuft.
Vi er nok ved at være der, hvor medierne snart er eneste udvej
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2017, 00:57   #137
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg er ikke engang sikker på at kommunen selv tror på, at der kan findes en arbejdsevne.
Og det er det der bare gør sagen endnu mere grotesk.

De begyndte at snakke om at skrivelser fra regeringen, sagde at hvis der var den mindste mulighed for udvikling, skulle man gøre det.

Men som jeg sagde til dem: Selv hvis det nu endte med at der var en minimal arbejdsevne, på f.eks. maks 1 time om ugen, måtte de jo ikke tilkende ham fleksjob pga denne:
"§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles. "

Og arbejdsevne kan jo netop IKKE udvikles, når det nu er et handicap.

Så vidt jeg husker blev de lidt tavse. Men begyndte så at væve udenom igen.

De begyndte endda at sige at målet med et ressourceforløb ikke behøver være beskæftigelse. At det sagtens bare kunne være målet, at øge borgers livskvalitet.

Jeg havde desværre ikke denne skrivelse med:
"Ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til ordinære arbejdstimer, herunder fleksjob.
Det er en forudsætning for at iværksætte et ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen, og på sigt forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob."
https://www.tv2fyn.dk/files/media/20...rceforloeb.pdf

Der er ellers utallige guldkorn i den skrivelse.

Jeg tror desværre ikke denne sag kan vindes på at tale chefer til fornuft.
Vi er nok ved at være der, hvor medierne snart er eneste udvej
Ja, I er der nu - endelig!
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2017, 06:28   #138
SVEND - 75
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2017
Lokation: Syddanmark
Indlæg: 16
Styrke: 7
SVEND - 75 er ny på vejen
Fuldstændig enig!

Endnu en møgsag, som Odense Kommunes socialrådgivere kunnet have standset ved ikke at have taget imod resultatløn og andre bonusser; men i stedet havde sagsbehandlet efter den sociale lovgivning.
SVEND - 75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2017, 06:45   #139
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Selv om det er en sag som er komplet idiotisk behandlet fra Odense kommunes side er det desværre ikke usædvanligt.

Det sker i stort set alle kommuner, den nye lov lægger op til at mennesker der er udviklingshæmmet SKAL i ressourceforløb.

Jeg har en niece der er udviklingshæmmet på 18 år og hendes søster der er socialrådgiver er værge for hende, og der er ikke noget at gøre, når hun om tre år er færdig med den særligtilrettelagte ungdomsuddannelse (som i hendes tilfælde er træning på et bosted for at se hvormeget af de daglige gøremål hun selv kan, deltagelse i socialesammenhænge mm)
Skal der er ressourceforløb til før hun kan få en pension.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-08-2017, 09:11   #140
jette2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Lokation: Odense
Indlæg: 87
Styrke: 15
jette2 er ny på vejen
Vi mener bestemt også medierne skal på nu...
Men cheferne fra Odense kommune siger nu, at de har sat deres jurist på sagen, så mon ikke det så ville lyde sådan i medierne, som om de gør noget nu??
jette2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension